Πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας στα Παραπολιτικά 90,1 για αξιολόγηση: Αντιδράμε γιατί ο τρόπος δεν έχει στόχο να εντοπιστούν οι αδυναμίες
«Ο νόμος έτσι όπως έχει τεθεί έχει πολλά σημεία που μας κάνουν να είμαστε καχύποπτοι», δηλώνει ο Θανάσης Κικινής
«Αντιδράμε γιατί βλέπουμε ότι ο τρόπος με τον οποίο θα γίνει δεν θα έχει στόχο του να εντοπίσουμε τις αδυναμίες συνολικά και αντικειμενικά, αλλά όλες οι αδυναμίες θα δείχνουν μόνο προς εκπαιδευτικό και σύλλογο διδασκόντων», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Μπρα ντε φερ» με τους δημοσιογράφους Δημήτρη Τάκη και Χριστίνα Κοραή, ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, Θανάσης Κικινής, αναφορικά με την αξιολόγηση.
Αναφορικά με τη διαφωνία τους στο θέμα της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων, ο κ. Κικινής σημείωσε: «Η διαφωνία μας έγκειται στο ότι ο τρόπος με τον οποίο εισάγει η υπουργός την αυτο-αξιολόγηση όπως είναι ο σωστός όρος αλλά δυστυχώς τον έχει μετατρέψει σε ‘’εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων’’, είναι ότι ενώ πρόκειται για μια καθαρά εσωτερική διαδικασία η οποία έχει ως σκοπό καθαρά τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου αλλά πως; Να αξιολογηθούν όλοι οι παράγοντες που συμβάλουν στο παιδαγωγικό έργο μιας σχολικής μονάδας από πάνω δηλαδή πρέπει να αξιολογηθεί όλο το σύστημα κατ’ αρχήν από τις εισροές».
«Δηλαδή τι ακριβώς έχει στα χέρια της η σχολική μονάδα, υπάρχουν αυτά τα οποία πρέπει για να λειτουργήσει σωστά; Είναι το πρώτο στάδιο μιας βασικής αξιολόγησης. Εννοούμε από υλικό εξοπλισμό, εννοούμε από το έμψυχο δυναμικό των σχολικών μονάδων, δηλαδή αν παράδειγμα σήμερα που έχουμε 13 Οκτωβρίου κι υπάρχουν 6.000 κενά στην Πρωτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια αν αυτό θεωρείται φυσιολογικό και πρέπει κάποιος να βαθμολογηθεί με κάποιο τρόπο γι’ αυτό. Στο νόμο της υπουργού απουσιάζει το κομμάτι του απολογισμού του τι έχει προσφέρει η πολιτεία!», διευκρίνισε ο ίδιος.
«Εμάς μας ενοχλεί πρώτον το ότι δεν αξιολογείται σε κανένα σημείο η πηγή. Δεύτερον, το ότι αξιολογούνται οι εκπαιδευτικοί γι’ αυτά που θα έπρεπε να αξιολογηθεί το υπουργείο. Δηλαδή έρχεται η σχολική μονάδα να αποτιμήσει αν αξιοποίησε σωστά το προσωπικό και τα κτήρια και τα χρήματα ενώ δεν είναι το δικό τους έργο, είναι της πολιτείας. Το πόσοι εκπαιδευτικοί θα πάνε σε μια σχολική μονάδα δεν το καθορίζουν οι εκπαιδευτικοί, το καθορίζει το υπουργείο Παιδείας. Το αν τα χρήματα θα κατανεμηθούν με τον σωστό τρόπο δεν το καθορίζει η σχολική μονάδα, το καθορίζει πρώτα το υπουργείο Εσωτερικών και στη συνέχεια η σχολική επιτροπή του δήμου. Το αν θα υπάρχουν σωστά κτήρια σίγουρα δεν τα κτίζουν και δεν τα αξιοποιούν οι εκπαιδευτικοί!», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΔΟΕ.
«Ο νόμος έτσι όπως έχει τεθεί έχει πολλά σημεία που μας κάνουν να είμαστε καχύποπτοι. Επειδή αυτή η διαδικασία της αυτο-αξιολόγησης γινόταν, αυτό που δεν γινόταν ήταν η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών που προβλέπεται με το 4823 κι έρχεται στη συνέχεια. Η αυτο-αξιολόγηση των σχολικών μονάδων φυσικά και γίνεται εδώ και δεκαετίες. Εξαρτάται αν αυτό που γράφει μια σχολική μονάδα ως τελικό εξαγόμενο είτε το γράφει σε φόρμα ηλεκτρονική, είτε το γράφει σε απλό χαρτί αν κάποιος το διαβάζει και το αξιοποιεί», δήλωσε επιπρόσθετα.
ΔΗΜ: Αφού γινόταν τόσα χρόνια τι σας ενοχλεί;
«Μας ενοχλεί ο τρόπος με τον οποίο πάει να γίνει. Φυσικά και φοβόμαστε, ο 4692 που ψηφίστηκε το καλοκαίρι σε συνδυασμό με τον 4823 που ψηφίστηκε πέρυσι σε συνδυασμό με τον 4223 εισάγουν κάποιες αρμοδιότητες σε παράγοντες που εμπλέκονται με την εκπαιδευτική διαδικασία αναζήτησης πόρων στην ιδιωτική αγορά. Δηλαδή πράγμα το οποίο κρίνουμε ότι δεν είναι καλό για τη λειτουργία μιας σχολικής μονάδας. Υπάρχουν άρθρα του 4823 που μιλάνε για το πως μπορεί να αξιοποιήσει μια σχολική μονάδα για έσοδα τους χώρους του δημόσιου σχολείου όταν δεν λειτουργεί. Η δική μας αντίληψη λέει ότι το σχολείο πρέπει να είναι σχολείο για τα παιδιά», επισήμανε ο κ. Κικινής.
ΔΗΜ: Τα χρήματα που θα βγάλει ενδεχομένως μια σχολική μονάδα θα επενδυθούν στο να αναπτυχθεί καλύτερα η σχολική μονάδα άρα που είναι το κακό;
«Εάν σχολεία σε διαφορετικές περιοχές και με διαφορετικά υπόβαθρα μπορούν ή δεν μπορούν να αξιοποιήσουν τους χώρους τους αναλόγως θα ποικίλει κι ο βαθμός αξιοποίησης και βαθμολόγησης. Μας ενοχλεί επίσης ότι γίνεται όχι ως μια εσωτερική διαδικασία όπως ορίζει η παιδαγωγική επιστήμη, και εννοώ το να ανατροφοδοτείται μέσα στους παράγοντες της εκπαίδευσης αλλά γίνεται μέσω ποικίλων αναρτήσεων σε ιστοσελίδες που ως στόχο έχουν μια έμμεση διαφήμιση κάτι που μοιραία και το ξέρετε πολύ καλά δεν οδηγεί πάντοτε σε ειλικρινείς διαδικασίες και σε ειλικρινείς αναρτήσεις», συμπλήρωσε.
«Οι προτάσεις μας είναι γνωστές στην υπουργό Παιδείας κατατεθειμένες από το 2019. Δηλαδή για ένα σύστημα το οποίο θα λειτουργεί μ’ ένα τρόπο που θα αποτυπώνει τις αδυναμίες τόσο κατά τις εισροές όσο και κατά τη λειτουργία. Η αυτο-αξιολόγηση της σχολικής μονάδας θα γίνεται από το Σύλλογο Διδασκόντων σε συνδυασμό με τις προϊστάμενες αρχές που έχει η σχολική μονάδα. Αντιδράμε γιατί βλέπουμε ότι ο τρόπος με τον οποίο θα γίνει δεν θα έχει στόχο του να εντοπίσουμε τις αδυναμίες συνολικά και αντικειμενικά, αλλά όλες οι αδυναμίες θα δείχνουν μόνο προς εκπαιδευτικό και σύλλογο διδασκόντων», υπογράμμισε μεταξύ άλλων.
«Όταν τα πορίσματα της αυτο-αξιολόγησης που δείχνουν ότι πρέπει να γίνουν κάποιες ενέργειες για παράδειγμα, στις 13 Οκτωβρίου να μην έχει 6.000 κενά στα σχολεία άλλα να είναι οι εκπαιδευτικοί πράγματι στα σχολεία, δεν θα τους φέρω εγώ στα σχολεία τους εκπαιδευτικούς, θα τους φέρει το υπουργείο Παιδείας. Όταν η κατάσταση που βιώνουμε τόσα χρόνια παραμένει ίδια και παρά τις τόσες προτάσεις που κάνουμε και τις τόσες διαμαρτυρίες δεν βλέπουμε να γίνεται κάτι σ’ αυτό. Όταν λέμε ότι πρέπει οι μαθητές που έχουν ανάγκη από παράλληλη στήριξη να έχουν εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης και φέτος περικόπηκαν για μια ακόμη φορά δείχνει οτι κάποιος δεν διάβασε σωστά αυτά που γραφτήκαν από την αυτο-αξιολόγηση της μονάδας στο προηγούμενο διάστημα», σημείωσε επεξηγηματικά.
Ερωτηθείς γιατί αντιδρούν στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, απάντησε: «Εμείς δεν αντιδρούμε στην αξιολόγηση. Το πρώτο συνέδριο της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας που έγινε με αυτό το θέμα ήταν το 1993. Έχουμε ήδη υποβάλει τις αντιρρήσεις μας μόνο που αυτά θα πρέπει να γίνουν σε επίπεδο διαλόγου και προσδοκούσαμε να γίνουνε σεβαστές, να τις ακούσει κάποιος».
Ερωτηθείς αν θα πάνε στα δικαστήρια για το κομμάτι της αξιολόγησης, ανέφερε: «Αυτό είναι κάτι που θα το δούμε στη συνέχεια δεν μπορώ να ξέρω ποια θα είναι η υπουργική απόφαση που θα συνοδεύει το εγχείρημα».
«Υπάρχουν διάφορα συστήματα αξιολόγησης που έχουν δουλέψει στην Ευρώπη, αυτό είναι το λεγόμενο Αγγλοσαξονικό μοντέλο το οποίο συνήθως οδηγεί σε διαφορετική χρηματοδότηση των σχολικών μονάδων, κλείσιμο των ασθενέστερων μονάδων του κέντρου ή συγχωνεύσεις όπως έχουμε αυτή τη στιγμή. Αυτή τη στιγμή συγχωνεύονται χιλιάδες σχολεία σε όλη την Ελλάδα γιατί δεν έγινε ένας σωστός προγραμματισμός και αυτό μοιραία αν επαναλαμβάνεται και επαναλαμβάνεται θα οδηγήσει σε ένα μαζικό κλείσιμο σχολικών μονάδων όπως είχε γίνει το 2011 επί κας Διαμαντοπούλου. Δεν θέλουμε να μαραζώσει η παιδεία, θέλουμε να αναπτυχθεί», πρόσθεσε.
ΔΗΜ: Η υπουργός λέει ότι δεν θα κλείσει κανένα σχολείο
«Η κυρία υπουργός το λέει αλλά τα κλείνει ταυτόχρονα. Δυστυχώς υπάρχει ένα θέμα εμπιστοσύνης και το λέμε ξεκάθαρα δεν έχουμε καμία εμπιστοσύνη σε αυτά που λέει η κυρία υπουργός. Εμείς θα εξαντλήσουμε ότι έχουμε με νόμιμο τρόπο να κάνουμε για να εκφράσουμε τη διαμαρτυρία μας και ο στόχος όλων αυτών είναι να κάτσει επιτέλους το υπουργείο Παιδείας και να συζητήσει μαζί μας σοβαρά γιατί διάλογος δεν έγινε σε κανένα στάδιο», διαμήνυσε κλείνοντας.
Αναφορικά με τη διαφωνία τους στο θέμα της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων, ο κ. Κικινής σημείωσε: «Η διαφωνία μας έγκειται στο ότι ο τρόπος με τον οποίο εισάγει η υπουργός την αυτο-αξιολόγηση όπως είναι ο σωστός όρος αλλά δυστυχώς τον έχει μετατρέψει σε ‘’εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων’’, είναι ότι ενώ πρόκειται για μια καθαρά εσωτερική διαδικασία η οποία έχει ως σκοπό καθαρά τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου αλλά πως; Να αξιολογηθούν όλοι οι παράγοντες που συμβάλουν στο παιδαγωγικό έργο μιας σχολικής μονάδας από πάνω δηλαδή πρέπει να αξιολογηθεί όλο το σύστημα κατ’ αρχήν από τις εισροές».
«Δηλαδή τι ακριβώς έχει στα χέρια της η σχολική μονάδα, υπάρχουν αυτά τα οποία πρέπει για να λειτουργήσει σωστά; Είναι το πρώτο στάδιο μιας βασικής αξιολόγησης. Εννοούμε από υλικό εξοπλισμό, εννοούμε από το έμψυχο δυναμικό των σχολικών μονάδων, δηλαδή αν παράδειγμα σήμερα που έχουμε 13 Οκτωβρίου κι υπάρχουν 6.000 κενά στην Πρωτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια αν αυτό θεωρείται φυσιολογικό και πρέπει κάποιος να βαθμολογηθεί με κάποιο τρόπο γι’ αυτό. Στο νόμο της υπουργού απουσιάζει το κομμάτι του απολογισμού του τι έχει προσφέρει η πολιτεία!», διευκρίνισε ο ίδιος.
«Εμάς μας ενοχλεί πρώτον το ότι δεν αξιολογείται σε κανένα σημείο η πηγή. Δεύτερον, το ότι αξιολογούνται οι εκπαιδευτικοί γι’ αυτά που θα έπρεπε να αξιολογηθεί το υπουργείο. Δηλαδή έρχεται η σχολική μονάδα να αποτιμήσει αν αξιοποίησε σωστά το προσωπικό και τα κτήρια και τα χρήματα ενώ δεν είναι το δικό τους έργο, είναι της πολιτείας. Το πόσοι εκπαιδευτικοί θα πάνε σε μια σχολική μονάδα δεν το καθορίζουν οι εκπαιδευτικοί, το καθορίζει το υπουργείο Παιδείας. Το αν τα χρήματα θα κατανεμηθούν με τον σωστό τρόπο δεν το καθορίζει η σχολική μονάδα, το καθορίζει πρώτα το υπουργείο Εσωτερικών και στη συνέχεια η σχολική επιτροπή του δήμου. Το αν θα υπάρχουν σωστά κτήρια σίγουρα δεν τα κτίζουν και δεν τα αξιοποιούν οι εκπαιδευτικοί!», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΔΟΕ.
«Ο νόμος έτσι όπως έχει τεθεί έχει πολλά σημεία που μας κάνουν να είμαστε καχύποπτοι. Επειδή αυτή η διαδικασία της αυτο-αξιολόγησης γινόταν, αυτό που δεν γινόταν ήταν η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών που προβλέπεται με το 4823 κι έρχεται στη συνέχεια. Η αυτο-αξιολόγηση των σχολικών μονάδων φυσικά και γίνεται εδώ και δεκαετίες. Εξαρτάται αν αυτό που γράφει μια σχολική μονάδα ως τελικό εξαγόμενο είτε το γράφει σε φόρμα ηλεκτρονική, είτε το γράφει σε απλό χαρτί αν κάποιος το διαβάζει και το αξιοποιεί», δήλωσε επιπρόσθετα.
ΔΗΜ: Αφού γινόταν τόσα χρόνια τι σας ενοχλεί;
«Μας ενοχλεί ο τρόπος με τον οποίο πάει να γίνει. Φυσικά και φοβόμαστε, ο 4692 που ψηφίστηκε το καλοκαίρι σε συνδυασμό με τον 4823 που ψηφίστηκε πέρυσι σε συνδυασμό με τον 4223 εισάγουν κάποιες αρμοδιότητες σε παράγοντες που εμπλέκονται με την εκπαιδευτική διαδικασία αναζήτησης πόρων στην ιδιωτική αγορά. Δηλαδή πράγμα το οποίο κρίνουμε ότι δεν είναι καλό για τη λειτουργία μιας σχολικής μονάδας. Υπάρχουν άρθρα του 4823 που μιλάνε για το πως μπορεί να αξιοποιήσει μια σχολική μονάδα για έσοδα τους χώρους του δημόσιου σχολείου όταν δεν λειτουργεί. Η δική μας αντίληψη λέει ότι το σχολείο πρέπει να είναι σχολείο για τα παιδιά», επισήμανε ο κ. Κικινής.
ΔΗΜ: Τα χρήματα που θα βγάλει ενδεχομένως μια σχολική μονάδα θα επενδυθούν στο να αναπτυχθεί καλύτερα η σχολική μονάδα άρα που είναι το κακό;
«Εάν σχολεία σε διαφορετικές περιοχές και με διαφορετικά υπόβαθρα μπορούν ή δεν μπορούν να αξιοποιήσουν τους χώρους τους αναλόγως θα ποικίλει κι ο βαθμός αξιοποίησης και βαθμολόγησης. Μας ενοχλεί επίσης ότι γίνεται όχι ως μια εσωτερική διαδικασία όπως ορίζει η παιδαγωγική επιστήμη, και εννοώ το να ανατροφοδοτείται μέσα στους παράγοντες της εκπαίδευσης αλλά γίνεται μέσω ποικίλων αναρτήσεων σε ιστοσελίδες που ως στόχο έχουν μια έμμεση διαφήμιση κάτι που μοιραία και το ξέρετε πολύ καλά δεν οδηγεί πάντοτε σε ειλικρινείς διαδικασίες και σε ειλικρινείς αναρτήσεις», συμπλήρωσε.
«Οι προτάσεις μας είναι γνωστές στην υπουργό Παιδείας κατατεθειμένες από το 2019. Δηλαδή για ένα σύστημα το οποίο θα λειτουργεί μ’ ένα τρόπο που θα αποτυπώνει τις αδυναμίες τόσο κατά τις εισροές όσο και κατά τη λειτουργία. Η αυτο-αξιολόγηση της σχολικής μονάδας θα γίνεται από το Σύλλογο Διδασκόντων σε συνδυασμό με τις προϊστάμενες αρχές που έχει η σχολική μονάδα. Αντιδράμε γιατί βλέπουμε ότι ο τρόπος με τον οποίο θα γίνει δεν θα έχει στόχο του να εντοπίσουμε τις αδυναμίες συνολικά και αντικειμενικά, αλλά όλες οι αδυναμίες θα δείχνουν μόνο προς εκπαιδευτικό και σύλλογο διδασκόντων», υπογράμμισε μεταξύ άλλων.
«Όταν τα πορίσματα της αυτο-αξιολόγησης που δείχνουν ότι πρέπει να γίνουν κάποιες ενέργειες για παράδειγμα, στις 13 Οκτωβρίου να μην έχει 6.000 κενά στα σχολεία άλλα να είναι οι εκπαιδευτικοί πράγματι στα σχολεία, δεν θα τους φέρω εγώ στα σχολεία τους εκπαιδευτικούς, θα τους φέρει το υπουργείο Παιδείας. Όταν η κατάσταση που βιώνουμε τόσα χρόνια παραμένει ίδια και παρά τις τόσες προτάσεις που κάνουμε και τις τόσες διαμαρτυρίες δεν βλέπουμε να γίνεται κάτι σ’ αυτό. Όταν λέμε ότι πρέπει οι μαθητές που έχουν ανάγκη από παράλληλη στήριξη να έχουν εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης και φέτος περικόπηκαν για μια ακόμη φορά δείχνει οτι κάποιος δεν διάβασε σωστά αυτά που γραφτήκαν από την αυτο-αξιολόγηση της μονάδας στο προηγούμενο διάστημα», σημείωσε επεξηγηματικά.
Ερωτηθείς γιατί αντιδρούν στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, απάντησε: «Εμείς δεν αντιδρούμε στην αξιολόγηση. Το πρώτο συνέδριο της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας που έγινε με αυτό το θέμα ήταν το 1993. Έχουμε ήδη υποβάλει τις αντιρρήσεις μας μόνο που αυτά θα πρέπει να γίνουν σε επίπεδο διαλόγου και προσδοκούσαμε να γίνουνε σεβαστές, να τις ακούσει κάποιος».
Ερωτηθείς αν θα πάνε στα δικαστήρια για το κομμάτι της αξιολόγησης, ανέφερε: «Αυτό είναι κάτι που θα το δούμε στη συνέχεια δεν μπορώ να ξέρω ποια θα είναι η υπουργική απόφαση που θα συνοδεύει το εγχείρημα».
«Υπάρχουν διάφορα συστήματα αξιολόγησης που έχουν δουλέψει στην Ευρώπη, αυτό είναι το λεγόμενο Αγγλοσαξονικό μοντέλο το οποίο συνήθως οδηγεί σε διαφορετική χρηματοδότηση των σχολικών μονάδων, κλείσιμο των ασθενέστερων μονάδων του κέντρου ή συγχωνεύσεις όπως έχουμε αυτή τη στιγμή. Αυτή τη στιγμή συγχωνεύονται χιλιάδες σχολεία σε όλη την Ελλάδα γιατί δεν έγινε ένας σωστός προγραμματισμός και αυτό μοιραία αν επαναλαμβάνεται και επαναλαμβάνεται θα οδηγήσει σε ένα μαζικό κλείσιμο σχολικών μονάδων όπως είχε γίνει το 2011 επί κας Διαμαντοπούλου. Δεν θέλουμε να μαραζώσει η παιδεία, θέλουμε να αναπτυχθεί», πρόσθεσε.
ΔΗΜ: Η υπουργός λέει ότι δεν θα κλείσει κανένα σχολείο
«Η κυρία υπουργός το λέει αλλά τα κλείνει ταυτόχρονα. Δυστυχώς υπάρχει ένα θέμα εμπιστοσύνης και το λέμε ξεκάθαρα δεν έχουμε καμία εμπιστοσύνη σε αυτά που λέει η κυρία υπουργός. Εμείς θα εξαντλήσουμε ότι έχουμε με νόμιμο τρόπο να κάνουμε για να εκφράσουμε τη διαμαρτυρία μας και ο στόχος όλων αυτών είναι να κάτσει επιτέλους το υπουργείο Παιδείας και να συζητήσει μαζί μας σοβαρά γιατί διάλογος δεν έγινε σε κανένα στάδιο», διαμήνυσε κλείνοντας.