Eθνική Πινακοθήκη: Πώς βρέθηκαν οι κλεμμένοι πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν μετά από 9 χρόνια
Οι πίνακες είχαν κλαπεί τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου του 2012 από την Εθνική Πινακοθήκη
Σχεδόν μια δεκαετία παρέμεναν κρυμμένοι οι κλεμμένοι πίνακες της Εθνικής Πινακοθήκης, με την αστυνομία να καταφέρνει τελικά να τους εντοπίσει και να συλλάβει τον δράστη.
Πρόκειται για το «Γυναικείο Κεφάλι», το έργο που δημιούργησε το 1939 ο Πικάσο και χάρισε στην Ελλάδα για την αντίστασή του κατά των δυνάμεων του φασισμού, τον «Ανεμόμυλο Στάμμερ» (1905) από την πρώτη περίοδο του Ολλανδού Πιετ Μοντριάν και ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης του Ιταλού Γουλιέλμο Κάτσια.
Οι πίνακες είχαν κλαπεί τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου του 2012 από την Εθνική Πινακοθήκη.
Μετά από χρόνια ερευνών σε νόμιμες και παράνομες δημοπρασίες σε όλο τον κόσμο, αλλά και σε ιδιωτικές συλλογές, οι πίνακες βρέθηκαν τελικά σε μια… ρεματιά στην Κερατέα.
Το λάθος του δράστη ήταν ότι αγνοούσε πως οι πίνακες ανήκουν στο Δημόσιο και συνεπώς δεν θα μπορούσαν ποτέ να αλλάξουν ιδιοκτήτη.
Το ενδιαφέρον των ερευνητών επικεντρώθηκε στο γεγονός ότι ο ένας δράστης που μπήκε στην Εθνική Πινακοθήκη άνοιξε την κλειδαριά της μπαλκονόπορτας χωρίς να την παραβιάσει.
Επομένως, είτε είχε αντικλείδι που κάποιος του προμήθευσε, είτε ήταν «ειδικός» στο άνοιγμα κλειδαριών, και αυτό είναι ένα στοιχείο που ίσως φωτογραφίζει την ταυτότητά του.
Έχοντας αυτό το στοιχείο υπόψη τους, αλλά και τη φιγούρα του δράστη -ψηλός, λεπτός, σχετικά νεαρής ηλικίας, με αριστοτεχνικές κινήσεις και εμπειρία στις νυχτερινές επιδρομές- άρχισαν να ερευνούν ποιοι αλλοδαποί με τέτοια χαρακτηριστικά αποφυλακίστηκαν το τελευταίο εξάμηνο του 2011 από ελληνικά σωφρονιστικά καταστήματα.
Ο άνδρας αρχικά έκρυβε τους πίνακες σε μια αποθήκη στην Κερατέα και στη συνέχεια σε μια ρεματιά για να μην τους βρουν στην κατοχή του.
Πρόκειται για το «Γυναικείο Κεφάλι», το έργο που δημιούργησε το 1939 ο Πικάσο και χάρισε στην Ελλάδα για την αντίστασή του κατά των δυνάμεων του φασισμού, τον «Ανεμόμυλο Στάμμερ» (1905) από την πρώτη περίοδο του Ολλανδού Πιετ Μοντριάν και ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης του Ιταλού Γουλιέλμο Κάτσια.
Οι πίνακες είχαν κλαπεί τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου του 2012 από την Εθνική Πινακοθήκη.
Μετά από χρόνια ερευνών σε νόμιμες και παράνομες δημοπρασίες σε όλο τον κόσμο, αλλά και σε ιδιωτικές συλλογές, οι πίνακες βρέθηκαν τελικά σε μια… ρεματιά στην Κερατέα.
Το λάθος του δράστη ήταν ότι αγνοούσε πως οι πίνακες ανήκουν στο Δημόσιο και συνεπώς δεν θα μπορούσαν ποτέ να αλλάξουν ιδιοκτήτη.
Πού επικεντρώθηκαν οι έρευνες
Τους τελευταίους μήνες η Ελληνική Αστυνομία μαζί με την ΕΥΠ, ξεκίνησε μια προσπάθεια αναζωπύρωσης των ερευνών.Το ενδιαφέρον των ερευνητών επικεντρώθηκε στο γεγονός ότι ο ένας δράστης που μπήκε στην Εθνική Πινακοθήκη άνοιξε την κλειδαριά της μπαλκονόπορτας χωρίς να την παραβιάσει.
Επομένως, είτε είχε αντικλείδι που κάποιος του προμήθευσε, είτε ήταν «ειδικός» στο άνοιγμα κλειδαριών, και αυτό είναι ένα στοιχείο που ίσως φωτογραφίζει την ταυτότητά του.
Έχοντας αυτό το στοιχείο υπόψη τους, αλλά και τη φιγούρα του δράστη -ψηλός, λεπτός, σχετικά νεαρής ηλικίας, με αριστοτεχνικές κινήσεις και εμπειρία στις νυχτερινές επιδρομές- άρχισαν να ερευνούν ποιοι αλλοδαποί με τέτοια χαρακτηριστικά αποφυλακίστηκαν το τελευταίο εξάμηνο του 2011 από ελληνικά σωφρονιστικά καταστήματα.
Ο δράστης
Πρόκειται για έναν 49χρονο Έλληνα, που στο παρελθόν είχε εμπλακεί σε ληστεία και που δεν φαίνεται να έχει σχέση με το χώρο της τέχνης. Ο άνδρας φέρεται να μένει στο Πόρτο Ράφτη και στο εξωτερικό.Ο άνδρας αρχικά έκρυβε τους πίνακες σε μια αποθήκη στην Κερατέα και στη συνέχεια σε μια ρεματιά για να μην τους βρουν στην κατοχή του.