Ηλεκτρονικές απάτες: Κλέβουν κωδικούς τραπεζικών λογαριασμών με SMS και email - Με ποιους τρόπους δρουν
Ο κόσμος πρέπει να είναι ιδαίτερα υποψιασμένος με τις ηλεκτρονικές του συναλλαγές
Οι απάτες μέσω διαδικτύου ανθίζουν ολοένα και περισσότερο, με τους απατεώνες να προσπαθούν να υποκλέψουν κωδικούς και στοιχεία πιστωτικών καρτών και λογαριασμών. Γι’ αυτό κι ο κόσμος θα πρέπει να είναι υποψιασμένος με τις ηλεκτρονικές του συναλλαγές.
Έτσι, η τράπεζα Eurobank, έστειλε email προς τους πελάτες για να τους προειδοποιήσει για τις τεχνικές που εφαρμόζουν απατεώνες.
«Οι τρέχουσες συνθήκες έχουν δημιουργήσει πρόσφορο έδαφος για τους απατεώνες του διαδικτύου. Εκμεταλλεύονται την αυξημένη χρήση ηλεκτρονικών υπηρεσιών για να εξαπατούν, να διαδίδουν κακόβουλο λογισμικό και να υποκλέπτουν ευαίσθητα στοιχεία ή κωδικούς με email, SMS, μηνύματα στα κοινωνικά μέσα και άλλα τεχνάσματα phishing» εξηγεί η τράπεζα.
• Οι απατεώνες στέλνουν ψευδή email ή SMS προσποιούμενοι ότι αποστολέας είναι η τράπεζα των παραληπτών. Σε αυτά τα μηνύματα συνήθως αναφέρουν ότι «έχει παρατηρηθεί ύποπτη δραστηριότητα» στον λογαριασμό ή την κάρτα του αποδέκτη ή ότι «έχει κλειδωθεί ή απενεργοποιηθεί» ο λογαριασμός ή η κάρτα του.
Τα μηνύματα δίνουν κάποιον σύνδεσμο και προτρέπουν τους αποδέκτες να ακολουθήσουν αμέσως τις οδηγίες σε αυτόν για να λυθεί το πρόβλημά τους.
Ωστόσο, ο σύνδεσμος οδηγεί σε απατηλή ιστοσελίδα πανομοιότυπη με αυτήν της τράπεζας των παραληπτών. Οι παραλήπτες δεν αντιλαμβάνονται τη διαφορά κι έτσι συμπληρώνουν κωδικούς e-Banking, Κωδικούς μιας Χρήσης (OTP) και άλλα στοιχεία τους.
• Οι απατεώνες τηλεφωνούν με την πρόφαση ότι ενδιαφέρονται να αγοράσουν το προϊόν για το οποίο κάποιος έχει αναρτήσει αγγελία, συνήθως διαδικτυακά. Ζητούν από τον πωλητή να τους δώσει στοιχεία κάρτας ή κωδικούς e-Banking και Κωδικό μιας Χρήσης (OTP) που λαμβάνει εκείνη τη στιγμή στο κινητό του ώστε δήθεν να καταθέσουν τα χρήματα.
• Οι απατεώνες ζητούν από κάποιο άτομο να μεσολαβήσει στη μεταφορά χρημάτων και προσφέρουν αμοιβή για να γίνει κατάθεση χρημάτων σε λογαριασμό του. Στη συνέχεια, ζητούν από το θύμα είτε να τους δώσει τα χρήματα κάνοντας ανάληψη από κάποιο ΑΤΜ ή κατάστημα είτε να τα μεταφέρει σε λογαριασμό άλλου ατόμου.
• Οι απατεώνες τηλεφωνούν, συνήθως από το εξωτερικό, και υποδύονται τεχνικούς από μεγάλη εταιρεία πληροφορικής. Αρκετές φορές η συνομιλία γίνεται στα Αγγλικά. Ισχυρίζονται στον αποδέκτη ότι ο υπολογιστής ή η φορητή συσκευή του έχει μολυνθεί από κακόβουλο λογισμικό και ζητούν να εγκαταστήσουν λογισμικό απομακρυσμένης πρόσβασης για να επιδιορθώσουν το πρόβλημα.
• Οι απατεώνες επικοινωνούν κυρίως μέσω τηλεφώνου με ανυποψίαστους πολίτες, υποδυόμενοι εργαζομένους από μεγάλες επενδυτικές εταιρείες του εξωτερικού και μιλώντας σε άπταιστα Ελληνικά. Υπόσχονται υψηλές αποδόσεις με το άνοιγμα λογαριασμού σε διαδικτυακές επενδυτικές πλατφόρμες. Ωστόσο, αυτές οι πλατφόρμες είναι εικονικές. Οι περισσότεροι από όσους έχουν εξαπατηθεί αναφέρουν ότι όταν ζητούσαν να τους αποδοθούν τα κέρδη τους, διαπίστωναν ότι είχαν πέσει θύματα απάτης.
• Οι απατεώνες συχνά αποκτούν μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση στην ηλεκτρονική αλληλογραφία ανάμεσα σε επαγγελματίες ή εμπόρους που συναλλάσσονται με επιχειρήσεις, είτε ως προμηθευτές είτε ως πελάτες. Παρεμβαίνουν σε αυτήν την αλληλογραφία και προτρέπουν τους συναλλασσόμενους να καταθέσουν χρήματα σε απατηλούς τραπεζικούς λογαριασμούς, διαφορετικούς από αυτούς που είχαν συμφωνηθεί αρχικά.
Έτσι, η τράπεζα Eurobank, έστειλε email προς τους πελάτες για να τους προειδοποιήσει για τις τεχνικές που εφαρμόζουν απατεώνες.
«Οι τρέχουσες συνθήκες έχουν δημιουργήσει πρόσφορο έδαφος για τους απατεώνες του διαδικτύου. Εκμεταλλεύονται την αυξημένη χρήση ηλεκτρονικών υπηρεσιών για να εξαπατούν, να διαδίδουν κακόβουλο λογισμικό και να υποκλέπτουν ευαίσθητα στοιχεία ή κωδικούς με email, SMS, μηνύματα στα κοινωνικά μέσα και άλλα τεχνάσματα phishing» εξηγεί η τράπεζα.
Οι τακτικές των απατεώνων τους διαδικτύου
• Οι απατεώνες στέλνουν ψευδή email ή SMS προσποιούμενοι ότι αποστολέας είναι η τράπεζα των παραληπτών. Σε αυτά τα μηνύματα συνήθως αναφέρουν ότι «έχει παρατηρηθεί ύποπτη δραστηριότητα» στον λογαριασμό ή την κάρτα του αποδέκτη ή ότι «έχει κλειδωθεί ή απενεργοποιηθεί» ο λογαριασμός ή η κάρτα του.
Τα μηνύματα δίνουν κάποιον σύνδεσμο και προτρέπουν τους αποδέκτες να ακολουθήσουν αμέσως τις οδηγίες σε αυτόν για να λυθεί το πρόβλημά τους.
Ωστόσο, ο σύνδεσμος οδηγεί σε απατηλή ιστοσελίδα πανομοιότυπη με αυτήν της τράπεζας των παραληπτών. Οι παραλήπτες δεν αντιλαμβάνονται τη διαφορά κι έτσι συμπληρώνουν κωδικούς e-Banking, Κωδικούς μιας Χρήσης (OTP) και άλλα στοιχεία τους.
• Οι απατεώνες τηλεφωνούν με την πρόφαση ότι ενδιαφέρονται να αγοράσουν το προϊόν για το οποίο κάποιος έχει αναρτήσει αγγελία, συνήθως διαδικτυακά. Ζητούν από τον πωλητή να τους δώσει στοιχεία κάρτας ή κωδικούς e-Banking και Κωδικό μιας Χρήσης (OTP) που λαμβάνει εκείνη τη στιγμή στο κινητό του ώστε δήθεν να καταθέσουν τα χρήματα.
• Οι απατεώνες ζητούν από κάποιο άτομο να μεσολαβήσει στη μεταφορά χρημάτων και προσφέρουν αμοιβή για να γίνει κατάθεση χρημάτων σε λογαριασμό του. Στη συνέχεια, ζητούν από το θύμα είτε να τους δώσει τα χρήματα κάνοντας ανάληψη από κάποιο ΑΤΜ ή κατάστημα είτε να τα μεταφέρει σε λογαριασμό άλλου ατόμου.
• Οι απατεώνες τηλεφωνούν, συνήθως από το εξωτερικό, και υποδύονται τεχνικούς από μεγάλη εταιρεία πληροφορικής. Αρκετές φορές η συνομιλία γίνεται στα Αγγλικά. Ισχυρίζονται στον αποδέκτη ότι ο υπολογιστής ή η φορητή συσκευή του έχει μολυνθεί από κακόβουλο λογισμικό και ζητούν να εγκαταστήσουν λογισμικό απομακρυσμένης πρόσβασης για να επιδιορθώσουν το πρόβλημα.
• Οι απατεώνες επικοινωνούν κυρίως μέσω τηλεφώνου με ανυποψίαστους πολίτες, υποδυόμενοι εργαζομένους από μεγάλες επενδυτικές εταιρείες του εξωτερικού και μιλώντας σε άπταιστα Ελληνικά. Υπόσχονται υψηλές αποδόσεις με το άνοιγμα λογαριασμού σε διαδικτυακές επενδυτικές πλατφόρμες. Ωστόσο, αυτές οι πλατφόρμες είναι εικονικές. Οι περισσότεροι από όσους έχουν εξαπατηθεί αναφέρουν ότι όταν ζητούσαν να τους αποδοθούν τα κέρδη τους, διαπίστωναν ότι είχαν πέσει θύματα απάτης.
• Οι απατεώνες συχνά αποκτούν μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση στην ηλεκτρονική αλληλογραφία ανάμεσα σε επαγγελματίες ή εμπόρους που συναλλάσσονται με επιχειρήσεις, είτε ως προμηθευτές είτε ως πελάτες. Παρεμβαίνουν σε αυτήν την αλληλογραφία και προτρέπουν τους συναλλασσόμενους να καταθέσουν χρήματα σε απατηλούς τραπεζικούς λογαριασμούς, διαφορετικούς από αυτούς που είχαν συμφωνηθεί αρχικά.