Τα Παραπολιτικά στα άδυτα του στρατηγείου εμβολιασμών (Εικόνες)
Τα «Π» μπήκαν στο «άντρο» του εμβολιαστικού θαύματος και κατέγραψαν πώς η Ελλάδα κατάφερε να προκαλέσει τον παγκόσμιο θαυμασμό με τις ψηφιακές - οργανωτικές της δυνατότητες
Καθένας που επέλεξε να κάνει το εμβόλιο θα λάβει -μεταξύ άλλων- μερικά υπενθυμιστικά γραπτά μηνύματα, για να μην ξεχάσει το ραντεβού του. Πρόκειται για ένα πρωτόγνωρο γεγονός για τα δεδομένα του Ελληνικού Δημοσίου, στις υπηρεσίες του οποίου ακόμα και η ύπαρξη ραντεβού δεν διασφάλιζε ότι θα καταφέρει κανείς να κάνει τη δουλειά του. Αυτός είναι προφανώς και ο λόγος για τον οποίο οι πολίτες σε πρόσφατη έρευνα της «ΔιαΝΕΟσις» δήλωσαν ικανοποιημένοι από τη διαδικασία των εμβολιασμών σε ποσοστό 97,8%. Η Ελλάδα πέτυχε το «εμβολιαστικό θαύμα» την ώρα που ακόμα και χώρες τις οποίες θεωρούσαμε εξαιρετικά οργανωμένες παρουσίαζαν εικόνες χάους. Αν όχι ντροπής.
Το αποτύπωσε πολύ εύγλωττα και ο σούπερ σταρ της εποχής του COVID, ο Ελληνας πρόεδρος της Pfizer, Αλμπερτ Μπουρλά. Μιλώντας στην ετήσια Γενική Συνέλευση του ΣΕΒ, αναφέρθηκε στην εμπειρία των συγγενών του, που έκαναν το εμβόλιο στη Θεσσαλονίκη, και της οικογένειάς του, που έκανε το εμβόλιο στις ΗΠΑ. Είπε πως ο τρόπος με τον οποίο έγινε στην Ελλάδα ήταν πολύ καλύτερος. Οχι μόνον στο πώς οργανώθηκε η εμβολιαστική καμπάνια, αλλά και στο ότι έγινε κατευθείαν ψηφιακώς.
Χρειάστηκαν μόλις δύο ημέρες από την παραλαβή του πρώτου φιαλιδίου της Pfizer για να μπορέσει να γίνει το πρώτο εμβόλιο, στις 27 Δεκεμβρίου, στον «Ευαγγελισμό».
Εννέα ημέρες νωρίτερα, είχε γίνει η πρώτη σύσκεψη των συναρμόδιων υπουργών, οι οποίοι αποτέλεσαν και τον κορμό της εμβολιαστικής διαδικασίας. Οι Βασίλης Κικίλιας, Κυριάκος Πιερρακάκης, Ακης Σκέρτσος, Νίκος Χαρδαλιάς και Μάριος Θεμιστοκλέους είχαν να διαχειριστούν ένα πρωτόγνωρο, αλλά και τιτάνιο έργο. Επρεπε όχι μόνον να δημιουργήσουν από το μηδέν ένα σύστημα για τα ραντεβού των πολιτών, αλλά ταυτόχρονα να φροντίσουν ώστε να υπάρχει διαρκής ανεφοδιασμός των εμβολιαστικών κέντρων με φιαλίδια, αλλά και να επανδρωθούν με προσωπικό από υπηρεσίες που ανέκαθεν θεωρούνταν υποστελεχωμένες.
Εναν μήνα πριν, στις 18 Νοεμβρίου 2020, ο Βασίλης Κικίλιας πλαισιωμένος από τον Μάριο Θεμιστοκλέους και τη Μαρία Θεοδωρίδου είχαν παρουσιάσει το Εθνικό Σχέδιο εμβολιαστικής κάλυψης του πληθυσμού για την COVID-19. Με 1.018 εμβολιαστικά κέντρα -ξεπεράσαμε τα 1.500- και τη δυνατότητα να κάνουν 2.117.440 εμβολιασμούς, τον μήνα Ιούνιο, αγγίξαμε τα 3 εκατομμύρια.
Ευτυχώς για τους ίδιους -αλλά και για όλους εμάς- είχαν την αρωγή του ίδιου του πρωθυπουργού, ο οποίος συνήθως αποτελεί... φόβητρο για ράθυμους υπαλλήλους που κρύβονται πίσω από την αθάνατη ελληνική γραφειοκρατία.
Ο πρωθυπουργός είχε εξαρχής ζητήσει να παρακάμπτονται όλες οι παθογένειες, ακόμα και αν χρειάζεται η επίκληση της δικής του οδηγίας.
Από τον Σεπτέµβριο, οπότε ο Θεµιστοκλέους ανέλαβε το έργο της οργάνωσης, πολλές ιδιωτικές εταιρείες προσέφεραν τις υπηρεσίες τους αφιλοκερδώς, κυρίως στο κοµµάτι της διανοµής. Το παράξενο είναι ότι συνεργάστηκαν σαν καλοκουρδισµένη µηχανή µε τον Ελληνικό Στρατό. Ανώτεροι αξιωµατικοί ήταν εκείνοι που σχεδίασαν και παρακολουθούν διαρκώς την εφοδιαστική αλυσίδα. Αυτοί έδιναν καθηµερινά στις ιδιωτικές εταιρείες τις λίστες µε τις ανάγκες για εµβόλια.
Καθώς µιλάµε για περισσότερους από 7.000 εµπλεκοµένους και περισσότερα από 1.000 σηµεία, τα οποία αναπτύχθηκαν µέσα σε λίγες ηµέρες, το έργο του Στρατού ήταν εξαιρετικά δύσκολο. Για την οργάνωση της εφοδιαστικής αλυσίδας χρειάστηκε να επιστρατευθεί ένας αλγόριθµος τον οποίο κατασκεύασε η ιδιωτική εταιρεία PWC και τον οποίο «εύκολα µπόρεσαν να χειριστούν οι αξιωµατικοί του Στρατού», όπως επισηµαίνει στα «Π» ο επικεφαλής της εταιρείας και σύµβουλος του εµβολιαστικού προγράµµατος, Κυριάκος Ανδρέου. Ετσι, από την αρχή του προγράµµατος «Ελευθερία» δεν συνέβη κανένα ατυχές γεγονός, ο πολίτης να πηγαίνει στο εµβολιαστικό κέντρο και να µην υπάρχει διαθέσιµη δόση.
Ενα πολύ δύσκολο κοµµάτι του εµβολιαστικού προγράµµατος αφορούσε το κλείσιµο των ραντεβού. Το λογισµικό φτιάχτηκε από το µηδέν, καθώς δεν υπήρχε προηγούµενη εµπειρία. Οπως επισηµαίνει ο κ. Ανδρέου, «χρησιµοποίησαν µια µίξη δύο διαφορετικών συστηµάτων». Πρόκειται για ένα σύστηµα κράτησης θέσεων που χρησιµοποιείται σε αεροπορικές εταιρείες σε συνδυασµό µε λογισµικό που χρησιµοποιείται για τον ανεφοδιασµό σηµείων πώλησης «κοντόληκτων» προϊόντων, όπως το γάλα. Το αποτέλεσµα ήταν ένα υποδειγµατικό σύστηµα ραντεβού και ανεφοδιασµού. Παράλληλα, σχεδιάστηκε ένας πύργος ελέγχου (control tower), που παρακολουθεί σε πραγµατικό χρόνο την πορεία των εµβολιασµών από όλα τα σηµεία της χώρας και εξάγει τους δείκτες µέτρησης απόδοσης.
Το επόµενο βήµα ήταν η «δικτύωση» αυτών των χιλιάδων σηµείων. Το υπουργείο Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης προχώρησε µε διαδικασίες-εξπρές στην προµήθεια χιλιάδων tablets, τα οποία παραµετροποιήθηκαν και εστάλησαν σε όλη την Ελλάδα. Από το αρχηγείο του στο κτίριο της Πολιτικής Προστασίας, ο Μάριος Θεµιστοκλέους µπορεί να βλέπει σε πραγµατικό χρόνο κάθε σηµείο του συστήµατος. Μπορεί να βλέπει τις ελλείψεις σε προσωπικό ή αναλώσιµα, αν υπάρχει καθυστέρηση στη διαδικασία των ραντεβού ή να παρεµβαίνει αν δεν προσέρχονται οι πολίτες, ώστε να µην πηγαίνουν χαµένες οι δόσεις.
Αρτια οργανωμένο και στελεχωμένο το επιχειρησιακό κέντρο του εμβολιαστικού συστήματος
Και αφού µε τη συνεργασία όλων υλοποιήθηκε το τεχνικό σκέλος της επιχείρησης «Ελευθερία», απέµενε το πιο απαιτητικό, αυτό του έµψυχου δυναµικού.
Είχαν, βέβαια, προηγηθεί δεκάδες σεµινάρια σε κάθε γωνιά της χώρας. Εκεί οι εµβολιαστές δεν εκπαιδεύτηκαν απλώς στις οδηγίες χρήσης κάθε εµβολίου και στις ιδιαιτερότητες που έχει καθένα από αυτά. Ιδιαίτερο βάρος δόθηκε από τους Κικίλια - Θεµιστοκλέους στο συµπεριφορικό κοµµάτι, στον τρόπο προσέγγισης των πολιτών.
Και είναι τελικά αυτό που έκανε τη διαφορά, καθώς όσοι έχουµε ζήσει την εµπειρία, είτε σε κάποιο νοσοκοµείο, είτε σε Κέντρο Υγείας, είτε σε mega εµβολιαστικό κέντρο, έχουµε µια ιστορία να πούµε για την ευγένεια, τον σεβασµό και την αξιοπρέπεια µε την οποία µας αντιµετώπισαν οι γιατροί και οι νοσηλευτές που µας εµβολίασαν.
Αυτά ακριβώς που θα θέλαµε να εισπράττουµε σε κάθε συναναστροφή µας µε το ∆ηµόσιο και αποτελούν πλέον «οδηγό» για τη σχέση κράτους - πολίτη.
Στο γραφείο του Μάριου Θεµιστοκλέους δεν επικρατεί χάος, όπως θα περίµενε κανείς λόγω του όγκου που διαχειρίζεται. ∆ιάφορες ολιγοµελείς οµάδες, αποτελούµενες από στρατιωτικούς και τεχνοκράτες, λειτουργούν το σύστηµα µε ακρίβεια ελβετικού ρολογιού.
Αυτό το σύστηµα για το οποίο η αντιπρόεδρος του ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, αρµόδια για την ψηφιακή µετάβαση, Margrethe Vestager, και η επίτροπος Υγείας, Στέλλα Κυριακίδου, δηλώνουν ενθουσιασµένες.
Και πώς να µην είναι, άλλωστε, αφού, από τη στιγµή που το εµβόλιο φθάνει στα σύνορα µέχρι την ώρα που ένας επαγγελµατίας Υγείας βάζει τη βελόνα στο µπράτσο µας, όλα λειτουργούν υποδειγµατικά. Αυτό είναι το σύστηµα για το οποίο είναι περήφανοι όλοι οι Ελληνες και το οποίο διώχνει τη «ρετσινιά» της ανικαν ότητας από το ελληνικό ∆ηµόσιο.
Το αποτύπωσε πολύ εύγλωττα και ο σούπερ σταρ της εποχής του COVID, ο Ελληνας πρόεδρος της Pfizer, Αλμπερτ Μπουρλά. Μιλώντας στην ετήσια Γενική Συνέλευση του ΣΕΒ, αναφέρθηκε στην εμπειρία των συγγενών του, που έκαναν το εμβόλιο στη Θεσσαλονίκη, και της οικογένειάς του, που έκανε το εμβόλιο στις ΗΠΑ. Είπε πως ο τρόπος με τον οποίο έγινε στην Ελλάδα ήταν πολύ καλύτερος. Οχι μόνον στο πώς οργανώθηκε η εμβολιαστική καμπάνια, αλλά και στο ότι έγινε κατευθείαν ψηφιακώς.
Πώς η κυβέρνηση κατάφερε να τιθασεύσει το τέρας της ελληνικής γραφειοκρατίας και να γίνουμε χώρα-πρότυπο οργάνωσης και χωρίς ταλαιπωρία για τους πολίτεςΑυτή η ασυνήθιστη ψηφιακή εμπειρία αλλά και η καθολική αποδοχή δεν ήταν αποτέλεσμα τύχης, αλλά σκληρής δουλειάς. Τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» μπήκαν στο στρατηγείο του εμβολιαστικού συστήματος και παρουσιάζουν σήμερα τον «χάρτη» του «εμβολιαστικού θαύματος», αλλά και τον τρόπο με τον οποίο η ομάδα του Μάριου Θεμιστοκλέους, γενικού γραμματέα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, κατάφερε να τιθασεύσει το τέρας της ελληνικής γραφειοκρατίας. Ετσι ώστε όλοι εμείς να κάνουμε το εμβόλιο χωρίς καμία ταλαιπωρία.
Χρειάστηκαν μόλις δύο ημέρες από την παραλαβή του πρώτου φιαλιδίου της Pfizer για να μπορέσει να γίνει το πρώτο εμβόλιο, στις 27 Δεκεμβρίου, στον «Ευαγγελισμό».
Εννέα ημέρες νωρίτερα, είχε γίνει η πρώτη σύσκεψη των συναρμόδιων υπουργών, οι οποίοι αποτέλεσαν και τον κορμό της εμβολιαστικής διαδικασίας. Οι Βασίλης Κικίλιας, Κυριάκος Πιερρακάκης, Ακης Σκέρτσος, Νίκος Χαρδαλιάς και Μάριος Θεμιστοκλέους είχαν να διαχειριστούν ένα πρωτόγνωρο, αλλά και τιτάνιο έργο. Επρεπε όχι μόνον να δημιουργήσουν από το μηδέν ένα σύστημα για τα ραντεβού των πολιτών, αλλά ταυτόχρονα να φροντίσουν ώστε να υπάρχει διαρκής ανεφοδιασμός των εμβολιαστικών κέντρων με φιαλίδια, αλλά και να επανδρωθούν με προσωπικό από υπηρεσίες που ανέκαθεν θεωρούνταν υποστελεχωμένες.
Εναν μήνα πριν, στις 18 Νοεμβρίου 2020, ο Βασίλης Κικίλιας πλαισιωμένος από τον Μάριο Θεμιστοκλέους και τη Μαρία Θεοδωρίδου είχαν παρουσιάσει το Εθνικό Σχέδιο εμβολιαστικής κάλυψης του πληθυσμού για την COVID-19. Με 1.018 εμβολιαστικά κέντρα -ξεπεράσαμε τα 1.500- και τη δυνατότητα να κάνουν 2.117.440 εμβολιασμούς, τον μήνα Ιούνιο, αγγίξαμε τα 3 εκατομμύρια.
Ευτυχώς για τους ίδιους -αλλά και για όλους εμάς- είχαν την αρωγή του ίδιου του πρωθυπουργού, ο οποίος συνήθως αποτελεί... φόβητρο για ράθυμους υπαλλήλους που κρύβονται πίσω από την αθάνατη ελληνική γραφειοκρατία.
Ο πρωθυπουργός είχε εξαρχής ζητήσει να παρακάμπτονται όλες οι παθογένειες, ακόμα και αν χρειάζεται η επίκληση της δικής του οδηγίας.
«Δεν θα ήταν δυνατή η επιτυχία του προγράµµατος “Ελευθερία” χωρίς τη συµβολή του Στρατού», αναφέρει στα «Π» ο γενικός γραµµατέας πρωτοβάθµιας υγείας Μάριος Θεµιστοκλέους.«Πρόκειται για τον µόνο οργανισµό που είχε την οργάνωση και την πειθαρχία ώστε να λειτουργήσει ένα πανελλαδικό δίκτυο». Η αλήθεια είναι ότι, πέρα από την οργάνωση του Στρατού, ο Μάριος Θεµιστοκλέους είχε καταφέρει πολύ νωρίτερα από τα µέσα ∆εκεµβρίου, να φέρει κοντά διάφορους οργανισµούς και εταιρείες του ιδιωτικού τοµέα.
Από τον Σεπτέµβριο, οπότε ο Θεµιστοκλέους ανέλαβε το έργο της οργάνωσης, πολλές ιδιωτικές εταιρείες προσέφεραν τις υπηρεσίες τους αφιλοκερδώς, κυρίως στο κοµµάτι της διανοµής. Το παράξενο είναι ότι συνεργάστηκαν σαν καλοκουρδισµένη µηχανή µε τον Ελληνικό Στρατό. Ανώτεροι αξιωµατικοί ήταν εκείνοι που σχεδίασαν και παρακολουθούν διαρκώς την εφοδιαστική αλυσίδα. Αυτοί έδιναν καθηµερινά στις ιδιωτικές εταιρείες τις λίστες µε τις ανάγκες για εµβόλια.
Καθώς µιλάµε για περισσότερους από 7.000 εµπλεκοµένους και περισσότερα από 1.000 σηµεία, τα οποία αναπτύχθηκαν µέσα σε λίγες ηµέρες, το έργο του Στρατού ήταν εξαιρετικά δύσκολο. Για την οργάνωση της εφοδιαστικής αλυσίδας χρειάστηκε να επιστρατευθεί ένας αλγόριθµος τον οποίο κατασκεύασε η ιδιωτική εταιρεία PWC και τον οποίο «εύκολα µπόρεσαν να χειριστούν οι αξιωµατικοί του Στρατού», όπως επισηµαίνει στα «Π» ο επικεφαλής της εταιρείας και σύµβουλος του εµβολιαστικού προγράµµατος, Κυριάκος Ανδρέου. Ετσι, από την αρχή του προγράµµατος «Ελευθερία» δεν συνέβη κανένα ατυχές γεγονός, ο πολίτης να πηγαίνει στο εµβολιαστικό κέντρο και να µην υπάρχει διαθέσιµη δόση.
Ενα πολύ δύσκολο κοµµάτι του εµβολιαστικού προγράµµατος αφορούσε το κλείσιµο των ραντεβού. Το λογισµικό φτιάχτηκε από το µηδέν, καθώς δεν υπήρχε προηγούµενη εµπειρία. Οπως επισηµαίνει ο κ. Ανδρέου, «χρησιµοποίησαν µια µίξη δύο διαφορετικών συστηµάτων». Πρόκειται για ένα σύστηµα κράτησης θέσεων που χρησιµοποιείται σε αεροπορικές εταιρείες σε συνδυασµό µε λογισµικό που χρησιµοποιείται για τον ανεφοδιασµό σηµείων πώλησης «κοντόληκτων» προϊόντων, όπως το γάλα. Το αποτέλεσµα ήταν ένα υποδειγµατικό σύστηµα ραντεβού και ανεφοδιασµού. Παράλληλα, σχεδιάστηκε ένας πύργος ελέγχου (control tower), που παρακολουθεί σε πραγµατικό χρόνο την πορεία των εµβολιασµών από όλα τα σηµεία της χώρας και εξάγει τους δείκτες µέτρησης απόδοσης.
Το επόµενο βήµα ήταν η «δικτύωση» αυτών των χιλιάδων σηµείων. Το υπουργείο Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης προχώρησε µε διαδικασίες-εξπρές στην προµήθεια χιλιάδων tablets, τα οποία παραµετροποιήθηκαν και εστάλησαν σε όλη την Ελλάδα. Από το αρχηγείο του στο κτίριο της Πολιτικής Προστασίας, ο Μάριος Θεµιστοκλέους µπορεί να βλέπει σε πραγµατικό χρόνο κάθε σηµείο του συστήµατος. Μπορεί να βλέπει τις ελλείψεις σε προσωπικό ή αναλώσιµα, αν υπάρχει καθυστέρηση στη διαδικασία των ραντεβού ή να παρεµβαίνει αν δεν προσέρχονται οι πολίτες, ώστε να µην πηγαίνουν χαµένες οι δόσεις.
Και αφού µε τη συνεργασία όλων υλοποιήθηκε το τεχνικό σκέλος της επιχείρησης «Ελευθερία», απέµενε το πιο απαιτητικό, αυτό του έµψυχου δυναµικού.
Έκαναν δεκάδες σεµινάρια σε κάθε γωνιά της χώρας
Οι υγειονοµικοί του ΕΣΥ επωµίστηκαν και αυτή την αποστολή. Κλήθηκαν να δώσουν παράλληλα δύο µάχες, µία στα νοσοκοµεία και µία στα εµβολιαστικά κέντρα. Και τα κατάφεραν.Είχαν, βέβαια, προηγηθεί δεκάδες σεµινάρια σε κάθε γωνιά της χώρας. Εκεί οι εµβολιαστές δεν εκπαιδεύτηκαν απλώς στις οδηγίες χρήσης κάθε εµβολίου και στις ιδιαιτερότητες που έχει καθένα από αυτά. Ιδιαίτερο βάρος δόθηκε από τους Κικίλια - Θεµιστοκλέους στο συµπεριφορικό κοµµάτι, στον τρόπο προσέγγισης των πολιτών.
Και είναι τελικά αυτό που έκανε τη διαφορά, καθώς όσοι έχουµε ζήσει την εµπειρία, είτε σε κάποιο νοσοκοµείο, είτε σε Κέντρο Υγείας, είτε σε mega εµβολιαστικό κέντρο, έχουµε µια ιστορία να πούµε για την ευγένεια, τον σεβασµό και την αξιοπρέπεια µε την οποία µας αντιµετώπισαν οι γιατροί και οι νοσηλευτές που µας εµβολίασαν.
Αυτά ακριβώς που θα θέλαµε να εισπράττουµε σε κάθε συναναστροφή µας µε το ∆ηµόσιο και αποτελούν πλέον «οδηγό» για τη σχέση κράτους - πολίτη.
Στο γραφείο του Μάριου Θεµιστοκλέους δεν επικρατεί χάος, όπως θα περίµενε κανείς λόγω του όγκου που διαχειρίζεται. ∆ιάφορες ολιγοµελείς οµάδες, αποτελούµενες από στρατιωτικούς και τεχνοκράτες, λειτουργούν το σύστηµα µε ακρίβεια ελβετικού ρολογιού.
Αυτό το σύστηµα για το οποίο η αντιπρόεδρος του ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, αρµόδια για την ψηφιακή µετάβαση, Margrethe Vestager, και η επίτροπος Υγείας, Στέλλα Κυριακίδου, δηλώνουν ενθουσιασµένες.
Και πώς να µην είναι, άλλωστε, αφού, από τη στιγµή που το εµβόλιο φθάνει στα σύνορα µέχρι την ώρα που ένας επαγγελµατίας Υγείας βάζει τη βελόνα στο µπράτσο µας, όλα λειτουργούν υποδειγµατικά. Αυτό είναι το σύστηµα για το οποίο είναι περήφανοι όλοι οι Ελληνες και το οποίο διώχνει τη «ρετσινιά» της ανικαν ότητας από το ελληνικό ∆ηµόσιο.