Ταξιτζήδες στο εδώλιο επειδή μετέφεραν δωρεάν πολίτες σε εμβολιαστικά κέντρα
Η Beat κινδυνεύει με πρόστιμο έως και 50.000 ευρώ για το κοινωνικό έργο που επιτέλεσε
Στο μικροσκόπιο της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας βρίσκεται η επιτυχημένη ελληνική startup (βασισμένη στις νέες τεχνολογίες) εταιρεία Beat, καθώς η διοίκησή της καλείται να δώσει εξηγήσεις για τις δωρεάν μετακινήσεις των επιβατών με ταξί από και προς τα εμβολιαστικά κέντρα, αλλά και για όσους δίνουν αίμα!
Η έρευνα ξεκίνησε μετά από καταγγελίες συνδικαλιστών σχετικά με ενέργειες εταιρικής κοινωνικής ευθύνης της Beat κατά την περίοδο της κρίσης της πανδημίας, καθώς κάποιοι θεώρησαν ότι με τις κινήσεις αυτές η online πλατφόρμα δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό στα ταξί κι έτσι το κατήγγειλαν στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας. Πλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία Beat κινδυνεύει να βρεθεί αντιμέτωπη με πρόστιμο ύψους έως και 50.000 ευρώ για το κοινωνικό έργο που επιτέλεσε!
Επιπρόσθετα, στην επιστολή που έστειλε η Beat στο υπουργείο Μεταφορών η εταιρεία ζητάει -με αφορμή την προσφυγή των συνδικαλιστών στην Αρχή Διαφάνειας- την προστασία των ψηφιακών διαμεσολαβητών από τοn νόμο Σπίρτζη (4530). Πιο συγκεκριμένα, τονίζει πως το Άρθρο 12 με το οποίο καλείται να δώσει εξηγήσεις «αντιβαίνει στην ευρωπαϊκή νομοθεσία στην οποία έχει προσφύγει και στο Δίκαιο του Ανταγωνισμού», γεγονός μάλιστα που είχαν επισημάνει στελέχη της σημερινής κυβέρνησης κατά την ψήφισή του το 2018, από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ προς όφελος συγκεκριμένου συνδικαλιστή. Ο νόμος 4530, στο μέτρο που αφορά τις λειτουργίες της Beat, παραμένει ανεδαφικός, είναι αδύνατον να εφαρμοστεί διότι θα εκπέσει στα δικαστήρια, περιέχει αναχρονιστικές διατάξεις, είναι αντιανταγωνιστικός και επιβραδύνει ακόμη και τις προσπάθειες μετάβασης σε μετακινήσεις μηδενικών ρύπων καθώς δεν επιτρέπει στις πλατφόρμες να θέτουν ποιοτικά κριτήρια στα οχήματα. Μόνος του στόχος ήταν να ικανοποιήσει μερίδα των συνδικαλιστών και σύμφωνα με τη Beat είναι αναγκαία μια μεταρρύθμιση του Άρθρου 12 η οποία -αντί να περιορίζει- να αξιοποιεί τα οφέλη των ψηφιακών εφαρμογών, προς όφελος τόσο του επιβατικού κοινού όσο και των καλών επαγγελματιών του κλάδου.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα On Time
Η έρευνα ξεκίνησε μετά από καταγγελίες συνδικαλιστών σχετικά με ενέργειες εταιρικής κοινωνικής ευθύνης της Beat κατά την περίοδο της κρίσης της πανδημίας, καθώς κάποιοι θεώρησαν ότι με τις κινήσεις αυτές η online πλατφόρμα δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό στα ταξί κι έτσι το κατήγγειλαν στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας. Πλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία Beat κινδυνεύει να βρεθεί αντιμέτωπη με πρόστιμο ύψους έως και 50.000 ευρώ για το κοινωνικό έργο που επιτέλεσε!
Πώς άρχισαν όλα
Όλα ξεκίνησαν όταν η Beat αποφάσισε να καλύψει το κόστος μετάβασης, αλλά και επιστροφής των εθελοντών αιμοδοτών στα Κέντρα και κορυφώθηκε όταν η ίδια εταιρεία αποφάσισε επίσης να μεταφέρει δωρεάν τους επιβάτες που χρησιμοποιούν την online πλατφόρμα για να μεταβούν σε κάποιο εμβολιαστικό κέντρο, αλλά και να τους επιστρέψει στο σπίτι τους. Στη δεύτερη περίπτωση η παροχή αφορούσε επιστροφή της αξίας για δύο διαδρομές προς και από το εμβολιαστικό κέντρο - και έως δέκα ευρώ για κάθε διαδρομή, δηλαδή συνολικά έως 20 ευρώ ανά επιβάτη. Οι ενέργειες αυτές στόχευαν στην ευαισθητοποίηση και διευκόλυνση των επιβατών για κρίσιμα θέματα που αφορούν τη δημόσια υγεία στις δύσκολες συνθήκες της πανδημίας. Σε κάθε περίπτωση, οι οδηγοί ταξί πληρώθηκαν κανονικά για τη διαδρομή, ενώ η Beat με δικά της έξοδα επέστρεψε το ποσό στους επιβάτες.Η επιστολή
Σύμφωνα με επιστολή που έστειλε η Beat στο υπουργείο Μεταφορών, όλα τα παραπάνω πραγματοποιήθηκαν εν μέσω κορoναϊού, όπου εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες που δεν είχαν ιδιωτικό μέσο μεταφοράς, υπό το φόβο της πανδημίας, δεν μετέβαιναν στα εμβολιαστικά κέντρα με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, αλλά από την άλλη μεριά δεν είχαν τα χρήματα να χρησιμοποιήσουν ταξί, οπότε και παρέμεναν εγκλωβισμένοι στα σπίτια τους μην μπορώντας να εμβολιαστούν.Χωρίς κόστος
Με τη συγκεκριμένη κίνηση της Beat χιλιάδες πολίτες έσπευσαν να εμβολιαστούν με ασφάλεια και χωρίς κανένα κόστος, καθώς το ποσό που πλήρωναν για τη μεταφορά τους προς το εμβολιαστικό κέντρο, αλλά και για τη μεταφορά τους προς την οικία τους, προστίθετο αμέσως στον προσωπικό τους λογαριασμό, οπότε και τα χρήματα ήταν διαθέσιμα για να καταναλωθούν στην επόμενη μετάβασή τους σε οποιοδήποτε προορισμό.Επιπρόσθετα, στην επιστολή που έστειλε η Beat στο υπουργείο Μεταφορών η εταιρεία ζητάει -με αφορμή την προσφυγή των συνδικαλιστών στην Αρχή Διαφάνειας- την προστασία των ψηφιακών διαμεσολαβητών από τοn νόμο Σπίρτζη (4530). Πιο συγκεκριμένα, τονίζει πως το Άρθρο 12 με το οποίο καλείται να δώσει εξηγήσεις «αντιβαίνει στην ευρωπαϊκή νομοθεσία στην οποία έχει προσφύγει και στο Δίκαιο του Ανταγωνισμού», γεγονός μάλιστα που είχαν επισημάνει στελέχη της σημερινής κυβέρνησης κατά την ψήφισή του το 2018, από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ προς όφελος συγκεκριμένου συνδικαλιστή. Ο νόμος 4530, στο μέτρο που αφορά τις λειτουργίες της Beat, παραμένει ανεδαφικός, είναι αδύνατον να εφαρμοστεί διότι θα εκπέσει στα δικαστήρια, περιέχει αναχρονιστικές διατάξεις, είναι αντιανταγωνιστικός και επιβραδύνει ακόμη και τις προσπάθειες μετάβασης σε μετακινήσεις μηδενικών ρύπων καθώς δεν επιτρέπει στις πλατφόρμες να θέτουν ποιοτικά κριτήρια στα οχήματα. Μόνος του στόχος ήταν να ικανοποιήσει μερίδα των συνδικαλιστών και σύμφωνα με τη Beat είναι αναγκαία μια μεταρρύθμιση του Άρθρου 12 η οποία -αντί να περιορίζει- να αξιοποιεί τα οφέλη των ψηφιακών εφαρμογών, προς όφελος τόσο του επιβατικού κοινού όσο και των καλών επαγγελματιών του κλάδου.
Στον δρόμο που χάραξε η Beat
Αξίζει να σημειωθεί ότι δωρεάν μετακινήσεις για τη διευκόλυνση των εμβολιασμών προσέφεραν -μετά την Beat- και άλλες εταιρείες ταξί και ραδιοταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Με αυτόν τον τρόπο οι επαγγελματίες οδηγοί είχαν αποφασίσει να συμβάλουν στην ομαλή διεξαγωγή των εμβολιασμών, βοηθώντας τους συμπολίτες τους που δεν έχουν κάποιον άλλο τρόπο να μετακινηθούν. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι η Περιφέρεια Αττικής, σε συνεργασία με το Ραδιοταξί Kosmos 18300, ανακοίνωσε ότι θα προσφέρεται δωρεάν μεταφορά με TAXI στα άτομα με προβλήματα υγείας και κινητικότητας στα Κέντρα Εμβολιασμού Αττικής. Να μεταφέρουν δωρεάν πολίτες που έχουν πραγματικά ανάγκη στο εμβολιαστικό κέντρο που στεγάζεται εντός των εγκαταστάσεων της ΔΕΘ είχαν αποφασίσει και οι οδηγοί ταξί του συνεταιρισμού της Θεσσαλονίκης «taxiway». Αντίστοιχες ενέργειες έχουν γίνει σε όλο τον κόσμο. Στις ΗΠΑ, μάλιστα, δωρεάν διαδρομές από και προς τα εμβολιαστικά κέντρα προσφέρουν από τον Μάιο οι εταιρείες μεταφορών Uber και Lyft, στο πλαίσιο επίσημης συνεργασίας με τον Λευκό Οίκο.*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα On Time