Η μάχη του Λιμενικού στο Αιγαίο - Το σχέδιο της Τουρκίας και οι 200 μετανάστες που επιχειρούν να εισβάλουν καθημερινά
Πολύ σηµαντική είναι, επίσης, η βοήθεια από την ευρωπαϊκή Ακτοφυλακή της Frontex
Σωρεία αποτροπών στο Ανατολικό Αιγαίο και ανοιχτά της Κρήτης πραγµατοποιεί καθηµερινά το Λιµενικό, εξουδετερώνοντας τα σχέδια της τουρκικής πλευράς για εργαλειοποίηση του Μεταναστευτικού, µε αφορµή τις πολλαπλασιαζόµενες ροές, κυρίως από το Αφγανιστάν. Σύµφωνα µε πληροφορίες των «Παραπολιτικών», 150-200 άνθρωποι επιχειρούν σε ηµερήσια βάση να περάσουν τα θαλάσσια σύνορα, όχι µόνο µε φουσκωτά, αλλά και µε ιστιοπλοϊκά και µε µεγαλύτερα πλοία, όπως συνέβη την περασµένη εβδοµάδα µε το φορτηγό πλοίο που εντοπίστηκε στα ανατολικά της Κρήτης να µεταφέρει 400 µετανάστες σε συνθήκες ακραίου κινδύνου, καθώς οι λαθρέµποροι δεν τους είχαν διαθέσει ούτε σωσίβια.
Σε µια ανάλογη περίπτωση, λίγες ηµέρες νωρίτερα, νοτιοανατολικά της Χίου, λέµβος βυθίστηκε εν πλω λόγω αποκόλλησης του πατώµατός της («γάστρα»), µε αποτέλεσµα από τους 27 επιβάτες να πνιγούν τρία παιδιά και µία γυναίκα, παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειες των λιµενικών µε πλωτά και εναέρια µέσα.
Στις εκθέσεις τους οι Έλληνες αξιωµατούχοι επισηµαίνουν ότι τα κυκλώµατα διακίνησης αδιαφορούν -συντονισµένα πλέον- για τους χιλιάδες εξαθλιωµένους, βγάζοντας σε πολύ άσχηµες καιρικές συνθήκες βάρκες στη θάλασσα, τις οποίες υπερφορτώνουν µε κόσµο, ώστε να µην µπορούν να επιχιερήσουν αποτροπή οι δυνάµεις ασφαλείας, µε αποτέλεσµα όµως όταν αυτές βούλιαζαν να µην µπορούν να δράσουν αποτελεσµατικά και τα σωστικά συνεργεία.
Σύµφωνα µε άλλες πληροφορίες, οι «ταρίφες» επιβίβασης σε ένα τέτοιο πλοίο έχουν µειωθεί κατά 30%-50%, περίπου στα 1.000 ευρώ «ανά κεφάλι», ώστε να προσελκύουν τους προσφάτως ξεριζωµένους Αφγανούς, οι οποίοι, λόγω της γεωγραφικής θέσης της χώρας τους (σ.σ.: περιβάλλεται από στεριά), αγνοούν την επικινδυνότητα του εγχειρήµατος.
Υπό αυτό το πρίσµα, τα Σώµατα Ασφαλείας, σε συνεργασία µε τις ευρωπαϊκές δυνάµεις, πραγµατοποιούν 24ωρες περιπολίες, ενώ υπάρχουν πολλές πρωτοβουλίες σε πολιτικό επίπεδο, όπως το ταξίδι την περασµένη Τρίτη του υπουργού Μετανάστευσης, Νότη Μηταράκη, στην Άγκυρα και η συνάντησή του µε τον υπουργό Εσωτερικών της γείτονος, Σουλεϊµάν Σοϊλού. Η σθεναρή στάση των Αρχών απέναντι στην επανάληψη των φαινοµένων της περιόδου του 2015, όταν η Ευρώπη διά µέσω της Ελλάδας κατακλύστηκε από 1,5 εκατοµµύριο πρόσφυγες και µετανάστες, µε αποτέλεσµα να αποκλειστεί η ελληνική από την ευρωπαϊκή επικράτεια, ύψωσε τεράστια εµπόδια στην κυβέρνηση και στους παρακρατικούς µηχανισµούς της γείτονος, οι οποίοι αναζητούν νέους δρόµους διοχέτευσης των ροών προς την Ε.Ε. Ήδη τα ιταλικά παράλια και η Σικελία δέχονται µεγάλες πιέσεις το τελευταίο διάστηµα, καταγράφοντας διπλασιασµό των λαθροµεταναστών σε σχέση µε το 2020, ενώ αντίστοιχα µεγέθη εµφανίζονται και στην Ισπανία.
Οι κατευθύνσεις
Η ελληνική πλευρά σε αυτή τη φάση, πέραν της θωράκισης της ακτογραµµής της και της περαιτέρω φύλαξης του βόρειου «φράχτη», κινείται προς τρεις κατευθύνσεις:
Α) την εξάρθρωση των ντόπιων κυκλωµάτων διακίνησης, που βρίσκουν διαρκώς νέους τρόπους διοχέτευσης των µεταναστών,
Β) την ταχεία απονοµή δικαίου στα αιτήµατα ασύλου και
Γ) τη στενή συνεργασία µε τη Frontex και τους αρµόδιους φορείς της Ε.Ε., για να λάβει την απαιτούµενη συνδροµή, όπως την άνοιξη του 2020, για την αντιµετώπιση του διαφαινόµενου «τσουνάµι».
Στο απλό ερώτηµα αν ο µηχανισµός και οι υποδοµές δύνανται να σηκώσουν το βάρος ενός δεύτερου µεταναστευτικού κύµατος η απάντηση είναι απερίφραστα αρνητική, γιατί ήδη ο αριθµός των προερχόµενων από τρίτες χώρες αλλοδαπών που διαµένουν στην Ελλάδα υπό το οποιοδήποτε καθεστώς νοµιµότητας ή παρανοµίας, κατά την εξεταζόµενη περίοδο 2016-2021, υπερβαίνει τους 400.000. Συνεπώς, όπως έχει επανειληµµένως δηλώσει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, το πρωτεύον είναι να διασφαλιστεί η εθνική ακεραιότητα, πάντα µε σεβασµό στα ανθρώπινα δικαιώµατα.
Πολύ σηµαντική είναι, επίσης, η βοήθεια από την ευρωπαϊκή Ακτοφυλακή της Frontex. Ο Γάλλος επικεφαλής του οργανισµού, Φαµπρίς Λεζερί, που ανέλαβε πέρυσι, παρά τις αντιδράσεις της Γερµανικής Καγκελαρίας, ενεργεί συντονισµένα και αυστηρά στα ζητήµατα αποτροπής, εφαρµόζοντας κατά γράµµα τον ευρωπαϊκό κανονισµό.
Σε µια ανάλογη περίπτωση, λίγες ηµέρες νωρίτερα, νοτιοανατολικά της Χίου, λέµβος βυθίστηκε εν πλω λόγω αποκόλλησης του πατώµατός της («γάστρα»), µε αποτέλεσµα από τους 27 επιβάτες να πνιγούν τρία παιδιά και µία γυναίκα, παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειες των λιµενικών µε πλωτά και εναέρια µέσα.
Στις εκθέσεις τους οι Έλληνες αξιωµατούχοι επισηµαίνουν ότι τα κυκλώµατα διακίνησης αδιαφορούν -συντονισµένα πλέον- για τους χιλιάδες εξαθλιωµένους, βγάζοντας σε πολύ άσχηµες καιρικές συνθήκες βάρκες στη θάλασσα, τις οποίες υπερφορτώνουν µε κόσµο, ώστε να µην µπορούν να επιχιερήσουν αποτροπή οι δυνάµεις ασφαλείας, µε αποτέλεσµα όµως όταν αυτές βούλιαζαν να µην µπορούν να δράσουν αποτελεσµατικά και τα σωστικά συνεργεία.
Σύµφωνα µε άλλες πληροφορίες, οι «ταρίφες» επιβίβασης σε ένα τέτοιο πλοίο έχουν µειωθεί κατά 30%-50%, περίπου στα 1.000 ευρώ «ανά κεφάλι», ώστε να προσελκύουν τους προσφάτως ξεριζωµένους Αφγανούς, οι οποίοι, λόγω της γεωγραφικής θέσης της χώρας τους (σ.σ.: περιβάλλεται από στεριά), αγνοούν την επικινδυνότητα του εγχειρήµατος.
Υπό αυτό το πρίσµα, τα Σώµατα Ασφαλείας, σε συνεργασία µε τις ευρωπαϊκές δυνάµεις, πραγµατοποιούν 24ωρες περιπολίες, ενώ υπάρχουν πολλές πρωτοβουλίες σε πολιτικό επίπεδο, όπως το ταξίδι την περασµένη Τρίτη του υπουργού Μετανάστευσης, Νότη Μηταράκη, στην Άγκυρα και η συνάντησή του µε τον υπουργό Εσωτερικών της γείτονος, Σουλεϊµάν Σοϊλού. Η σθεναρή στάση των Αρχών απέναντι στην επανάληψη των φαινοµένων της περιόδου του 2015, όταν η Ευρώπη διά µέσω της Ελλάδας κατακλύστηκε από 1,5 εκατοµµύριο πρόσφυγες και µετανάστες, µε αποτέλεσµα να αποκλειστεί η ελληνική από την ευρωπαϊκή επικράτεια, ύψωσε τεράστια εµπόδια στην κυβέρνηση και στους παρακρατικούς µηχανισµούς της γείτονος, οι οποίοι αναζητούν νέους δρόµους διοχέτευσης των ροών προς την Ε.Ε. Ήδη τα ιταλικά παράλια και η Σικελία δέχονται µεγάλες πιέσεις το τελευταίο διάστηµα, καταγράφοντας διπλασιασµό των λαθροµεταναστών σε σχέση µε το 2020, ενώ αντίστοιχα µεγέθη εµφανίζονται και στην Ισπανία.
Οι κατευθύνσεις
Η ελληνική πλευρά σε αυτή τη φάση, πέραν της θωράκισης της ακτογραµµής της και της περαιτέρω φύλαξης του βόρειου «φράχτη», κινείται προς τρεις κατευθύνσεις: Α) την εξάρθρωση των ντόπιων κυκλωµάτων διακίνησης, που βρίσκουν διαρκώς νέους τρόπους διοχέτευσης των µεταναστών,
Β) την ταχεία απονοµή δικαίου στα αιτήµατα ασύλου και
Γ) τη στενή συνεργασία µε τη Frontex και τους αρµόδιους φορείς της Ε.Ε., για να λάβει την απαιτούµενη συνδροµή, όπως την άνοιξη του 2020, για την αντιµετώπιση του διαφαινόµενου «τσουνάµι».
Στο απλό ερώτηµα αν ο µηχανισµός και οι υποδοµές δύνανται να σηκώσουν το βάρος ενός δεύτερου µεταναστευτικού κύµατος η απάντηση είναι απερίφραστα αρνητική, γιατί ήδη ο αριθµός των προερχόµενων από τρίτες χώρες αλλοδαπών που διαµένουν στην Ελλάδα υπό το οποιοδήποτε καθεστώς νοµιµότητας ή παρανοµίας, κατά την εξεταζόµενη περίοδο 2016-2021, υπερβαίνει τους 400.000. Συνεπώς, όπως έχει επανειληµµένως δηλώσει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, το πρωτεύον είναι να διασφαλιστεί η εθνική ακεραιότητα, πάντα µε σεβασµό στα ανθρώπινα δικαιώµατα.
Πολύ σηµαντική είναι, επίσης, η βοήθεια από την ευρωπαϊκή Ακτοφυλακή της Frontex. Ο Γάλλος επικεφαλής του οργανισµού, Φαµπρίς Λεζερί, που ανέλαβε πέρυσι, παρά τις αντιδράσεις της Γερµανικής Καγκελαρίας, ενεργεί συντονισµένα και αυστηρά στα ζητήµατα αποτροπής, εφαρµόζοντας κατά γράµµα τον ευρωπαϊκό κανονισµό.