Σειρά άµεσων εξελίξεων δροµολογεί η αναφορά του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, στο ενδιαφέρον για την απόκτηση από την Ελλάδα «µιας µοίρας µαχητικών αεροσκαφών F-35 για µετά το 2028», όπως τόνισε ενώπιον του προέδρου των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, κατά την πρόσφατη συνάντησή τους στον Λευκό Οίκο.

Στις 23 Μαΐου έφτασε στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ) η Οµάδα του Γραφείου Προγράµµατος του Κοινού Επιθετικού Μαχητικού (Joint Strike Fighter/JSF), όπως είναι η επίσηµη ονοµασία του προγράµµατος του F-35 του αµερικανικού Πενταγώνου, προκειµένου να έχει συνεργασία µε το ΓΕΑ για την πλήρη και ταχεία σύνταξη και αποστολή από ελληνικής πλευράς προς την αντίστοιxη αµερικανική της «Επιστολής Αιτήµατος» (LOR) για την «Επιστολή Προσφοράς και Αποδοχής» (LOA), που εκκρεµεί εδώ και µία διετία περίπου. Οι ενέργειες αυτές είναι υποχρεωτικές από τη νοµοθεσία των ΗΠΑ, προκειµένου να δοθούν επισήµως όλες οιπληροφορίες που ζητούνται από την Αθήνα για τη λήψη της σχετικής απόφασης.

Αναλόγως του πότε θα ολοκληρωθούν οι προαναφερθείσες υποχρεωτικές κινήσεις και, συνακόλουθα, πότε θα ξεκινήσουν  επίσηµα οι διαπραγµατεύσεις, εκτιµάται ότι αυτές θα περαιωθούν περί τα τέλη του 2024 ή αρχές του 2025.

Θα πρέπει να σηµειωθεί ότι στη Νέα Δοµή Δυνάµεων περιόδου 2021-2031, που είναι σε ισχύ, προβλέπεται ήδη η ανάγκη αποκτήσεως 48 µαχητικών αεροσκαφών νέας γενιάς. Από αυτά, έχουν ήδη αποκτηθεί 24 (18+6) Rafale F3R. Τα υπόλοιπα 24 αναµένεται να είναι τα F-35. Άλλωστε, ο ίδιος ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε σε µία µοίρα F-35 (18-24 µαχητικά) και, τουλάχιστον στην Πολεµική Αεροπορία, τα 20 µαχητικά είναι ο συνήθης µέσος όρος αεροσκαφών µιας
πολεµικής µοίρας.



Από το 2028 και μετά 

Οπως τόνισε ο πρωθυπουργός, η Ελλάδα ενδιαφέρεται να έχει τα F-35 από το 2028 και µετά. Αντικειµενικώς, θα πρέπει να θεωρούµε πολύ τυχερό τον εαυτό µας αν µπορέσουµε να έχουµε τα πρώτα F-35 το 2028, κυρίως γιατί η γραµµή παραγωγής της κατασκευάστριας εταιρείας είναι «κλεισµένη» µέχρι το 2027. Από οικονοµικής πλευράς, η κατάσταση της χώρας εκτιµάται ότι θα διευκολύνει αυτό το εγχείρηµα τότε, καθώς θα έχει ολοκληρωθεί, σύµφωνα µε τον προγραµµατισµό, η παράδοση των 83 αναβαθµισµένων µαχητικών F-16V (=Viper) και φυσικά των 24 Rafale (αυτά πολύ πιο νωρίς), κάτι που θα επιτρέψει οικονοµικά στην τότε κυβέρνηση και επιχειρησιακά στην Π.Α. να επικεντρωθούν σχεδόν αποκλειστικά στην πληρωµή αλλά και στην τάχιστη επιχειρησιακή αξιοποίηση των F-35.

Σηµειώνεται ότι το σηµερινό κόστος του κάθε F-35 έχει πέσει στα περίπου 80-81 εκατ. δολάρια ανά αεροσκάφος. Στην τιµή αυτή (fly away) περιλαµβάνονται µόνο ο κινητήρας και το ραντάρ µε τα άλλα όργανα, ώστε να πετά ως αεροσκάφος, και όχι τα οπλιkά του συστήµατα, για να µάχεται. ∆ηλαδή, µόνο για την απόκτηση 20 F-35 το κόστος θα φτάσει τα 1,6 δισ. δολάρια. Μαζί δε µε τα όπλα, το «πακέτο» εκπαιδεύσεως και ανταλλακτικών, το συνολικό κόστος κτήσεως αναµένεται να φτάσει τα περίπου 3 δισ. δολάρια. Τότε, η Π.Α. θα διαθέτει 24 µαχητικά Rafale, 83 αναβαθµισµένα F-16V και 24 F-35. ∆ηλαδή 131 υπερσύγχρονα µαχητικά, διπλού ρόλου, µε ίδιο υπερσύγχρονο ραντάρ AESA και δυνατότητα συνδέσεως µε απευθείας ανταλλαγή πληροφοριών, παθητικά, τύπου link.16.

Συνολικώς η Ελλάδα τότε θα διαθέτει µία δύναµη 282 µαχητικών κάθε τύπου (αν δεν έχουν αποσυρθεί έως τότε παλαιότεροι τύποι), έναντι 273 της Τουρκίας, η οποία δεν θα έχει αναβαθµίσει τα δικά της F-16 σε F-16V ούτε θα έχει παραλάβει τα F-35. Από καθαρά επιχειρησιακής πλευράς, οι επιτελείς της Π.Α. µε την ύπαρξη των προαναφερθέντων τριών τύπων αεροσκαφών, των δυνατοτήτων τους και βεβαίως των όπλων που µπορεί το καθένα να µεταφέρει και να βάλλει µπορούν να σχεδιάσουν πλήθος «ευαίσθητων» αποστολών. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασµό µε το ότι -έως τώρα τουλάχιστον- στην Τουρκία δεν έχει επιτραπεί να εκσυγχρονίσει τα δικά της F-16, ενώ έχει αποκλειστεί από το πρόγραµµα των F-35, δηµιουργεί νέα δεδοµένα δυνητικής υπεροπλίας των ελληνικών Ενόπλων ∆υνάµεων.

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 21/5