Μποτιλιάρισμα: Ο καθημερινός Γολγοθάς στους δρόμους της Αθήνας
Συγκοινωνιολόγοι και ειδικοί εξηγούν γιατί μετά την καραντίνα αυξήθηκε η κίνηση
Σε τιτάνιο άθλο εξελίσσεται καθημερινά για τους οδηγούς η μετακίνηση με αυτοκίνητο στους δρόμους της Αθήνας, καθώς οι επιστήμονες προειδοποιούν ότι το φαινόμενο θα είναι πιο έντονο τα επόμενα χρόνια. Ο συγκοινωνιολόγος και υποψήφιος διδάκτωρ του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), Παναγιώτης Τζούρας, εξήγησε ότι η επιστροφή στην κανονικότητα μετά την πανδημία σημαίνει και επιστροφή της κίνησης στα επίπεδα του 2019.
Η κίνηση στον Κηφισό σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2020 έχει αυξηθεί στο 10% με 15% και στη λεωφόρο Κηφισίας υπερβαίνει το 30%. Για να γίνει αντιληπτή η πραγματική κατάσταση, αρκεί να υπολογίσει κανείς ότι τις ώρες αιχμής κάθε πρωί οι καθυστερήσεις στον Κηφισό ξεπερνούν τα 25 με 30 λεπτά και στην Αττική Οδό φτάνουν τα 10 με 15 λεπτά.
«Πιστεύω ότι είμαστε λίγο χειρότερα από το 2019 στις ώρες αιχμής. Ενώ είχαμε αυξημένη κίνηση 08.00 π.μ. – 09.00 π.μ., τώρα έχουμε 09.00 π.μ – 10.00 π.μ. και 10.00 π.μ. - 11.00 π.μ. Το ποτάμι είναι μπλοκαρισμένο και στις 13.00 στο ρεύμα προς Πειραιά», είπε στο Ραδιόφωνο της ΕΡΤ ο αναπληρωτής καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου.
Παράλληλα, η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς φαίνεται ότι έχει περιοριστεί, καθώς σήμερα επικυρώνονται καθημερινά τα 3/4 των εισιτηρίων σε σχέση με το 2019. «Αυτό σε συνδυασμό με την αύξηση της κινητικότητας μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων έχει δημιουργήσει την κατάσταση που ζούμε», σημείωσε ο Παναγιώτης Τζούρας.
Από την πλευρά του, ο ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ, συγκοινωνιολόγος-πολεοδόμος, Θάνος Βλαστός εκτίμησε ότι το φαινόμενο θα γίνει χειρότερο το επόμενο διάστημα. «Είναι αδιέξοδη η κατάσταση. Η Αθήνα στην οποία έχει επενδύσει κάποιος αγοράζοντας ένα σπίτι, πεθαίνει και το σπίτι αυτό σε λίγα χρόνια θα έχει τη μισή αξία», τόνισε ο Θάνος Βλαστός. Και συνέχισε: «Αυτό που συμβαίνει σήμερα θα μας ταλαιπωρεί σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό τα επόμενα χρόνια. Πάμε προς τα πολύ χειρότερα».
Ο Δακτύλιος
Την ίδια στιγμή, υπάρχουν αμφιβολίες για την αποτελεσματικότητα του μέτρου του Δακτυλίου, που «επιστρέφει» στις 25 Οκτωβρίου. «Κάποια μορφή Δακτυλίου είναι δύσκολο να αποφύγουμε. Το πρόβλημα είναι ότι έχουμε μείνει πολύ πίσω, στο εξωτερικό οι προτεραιότητες έχουν να κάνουν με το περιβάλλον και άλλους περιορισμούς, ενώ εδώ έχουμε μείνει στο μονά-ζυγά», επεσήμανε από την πλευρά του ο συγκοινωνιολόγος μηχανικός, Κωνσταντίνος Κουρέτας.
Να σημειωθεί ότι οι Έλληνες συγκοινωνιολόγοι έχουν προτείνει να δίνονται στους πολίτες πολύ καλές εναλλακτικές επιλογές μετακίνησης και κυρίως να προωθηθεί η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς. «Ο σκοπός είναι να μειωθεί η ανάγκη για αυτοκίνητο ώστε να μην πιάνουν τόσο χώρο στους δρόμους και αυτός ο χώρος να αποδοθεί στους πεζούς, στα ποδήλατα και στα μέσα μαζικής μεταφοράς», τόνισε ο Κωνσταντίνος Κουρέτας.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα On Time