Oι συγκλονιστικές αποκαλύψεις για τον Παναγιωτόπουλο και το «κενό» της ελληνικής νομοθεσίας για το revenge porn
Η εκδικητική πορνογραφία (revenge porn) στην Ελλάδα δεν περιλήφθηκε στη σειρά των αλλαγών που έγιναν στο νέο Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.
Σοκαριστικά είναι, όσα έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας για τον παρουσιαστή του «Ράδιο Αρβύλα» Στάθη Παναγιωτόπουλο, καθώς η πρώην σύντροφός τους κατήγγειλε πως δημοσίευσε βίντεο και εκατοντάδες φωτογραφίες σε προσωπικές στιγμές στους σε ιστοσελίδες πορνογραφικού περιεχομένου, χωρίς την έγκρισή της.
Νωρίτερα, σε ανακοίνωση του ο παρουσιαστής ανέφερε μεταξύ άλλων πως: «Ζήτησα συγγνώμη από το εν λόγω πρόσωπο και επανόρθωσα εμπράκτως», ωστόσο είναι απορίας άξιο πως θα μπορούσε ένας δράστης revenge porn να «επανορθώσει», έχοντας προχωρήσει σε τέτοιες αποτρόπαιες πρακτικές, και πώς το θύμα θα μπορούσε να ξεπεράσει το σοκ που βίωσε, ειδικά όταν ο θύτης του έχει «επιβάλει» τη σιωπή για τόσα χρόνια.
Νέες σοκαριστικές αποκαλύψεις από την πρώην σύντροφό του
Νωρίτερα, η πρώην σύντροφος του Στάθη Παναγιωτόπουλου που ήρθε αντιμέτωπη με μια νοσηρή κατάσταση όταν έμαθε πως ο πρώην συνεργάτης των Ράδιο Αρβύλα έκανε διαρροή βίντεο και εικόνων της με ερωτικό περιεχόμενο σε πορνογραφικές ιστοσελίδες, προχώρησε σε νέες αποκαλύψεις.«Προσπάθησε να με ξεγελάσει για δεύτερη φορά και να μου λέει ψέματα για να αποσύρω τη μήνυση προσπαθώντας πάλι να εκμεταλλευτεί τα αισθήματά μου», καταγγέλλει, μεταξύ άλλων, στην εκπομπή της Τατιάνας Στεφανίδου, T-live, στον Alpha, η 30χρονη γυναίκα, η οποία συγκλονίζει λέγοντας τα εξής: «κάποια στιγμή μου μπήκαν σκέψεις για να δώσω τέλος στη ζωή μου, δεν είναι η μόνο η ντροπή που νιώθεις αλλά και η προδοσία».
Αποκαλύπτει ότι από τις πρώτες 20 ημέρες της σχέσης τους άρχισε να δημοσιοποιεί προσωπικές στιγμές. Όταν ρωτήθηκε η γυναίκα εάν επικοινώνησε με τους συντελεστές της εκπομπής «Ράδιο Αρβύλα» απάντησε: «Οι ίδιοι δεν ήξεραν. Δεν ήξερε κανείς».
Η γυναίκα μιλά ακόμη και για τον συναισθηματικό εκβιασμό που υπέστη από τον Στάθη Παναγιωτόπουλο: «συναισθηματικά με εκβίασε όπως και τώρα δηλαδή αισθάνομαι άσχημα γιατί είχα κάποια αισθήματα γι αυτόν τον άνθρωπο και αισθάνομαι άσχημα γι’ αυτό που συμβαίνει τώρα».
Τα πρώτα λόγια του Αντώνη Κανάκη
Ντυμένοι στα μαύρα ο Αντώνης Κανάκης, ο Γιάννης Σερβετάς και ο Χρήστος Κιούσης ξεκίνησαν την εκπομπή υπό τους ήχους του Μπομπ Μάρλεϊ και συλλυπήθηκαν την οικογένεια του Γιώργου Τράγκα, ενώ αναφέρθηκαν και στην απώλεια της Ροζίτας Σώκου. Επιγραμματικά, μίλησαν ακόμη για το κάψιμο των βιβλίων του Ευγένιου Τριβιζά και για τους νέους 130 νεκρούς της πανδημίας.Στη συνέχεια ο Αντώνης Κανάκης είπε ότι υπήρξαν άλλες δύο φορές στην ιστορία του «Ράδιο Αρβύλα», που δεν μπορούσαν να κάνουν σατιρική εκπομπή: Όταν σκοτώθηκε ο Αλέξανδρος Γρηγορόπουλος και όταν κάηκε η Μαρφίν στην Σταδίου.
«Βγήκαμε σήμερα, γιατί δεν γίνεται να μην είμαστε εδώ», υπογράμμισε ο κεντρικός παρουσιαστής, ενώ στάθηκε στις επικρίσεις που δέχτηκε η εκπομπή μετά τον σάλο για τον Στάθη Παναγιωτόπουλο. «Θα δώσουμε απαντήσεις όπου και όπως πρέπει» υπογράμμισε, πριν πάει στο πρώτο διαφημιστικό διάλειμμα. Επιστρέφοντας από το διαφημιστικό διάλειμμα, ο Αντώνης Κανάκης ξεκαθάρισε: «Δεν θέλουμε να γίνουμε κομμάτι σ' όλο αυτό το μιντιακό πανηγύρι που έχει ξεκινήσει, δεν θέλουμε να το ξεχειλώσουμε».
«Το σοκ σήμερα έχει γίνει χειρότερο» τόνισε. Η ουσία του θέματος δεν είναι αν είμαστε εμείς τα θύματα, αν θα συνεχιστεί το «Ράδιο Αρβύλα», είπε, ξεκαθαρίζοντας ότι το θύμα είναι η κοπέλα που κατήγγειλε τον Στάθη Παναγιωτόπουλο. «Είναι εξωγήινο αυτό που ζούμε» υπογράμμισε, αναφερόμενος σε πληροφορίες που οι συντελεστές της εκπομπής δεν γνώριζαν.
«Δεν γνωρίζαμε την κοπέλα, δεν γνωρίζαμε καμία από τις συντρόφους του Στάθη», ισχυρίστηκε ο Αντώνης Κανάκης, που είπε ότι η κοπέλα που καταγγέλλει τον Στάθη Παναγιωτόπουλο δεν έχει να φοβάται ούτε να ντρέπεται τίποτα, ενώ ανέφερε ότι θα μπορούσε να είχε πάει να τους βρει και να τους μιλήσει. Το βασικότερο απ' όλα όσα θα πούμε στη συνέχεια, είναι να μην υπάρξει ποτέ κανένας άνθρωπος σε αυτή τη θέση, και πρέπει η πολιτεία να κάνει κάτι άμεσα γι' αυτό, επισήμανε. Είναι μία από τις χειρότερες συνθήκες να πρέπει να αποδείξεις ότι δεν είσαι «ελέφαντας», τόνισε ακόμη ο Αντώνης Κανάκης, κάνοντας λόγο για κύμα στήριξης και αγάπης προς τους συντελεστές της εκπομπής. «Αυτό που δεν διαπραγματευόμαστε είναι η εντιμότητα και η συνέπεια στα λεγόμενά μας» υπογράμμισε, επαναλαμβάνοντας ότι όλοι τους βρίσκονται σε πολύ δύσκολη θέση.
Το κίνημα #MeToo
Είναι αλήθεια πως το κίνημα #MeToo στην Ελλάδα, το κύμα αποκαλύψεων που ξέσπασε από θύματα σεξουαλικής κακοποίησης, έδωσε φωνή σε αρκετά θύματα, τα οποία κατάφεραν, παίρνοντας το κάθε ένα τον χρόνο του, να σπάσουν τη σιωπή τους και να καταδείξουν τους θύτες.
Ωστόσο, το φαινόμενο του revenge porn δεν είναι κάτι καινούργιο στην ελληνική κοινωνία. Δυστυχώς στη χώρα είναι αρκετά τα περιστατικά παρόμοιας φύσης, που έχουν σημειωθεί.
Γυναίκες της showbiz, που έχουν πέσει θύματα του φαινομένου καιι μίλησαν δημόσια, έδωσαν θάρρος στις γυναίκες να μιλήσουν.
Ας μην ξεχνάμε πως ακόμη και στην υπόθεση της Ελένης Τοπαλούδη, όπως είχε καταγγείλει και ο πατέρας της, οι δολοφόνοι της την εκβίαζαν με δημοσιοποίηση του βίντεο του βιασμού της, πριν την παρασύρουν στο ραντεβού του θανάτου.
Μετά την αποκάλυψη, οι δράστες ανέφεραν πως «έκαναν πλάκα», διαψεύδοντας την ύπαρξη καταγραφής.
Το «κενό» στον ποινικό κώδικα, που αφήνει απροστάτευτα τα θύματα
Η εκδικητική πορνογραφία έχει προστεθεί στους νόμους για τα σεξουαλικά εγκλήματα, ωστόσο στην Ελλάδα δεν περιλήφθηκε στη σειρά των αλλαγών που έγιναν στο νέο Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.
Η μη τυποποίηση του αδικήματος ως τέτοιο, στο κεφάλαιο της γενετήσιας ελευθερίας, θσυνεπάγεται τη μη αναγνώριση από το νομοέτη της σημασίας της ποινικοποίησης της χρήσης συγκεκριμένων βίντεο – ερωτικών/ σεξουαλικών, που βρίσκονται στον πυρήνα της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, αυτοδιάθεσης και σεβασμού του άλλου ατόμου – ως μέσο απειλής, εκβίασης, εκδίκησης, τιμώρησης, από σύντροφο/ πρώην σύντροφο/ σύζυγο.
Οι καταγγελίες επομένως αυτές αντιμετωπίζονται στο πλαίσιο του νόμου για παραβίαση προσωπικών δεδομένων, που αποτελούν πλημμέλημα, με τον δράστη να τιμωρείται φυλάκιση μέχρι ενός έτους.
Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες οι διάφορες μορφές διαδικτυακής βίας σε βάρος γυναικών δεν διώκονται ποινικά. Η Γερμανία, η Γαλλία, η Μάλτα και το Ηνωμένο Βασίλειο είναι οι λίγες χώρες που έχουν θεσπίσει διατάξεις για την ποινικοποίηση του revenge porn.
Tι είναι η σεξουαλική κακοποίησης μέσω εικόνας
«Εκδικητική πορνογραφία» ή «εκδικητικό πορνό» (revenge porn) ονομάζεται η χρήση και η διαδικτυακή ανάρτηση προσωπικών φωτογραφιών και βίντεο, σεξουαλικού περιεχομένου, με στόχο τον εξευτελισμό του θύματος.
Οι εικόνες μπορεί επίσης να είναι προϊόν υποκλοπής, μέσω ηλεκτρονικής παρείσφρησης στον υπολογιστή, στους λογαριασμούς κοινωνικών δικτύων ή το κινητό τηλέφωνο του θύματος. Συχνά αυτή η πρακτική έχει ως στόχο να προκαλέσει σημαντική βλάβη στη ζωή του ατόμου που στοχοποιείται.
Όπως αναφέρει το Κέντρο Γυναικείων Μελετών και Ερευνών «Διοτίμα», το 2015 εισάγεται για πρώτη φορά ο όρος σεξουαλική κακοποίηση μέσω εικόνας από τις Mc Glynn & Rackley, οι οποίες στάθηκαν κριτικά στον όρο «εκδικητική πορνογραφία» (revenge porn), υποστηρίζοντας ότι αυτός αφορά μόνο μία μορφή από ένα ολόκληρο φάσμα εμφυλοποιημένων, σεξουαλικοποιημένων μορφών κακοποίησης, κοινό χαρακτηριστικό των οποίων είναι ότι εγγράφονται σε αυτό που έχει χαρακτηριστεί ως «συνεχές της σεξουαλικής κακοποίησης μέσω εικόνας».
Η εννοιολόγηση αυτή στηρίζεται σε δύο επιχειρήματα: Αρχικά, στο ότι υπάρχει ένα συνεχές πρακτικών που από κοινού συγκροτούν την έννοια της σεξουαλικής κακοποίησης μέσω εικόνας και κατά δεύτερον ότι η σεξουαλική κακοποίηση μέσω εικόνας αποτελεί μέρος του συνολικότερου συνεχούς της έμφυλης/ σεξουαλικής βίας.
Επιπλέον ο όρος «εκδικητική πορνογραφία» θεωρήθηκε ότι δεν περιγράφει επαρκώς τις ενέργειες για τις οποίες χρησιμοποιείται και δεν εκφράζει τον χαρακτήρα και την έκταση της βλάβης που προκαλείται.
Μάλιστα αρκετοί από τους νόμους που ισχύουν καλύπτουν συγκεκριμένες όψεις «εκδικητικής πορνογραφίας», ενώ οι περισσότεροι έχουν περιορισμένο εύρος και ως εκ τούτου παρέχουν περιορισμένη αποκατάσταση.
Το αποτέλεσμα είναι ότι ο συγκεκριμένος όρος εφαρμόζεται ευρέως αν και έχει περιορισμένο «βεληνεκές».
Αντιθέτως η εννοιολόγηση που στηρίζεται στο συνεχές της σεξουαλικής κακοποίηση μέσω εικόνας ξεπερνά αυτά τα όρια και επιπλέον υπογραμμίζει τη μη συναινετική δημιουργία και διανομή των ιδιωτικών σεξουαλικών εικόνων.