Καρά Τεπέ: Το ΣτΕ έκρινε νόμιμη την κατασκευή του ΚΥΤ
Απέρριψε την αίτηση ακύρωσης του δήμου Μυτιλήνης κατά της κοινής υπουργικής απόφασης
Με απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας κρίθηκε νόμιμη η κατασκευή του ΚΥΤ στον Καρά Τεπέ μετά την ολοσχερή καταστροφή του ΚΥΤ της Μόριας από πυρκαγιά το Σεπτέμβριο του 2019.
Με την 1399/2022 απόφαση της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας απορρίφθηκε η αίτηση ακυρώσεως του δήμου Μυτιλήνης κατά της κοινής υπουργικής απόφασης με την οποία χορηγήθηκε, άδεια χωροθέτησης και κατασκευής για την εγκατάσταση νέας δομής προσωρινής υποδοχής και φιλοξενίας πολιτών τρίτων χωρών και ανιθαγενών στην περιοχή Καρά Τεπέ.
Ειδικότερα, απορρίφθηκαν οι λόγοι ακυρώσεως:
Ότι κατά παράβαση δεν εκδόθηκε πράξη για την περιβαλλοντική αδειοδότηση της επίδικης δομής. Και τούτο διότι, σύμφωνα με το νόμο σε εξαιρετικές περιπτώσεις για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών πολιτικής προστασίας και εφόσον έχει προηγηθεί η κήρυξη μιας περιοχής σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, ένα έργο μπορεί να εξαιρείται από την διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης, με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στην οποία ορίζεται το χρονικό διάστημα ισχύος αυτής. Εν προκειμένω, η Περιφερειακή Ενότητα Λέσβου είχε κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, πριν από την προσβαλλόμενη άδεια.
Ότι η προσβαλλόμενη πράξη εκδόθηκε κατά παράβαση του Συντάγματος και του αρχαιολογικού Νόμου. Το Δικαστήριο έλαβε υπόψη: ότι συνέτρεχαν ιδιαιτέρως σοβαροί λόγοι δημοσίου συμφέροντος για την κατεπείγουσα έκδοση της πράξης αυτής, ότι ενημερώθηκαν, πάραυτα, οι υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού, ότι εντός του γεωτεμαχίου, όπου χωροθετείται η δομή, είχαν λάβει χώρα στο παρελθόν εκτεταμένες εργασίες διαμόρφωσης και ισοπέδωσης από το Υπουργείο 'Αμυνας, επίσης δε, κατά την εκτέλεση δημοσίων έργων είχαν γίνει ανασκαφές στην ευρύτερη περιοχή και εντοπίσθηκαν συστάδες τάφων της βόρειας νεκρόπολης της Μυτιλήνης, ότι το αρχαίο οικοδομικό υλικό που είχε εναποτεθεί στον χώρο εγκατάστασης της δομής προέρχεται από τα ταφικά αυτά σύνολα, ότι το υλικό αυτό μετακινήθηκε μετά από άδεια της Εφορείας Αρχαιοτήτων, ότι πριν από την άδεια αυτή δεν είχαν λάβει χώρα, δυνάμει της προσβαλλόμενης απόφασης, εργασίες από τις οποίες προκλήθηκε κίνδυνος άμεσης ή έμμεσης βλάβης στον αρχαιολογικό χώρο ή σε αρχαίο μνημείο και ότι οποιαδήποτε εργασία, τόσο για την εγκατάσταση και λειτουργία της νέας δομής όσο και για την απομάκρυνσή της στο μέλλον, πρέπει να γίνεται υπό την επίβλεψη της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού.
Απορρίφθηκε ο λόγος ακυρώσεως ότι η προσβαλλόμενη πράξη εκδόθηκε κατά παράβαση των διατάξεων περί προστασίας των δασικών οικοσυστημάτων. Το Δικαστήριο έλαβε υπόψη τις εξαιρετικές συνθήκες που κατέστησαν επιβεβλημένη την κατεπείγουσα χωροθέτηση της προσωρινής δομής, τον προσωρινό χαρακτήρα των επεμβάσεων στις δασικές και χορτολιβαδικές εκτάσεις, οι οποίες περιορίζονται στο ελάχιστο δυνατόν, και την έγκριση επέμβασης που χορηγήθηκε από την δασική υπηρεσία, με αυστηρούς όρους ώστε να διασφαλισθεί η προστασία και αποκατάσταση του τυχόν θιγέντος δασικού οικοσυστήματος.
Τέλος, απορρίφθηκαν λόγοι ακυρώσεως περί παράβασης του Συντάγματος, περί παράβασης των διατάξεων του ισχύοντος Γενικού Πολεοδομικού Σχεδιασμού, καθώς και λόγοι που αφορούσαν την αιτιολογία της προσβαλλόμενης πράξης.
Με την 1399/2022 απόφαση της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας απορρίφθηκε η αίτηση ακυρώσεως του δήμου Μυτιλήνης κατά της κοινής υπουργικής απόφασης με την οποία χορηγήθηκε, άδεια χωροθέτησης και κατασκευής για την εγκατάσταση νέας δομής προσωρινής υποδοχής και φιλοξενίας πολιτών τρίτων χωρών και ανιθαγενών στην περιοχή Καρά Τεπέ.
Ειδικότερα, απορρίφθηκαν οι λόγοι ακυρώσεως:
Ότι κατά παράβαση δεν εκδόθηκε πράξη για την περιβαλλοντική αδειοδότηση της επίδικης δομής. Και τούτο διότι, σύμφωνα με το νόμο σε εξαιρετικές περιπτώσεις για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών πολιτικής προστασίας και εφόσον έχει προηγηθεί η κήρυξη μιας περιοχής σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, ένα έργο μπορεί να εξαιρείται από την διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης, με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στην οποία ορίζεται το χρονικό διάστημα ισχύος αυτής. Εν προκειμένω, η Περιφερειακή Ενότητα Λέσβου είχε κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, πριν από την προσβαλλόμενη άδεια.
Ότι η προσβαλλόμενη πράξη εκδόθηκε κατά παράβαση του Συντάγματος και του αρχαιολογικού Νόμου. Το Δικαστήριο έλαβε υπόψη: ότι συνέτρεχαν ιδιαιτέρως σοβαροί λόγοι δημοσίου συμφέροντος για την κατεπείγουσα έκδοση της πράξης αυτής, ότι ενημερώθηκαν, πάραυτα, οι υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού, ότι εντός του γεωτεμαχίου, όπου χωροθετείται η δομή, είχαν λάβει χώρα στο παρελθόν εκτεταμένες εργασίες διαμόρφωσης και ισοπέδωσης από το Υπουργείο 'Αμυνας, επίσης δε, κατά την εκτέλεση δημοσίων έργων είχαν γίνει ανασκαφές στην ευρύτερη περιοχή και εντοπίσθηκαν συστάδες τάφων της βόρειας νεκρόπολης της Μυτιλήνης, ότι το αρχαίο οικοδομικό υλικό που είχε εναποτεθεί στον χώρο εγκατάστασης της δομής προέρχεται από τα ταφικά αυτά σύνολα, ότι το υλικό αυτό μετακινήθηκε μετά από άδεια της Εφορείας Αρχαιοτήτων, ότι πριν από την άδεια αυτή δεν είχαν λάβει χώρα, δυνάμει της προσβαλλόμενης απόφασης, εργασίες από τις οποίες προκλήθηκε κίνδυνος άμεσης ή έμμεσης βλάβης στον αρχαιολογικό χώρο ή σε αρχαίο μνημείο και ότι οποιαδήποτε εργασία, τόσο για την εγκατάσταση και λειτουργία της νέας δομής όσο και για την απομάκρυνσή της στο μέλλον, πρέπει να γίνεται υπό την επίβλεψη της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού.
Απορρίφθηκε ο λόγος ακυρώσεως ότι η προσβαλλόμενη πράξη εκδόθηκε κατά παράβαση των διατάξεων περί προστασίας των δασικών οικοσυστημάτων. Το Δικαστήριο έλαβε υπόψη τις εξαιρετικές συνθήκες που κατέστησαν επιβεβλημένη την κατεπείγουσα χωροθέτηση της προσωρινής δομής, τον προσωρινό χαρακτήρα των επεμβάσεων στις δασικές και χορτολιβαδικές εκτάσεις, οι οποίες περιορίζονται στο ελάχιστο δυνατόν, και την έγκριση επέμβασης που χορηγήθηκε από την δασική υπηρεσία, με αυστηρούς όρους ώστε να διασφαλισθεί η προστασία και αποκατάσταση του τυχόν θιγέντος δασικού οικοσυστήματος.
Τέλος, απορρίφθηκαν λόγοι ακυρώσεως περί παράβασης του Συντάγματος, περί παράβασης των διατάξεων του ισχύοντος Γενικού Πολεοδομικού Σχεδιασμού, καθώς και λόγοι που αφορούσαν την αιτιολογία της προσβαλλόμενης πράξης.