Παρουσία περίπου 140 ένοπλων αστυνομικών (εμφανών και «μυστικών») σε 48 σταθμούς του μετρό και των ΗΣΑΠ και περιπολίες ισχυρών αστυνομικών δυνάμεων γύρω από τους υπόλοιπους 20 σταθμούς προβλέπει το νέο σχέδιο της ΕΛ.ΑΣ. για τη φρούρηση του δικτύου του μετρό και του Ηλεκτρικού, ύστερα από τον άγριο ξυλοδαρμό 53χρονου υπαλλήλου της ΣΤΑ.ΣΥ. από δύο νεαρούς πριν από δύο μήνες, αλλά και τις τουλάχιστον 70 καταδρομικές επιθέσεις αντιεξουσιαστών πριν από μερικά χρόνια. Με δεδομένο, ακόμα, ότι προ της καραντίνας στο εν λόγω δίκτυο σημειώνονται περίπου 3.000-5.000 κλοπές πορτοφολιών και τσαντών, πολλές από τις οποίες όπως υπολογίζεται δεν καταγράφονται επίσημα γιατί δεν καταγγέλονται.

Η παρουσία αυτής της μονάδας φρούρησης στα μέσα όπου καθημερινά κινούνται περίπου 1.000.000 επιβάτες θεωρείται ζωτικής σημασίας για την αστυνόμευση στην πρωτεύουσα. Μάλιστα, η βασική καινοτομία είναι ότι αυτή η νέα ομάδα φρούρησης του δικτύου του μετρό και των ΗΣΑΠ θα έχει αυτόνομη διοίκηση, αλλά και συνεννόηση με το επιχειρησιακό κέντρο της ΕΛ.ΑΣ., ενώ μέχρι πρότινος οι αστυνομικοί αυτοί υπάγονταν στα γειτονικά αστυνομικά τμήματα και δεν υπήρχε ενημέρωση του κέντρου της Αστυνομίας για σοβαρά περιστατικά που εξελίσσονταν σε συρμούς, αποβάθρες ή σε υποδομές της ΣΤΑ.ΣΥ.

Ο νέος σχεδιασμός της ΕΛ.ΑΣ. για τη φρούρηση του μετρό βασίστηκε στην ανάλυση του περιστατικού της 13ης Ιανουαρίου, με τον σοκαριστικό ξυλοδαρμό του σταθμάρχη. Κι αυτό γιατί η επίθεση δεν φαίνεται να έγινε αμέσως αντιληπτή από όσους επέβλεπαν το ηλεκτρονικό σύστημα επιτήρησης και υπήρξε μεγάλη σύγχυση. Επιπλέον, αστυνομικοί και υπεύθυνοι ασφαλείας της ΣΤΑ.ΣΥ. δεν κατάλαβαν ότι εκείνος που δεχόταν τα σφοδρά χτυπήματα ήταν υπάλληλος της εταιρείας, θεωρώντας αρχικά ότι επρόκειτο περί συμπλοκής μεταξύ θερμόαιμων. Κι αυτός ήταν ο λόγος που δεν κινητοποιήθηκαν αμέσως. Επίσης, δεν υπήρξε καλή συνεννόηση και συντονισμός μεταξύ των αστυνομικών για τη διαδρομή που ακολούθησαν οι δύο νεαροί δράστες μετά την επίθεση στον σταθμό του μετρό στην Ομόνοια. Ετσι διαπιστώθηκε με καθυστέρηση ότι κινήθηκαν προς τον σταθμό των ΗΣΑΠ στην Ομόνοια και κατέβηκαν στον σταθμό στο Μοναστηράκι, χωρίς κανείς να επιχειρήσει να τους συλλάβει, αφού δεν είχε ειδοποιηθεί κανείς άλλος αστυνομικός που ήταν εκεί κοντά.

Σημειώνεται ότι το χρονικό διάστημα 2012- 2014 το υπουργείο Μεταφορών, σε συνεργασία με στελέχη της ΕΛ.ΑΣ., είχε μελετήσει τη σύσταση ειδικής αστυνομίας μεταφορών με τη συνεργασία 300 ατόμων security που απασχολούνταν τότε στους εν λόγω φορείς. Η εκπαίδευσή τους θα πραγματοποιόταν από το Κέντρο Μελετών Ασφαλείας του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Ομως, το επιχειρησιακό σχέδιο ατόνησε επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

Από τον Αύγουστο του 2019, η νέα ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, υπό τον Μιχ. Χρυσοχοΐδη, τοποθέτησε συνολικά 76 αστυνομικούς στο δίκτυο αυτό, οι οποίοι όμως υπηρεσιακά ανήκαν στα οικεία αστυνομικά τμήματα. Κι έτσι πολλές φορές... χάνονταν σε άλλες αστυνομικές υπηρεσίες και καθήκοντα (φρουρήσεις, πορείες, γενικότερα μέτρα ασφαλείας). Με κύριο μέλημα να δίνεται άμεσα εικόνα όσων συμβαίνουν στη ΓΑΔΑ, ώστε να κινητοποιούνται αμέσως μεγάλες αστυνομικές δυνάμεις επανήλθε ο νέος σχεδιαστής για τη φύλαξη των σταθμών μετρό και ηλεκτρικού.

Ενδεικτικό αυτής της προσήλωσης της νέας δύναμης της ΕΛ.ΑΣ. στην προστασία του δικτύου των 68 σταθμών είναι το σημείο του σχεδίου που μνημονεύει ότι «το προσωπικό που διατίθεται για τη φύλαξη του δικτύου ΣΤΑ.ΣΥ. εντάσσεται σε συγκεκριμένη δομή εποπτείας, διοίκησης, συντονισμού και ελέγχου. Ανατίθενται καθήκοντα αποκλειστικής μορφής - χαρακτήρα σε κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό, που θα είναι αφοσιωμένο στη συγκεκριμένη αποστολή αστυνόμευσης και μόνο.

Η αξιολόγηση της επικινδυνότητας και προτεραιότητας φύλαξης θα είναι διαρκής διαδικασία, αποτέλεσμα συνεργασίας υπηρεσιών ΓΑΔΑ και ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε., και θα επικαιροποιείται ανά μήνα σε συντρέχουσα περίπτωση έπειτα από εισήγηση του διοικητή της δύναμης, γνώμη του επόπτη (βοηθού ΓΑΔΑ) και απόφαση του γενικού αστυνομικού διευθυντή Αττικής.


Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 27 Μαρτίου