Στο έλεος της κακοκαιρίας «Ελπίς» βρίσκεται η χώρα, με το κυκλοφοριακό κομφούζιο να παρατηρείται σε βασικές οδικές αρτηρίες του Λεκανοπεδίου, ενώ έχουν δημιουργηθεί και πολλά προβλήματα ανά την Ελλάδα.

Στο επίκεντρο της κακοκαιρίας βρίσκεται η Αττική, με χιλιάδες να είναι οι πολίτες που ταλαιπωρούνται και με δεκάδες δρόμους να παραμένουν κλειστοί.

Σύμφωνα με τον μετεωρολόγο Γιάννη Καλλιάνο, τα φαινόμενα θα διατηρηθούν ισχυρά τις επόμενες ώρες στην πρωτεύουσα, με σφοδρές χιονοπτώσεις και κεραυνούς.

Πυκνές χιονοπτώσεις θα σημειωθούν σε ολόκληρη τη νότια Ελλάδα και τα νησιά του Αιγαίου αλλά και την Κρήτη.

Σύμφωνα με τα τελευταία προγνωστικά στοιχεία, οι χιονοπτώσεις θα διατηρηθούν μέχρι αύριο το μεσημέρι σε όλες τις περιοχές, εκτός από το Αιγαίο που θα χιονίζει και την Τετάρτη, με μικρότερη ωστόσο ένταση.

Από την Πέμπτη, οι χιονοπτώσεις θα σταματήσουν σε ολόκληρη τη χώρα ενώ από την Παρασκευή αναμένεται και άνοδος της θερμοκρασίας.Προβλήματα εντοπίζονται στην κυκλοφορία των οχημάτων.



Σύμφωνα με την Τροχαία, διακόπτεται η κυκλοφορία κάθε είδους βαρέως οχήματος άνω των 3,5 τόνων σε Αττική Οδό, στον περιφερειακό του Υμηττού, στην περιφερειακή οδό του Αιγάλεω και στα δύο ρεύματα.

1. Στην Αττική Οδό και στα δύο ρεύματα από την Παιανία έως τη Μεταμόρφωση και στις εξόδους και πραγματοποιούνται αντιδρομήσεις στις εξόδους για αποσυμφόρηση.
2. Στην Λεωφόρο Μεσογείων και στα δύο ρεύματα από το Πεντάγωνο έως την οδό Μιχαλακοπούλου.
3. Στην Λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας στο ρεύμα κυκλοφορίας προς Σύνταγμα.

Κανονικά διεξάγεται η κυκλοφορία στη Νέα Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου και στις λωφόρους Αμαλίας, Αλεξάνδρας, Ποσειδώνος, Κηφισίας, όπως και στις οδούς Πειραιώς, Σταδίου και στον ευρύτερο κεντρικό τομέα Αθηνών.

Κλειστή η Εθνική Οδός

Έντονα προβλήματα παρουσιάζονται και στο εθνικό οδικό δίκτυο, ιδίως στο τμήμα της Εθνικής Οδού Αθηνών – Λαμίας από τις Ράχες Φθιώτιδας. Επιπλέον, σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ, σε ισχύ βρίσκεται απαγόρευση κυκλοφορίας παντός είδους βαρέως οχήματος, μέγιστου επιτρεπόμενου βάρους άνω των 3,5 τόνων:

  • Στη Νέα Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, από την 56,728η χ/θ έως την 67,655η χ/θ.
  • Στη Νέα Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, από 67,655η χ/θ έως την 121,250η χ/θ.
  • Στην Νέα Εθνική Οδό Σχηματαρίου – Χαλκίδας και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, από την 0,000η χ/θ έως την 1,500η χ/θ.
  • Στην Παλαιά Εθνική Οδό Ελευσίνας – Θηβών και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, από την 30η χ/θ έως την 45η χ/θ
Επιπλέον, η κυκλοφορία των οχημάτων, λόγω χιονόπτωσης – παγετού, διεξάγεται με τη χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων:

· Στην Επαρχιακή Οδό Αράχοβας – Επταλόφου, από την 13,500η χ/θ (διασταύρωση Σκαμνού), έως το Χιονοδρομικό Κέντρο Παρνασσού (θέση Κελάρια).
· Στην Επαρχιακή Οδό Αράχοβας – Επταλόφου, από την 4η έως την 16η χ/θ (όρια με Φωκίδα).
· Στην Επαρχιακή Οδό Φυλής – Δερβενοχωρίων – Ερυθρών Αττικής, από την Μονή Κλειστών έως το χωριό Δάφνη.
· Στην Επαρχιακή Οδό Μαγούλας – Οινόης Σχηματαρίου, από την 10η χ/θ (θέση «Καμάρι») έως την 25η χ/θ (θέση «Άγιος Αθανάσιος»).



Νομός Ευβοίας

· Στην Εθνική Οδό Χαλκίδας – Αιδηψού, από την 16η χ/θ (Καστέλα) έως την 42η χ/θ (Προκόπι),
· Στην Παλαιά Εθνική Οδό Χαλκίδας – Θηβών, από την 2η χ/θ έως την 18η χ/θ.
· Στο τμήμα από κόμβο Αγίου Στεφάνου προς ΠΑΘΕ (Υψηλή Γέφυρα Χαλκίδας), μέσω Α-11 Εθνικής Οδού Σχηματαρίου – Χαλκίδας.

Επιπλέον, η κυκλοφορία των λοιπών οχημάτων στα ανωτέρω σημεία, καθώς και όλων των οχημάτων στο υπόλοιπο Εθνικό & Επαρχιακό Δίκτυο του Νομού, λόγω χιονόπτωσης – παγετού, διεξάγεται με τη χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων.

Νομός Ευρυτανίας

Η κυκλοφορία των οχημάτων, λόγω χιονόπτωσης – παγετού, διεξάγεται με τη χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων:

· Στην Παλαιά Εθνική Οδό Καρπενησίου – Λαμίας (Ράχες Τυμφρηστού).
· Στην Επαρχιακή Οδό Καρπενησίου – Χιονοδρομικού Κέντρου Καρπενησίου, από την 1η χ/θ έως την 15η χ/θ.
· Στην Επαρχιακή Οδό Καρπενησίου – Φουρνά – Καρδίτσας, από την 12η χ/θ θέση «Βράχος», μέχρι τα όρια με το Νομό Καρδίτσας, θέση «Ζαχαράκι».
· Στην Επαρχιακή Οδό Καρπενησίου- Κρικέλλου – Δομνίστας, από την 12η χ/θ έως την 25η χ/θ.
· Στην Επαρχιακή Οδό Καρπενησίου – Προυσού – Αγρινίου, από την 35η χ/θ θέση «Αραποκέφαλα» έως την 45η χ/θ.

Νομός Φθιώτιδας

Απαγόρευση κυκλοφορίας παντός είδους βαρέως οχήματος, μέγιστου επιτρεπόμενου βάρους άνω των 3,5 τόνων, στη Νέα Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας, στο ρεύμα κυκλοφορίας προς Αθήνα, από την 242,079η χ/θ (Α/Κ Ραχών) έως την 121,250η χ/θ (όρια με Ν. Βοιωτίας).

Νομός Φωκίδας

Η κυκλοφορία των οχημάτων, λόγω χιονόπτωσης – παγετού, διεξάγεται με τη χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων στην Επαρχιακή Οδό Αράχοβας – Επταλόφου, από την 16η έως την 18η χ/θ.

Παρακαλούνται οι πολίτες να ενημερώνονται τακτικά για τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες στην περιοχή τους, να αποφεύγουν τις άσκοπες μετακινήσεις, να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί εφόσον χρειαστεί να μετακινηθούν και να ακολουθούν τις υποδείξεις των αστυνομικών.



Έκλεισε η Κατεχάκη

Η σφοδρή χιονόπτωση είχε ως αποτέλεσμα την πολύωρη ταλαιπωρία των κατοίκων στα βόρεια προάστια της Αθήνας, αφού έκλεισε η οδός Κατεχάκη, ενώ με δυσκολία διεξάγεται η κυκλοφορία σε πολλά σημεία της Αττικής οδού.

Ουρές στην Αττική Οδό

Ουρές χιλιομέτρων έχουν σχηματιστεί και στην Αττική οδό στο ύψος της Παλλήνης λόγω της σφοδρής χιονόπτωσης. Σύμφωνα με οδηγούς Ι.Χ που κινούνται στη κατεύθυνση από Παλλήνη προς Αθήνα, η κατάσταση είναι απελπιστική και δεκάδες αυτοκίνητα παραμένουν ακινητοποιημένα. Η Πυροσβεστική Υπηρεσία υπέβαλλε αίτημα στην διαχείριση της Αττικής Οδού να κλείσει τις εισόδους, για να αποσυμφορηθεί η κατάσταση.

Τι είναι οι χιονοκαταιγίδες που πλήττουν πολλές περιοχές της χώρας

Η χιονοκαταιγίδα (αγγλικά: thundersnow, κατ' αντιστοιχία με το thunderstorm = καταιγίδα), γνωστό επίσης και ως χιονοθύελλα με βροντές (thunder snowstorm) ή χιόνι με αστραπές και βροντές, είναι ένα σπάνιο είδος καταιγίδας, στην οποία παρατηρούνται τα τυπικά φαινόμενα ηλεκτρικής δραστηριότητας (αστραπές και βροντές), με τη διαφορά ότι η ατμοσφαιρική κατακρήμνιση αποτελείται από χιόνι, αντί για βροχή.

Το φαινόμενο αυτό καταγράφεται κυρίως σε περιοχές με έντονα ανοδικά ρεύματα εντός του ψυχρού τομέα των βαρομετρικών υφέσεων, από το φθινόπωρο ως την άνοιξη, όταν οι θερμοκρασίες επιφάνειας είναι πολύ πιθανό να είναι κοντά ή κάτω από τους 0 °C (32 °F). Κατά τη διάρκεια του φαινομένου, εκτός από την χιονόπτωση, παρατηρείται συχνά και χαλαζόπτωση σε κάποια σημεία της καταιγίδας. Υπάρχουν και άλλες παραλλαγές, με συνηθέστερη το thundersleet, όπου η κατακρήμνιση αποτελείται από χιονόνερο (sleet) αντί για χιόνι (snow).

Οι τέσσερις πιθανές αιτίες και μορφές του φαινομένου

-Αστραπές και βροντές μπορεί να τύχει να συμβούν σε μια χιονοθύελλα, με αντίστοιχο μηχανισμό με αυτόν της κανονικής καταιγίδας, λόγω αναταράξεων από την ταυτόχρονη ύπαρξη των οριζόντιων ρευμάτων, κοινώς ανέμων, με τα ισχυρά ανοδικά και καθοδικά ρεύματα, αν και είναι πρακτικώς σπάνιο ενδεχόμενο.

-Μια κανονική καταιγίδα στην άκρη ενός ψυχρού ή θερμού μετώπου, που μπορεί ή να σχηματιστεί σε μια ψυχρή περιοχή τον χειμώνα ή να προσκρούσει εκ των υστέρων σε ψυχρές αέριες μάζες, οπότε η κατακρήμνιση λαμβάνει την μορφή του χιονιού.

-Μια βαριά χιονοθύελλα στο άκρο βαρομετρικών υφέσεων που προκαλούν ισχυρά κατακόρυφα ρεύματα, τα οποία δημιουργούν ευνοϊκές συνθήκες για να συμβούν αστραπές και βροντές, όπως φαίνεται στο διπλανό σχεδιάγραμμα.

-Μια καταιγίδα στην οποία παρατηρείται το φαινόμενο lake effect ή ocean effect, που προκαλείται από ψυχρές αέριες μάζες που διέρχονται πάνω από αρκετά ζεστό νερό λιμνών ή ωκεανών. Με τον τρόπο αυτό δημιουργούνται τέτοιες χιονοκαταιγίδες ιδιαίτερα συχνά στην περιοχή των Μεγάλων Λιμνών.

Μία μοναδική ιδιότητα της χιονοκαταιγίδας είναι ότι η χιονόπτωση ενεργεί ως ακουστικός συμπιεστής της βροντής, λόγω του ότι εμποδίζει τη διάδοση του ήχου σε μεγάλες αποστάσεις, εντονότερα από τη βροχή. Η βροντή από μια τυπική καταιγίδα, μπορεί να ακούγεται και πάνω από 10 χιλιόμετρα μακριά, ενώ η βροντή από ηλεκτρική δραστηριότητα κατά τη διάρκεια χιονόπτωσης, συνήθως μπορεί να ακούγεται μόνο σε ακτίνα 3 έως 5 χιλιομέτρων από την αστραπή.

Επίσης, αν και θερμοδυναμικά δεν διαφέρει από τα άλλα είδη καταιγίδας, ωστόσο οι κορυφές των καταιγιδοφόρων νεφών (σωρειτομελανίες) φτάνουν συνήθως σε πολύ χαμηλότερα ύψη από τις τυπικές καταιγίδες.

Στην Ελλάδα, το φαινόμενο είναι εξαιρετικά σπάνιο και αυτός είναι και ο λόγος που ο όρος «χιονοκαταιγίδα» δεν έχει καμία απήχηση στην καθημερινότητα, όπου χρησιμοποιείται συνήθως η ανεπίσημη έκφραση «χιόνι με αστραπές και βροντές» από την πρακτική περιγραφή του φαινομένου.

Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που το σπάνιο φαινόμενο εμφανίζεται στην χώρα μας. Το 2019, στους Κούναβους Ηρακλείου Κρήτης, είχε σημειωθεί χιονοκαταιγίδα.