Πριν από λίγες ημέρες, ο μητροπολίτης Ηλείας Γερμανός, απαντώντας σε μια φανατική αρνήτρια, ανέφερε πως όσοι δεν κάνουν το εμβόλιο ανήκουν στους «αυτοκτονούντας» και για τον λόγο αυτόν δεν πάει στις κηδείες τους. Η φράση αυτή του γηραιού ιεράρχη μοιάζει υπερβολική, αλλά επί της ουσίας καλύπτει μεγάλο αριθμό Mητροπολιτών, οι οποίοι είναι μεν υπέρ των μέτρων για την αντιμετώπιση του COVID-19, αλλά αποφεύγουν τις εντάσεις.

Σχεδόν δύο χρόνια από την έναρξη της πανδημίας, στους κόλπους της Ιεραρχίας η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί δείχνει πως Εκκλησία και Πολιτεία συμπορεύονται σε πολύ μεγάλο βαθμό. Ωστόσο, υπάρχουν και φωνές που βρίσκουν απήχηση σε χιλιάδες πιστούς σε όλη τη χώρα και προκαλούν σύγχυση και αμφισβητήσεις ως προς την αντιμετώπιση των μέτρων.

Οι μόνοι ιεράρχες που είναι αντίθετοι με τα μέτρα και σε μεγάλο βαθμό κατά των εμβολίων είναι οι Κυθήρων Σεραφείμ και Αιτωλίας Κοσμάς, ο οποίος νοσηλεύεται διασωληνωμένος στον «Ευαγγελισμό», επειδή αρνήθηκε να νοσηλευτεί αμέσως μόλις ασθένησε από τον ιό. Αυτοί οι δύο έχουν σηκώσει τη σημαία της επανάστασης. Άλλωστε, για τον λόγο αυτόν έχουν κληθεί να δώσουν εξηγήσεις στο συνοδικό δικαστήριο.

Τα κατά τόπους μέτρα για τον συνετισμό των ιερέων και η αυστηρή κριτική για τους αντιεμβολιαστές


Στον αντίποδα, ο Mητροπολίτης Δωδώνης Χρυσόστομος ζητά να κόβονται οι μισθοί των ιερέων που είναι αρνητές. Η λύση αυτή προκρίνεται από την πλειονότητα των μελών της Συνόδου, οι οποίοι επιδιώκουν να συνετίσουν με πνευματικά και οικονομικά «επιτίμια» κληρικούς και πιστούς που υιοθετούν και διαδίδουν «θεωρίες συνωμοσίας» χωρίς καμία θεολογική βάση. Το τελευταίο διάστημα, πολλοί ιεράρχες έχουν διαπιστώσει ότι πολλοί πιστοί και εκτός των ορίων των Μητροπόλεων επικοινωνούν ακόμη και με επιστολές με πνευματικούς ιερείς, αλλά κυρίως με μοναχούς, προκειμένου να καθορίζουν τη στάση τους για τα εμβόλια. Ήδη μητροπολίτες όπως ο Σιδηροκάστρου Μακάριος, Δράμας Παύλος, Μυτιλήνης Ιάκωβος, Ζακύνθου Διονύσιος, Φωκίδος Θεόκτιστος, Σταυρουπόλεως Βαρνάβας, αλλά και ο Δημητριάδος Ιγνάτιος έχουν καλέσει σε απολογία ιερείς αρνητές, ξεκαθαρίζοντας πως δεν πρόκειται να ανεχθούν στις περιφέρειές τους κληρικούς που αντιδρούν στα μέτρα. Μάλιστα, οι Δράμας, Σιδηροκάστρου και Φωκίδος έχουν ζητήσει και τη βοήθεια της Αστυνομίας, για να ελεγχθούν όσοι παρασέρνουν τους πιστούς στο να μην τηρούν τα μέτρα.

Πέραν αυτών, ο Μητροπολίτης Λαρίσης Ιερώνυμος, προκειμένου να πείσει τους πιστούς να εμβολιαστούν, επέτρεψε να υπάρχουν κινητές μονάδες εμβολιασμού έξω από τους ναούς. Προπηλακίστηκε γι’ αυτό από φανατικούς, τους οποίους όμως αντιμετώπισε με σοκολατάκια.

Η ασπίδα προστασίας για την Εκκλησία

Τις τελευταίες ημέρες και με αφορμή τον θόρυβο που ξέσπασε με τη νοσηλεία του Μητροπολίτη Αιτωλίας, όλο και περισσότεροι ιεράρχες προσπάθησαν να δημιουργήσουν μια ασπίδα προστασίας για την Εκκλησία, τονίζοντας σε κάθε ευκαιρία πως οι πιστοί πρέπει να εμπιστεύονται την επιστήμη και όχι τους «ανειδίκευτους». Κατά των αντιεμβολιαστών έχουν ταχθεί και οι φερόμενοι ως διάδοχοι του κ. Ιερώνυμου, όπως οι Δημητριάδος, Σύρου, Μεσσηνίας και Ναυπάκτου.

Το μόνο πρόβλημα για το σύνολο της Ιεραρχίας είναι η τήρηση των μέτρων. Αν και είναι υπέρ, διαφωνούν με τον τρόπο που θα γίνονται οι έλεγχοι και βεβαίως αντιδρούν στο να αναλάβουν την ευθύνη γι’ αυτούς. Εκτός των ελέγχων, είναι επιφυλακτικοί και ως προς την υποχρεωτικότητα των εμβολίων. Οι όποιες επιφυλάξεις όμως αίρονται όταν η κατάσταση ξεφεύγει με ευθύνη ιερέων και μοναχών, οι οποίοι επιδίδονται σε κηρύγματα που έχουν επιπτώσεις στη ζωή του ποιμνίου. Για παράδειγμα, ο Μητροπολίτης Ξάνθης Παντελεήμων αναγκάστηκε να επιτεθεί με δριμύτητα σε ιερείς, τους οποίους κατηγόρησε ότι πήραν ανθρώπους στον λαιμό τους με τις συνωμοσιολογικές προσεγγίσεις του προβλήματος. Ο Κίτρους Γεώργιος υπεραμύνθηκε της επιστήμης, τονίζοντας πως «δεν θα ρωτήσουμε τον ιερέα της ενορίας μας αν θα κάνουμε το εμβόλιο». Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και οι Μητροπολίτες Αλεξανδρουπόλεως Ανθιμος, Σερρών Θεολόγος, Διδυμοτείχου Δαμασκηνός, Νέας Κρήνης Ιουστίνος και Καβάλας Στέφανος. Οι Κορίνθου Διονύσιος, Σάμου Ευσέβιος, Χίου Μάρκος, Μαρωνείας και Κομοτηνής Παντελεήμων, Αργολίδος Νεκτάριος, Μαντινείας και Κυνουρίας Αλέξανδρος, Ηλείας και Ωλένης Γερμανός, Παροναξίας Καλλίνικος, Καρυστίας και Σκύρου Σεραφείμ όχι μόνο είναι υπέρ των εμβολίων, αλλά στήριξαν με κάθε τρόπο τους εμβολιασμούς.

Ποιοι μητροπολίτες είναι υπέρ των εμβολίων

Φανατικά υπέρ των εμβολίων και των μέτρων είναι οι μητροπολίτες: Σύρου Δωρόθεος, Σπάρτης Ευστάθιος, Δημητριάδος και Αλμυρού Ιγνάτιος, Μεσσηνίας Χρυσόστομος, Τριφυλίας και Ολυμπίας Χρυσόστομος, Φθιώτιδος Συμεών, Φωκίδος Θεόκτιστος, Χαλκίδος, Ιστιαίας και Βορείων Σποράδων Χρυσόστομος, Πειραιώς Σεραφείμ, Κηφισίας Κύριλλος, Ιλίου Αθηναγόρας, Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικόλαος, Νέας Ιωνίας, Φιλαδελφείας, Ηρακλείου και Χαλκηδόνος Γαβριήλ και Γλυφάδας, Ελληνικού, Βούλας, Βουλιαγμένης και Βάρης Αντώνιος. Αν και δεν είναι αντίθετοι με τους εμβολιασμούς και τα μέτρα, με πιο χαμηλούς τόνους κινούνται οι μητροπολίτες Κερκύρας Νεκτάριος, Καισαριανής Δανιήλ, Κεφαλληνίας Δημήτριος, Γρεβενών Δαβίδ, Μάνης Χρυσόστομος, Ελευθερουπόλεως Χρυσόστομος, Ιερισσού Θεόκλητος, Ιωαννίνων Μάξιμος και Σταγών και Μετεώρων Θεόκλητος. Επίσης, οι Νικοπόλεως και Πρεβέζης Χρυσόστομος, Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου Ιερόθεος, Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας Ιωήλ, Ελασσόνος Χαρίτων, Τρίκκης, Γαρδικίου και Πύλης Χρυσόστομος, Καλαβρύτων και Αιγιαλείας Ιερώνυμος, Θηβών και Λεβαδείας Γεώργιος, Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων Τιμόθεος, Ζιχνών και Νευροκοπίου Ιερόθεος, Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης Πλάτων, Καστοριάς Καλλίνικος, Σισανίου και Σιατίστης Αθανάσιος, Παραμυθίας, Φιλιατών, Γηρομερίου και Πάργας Τίτος, Μηθύμνης Χρυσόστομος, Πολυανής και Κιλκισίου Βαρθολομαίος, Θήρας, Αμοργού και Νήσων Αμφιλόχιος, Νικαίας Αλέξιος, Περιστερίου Γρηγόριος και Μεγάρων και Σαλαμίνος Κωνσταντίνος.