Για ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ανθεκτικότητας της ελληνικής Ναυτιλίας κόντρα στην COVID-19, κάνει λόγο ο Θεόδωρος Βενιάμης, πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) σε επικοινωνία με το powergame.gr σχετικά με τα προβλήματα και τις ευκαιρίες που προκύπτουν μέσα από την πρωτόγνωρη τούτη παγκόσμια κρίση.

«Η ελληνική ναυτιλία μπορεί να ανταποκριθεί το ίδιο αποτελεσματικά και σε αντίξοες συνθήκες όπως εξάλλου έχει διαπιστωθεί και σε άλλες δύσκολες περιόδους στο παρελθόν» λέει χαρακτηριστικά.

Ωστόσο, ένα χρόνο μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, έχουν προκύψει συγκεκριμένα προβλήματα που απαιτούν άμεση επίλυση.

«Οι Έλληνες Πλοιοκτήτες μαζί με τους “Ήρωες της Θάλασσας”, όπως συχνά αποκαλώ τους ναυτικούς μας, συνέχισαν να παρέχουν αξιόπιστες και αναντικατάστατες υπηρεσίες μεταφοράς βασικών αγαθών και πρώτων υλών, πετρελαίου, καθώς φάρμακα για ιατρικό εξοπλισμό που είναι απαραίτητα για την αντιμετώπιση της πανδημίας», αναφέρει σχετικά ο κ. Βενιάμης.

«Παρά το γεγονός ότι ο Οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν ανακηρύξει τους ναυτικούς ως “απαραίτητους εργαζόμενους” για την αντιμετώπιση της πανδημίας, αρκετές χώρες δεν έχουν προχωρήσει σε μια ανάλογη αναγνώριση», λέει και εξηγεί πως αυτό φέρνει ως αποτέλεσμα τη δυσκολία και συχνά την αδυναμία αντικατάστασης των πληρωμάτων, καθώς και τον επαναπατρισμό των ναυτικών.

Στο μέτωπο των εμβολίων ο κ. Βενιάμης βλέπει θετικές εξελίξεις. Όπως λέει, η παρασκευή και η διάθεσή τους έχουν φέρει προσδοκίες στον κλάδο της ναυτιλίας ενώ θεωρεί απόλυτα αναγκαία την προτεραιότητα στους εμβολιασμούς, καθώς μια τέτοια απόφαση θα αποτελούσε μια πραγματικά βιώσιμη λύση στα σοβαρά προβλήματα της αδιάλειπτης λειτουργίας του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου.

«Καθίσταται απολύτως αναγκαίος ο κατά προτεραιότητα εμβολισμός των ναυτικών και του τεχνικού προσωπικού των ναυτιλιακών εταιρειών, όπως εξάλλου γίνεται και σε άλλες κατηγορίες εργαζομένων πρώτης γραμμής (σ.σ. γιατροί, νοσοκομειακό προσωπικό), ούτως ώστε μέσα από ένα ασφαλές περιβάλλον χωρίς COVID-19 να ξεπερασθούν τα εμπόδια στις μετακινήσεις και ιδίως στις διαδικασίες αντικατάστασης των ναυτικών».

To Green Deal και ο κίνδυνος στρέβλωσης της αγοράς

Το καλοκαίρι του 2020 ο κ. Βενιάμης μας είχε αναφέρει πως ουδείς έχει δείξει ουσιαστικό ενδιαφέρον για τις ανάγκες και δυσκολίες που αντιμετωπίζει στη λειτουργία της η ναυτιλία λέγοντας μάλιστα πως ο κλάδος καλείται να αντιμετωπίσει άτοπες και μη ρεαλιστικές περιφερειακές πρωτοβουλίες, με περίβλημα περιβαλλοντικού χαρακτήρα, που λαμβάνουν χώρα στη βάση προσχηματικών αιτιάσεων, και που έχουν ως κίνητρο την αφαίμαξη της ναυτιλίας. Σήμερα, βλέπει κάποια πρόοδο σχετικά;

«Σε ό,τι αφορά στο ερώτημά σας, πράγματι, σήμερα, η ευρωπαϊκή ναυτιλία βρίσκεται, και πάλι, αντιμέτωπη με μη ρεαλιστικές περιφερειακές ρυθμίσεις, τις οποίες έχει ανακοινώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με σκοπό την αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής. H Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία (EU Green Deal), όπως έχει ανακοινωθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αποτελεί μια σημαντική πρόκληση για τη ναυτιλία για τα επόμενα χρόνια. Όπως έχω πει, οι Έλληνες πλοιοκτήτες, ως υπεύθυνοι πολίτες και επιχειρηματίες, υποστηρίζουν το EU Green Deal και το όραμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την προστασία του περιβάλλοντος και της ζωής στον πλανήτη, καθώς και τους στόχους της απεξάρτησης της ναυτιλίας από τη χρήση ανθρακούχου καυσίμων».

Εδώ, σημειώνει πως η ανάπτυξη και παραγωγή των νέων αυτών καυσίμων και τεχνολογιών πρέπει να επιτευχθεί με τη συνδρομή και την ανάληψη ευθύνης από όλους τους εμπλεκόμενους με τη ναυτιλία φορείς, όπως τους παρόχους ενέργειας, τα ναυπηγεία και τους κατασκευαστές ναυτικών μηχανών.

«Ωστόσο, τέτοιες “φιλόδοξες” πολιτικές πρωτοβουλίες δεν πρέπει, επ’ ουδενί, με πρόσχημα την προστασία του περιβάλλοντος και τη βιώσιμη ανάπτυξη, να επιβάλλουν μέτρα εισπρακτικού χαρακτήρα στον τομέα της ναυτιλίας, ο οποίος αναμφισβήτητα είναι ο πλέον φιλικός προς το περιβάλλον τρόπος μεταφοράς» ξεκαθαρίζει.

Περίπτωση «φιλόδοξης» πολιτικής χαρακτηρίζει την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όσον αφορά την ένταξη της ναυτιλίας στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU Emissions Trading System- EU ETS).

«Αποτελεί μια τέτοια περίπτωση «φιλόδοξης» πολιτικής, για την οποία η διεθνής ναυτιλία έχει εκφράσει σοβαρότατες επιφυλάξεις, επειδή είναι ασύμβατη με τον τρόπο λειτουργίας της ναυτιλιακής επιχείρησης, ενώ εμπεριέχει τον κίνδυνο μια τέτοια ρύθμιση να οδηγήσει σε στρέβλωση της αγοράς και σε κερδοσκοπία.

Ο ρόλος των ναυλωτών και η νέα ψηφιακή εποχή

Παράλληλα, πρέπει να προσδιοριστεί και ο ρόλος των ναυλωτών επισημαίνει ο κ. Βενιάμης εξηγώντας πως με τις αποφάσεις τους σχετικά με την μεταφορά των αγαθών και των φορτίων καθορίζουν την ενεργειακή απόδοση και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των πλοίων.

«Από την άλλη πλευρά, η πρόταση, που έχει υποβληθεί στον ΙΜΟ από την χώρα μας μαζί με άλλα ισχυρά ναυτιλιακά κράτη όπως η Ιαπωνία, ο Παναμάς, η Λιβερία, η Δανία και η Σιγκαπούρη, και η οποία υποστηρίζεται από το σύνολο των διεθνών εφοπλιστικών ενώσεων Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο (ICS), BIMCO, INTERCARGO, INTERTANKO κλπ.) έχει σκοπό τη σύσταση ενός Διεθνούς Ταμείου υπό την αιγίδα του IMO, μέσω του οποίου θα διατεθούν 5 δισ. δολάρια ΗΠΑ στην χρηματοδότηση της Έρευνας και της Ανάπτυξης (R&D) νέων τεχνολογιών μείωσης των εκπομπών άνθρακα από τα πλοία. Aποτελεί λοιπόν μια ρεαλιστική προσέγγιση, απολύτως συμβατή με τους στόχους της EU Green Deal».

Στο σημείο αυτό τονίζει ότι στο πλαίσιο της ειλικρινούς συνεργασίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την επίτευξη των στόχων της EU Green Deal, η ΕΕΕ μαζί με τη Σουηδική Ένωση Πλοιοκτητών και τη Μη Κυβερνητική Οργάνωση «Transport & Environment» απέστειλαν πρόσφατα επιστολή προς τον αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής F. Timmermans και την Επίτροπο Μεταφορών κα. Α.Valeăn, υποβάλλοντας πρόταση για την υιοθέτηση μιας πρόσφορης και ρεαλιστικής για τη ναυτιλία πολιτικής, συμβατής με τα μελλοντικά μέτρα και τις αποφάσεις του ΙΜΟ.

Επιπλέον, ο κ. Βενιάμης θίγει και το πολύ σημαντικό ζήτημα της νέας ψηφιακής εποχής στη ναυτιλία της οποίας όμως η πρόοδος δεν δείχνει να είναι απόλυτα επαρκής για την ώρα.

«Η ψηφιοποίηση των διαδικασιών στους λιμένες, αλλά και αυτών της λειτουργίας του πλοίου και της ναυτιλιακής εταιρείας σημείωσε πρόοδο, αλλά όχι σε τέτοιο βαθμό ώστε τα προβλήματα της γραφειοκρατίας και της απλοποίησης των διοικητικών διατυπώσεων στους λιμένες να έχουν εκλείψει. Η ανάδειξη της νέας ψηφιακής εποχής για τη ναυτιλία είναι μια εξέλιξη που πρέπει να εξεταστεί με προσοχή», συμβουλεύει.

Οι διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές επηρεάζονται από τον πόλεμο ΗΠΑ – Κίνας

Το powergame.gr ζήτησε από τον Θεώδορο Βενιάμη να τοποθετηθεί ως προς τις διεθνείς εξελίξεις στα περίπλοκα γεωπολιτικά ζητήματα και τον τρόπο με τον οποίο επηρεάζουν την ελληνική ναυτιλία.

To Ocean Sapphire (χωρητικότητας 93.000 dwt, κατασκευής 2012) αποκτήθηκε από την Golden Union του Θεόδωρου Βενιάμη τον Νοέμβριο του 2019, έναντι 14,85 εκατ. δολαρίων © MarineTraffic.com
To Ocean Sapphire (χωρητικότητας 93.000 dwt, κατασκευής 2012) αποκτήθηκε από την Golden Union του Θεόδωρου Βενιάμη τον Νοέμβριο του 2019, έναντι 14,85 εκατ. δολαρίων © MarineTraffic.com
«Οι διεθνείς πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις απασχολούν και τη ναυτιλία. Είναι, επομένως, φυσικό οι διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές να επηρεάζονται από εμπόλεμες καταστάσεις, εμπορικές αντιπαραθέσεις κρατών, όπως η περίπτωση ΗΠΑ-Κίνας, καθώς και από μονομερή μέτρα προστατευτισμού που υιοθετούν και εφαρμόζουν κάποιες χώρες σε ότι αφορά στο διεθνές θαλάσσιο εμπόριο» απάντησε ενημερώνοντας πως η ΕΕΕ, μέσω της ενεργούς συμμετοχής της στις εργασίες του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου (ICS) και της Ένωσης Ευρωπαϊκών Εφοπλιστικών Ενώσεων (ECSA), παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις για όλα τα διεθνή και ευρωπαϊκά ζητήματα.

«Προωθούνται προτάσεις στα αρμόδια όργανα των διεθνών οργανισμών, αλλά και της ΕΕ για την επίλυση των προβλημάτων και την άρση των εμποδίων, όπως αυτά ανακύπτουν από τις πολιτικές προστατευτισμού ορισμένων χωρών».

Για τις διαμάχες στους κόλπους της Ναυτιλίας
Τον τελευταίο χρόνο, βγήκε στο φως της δημοσιότητας μια μεγάλη σύγκρουση από δύο εφοπλιστικές πλευρές που πριν εννέα χρόνια είχαν προβεί σε μια πανίσχυρη σύμπραξη. Σε τι βαθμό αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα για την ανάκαμψη του κλάδου τέτοιου είδους αντιπαραθέσεις στους κόλπους της Ναυτιλίας; Και ποία είναι η θέση του Θεόδωρου Βενιάμη ως προέδρου της ΕΕΕ για την επίλυσή τους; Επιδιώκεται συνήθως η φιλική επίλυση ή εκείνο που μένει είναι η δικαστική οδός;

«Στον ευρύτερο χώρο της Ναυτιλίας, τόσο σε διεθνές όσο και σε εθνικό επίπεδο, δραστηριοποιείται ένας μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων, όπου είναι φυσικό να υπάρχουν διαφορετικές, αλλά όχι απαραίτητα αντίθετες απόψεις που οδηγούν σε αντιπαραθέσεις και διαμάχες. Τέτοιου είδους καταστάσεις επιφέρουν εσωστρέφεια και διάσπαση σε ένα κλάδο, κάτι το οποίο δεν ισχύει στην περίπτωση της ελληνικής ναυτιλίας», απαντά.

«Ως πρόεδρος της ΕΕΕ θέλω να επισημάνω, με ικανοποίηση, ότι στο πλαίσιο ενός διαρκούς ουσιαστικού και εποικοδομητικού διαλόγου μεταξύ των μελών μας έχουμε πετύχει να συνθέσουμε πολλές και διαφορετικές απόψεις, διαμορφώνοντας ενιαίες θέσεις και υποβάλλοντας ρεαλιστικές προτάσεις τόσο προς την Πολιτεία όσο και στις διεθνείς εφοπλιστικές Ενώσεις, όπου συμμετέχουμε ενεργά, για την προαγωγή της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας μας. Διαφορετικές προσεγγίσεις σίγουρα υπάρχουν και θα υπάρχουν όμως σημασία και αξία έχει η αρραγής ενότητα του ελληνικού εφοπλισμού που παρουσιάζεται με μια φωνή και με μια θέση για όλα τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει», ξεκαθαρίζει.

Σε κάθε περίπτωση, για τον κ. Βενιάμη, η ΕΕΕ υποστηρίζει πάντα λύσεις που εξυπηρετούν την πλειοψηφία των μελών της, προσπαθώντας να προασπίσει και τα συμφέροντα των μικρότερων ναυτιλιακών επιχειρήσεων.

«Με τη συμπαράσταση της Πολιτείας, διαχρονικά, έχουμε πετύχει, ως Έλληνες, η ναυτιλία μας να παραμένει στην πρώτη θέση παγκοσμίως για δεκαετίες, απολαμβάνοντας τον διεθνή σεβασμό και την αναγνώριση από όλους τους ανταγωνιστές μας, αλλά και από εκείνους που κάνουν χρήση των υπηρεσιών που προσφέρουμε», καταλήγει.