Το τελευταίο χαρτί του Ιβάν Σαββίδη: Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, η εγγύηση της σχέσης με τον Πούτιν και η στάση των Αμερικανών
Ισορροπίες έντασης με τους μετόχους
Όσοι γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα για τη σημερινή σχέση του Ιβάν Σαββίδη με τη ρωσική κυβέρνηση υποστηρίζουν πως «ακόμα και αν πωλήσει τα πάντα στην Ελλάδα, ο επιχειρηματίας θα κρατήσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Είναι η εγγύησή του απέναντι στον Βλ. Πούτιν»! Τη σχέση του Ιβάν Σαββίδη με τη Ρωσία επικαλούνταν επί μήνες και ο Αμερικανός πρέσβης Τζέφρι Πάιατ την περίοδο του διαγωνισμού για την πώληση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), όταν προειδοποιούσε πως δεν πρέπει να κερδίσει τη σύμβαση.
Όμως, η τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝ.ΕΛ. είχε διαφορετική άποψη. Στις 19 Ιουνίου του 2017 ανακοινώθηκε και επίσημα πως η κοινοπραξία της Belterra Investments Ltd., που ελέγχεται από τον επιχειρηματία της γερμανικής Deutsche Invest Equity Partners GmbH και της γαλλοκινεζικής Terminal Link SAS, κέρδισε τον διαγωνισμό.
Οι Αμερικανοί αποχώρησαν με αστραπιαία ταχύτητα από τη Θεσσαλονίκη και πλέον χρησιμοποιούν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεών τους. Σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά τη μεταβίβαση του 67% του ΟΛΘ, επιβεβαιώνονται αυτοί που θεωρούν πως το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι «η εγγύηση», «το ασφαλιστήριο συμβόλαιο» του Ιβάν Σαββίδη απέναντι στον Ρώσο πρόεδρο.
Αν και κάποια στελέχη του Ομίλου Σαββίδη είχαν φτάσει μέχρι του σημείου να υποστηρίζουν πως παζαρεύουν με τους Αμερικανούς τη διαχείριση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, οι ΗΠΑ έχουν κατεβάσει δικό τους σχήμα για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Το ίδιο έχουν κάνει και για το λιμάνι «Φίλιππος Β» της Καβάλας.
Το τελευταίο μπορεί να κέρδισε πόντους στην κρουαζιέρα (αφού ξεκίνησε από το μηδέν), αλλά βρίσκεται μακριά από τους αρχικούς σχεδιασμούς για «επέκταση στα Βαλκάνια» και «στρατηγικές συμμαχίες στη Νοτιοανατολική Ευρώπη». Στο εννεάμηνο του 2021 κατέγραψε μικρή άνοδο στα εμπορευματοκιβώτια που διακίνησε, όπως και στο συμβατικό φορτίο, με τα έσοδα στα 57 εκατ. από 52 εκατ. στο αντίστοιχο διάστημα του 2020. Στο ΤΑΙΠΕΔ δεν ξέρουν τι να κάνουν και με μια άλλη υπόθεση στην οποία είχε εμπλακεί ο επιχειρηματίας.
Από το 2013 έχει κερδίσει τον διαγωνισμό του Ταμείου για τη μίσθωση του «Ξενία» στο Παλιούρι Χαλκιδικής, αλλά η επένδυση αγνοείται!
Ο Ελληνορώσος επιχειρηματίας δεν αποκλείει την πώληση της συμμετοχής του στον ΟΛΘ, που έχει κεφαλαιοποίηση 256 εκατ. ευρώ, 100 εκατ. ευρώ μετρητά στα ταμεία και μηδενικό δανεισμό.
*Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 12 Φεβρουαρίου 2022.
Όμως, η τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝ.ΕΛ. είχε διαφορετική άποψη. Στις 19 Ιουνίου του 2017 ανακοινώθηκε και επίσημα πως η κοινοπραξία της Belterra Investments Ltd., που ελέγχεται από τον επιχειρηματία της γερμανικής Deutsche Invest Equity Partners GmbH και της γαλλοκινεζικής Terminal Link SAS, κέρδισε τον διαγωνισμό.
Οι Αμερικανοί αποχώρησαν με αστραπιαία ταχύτητα από τη Θεσσαλονίκη και πλέον χρησιμοποιούν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεών τους. Σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά τη μεταβίβαση του 67% του ΟΛΘ, επιβεβαιώνονται αυτοί που θεωρούν πως το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι «η εγγύηση», «το ασφαλιστήριο συμβόλαιο» του Ιβάν Σαββίδη απέναντι στον Ρώσο πρόεδρο.
Δεν προχωρούν
Οι επενδύσεις που προγραμμάτιζε δεν έχουν προχωρήσει, αφού σχεδόν δύο χρόνια σέρνεται ο διαγωνισμός για την αναβάθμιση του έκτου προβλήτα. Ούτε το λιμάνι είχε την ανάπτυξη που θα περίμενε κάποιος με δεδομένη τη θέση του στη Βαλκανική. Οι Γερμανοί της Deutsche Invest αποχώρησαν πολύ σύντομα από το επενδυτικό σχήμα, ενώ οι σχέσεις με τους Γαλλοκινέζους της Terminal Link δεν ήταν ποτέ ευχάριστες. Όμως, ο Ιβάν Σαββίδης τούς χρειάζεται, καθώς αυτοί προσφέρουν τεχνογνωσία για τη λειτουργία του λιμανιού. Προς το παρόν, οι σχέσεις τους εκτιμάται ότι κινούνται σε «τεντωμένο σχοινί».Οι διαγωνισμοί
Τον τελευταίο καιρό η πλευρά Σαββίδη επικαλείται τη βελτίωση των σχέσεων με τον αμερικανικό παράγοντα. Υποτίθεται πως, εξαιτίας αυτής της δήθεν εξομάλυνσης, ο ΟΛΘ συμμετέχει στους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση άλλων λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας, από την Αλεξανδρούπολη μέχρι την Ηγουμενίτσα.Αν και κάποια στελέχη του Ομίλου Σαββίδη είχαν φτάσει μέχρι του σημείου να υποστηρίζουν πως παζαρεύουν με τους Αμερικανούς τη διαχείριση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, οι ΗΠΑ έχουν κατεβάσει δικό τους σχήμα για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Το ίδιο έχουν κάνει και για το λιμάνι «Φίλιππος Β» της Καβάλας.
Ηγουμενίτσα
Όσοι ασχολούνται με τους διαγωνισμούς για τα λιμάνια θεωρούν πως ο ΟΛΘ δεν πρόκειται να «χτυπήσει» κάποιο, με πιθανή εξαίρεση την Ηγουμενίτσα. Το γενικότερο «πάγωμα» της επενδυτικής δραστηριότητας του επιχειρηματία και το «στενό μαρκάρισμα» της αμερικανικής πλευράς δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια. Ούτως ή άλλως, βρίσκεται ακόμη στο μηδέν με τις επενδύσεις στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.Το τελευταίο μπορεί να κέρδισε πόντους στην κρουαζιέρα (αφού ξεκίνησε από το μηδέν), αλλά βρίσκεται μακριά από τους αρχικούς σχεδιασμούς για «επέκταση στα Βαλκάνια» και «στρατηγικές συμμαχίες στη Νοτιοανατολική Ευρώπη». Στο εννεάμηνο του 2021 κατέγραψε μικρή άνοδο στα εμπορευματοκιβώτια που διακίνησε, όπως και στο συμβατικό φορτίο, με τα έσοδα στα 57 εκατ. από 52 εκατ. στο αντίστοιχο διάστημα του 2020. Στο ΤΑΙΠΕΔ δεν ξέρουν τι να κάνουν και με μια άλλη υπόθεση στην οποία είχε εμπλακεί ο επιχειρηματίας.
Από το 2013 έχει κερδίσει τον διαγωνισμό του Ταμείου για τη μίσθωση του «Ξενία» στο Παλιούρι Χαλκιδικής, αλλά η επένδυση αγνοείται!
Η μετοχή
Αίσθηση έχει προκαλέσει στην αγορά η συμπεριφορά της μετοχής του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης. Πέρα από τη χρηματιστηριακή άπνοια της μετοχής, στην οποία αλλάζουν χέρια μερικές χιλιάδες κομμάτια, πλέον διαπραγματεύεται αισθητά κάτω από την τιμή που απηύθυνε τη δημόσια πρόταση η Beltera του κ. Ιβάν Σαββίδη. Αν η δημόσια πρόταση είχε αναγγελθεί στα 26 ευρώ, η μετοχή διαπραγματεύεται από τις 28/1 κάτω από τα επίπεδα αυτά, κινούμενη μεταξύ 25,40 και 25,50 ευρώ, δίδοντας την αίσθηση στην αγορά ότι ο «προτείνων» δεν πιστεύει καν στο εγχείρημα αυτό. Μάλιστα, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης άνοιξε νωρίς φέτος για την κρουαζιέρα, υποδεχόμενο στις 5/2 το πλοίο «Viking Sky» της εταιρείας Viking Cruises και μαζί του περισσότερους από 300 επισκέπτες.Ο γιος
Στην αγορά έχει κυκλοφορήσει η πληροφορία, η οποία επισήμως δεν έχει διαψευστεί, ότι ο μεγαλομέτοχος Νίκος Σαββίδης, γιος του ιδιοκτήτη του ΠΑΟΚ, της «Σουρωτής», του Μακεδονία Παλλάς, του Πόρτο Καρράς, του τηλεοπτικού σταθμού Open κ.ά., με ποσοστό σχεδόν 72%, κοιτάζει ήδη την επόμενη μέρα. Και κυρίαρχος στόχος την επόμενη μέρα είναι να υπάρξουν θετικές εξελίξεις ως προς την πώληση του Λιμένος Ηγουμενίτσας, για τον οποίο ενδιαφέρεται σφόδρα, όπως διατείνονται πηγές στον όμιλο.Ο Ελληνορώσος επιχειρηματίας δεν αποκλείει την πώληση της συμμετοχής του στον ΟΛΘ, που έχει κεφαλαιοποίηση 256 εκατ. ευρώ, 100 εκατ. ευρώ μετρητά στα ταμεία και μηδενικό δανεισμό.
*Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 12 Φεβρουαρίου 2022.