Οι τρεις δράσεις της κυβέρνησης για να εμποδίσει το κύμα απόβασης από ένα εκατομμύριο μετανάστες
Οι κρυφοί καταυλισμοί σε Άγκυρα και Κωνσταντινούπολη
Συγκέντρωση δεκάδων χιλιάδων Αφγανών προσφύγων στην ορεινή λίμνη Βαν, ανατολικά της Τουρκίας, που αποτελεί κύριο «πέρασμά» τους από το Ιράν, όπως και «κεκαλυμμένους καταυλισμούς» στα περίχωρα της Άγκυρας και της Κωνσταντινούπολης καταγράφονται συνεχώς στην Τουρκία με ορατό τον κίνδυνο μαζικής «επέλασής» τους στον Έβρο και στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου έως τα τέλη του έτους.
Σύμφωνα με πληροφορίες των «Παραπολιτικών», ανάμεσά τους βρίσκονται πολλοί Ασιάτες διαφορετικής καταγωγής, οι οποίοι αποκτούν αφγανική ιθαγένειας, ώστε να αντιμετωπιστούν ευνοϊκότερα στο ευρωπαϊκό έδαφος. Οι αναλυτές των ελληνικών υπηρεσιών ασφαλείας εκτιμούν ότι ο όγκος τους μπορεί να υπερβεί το ένα εκατομμύριο το επόμενο διάστημα, καθώς υπάρχει ανάλογη κινητικότητα από το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές, ενώ το μέγεθος επαληθεύεται και από εμπιστευτικές εκθέσεις επιτελείων του ΝΑΤΟ. Υπογραμμίζεται, επίσης, ότι τα μεγάλα «στα τουρκικά παράλια αδειάζουν από τα 3,3 εκατομμύρια των Σύρων εκτοπισμένων, οι οποίοι μεταφέρονται -εποικιστικά- στη νότια πλευρά προς το Ιράκ, και έχουν αρχίσει να γεμίζουν με λαθρομετανάστες από τη Μέση Ανατολή και την Υποσαχάρια Αφρική.
Η ελληνική πλευρά σε αυτήν τη φάση, πέραν της θωράκισης της ακτογραμμής της και της περαιτέρω φύλαξης του βόρειου «φράχτη», κινείται προς τρεις κατευθύνσεις:
α) της εξάρθρωσης των ντόπιων κυκλωμάτων διακίνησης, που βρίσκουν διαρκώς νέους τρόπους «διοχέτευσης» των μεταναστών στην επικράτεια,
β) της ταχείας απονομής δικαίου στα αιτήματα ασύλου
και γ) της στενής συνεργασίας με τη Frontex και τους αρμόδιους φορείς της Ε.Ε., ώστε να ληφθεί η απαιτούμενη συνδρομή, όπως την άνοιξη του 2020, για την αντιμετώπιση του διαφαινόμενου «τσουνάμι».
Στο απλό ερώτημα αν ο μηχανισμός και οι υποδομές δύνανται να σηκώσουν το βάρος ενός δεύτερου μεταναστευτικού κύματος σε έξι χρόνια, η απάντηση είναι απερίφραστα αρνητική, γιατί ήδη ο αριθμός των προερχόμενων από τρίτες χώρες αλλοδαπών που διαμένουν στην Ελλάδα υπό το οποιοδήποτε καθεστώς, νομιμότητας ή παρανομίας, κατά την εξεταζόμενη περίοδο 2016-2021 υπερβαίνει τους 400.000.
Αναζητούνται νέοι τρόποι
Όπως από τον Αύγουστο είχαν αποκαλύψει τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ», η Ασφάλεια, η Αντιτρομοκρατική και η ΕΥΠ αναζητούσαν την άκρη του νήματος σε εγκληματικές ομάδες Αφγανών που επιδίδονται σε έκδοση πλαστών εγγράφων, διακίνηση ναρκωτικών και όπλων, σωματεμπορία, παιδοφιλία, αλλά και σε μεταξύ τους ανθρωποκτονίες. Οι συντονισμένες επιχειρήσεις έφεραν πρόσφατα αποτελέσματα, με τη σύλληψη εγκληματικής οργάνωσης 15 αλλοδαπών. Σύμφωνα με το αστυνομικό δελτίο, τα μέλη της οργάνωσης διέθεταν στους ενδιαφερομένους πληθώρα επιλογών όσον αφορά τον τρόπο μεταφοράς και τον προορισμό τους σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, με την αμοιβή τους να κυμαίνεται από 600 έως 10.000 ευρώ.
Η πιο διαδεδομένη επιλογή ήταν η διακίνηση με αεροπλάνο. Αφού, λοιπόν, τους μετέφεραν στο αεροδρόμιο Αθηνών, τους εφοδίαζαν με πλαστά ταξιδιωτικά έγγραφα και, για να επιτύχουν την παραπλάνηση των Αρχών, εξέδιδαν στον ενδιαφερόμενο δύο αεροπορικά εισιτήρια. Το ένα ήταν για τη χώρα επιλογής του στην Ευρώπη και το άλλο με προορισμό πόλη της Ελλάδας, το οποίο επιδείκνυε κατά τον αρχικό έλεγχο. Ο δεύτερος τρόπος μεταφοράς των αλλοδαπών ήταν από την Ελλάδα προς την Ιταλία μέσω των πλοίων της γραμμής.
Ο τρίτος ήταν οδικώς, διαμέσου της Αλβανίας, σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Σε αυτήν την περίπτωση, το κύριο κομμάτι της διαδρομής πραγματοποιούνταν με οχήματα, ενώ τα σύνορα τα διέσχιζαν πεζή, προκειμένου να αποφύγουν τους ελέγχους.
Ενδεικτική, πάντως, της έγκαιρης προετοιμασίας των Αρχών είναι η υπουργική απόφαση του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής τον περασμένο Ιούνιο (ΚΥΑ 42799/2021 ΦΕΚ 2425/Β/7-6-2021), με την οποία η Τουρκία αναγνωρίζεται ως ασφαλής χώρα επαναπροώθησης μεταναστών και προσφύγων από τη Συρία, το Αφγανιστάν, το Πακιστάν, το Μπαγκλαντές και τη Σομαλία.
Όπως αναφέρεται, η πράξη αυτή ελήφθη βάσει «των επικαιροποιημένων πληροφοριών για την επικρατούσα κατάσταση στην Τουρκία σχετικά με τις συνθήκες διαβίωσης και τα ανθρώπινα δικαιώματα συγκεκριμένων κατηγοριών αιτούντων διεθνούς προστασίας», καθότι κρίθηκε ότι «αποδεδειγμένα δεν κινδυνεύουν στη γείτονα χώρα λόγω φυλής, θρησκείας, ιθαγένειας, πολιτικών πεποιθήσεων ή συμμετοχής τους σε ιδιαίτερη κοινωνική ομάδα και δύνανται να αιτηθούν τη χορήγηση ασύλου στην Τουρκία έναντι της Ελλάδας». Η απόφαση έλυσε τα χέρια όλων και, φυσικά, αποτελεί «ακόμα ένα βήμα για την πλήρη και απαρέγκλιτη εφαρμογή της Κοινής Δήλωσης Ε.Ε. - Τουρκίας, που υποχρεώνει τη γείτονα χώρα να μην επιτρέπει τη δράση των κυκλωμάτων των διακινητών και τη διέλευση στην Ελλάδα». Με ενδιαφέρον από τις Αρχές αντιμετωπίζεται η προσφυγή δύο ΜΚΟ στο ΣτΕ για την ακύρωση της συγκεκριμένης υπουργικής απόφασης.
Σύμφωνα με πληροφορίες των «Παραπολιτικών», ανάμεσά τους βρίσκονται πολλοί Ασιάτες διαφορετικής καταγωγής, οι οποίοι αποκτούν αφγανική ιθαγένειας, ώστε να αντιμετωπιστούν ευνοϊκότερα στο ευρωπαϊκό έδαφος. Οι αναλυτές των ελληνικών υπηρεσιών ασφαλείας εκτιμούν ότι ο όγκος τους μπορεί να υπερβεί το ένα εκατομμύριο το επόμενο διάστημα, καθώς υπάρχει ανάλογη κινητικότητα από το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές, ενώ το μέγεθος επαληθεύεται και από εμπιστευτικές εκθέσεις επιτελείων του ΝΑΤΟ. Υπογραμμίζεται, επίσης, ότι τα μεγάλα «στα τουρκικά παράλια αδειάζουν από τα 3,3 εκατομμύρια των Σύρων εκτοπισμένων, οι οποίοι μεταφέρονται -εποικιστικά- στη νότια πλευρά προς το Ιράκ, και έχουν αρχίσει να γεμίζουν με λαθρομετανάστες από τη Μέση Ανατολή και την Υποσαχάρια Αφρική.
Η ελληνική πλευρά σε αυτήν τη φάση, πέραν της θωράκισης της ακτογραμμής της και της περαιτέρω φύλαξης του βόρειου «φράχτη», κινείται προς τρεις κατευθύνσεις:
α) της εξάρθρωσης των ντόπιων κυκλωμάτων διακίνησης, που βρίσκουν διαρκώς νέους τρόπους «διοχέτευσης» των μεταναστών στην επικράτεια,
β) της ταχείας απονομής δικαίου στα αιτήματα ασύλου
και γ) της στενής συνεργασίας με τη Frontex και τους αρμόδιους φορείς της Ε.Ε., ώστε να ληφθεί η απαιτούμενη συνδρομή, όπως την άνοιξη του 2020, για την αντιμετώπιση του διαφαινόμενου «τσουνάμι».
Στο απλό ερώτημα αν ο μηχανισμός και οι υποδομές δύνανται να σηκώσουν το βάρος ενός δεύτερου μεταναστευτικού κύματος σε έξι χρόνια, η απάντηση είναι απερίφραστα αρνητική, γιατί ήδη ο αριθμός των προερχόμενων από τρίτες χώρες αλλοδαπών που διαμένουν στην Ελλάδα υπό το οποιοδήποτε καθεστώς, νομιμότητας ή παρανομίας, κατά την εξεταζόμενη περίοδο 2016-2021 υπερβαίνει τους 400.000.
Αναζητούνται νέοι τρόποι
Όπως από τον Αύγουστο είχαν αποκαλύψει τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ», η Ασφάλεια, η Αντιτρομοκρατική και η ΕΥΠ αναζητούσαν την άκρη του νήματος σε εγκληματικές ομάδες Αφγανών που επιδίδονται σε έκδοση πλαστών εγγράφων, διακίνηση ναρκωτικών και όπλων, σωματεμπορία, παιδοφιλία, αλλά και σε μεταξύ τους ανθρωποκτονίες. Οι συντονισμένες επιχειρήσεις έφεραν πρόσφατα αποτελέσματα, με τη σύλληψη εγκληματικής οργάνωσης 15 αλλοδαπών. Σύμφωνα με το αστυνομικό δελτίο, τα μέλη της οργάνωσης διέθεταν στους ενδιαφερομένους πληθώρα επιλογών όσον αφορά τον τρόπο μεταφοράς και τον προορισμό τους σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, με την αμοιβή τους να κυμαίνεται από 600 έως 10.000 ευρώ. Η πιο διαδεδομένη επιλογή ήταν η διακίνηση με αεροπλάνο. Αφού, λοιπόν, τους μετέφεραν στο αεροδρόμιο Αθηνών, τους εφοδίαζαν με πλαστά ταξιδιωτικά έγγραφα και, για να επιτύχουν την παραπλάνηση των Αρχών, εξέδιδαν στον ενδιαφερόμενο δύο αεροπορικά εισιτήρια. Το ένα ήταν για τη χώρα επιλογής του στην Ευρώπη και το άλλο με προορισμό πόλη της Ελλάδας, το οποίο επιδείκνυε κατά τον αρχικό έλεγχο. Ο δεύτερος τρόπος μεταφοράς των αλλοδαπών ήταν από την Ελλάδα προς την Ιταλία μέσω των πλοίων της γραμμής.
Ο τρίτος ήταν οδικώς, διαμέσου της Αλβανίας, σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Σε αυτήν την περίπτωση, το κύριο κομμάτι της διαδρομής πραγματοποιούνταν με οχήματα, ενώ τα σύνορα τα διέσχιζαν πεζή, προκειμένου να αποφύγουν τους ελέγχους.
Ενδεικτική, πάντως, της έγκαιρης προετοιμασίας των Αρχών είναι η υπουργική απόφαση του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής τον περασμένο Ιούνιο (ΚΥΑ 42799/2021 ΦΕΚ 2425/Β/7-6-2021), με την οποία η Τουρκία αναγνωρίζεται ως ασφαλής χώρα επαναπροώθησης μεταναστών και προσφύγων από τη Συρία, το Αφγανιστάν, το Πακιστάν, το Μπαγκλαντές και τη Σομαλία.
Όπως αναφέρεται, η πράξη αυτή ελήφθη βάσει «των επικαιροποιημένων πληροφοριών για την επικρατούσα κατάσταση στην Τουρκία σχετικά με τις συνθήκες διαβίωσης και τα ανθρώπινα δικαιώματα συγκεκριμένων κατηγοριών αιτούντων διεθνούς προστασίας», καθότι κρίθηκε ότι «αποδεδειγμένα δεν κινδυνεύουν στη γείτονα χώρα λόγω φυλής, θρησκείας, ιθαγένειας, πολιτικών πεποιθήσεων ή συμμετοχής τους σε ιδιαίτερη κοινωνική ομάδα και δύνανται να αιτηθούν τη χορήγηση ασύλου στην Τουρκία έναντι της Ελλάδας». Η απόφαση έλυσε τα χέρια όλων και, φυσικά, αποτελεί «ακόμα ένα βήμα για την πλήρη και απαρέγκλιτη εφαρμογή της Κοινής Δήλωσης Ε.Ε. - Τουρκίας, που υποχρεώνει τη γείτονα χώρα να μην επιτρέπει τη δράση των κυκλωμάτων των διακινητών και τη διέλευση στην Ελλάδα». Με ενδιαφέρον από τις Αρχές αντιμετωπίζεται η προσφυγή δύο ΜΚΟ στο ΣτΕ για την ακύρωση της συγκεκριμένης υπουργικής απόφασης.