Το προσχέδιο του Ιταλού Γκουλιέλμο Κάτσια, το οποίο, όπως ισχυρίζεται ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής και «λάτρης» της τέχνης Γιώργος Σαρμαντζόπουλος, πέταξε στην τουαλέτα γιατί είχε… σκουπίσει τα χέρια του με αυτό, μάλλον έχει ήδη πουληθεί. Την άποψη αυτή εξέφρασε μιλώντας στην «On time» ο περίφημος «Ιντιάνα Τζόουνς» της Τέχνης Άρθουρ Μπραντ.

Τι δήλωσε ο Ολλανδός ερευνητής

Ο Ολλανδός κυνηγός των κλεμμένων αριστουργημάτων ανά τον κόσμο δικαιολόγησε την άποψή του αυτή, λέγοντας ότι το συγκεκριμένο έργο, σχέδιο σε χαρτί, των αρχών του 17ου αιώνα, είναι πολύ λιγότερο γνωστό και άρα μπορεί πολύ πιο εύκολα να πουληθεί, ενώ εκτίμησε ότι ο «artfreak», όπως αποκαλεί τον εαυτό του, ξεπούλησε το προσχέδιο το πολύ για 5.000 ευρώ.

Για την… παράπλευρη απώλεια του Μονκάλβο είχε μιλήσει ο Έλληνας «Αρσέν Λουπέν» κατά την ομολογία του, όπου είπε ότι είχε τραυματίσει το χέρι του κατά την έξοδό του από την Πινακοθήκη: «Τη στιγμή εκείνη μου φαίνεται ότι κόπηκα από κάποια γυαλιά, πήρα ένα χαρτί που είχε επάνω του ένα σχέδιο, το οποίο ήταν έκθεμα, σκούπισα το χέρι μου και το έβαλα στην τσέπη μου. Το ματωμένο σχέδιο ήταν μολύβι και το πέταξα στη λεκάνη της τουαλέτας». Στο μεταξύ, όπως δήλωσε στην εφημερίδα ο Ολλανδός ερευνητής, και νέος μάρτυρας του επιβεβαίωσε ότι ο «φαντομάς» της Πινακοθήκης προσπάθησε να πουλήσει το κλεμμένο «Γυναικείο Κεφάλι» του Πικάσο στη Γερμανία, χωρίς όμως επιτυχία, αφού ένα τέτοιο έργο δεν μπορεί να εκτεθεί πουθενά. «Αν κάποιος έχει χρήματα να αγοράσει έναν Πικάσο, θα τα δώσει για να αγοράσει ένα νόμιμο πίνακα».

Την ίδια ώρα, ο Άρθουρ Μπραντ μίλησε και για την ύπαρξη συνεργού του 49χρονου συλληφθέντα, για τον οποίο, όπως είπε, το μόνο που είναι γνωστό μέχρι στιγμής είναι ότι είναι Έλληνας. Η αποκάλυψη αυτή ουσιαστικά επιβεβαιώνει και την κατάθεση του φύλακα της Εθνικής Πινακοθήκης, όταν το 2012 είχε κάνει λόγο για δύο άτομα που βρίσκονταν πίσω από την «κλοπή του αιώνα».

Προσπάθησε να πουλήσει τον πίνακα του Πικάσο δύο φορές

Σύμφωνα με πληροφορίες του Mega, o κατηγορούμενος ελαιοχρωματιστής προσπάθησε να πουλήσει τον πίνακα του Πικάσο δύο φορές, ενώ, όπως αποκάλυψε ο κριτικός τέχνης Νίκος Σταθούλης στο «Live News», ο ίδιος είχε προσεγγίσει και Έλληνα συλλέκτη. «Έχει προσεγγίσει και στην Ελλάδα μέσω τρίτου προσώπου ένα συλλέκτη έργων τέχνης πριν από περίπου τρεις μήνες. Δεν έδωσε καμία σημασία γιατί όταν δίνεις πληροφορίες για έναν πίνακα Πικάσο, ένας σοβαρός συλλέκτης θα πάει κατευθείαν στους οίκους δημοπρασιών ή στους εξπέρ του Πικάσο», είπε ο Νίκος Σταθούλης. «Σίγουρα αυτή η κλοπή κρύβει ένα μυστήριο. Εάν είναι αληθή όσα ισχυρίζεται, ότι μπήκε μόνος του και έκανε την κλοπή, τότε να την κλείσουμε την Εθνική Πινακοθήκη», είπε ο κ. Σταθούλης, προσθέτοντας: «Δεν ήταν μόνος του και είχε συνεργό. Δεν μπορείς να μπεις σε ένα χαώδη χώρο και να μην έχεις συνεργάτες».

Ένας κοσμοπολίτης λωποδύτης


Η ζωή που έκανε ο κλέφτης του Πικάσο κινεί υποψίες. Ελαιοχρωματιστής, κατ’ επάγγελμα, δεν ήταν, αφού δεν ζούσε από αυτό. Κάποια στιγμή δούλεψε περιστασιακά ως ελαιοχρωματιστής.

Τα τελευταία χρόνια, χωρίς να διευκρινίζεται πώς, ζούσε άνετα, στο τρίγωνο Αγγλία-Ολλανδία-Ελλάδα, κάνοντας ακριβά ταξίδια και σε άλλα μέρη στο εξωτερικό. Στο λογαριασμό του στο Twitter δήλωνε «artfreak», έκανε αναρτήσεις γύρω από την Τέχνη και ποσταρίσματα τόσο για τον Πικάσο όσο και για τον Μοντριάν. Για τη γνωριμία του με τον 49χρονο ελαιοχρωματιστή και διαρρήκτη της Εθνικής Πινακοθήκης μίλησε ο γνωστός επιμελητής εκθέσεων, εικαστικός καλλιτέχνης και μουσειολόγος Μιχαήλ Ρωμανός. Φωτογραφία των δύο ανδρών μαζί με τη βραβευμένη Ελληνίδα σχεδιάστρια κοσμημάτων Νεφέλη Ξένια κυκλοφορεί στο διαδίκτυο από εγκαίνια έκθεσης που είχε διοργανώσει στο Κολωνάκι ο Μιχαήλ Ρωμανός λίγες ημέρες πριν την κλοπή του αιώνα στις 9 Ιανουαρίου 2012. «Μου έκανε εντύπωση το πόσο περιποιημένος και καλοντυμένος ήταν. Έδειχνε ευγενικός, κοιτούσε και σχολίαζε τα έργα. Άτομο, το οποίο φαινόταν πως έχει σχέση με την τέχνη, κάτι που το έδειχνε έντονα. Το κουστούμι του ήταν καταπληκτικό, από τους άνδρες που δεν περνούν απαρατήρητοι, εντυπωσιακός και άκρως γοητευτικός. Κρατούσε το ποτήρι του κρασιού με σωστό τρόπο, έδειχνε άτομο που μπορεί να σταθεί σε τέτοιους χώρους. Δεν φαινόταν τυχαίος.

Συστηθήκαμε, μου είπε πως ασχολείται, πως αγαπά την τέχνη και πως του αρέσει η ζωγραφική. Έτσι προέκυψε και η φωτογραφία που κυκλοφορεί στα site τέχνης. Όταν είδα τη φωτογραφία του χθες, σοκαρίστηκα, γιατί δεν περίμενα ποτέ πως αυτός ο άνδρας θα μπορούσε να είναι πίσω από την κλοπή στην Πινακοθήκη» δήλωσε ο κ. Ρωμανός.

Κεχαγιόγλου: «Δεν ήθελε να βάλει χλωρίνη στους πίνακες για να εξαφανίσει το DNA του»

Η ύπαρξη του DNA του 49χρονου ελαιοχρωματιστή πάνω στους κλεμμένους πίνακες ήταν και ο λόγος που δεν τους επέστρεψε, όπως είπε ο συνήγορός του, Σάκης Κεχαγιόγλου, έξω από τα δικαστήρια όπου μεταφέρθηκε χθες ο συλληφθείς. «Η επιστήμη λέει ότι στους πίνακες πάνω υπάρχει το DNA. Για να το εξαφανίσει, θα έπρεπε να βάλει χλωρίνη. Δεν ήθελε να τους καθαρίσει με χλωρίνη και να τους καταστρέψει». «Ο εντολέας μου, κατά δήλωσή του, ποτέ δεν επιχείρησε να πουλήσει τους πίνακες, ούτε στο εξωτερικό ούτε στην Ελλάδα», είπε επίσης ο κ. Κεχαγιόγλου, ενώ στο ερώτημα αν υπήρχε κίνδυνος για τους πίνακες στο ρέμα στο Πόρτο Ράφτη απάντησε: «Οι πίνακες κινδύνεψαν από άλλους λόγους όχι τον εντολέα μου». Σημειώνεται ότι ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής ζήτησε και έλαβε προθεσμία για σήμερα στις 12 το μεσημέρι προκειμένου να απολογηθεί.

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα On Time