Ένα μήνυμα στα κινητά περίπου 100 διανομέων της e-food με χαμηλή αξιολόγηση ήταν αρκετό να αναστατώσει σχεδόν το σύνολο των χιλιάδων εργαζομένων της εταιρείας delivery. Σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr, που προέρχονται από την πλευρά των διανομέων, η επιχείρηση προχώρησε για πρώτη φορά στην μην ανανέωση των τρίμηνων συμβάσεων εργασίας σε περίπου 100 διανομείς της, κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά στα περίπου τρία χρόνια που η e-food διαθέτει δικό της στόλο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τρίμηνες αυτές συμβάσεις δεν πραγματοποιούνταν από την e-food, αλλά μέσω πολυεθνικής που ειδικεύεται στην εξεύρεση στελεχών και την υπενοικίαση εργαζομένων. Παράλληλα, υπάρχει και ένας μικρός αριθμός διανομέων – υπολογίζονται γύρω στους 200 – που έχουν συμβάσεις αορίστου χρόνου απευθείας με τη θυγατρική της Delivery Hero στην Ελλάδα.


Πέρα από της 100 μη ανανεώσεις συμβάσεων – ουσιαστικά απολύσεων – η e-food φέρεται να έστειλε σύμφωνα με πληροφορίες, σε αντίστοιχο αριθμό συνεργατών της με χαμηλή αξιολόγηση μήνυμα στα τηλέφωνα τους που τους ενημέρωνε ότι «στα πλαίσια της αύξησης της παραγωγικότητας του στόλου και της ευρύτερης στρατηγικής της εταιρείας, θα θέλαμε να σου προτείνουμε να συμμετάσχεις και εσύ στο σχήμα συνεργασίας freelancing. Θέλουμε να συνεχίσουμε την συνεργασία μας αλλά με βάση τα παραπάνω και το batch σου (σ σ. την παραγωγική απόδοση του εργαζομένου) το οποίο προκύπτει από διάφορες αιτίες, εκτιμούμε ότι θα ήταν καλύτερο να συνεχίσεις να εργάζεσαι ως freelancer. (…) Σε διαφορετική περίπτωση, θα θέλαμε να σε ενημερώσουμε ότι δεν υπάρχει η δυνατότητα ανανέωσης της υπάρχουσας σύμβασης. Παρακαλώ πολύ να μας ενημερώσεις άμεσα μέσω ticker για την αποδοχή του παραπάνω, προκειμένου να σε ενημερώσουμε για τα επόμενα βήματα».

Το powergame.gr προσπάθησε να επικοινωνήσει με την διοίκηση της e-food, ώστε να ενημερωθεί εάν η κίνηση αυτή αφορά μόνο εργαζόμενους που χαρακτηρίζονται χαμηλής παραγωγικότητας ή το σύνολο των εργαζομένων τρίμηνων συμβάσεων και τους μισθωτούς στην διανομή. Κάτι τέτοιο δεν κατέστη εφικτό με τους εκπροσώπους της να αναφέρουν ότι η εταιρεία θα προχωρήσει τις επόμενες ημέρες στην έκδοση σχετικής ανακοίνωσης.


Στην περίπτωση που αφορά το σύνολο των διανομέων με συμβάσεις – αφορά πάνω από 1.200 εργαζόμενους – οι τελευταίοι θέτουν ένα ηθικό ζήτημα καθώς αρκετοί από αυτούς άφησαν άλλες εργασίες που είχαν για να αποδεχθούν το πακέτο που πρόσφερε η e-food έως και πριν από λίγους μήνες (αγγελίες της τον Μάιο του 2021) για να προσελκύσει συνεργάτες. Μεταξύ των άλλων, η συμφωνία προέβλεπε πλήρεις ασφαλιστικές εισφορές, άδειες και δώρα, προσαυξήσεις στις αργίες, Κυριακές και βραδινές βάρδιες, επαγγελματική ανέλιξη κ.α. Πλέον από τον Ιούλιο, η e-food που έχει θέσει ως στόχο να φθάσει τους 6.000 διανομείς έως το τέλος της τρέχουσας χρονιάς δίνει μόνο την «επιλογή ευέλικτης και ανεξάρτητης συνεργασίας», όπως χαρακτηρίζει το freelancing σε ανακοίνωση της.

Διανομέας της e-food © e-food
Διανομέας της e-food © e-food
Η πλευρά των διανομέων
Εκπρόσωπος της Επιτροπής Αγώνα Διανομέων της Θεσσαλονίκης (όπου έχει συγκαλέσει την Δευτέρα συνέλευση διανομέων της E-food) ανέφερε στο powergame.gr ότι ουσιαστικά δεν πρόκειται για freelanching, κάτι που προβλέπει ο νόμος Χατζηδάκη, αλλά μία εξαρτώμενη σχέση με πολύ χειρότερους όρους. Όπως εξηγεί, ο νόμος και γενικότερα η συνεργασία σαν ελεύθερος επαγγελματίας δίνει την δυνατότητα να μπορείς να συνεργαστείς και με ανταγωνιστικές εταιρείες. Στην προκειμένη περίπτωση αυτό δεν είναι εφικτό, καθώς ο freenalcer καλείται να φοράει στολή με τα διακριτικά της εταιρείας για την οποία εργάζεται. Κοινώς, αν θέλει να εργάζεται παράλληλα στην e-food και στη wolt ή και στη Rocket θα πρέπει να έχει μαζί του τρεις διαφορετικές στολές, τρία διαφορετικά κουτιά για τα προϊόντα κ.π.λ..


Ο Γιώργος Στεφανάκης, διανομέας ο ίδιος της e-food και πρόεδρος του Συνδικάτου Εργατοϋπαλλήλων Επισιτισμού, Τουρισμού, Ξενοδοχείων και Συναφών Επαγγελμάτων (σ.σ. συνδικάτο σχετιζόμενο με το ΠΑΜΕ) σημείωσε στο powergame.gr ότι η αρχική κίνηση για τρίμηνες συμβάσεις που ανανεώνονταν έως και σήμερα δεν ήταν πάρα μία κίνηση από την εταιρεία ώστε να προσελκύσει προσωπικό λίγο πριν από την έλευση της wolt, η οποία αξίζει να σημειωθεί ότι εισήλθε στην ελληνική αγορά από την αρχή με το σύστημα του freelancing. Ο κ. Στεφανάκης εκτιμά ότι η αλλαγή της σύμβασης θα επεκταθεί σε όλους τους διανομείς της εταιρείας (τόσο αυτούς με τρίμηνες συμβάσεις όσο και τους υπαλλήλους διανομείς της e-food) καθώς αυτό είναι το μοντέλο που εφαρμόζει στις αγορές του εξωτερικού η μητρική Delivery Hero.