Φρεγάτα «ΈΛΛΗ»: Σαράντα χρόνια υπερασπίζεται το Αιγαίο (Εικόνες)
Η σημαντική επέτειος για τη μεγαλύτερη σε ηλικία μονάδα του Ελληνικού Στόλου
Τα τεσσαρακοστά γενέθλια οποιουδήποτε ανθρώπου αποτελούν έτσι και αλλιώς μία πολύ σημαντική επέτειο. Αν τώρα ένα πλοίο, ένα πολεμικό πλοίο, που είναι ένας ζωντανός οργανισμός, γιορτάζει 40 χρόνια συνεχούς επιχειρησιακής ζωής, δράσεως και κυριαρχίας στο Αιγαίο και σε άλλες θάλασσες της υφηλίου, τότε αυτό το γεγονός δεν αποτελεί μόνο σημαντικό στοιχείο για το ίδιο το πλοίο αλλά και για τους ανθρώπους που όλα αυτά τα χρόνια αποτέλεσαν τα πληρώματά του. Πολύ δε περισσότερο το πρώτο πλήρωμά του ή Πλήρωμα παραλαβής» όπως συνηθίζεται να λέγεται στο Πολεμικό Ναυτικό.
Ο λόγος για την εισαγωγή αυτή, η σημαντική επέτειος, στις 10 Οκτωβρίου 2021, του εορτασμού των 40 ετών από την παραλαβή της νέας και υπερσύγχρονης – τότε – φρεγάτας «ΕΛΛΗ» του ΠΝ, η οποία παραλήφθηκε ολοκαίνουργια – «του κουτιού» - από τα Ολλανδικά ναυπηγεία κατασκευής της στις 10 Οκτωβρίου 1981. Επέτειος, που γιορτάστηκαν με λιτό – ναυτικό – τρόπο από το πρώτο πλήρωμα παραλαβής με επικεφαλής τον πρώτο κυβερνήτη τότε Αντιπλοίαρχο, νυν Αντιναύαρχο ε.α., Επίτιμο Αρχηγό Στόλου Γρηγόρη Δεμέστιχα και το σημερινό πλήρωμα με επικεφαλής τον σημερινό κυβερνήτη Αντιπλοίαρχο Παναγιώτη Σαραντινό ΠΝ, επί της φρεγάτας «ΕΛΛΗ» στο Ναύσταθμο Σαλαμίνος.
Η φρεγάτα «ΕΛΛΗ» (F-450) που παρελήφθη πρώτη, όπως και το αδελφό πλοίο «ΛΗΜΝΟΣ» (F-451), που παρελήφθη αργότερα, αμφότερα τύπου “Kortenaer” (ή “Standard”/ “S”), ολλανδικής κατασκευής και σχεδιάσεως, αποτέλεσαν τα δύο πρώτα σκάφη μιας «οικογένειας» σκαφών απολύτως επιτυχημένων όπως αποδείχτηκε στην πράξη, που στο ΠΝ έφτασαν συνολικώς τα 10, με την απόκτηση και ένταξη στο Στόλο άλλων 8 μεταχειρισμένων σκαφών του ίδιου τύπου.
Το πιο σημαντικό όμως, πέραν από τη ριζική ανανέωση του Στόλου, που ως τότε στηρίζονταν σε αμερικανικά, μεταχειρισμένα αντιτορπιλλικά του Β’Παγκοσμίου πολέμου, ήταν η αλλαγή «φιλοσοφίας» που εισήχθη υποχρεωτικώς στο ΠΝ με την ένταξη των ολλανδικών φρεγατών. Αλλαγή επιχειρησιακής φιλοσοφίας ως προς την αξιοποίηση αυτών των σκαφών, που είχαν δυνατότητα μεταφοράς και ελικοπτέρων για ανθυποβρυχιακές κυρίως αποστολές, αλλά και χρήσεως υπό την έννοια ότι το ΠΝ «άλλαξε σελίδα» καθώς πέρασε από την εποχή των ατμοστροβίλων για την κίνηση των αμερικανικών παλαιών αντιτορπιλλικών στην εποχή των αεριοστροβίλων Rolls-Royce και του συστήματος COGOG και τα «ηλεκτρονικά μηχανοστάσια» των νέων σκαφών.
Όλες αυτές τις προκλήσεις είχαν να αντιμετωπίσουν οι πρωτοπόροι του πρώτου πληρώματος παραλαβής, υπό τον Αντιπλοίαρχο Γρ.Δεμέστιχα ΠΝ, της ιστορικής οικογένειας με την τεράστια προσφορά στην Πατρίδα τόσο στο Πολεμικό Ναυτικό, όσο και στον Στρατό Ξηράς, και του τότε Πλοιάρχου Κωνσταντίνου Καταγα ΠΝ, νυν Αντιναυάρχου ε.α., ο οποίος ήταν επικεφαλής του Ναυτικού Κλιμακίου στα ναυπηγεία Koninklijka Maatschappij de Schelde του Vlissingen της Ολλανδίας.
Ο Αντιπλοίαρχος Δεμέστιχας είχε αναλάβει τη διακυβέρνηση του σκάφους από τις 22 Ιουνίου 1981 και μέχρι την τελετή επισήμου παραλαβής εκπαίδευε (και εκπαιδευόταν και ο ίδιος) το νέο πλήρωμά του στα άγνωστα ως τότε στο ΠΝ προηγμένα συστήματα του σκάφους. Ως προελέχθη η παραλαβή πραγματοποιήθηκε στις 10 Οκτωβρίου 1981 και ο κατάπλους του σκάφους στο Ναύσταθμο Σαλαμίνος στις 15 Νοεμβρίου 1981. Την περίοδο 2004-2009 η Φ/Γ «ΕΛΛΗ», όπως και άλλες πέντε, έξι από τις συνολικώς 10 φρεγάτες τύπου “S” του ΠΝ («ΕΛΛΗ», «ΛΗΜΝΟΣ», «ΑΙΓΑΙΟΝ», «ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ», «ΑΔΡΙΑΣ», «ΝΑΒΑΡΙΝΟΝ») πέρασαν εκ περιτροπής πρόγραμμα αναβαθμίσεώς τους.
Από τότε μέχρι και σήμερα, για 40 ολόκληρα χρόνια, η Φ/Γ «ΕΛΛΗ» εκπροσώπησε το ΠΝ και την Ελλάδα σε όλες τις θάλασσες εθνικού ενδιαφέροντος, στο Αιγαίο, στη Μεσόγειο, στην Ερυθρά Θάλασσα, στον πρώτο πόλεμο του Κόλπου και οπουδήποτε αλλού το επέβαλαν οι επιχειρησιακές συνθήκες και απαιτήσεις της στιγμής.
Για όλους αυτούς τους λόγους, που δεν είναι φυσικά καθόλου λίγοι, ο Πλοίαρχος (Μηχανικός) ε.α. Μάκης Βασιλειάδης ΠΝ, ως Υποπλοίαρχος Β’Μηχανικός στο πλήρωμα παραλαβής με τη σύμφωνη γνώμη και του τότε κυβερνήτη του Ναυάρχου Δεμέστιχα, είχε την πρωτοβουλία της οργανώσεως αυτής της επετειακής συναντήσεως του πρώτου πληρώματος και της επισκέψεως στο σκάφος «τους» για τη γνωριμία τους με τον σημερινό κυβερνήτη και το σημερινό πλήρωμα.
«Το Ναυτικό μας διακρίνεται για την αφοσίωση του στην ουσία της αποστολής του, αλλά και στις παραδόσεις. Σήμερα όσοι είχαμε αποτελέσει την ομάδα παραλαβής της Φρεγάτας «ΕΛΛΗ» με επικεφαλής τον τότε Πλοίαρχο Κ. Καταγα και το πρώτο επιτελείο/πλήρωμα με επικεφαλής τον πρώτο Κυβερνήτη τότε Αντιπλοίαρχο Γρ. Δεμεστιχα συμμετείχαμε σε μια ωραία συνάντηση πάνω στο πλοίο για να γιορτάσουμε τα 40 χρόνια από την παραλαβή του. Η συγκίνηση περίσσεψε, αλλά και η υπερηφάνεια για το προσωπικό του πλοίου που το διατηρεί σε άριστη κατάσταση και επιχειρησιακή ετοιμότητα. Πολλά συγχαρητήρια στην ψυχή της οργάνωσης τον Μάκη Βασιλειάδη, δεύτερο μηχανικό της παραλαβής. Πολλές ευχαριστίες στον κ. Διοικητή Φρεγατών και τον Κυβερνήτη που μας υποδέχτηκαν και μας ξενάγησαν στο πλοίο» σημείωνε με λίγα λόγια από καρδιάς στο facebook ο απόστρατος σήμερα Κώστας Μιτάκος.
Ευχή όλων η φρεγάτα «ΕΛΛΗ», το τρίτο στη σειρά σκάφος του ΠΝ που φέρει αυτό το όνομα, να συνεχίσει να προσφέρει τις πολύτιμες υπηρεσίες του για όσο χρονικό διάστημα το καλεί η Πατρίς και γιατί όχι όποτε αποσυρθεί το όνομά της αυτό που θυμίζει τη μία εκ των δύο ναυμαχιών του Α’Βαλκανικού πολέμου (1912-13), που άνοιξαν το δρόμο για την κυριαρχία του Ελληνικού Στόλου στο Αιγαίο, να δοθεί και σε κάποιο τέταρτο σκάφος, από αυτά που πρόκειται να ναυπηγηθούν τα επόμενα χρόνια για το ΠΝ με την υπερτρισχιλιετή ένδοξη ιστορία του!
Ο λόγος για την εισαγωγή αυτή, η σημαντική επέτειος, στις 10 Οκτωβρίου 2021, του εορτασμού των 40 ετών από την παραλαβή της νέας και υπερσύγχρονης – τότε – φρεγάτας «ΕΛΛΗ» του ΠΝ, η οποία παραλήφθηκε ολοκαίνουργια – «του κουτιού» - από τα Ολλανδικά ναυπηγεία κατασκευής της στις 10 Οκτωβρίου 1981. Επέτειος, που γιορτάστηκαν με λιτό – ναυτικό – τρόπο από το πρώτο πλήρωμα παραλαβής με επικεφαλής τον πρώτο κυβερνήτη τότε Αντιπλοίαρχο, νυν Αντιναύαρχο ε.α., Επίτιμο Αρχηγό Στόλου Γρηγόρη Δεμέστιχα και το σημερινό πλήρωμα με επικεφαλής τον σημερινό κυβερνήτη Αντιπλοίαρχο Παναγιώτη Σαραντινό ΠΝ, επί της φρεγάτας «ΕΛΛΗ» στο Ναύσταθμο Σαλαμίνος.
Η φρεγάτα «ΕΛΛΗ» (F-450) που παρελήφθη πρώτη, όπως και το αδελφό πλοίο «ΛΗΜΝΟΣ» (F-451), που παρελήφθη αργότερα, αμφότερα τύπου “Kortenaer” (ή “Standard”/ “S”), ολλανδικής κατασκευής και σχεδιάσεως, αποτέλεσαν τα δύο πρώτα σκάφη μιας «οικογένειας» σκαφών απολύτως επιτυχημένων όπως αποδείχτηκε στην πράξη, που στο ΠΝ έφτασαν συνολικώς τα 10, με την απόκτηση και ένταξη στο Στόλο άλλων 8 μεταχειρισμένων σκαφών του ίδιου τύπου.
Το πιο σημαντικό όμως, πέραν από τη ριζική ανανέωση του Στόλου, που ως τότε στηρίζονταν σε αμερικανικά, μεταχειρισμένα αντιτορπιλλικά του Β’Παγκοσμίου πολέμου, ήταν η αλλαγή «φιλοσοφίας» που εισήχθη υποχρεωτικώς στο ΠΝ με την ένταξη των ολλανδικών φρεγατών. Αλλαγή επιχειρησιακής φιλοσοφίας ως προς την αξιοποίηση αυτών των σκαφών, που είχαν δυνατότητα μεταφοράς και ελικοπτέρων για ανθυποβρυχιακές κυρίως αποστολές, αλλά και χρήσεως υπό την έννοια ότι το ΠΝ «άλλαξε σελίδα» καθώς πέρασε από την εποχή των ατμοστροβίλων για την κίνηση των αμερικανικών παλαιών αντιτορπιλλικών στην εποχή των αεριοστροβίλων Rolls-Royce και του συστήματος COGOG και τα «ηλεκτρονικά μηχανοστάσια» των νέων σκαφών.
Όλες αυτές τις προκλήσεις είχαν να αντιμετωπίσουν οι πρωτοπόροι του πρώτου πληρώματος παραλαβής, υπό τον Αντιπλοίαρχο Γρ.Δεμέστιχα ΠΝ, της ιστορικής οικογένειας με την τεράστια προσφορά στην Πατρίδα τόσο στο Πολεμικό Ναυτικό, όσο και στον Στρατό Ξηράς, και του τότε Πλοιάρχου Κωνσταντίνου Καταγα ΠΝ, νυν Αντιναυάρχου ε.α., ο οποίος ήταν επικεφαλής του Ναυτικού Κλιμακίου στα ναυπηγεία Koninklijka Maatschappij de Schelde του Vlissingen της Ολλανδίας.
Ο Αντιπλοίαρχος Δεμέστιχας είχε αναλάβει τη διακυβέρνηση του σκάφους από τις 22 Ιουνίου 1981 και μέχρι την τελετή επισήμου παραλαβής εκπαίδευε (και εκπαιδευόταν και ο ίδιος) το νέο πλήρωμά του στα άγνωστα ως τότε στο ΠΝ προηγμένα συστήματα του σκάφους. Ως προελέχθη η παραλαβή πραγματοποιήθηκε στις 10 Οκτωβρίου 1981 και ο κατάπλους του σκάφους στο Ναύσταθμο Σαλαμίνος στις 15 Νοεμβρίου 1981. Την περίοδο 2004-2009 η Φ/Γ «ΕΛΛΗ», όπως και άλλες πέντε, έξι από τις συνολικώς 10 φρεγάτες τύπου “S” του ΠΝ («ΕΛΛΗ», «ΛΗΜΝΟΣ», «ΑΙΓΑΙΟΝ», «ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ», «ΑΔΡΙΑΣ», «ΝΑΒΑΡΙΝΟΝ») πέρασαν εκ περιτροπής πρόγραμμα αναβαθμίσεώς τους.
Από τότε μέχρι και σήμερα, για 40 ολόκληρα χρόνια, η Φ/Γ «ΕΛΛΗ» εκπροσώπησε το ΠΝ και την Ελλάδα σε όλες τις θάλασσες εθνικού ενδιαφέροντος, στο Αιγαίο, στη Μεσόγειο, στην Ερυθρά Θάλασσα, στον πρώτο πόλεμο του Κόλπου και οπουδήποτε αλλού το επέβαλαν οι επιχειρησιακές συνθήκες και απαιτήσεις της στιγμής.
Για όλους αυτούς τους λόγους, που δεν είναι φυσικά καθόλου λίγοι, ο Πλοίαρχος (Μηχανικός) ε.α. Μάκης Βασιλειάδης ΠΝ, ως Υποπλοίαρχος Β’Μηχανικός στο πλήρωμα παραλαβής με τη σύμφωνη γνώμη και του τότε κυβερνήτη του Ναυάρχου Δεμέστιχα, είχε την πρωτοβουλία της οργανώσεως αυτής της επετειακής συναντήσεως του πρώτου πληρώματος και της επισκέψεως στο σκάφος «τους» για τη γνωριμία τους με τον σημερινό κυβερνήτη και το σημερινό πλήρωμα.
«Το Ναυτικό μας διακρίνεται για την αφοσίωση του στην ουσία της αποστολής του, αλλά και στις παραδόσεις. Σήμερα όσοι είχαμε αποτελέσει την ομάδα παραλαβής της Φρεγάτας «ΕΛΛΗ» με επικεφαλής τον τότε Πλοίαρχο Κ. Καταγα και το πρώτο επιτελείο/πλήρωμα με επικεφαλής τον πρώτο Κυβερνήτη τότε Αντιπλοίαρχο Γρ. Δεμεστιχα συμμετείχαμε σε μια ωραία συνάντηση πάνω στο πλοίο για να γιορτάσουμε τα 40 χρόνια από την παραλαβή του. Η συγκίνηση περίσσεψε, αλλά και η υπερηφάνεια για το προσωπικό του πλοίου που το διατηρεί σε άριστη κατάσταση και επιχειρησιακή ετοιμότητα. Πολλά συγχαρητήρια στην ψυχή της οργάνωσης τον Μάκη Βασιλειάδη, δεύτερο μηχανικό της παραλαβής. Πολλές ευχαριστίες στον κ. Διοικητή Φρεγατών και τον Κυβερνήτη που μας υποδέχτηκαν και μας ξενάγησαν στο πλοίο» σημείωνε με λίγα λόγια από καρδιάς στο facebook ο απόστρατος σήμερα Κώστας Μιτάκος.
Ευχή όλων η φρεγάτα «ΕΛΛΗ», το τρίτο στη σειρά σκάφος του ΠΝ που φέρει αυτό το όνομα, να συνεχίσει να προσφέρει τις πολύτιμες υπηρεσίες του για όσο χρονικό διάστημα το καλεί η Πατρίς και γιατί όχι όποτε αποσυρθεί το όνομά της αυτό που θυμίζει τη μία εκ των δύο ναυμαχιών του Α’Βαλκανικού πολέμου (1912-13), που άνοιξαν το δρόμο για την κυριαρχία του Ελληνικού Στόλου στο Αιγαίο, να δοθεί και σε κάποιο τέταρτο σκάφος, από αυτά που πρόκειται να ναυπηγηθούν τα επόμενα χρόνια για το ΠΝ με την υπερτρισχιλιετή ένδοξη ιστορία του!