Ν. Παναγιωτόπουλος: Στη Βουλή για τη χορήγηση οδοιπορικών εξόδων στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων
Ο Ν.Παναγιωτόπουλος διευκρίνισε ότι «η αρμοδιότητα για την πολιτική αποζημιώσεων ανήκει στο υπουργείο Οικονομικών»
Την αντιμετώπιση των αιτημάτων των στελεχών όλων των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, εντός του πλαισίου των αρμοδιοτήτων του, καταβάλλει το Υπουργείο Εθνικής Αμύνης, όπως δήλωσε στη Βουλή ο ΥΕΘΑ Νικόλαος Παναγιωτόπουλος, αναφερόμενος στο ζήτημα των οδοιπορικών τους και απαντώντας σε σχετική ερώτηση των βουλευτών του ΚΚΕ Νίκος Παπαναστάσης, Γιάννης Δελής και Θανάσης Παφίλης, με θέμα «Χορήγηση οδοιπορικών εξόδων στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, που να καλύπτουν το σημερινό δυσβάστακτο κόστος μετακινήσεων».
«…Σε αυτό το πλαίσιο, θεσπίστηκε με το άρθρο 15 του ν. 4336/2015 (Α' 94) εξουσιοδοτική διάταξη που προβλέπει ότι με Προεδρικό Διάταγμα θα ρυθμίζονται οι δαπάνες μετακίνησης των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, παρ' ότι στόχος του υπουργείου Οικονομικών ήταν η θεσμοθέτηση ενιαίων προϋποθέσεων και αποζημιώσεων στους μετακινουμένους με εντολή του Δημοσίου» τόνισε, μεταξύ άλλων ο ΥΕΘΑ.
Επίσης ο Ν.Παναγιωτόπουλος, σε άλλο σημείο διευκρίνισε ότι «η αρμοδιότητα για την πολιτική αποζημιώσεων ανήκει στο υπουργείο Οικονομικών, το οποίο την εξειδικεύει με ειδικούς νόμους, με βάση τις εκάστοτε οικονομικές συνθήκες και την εφαρμοζόμενη δημοσιονομική πολιτική, καθώς έχει και την ευθύνη εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού».
Και πρόσθεσε: «Είναι γεγονός, ότι τα καταβαλλόμενα σήμερα ποσά εξόδων μετάθεσης χρήζουν αναμόρφωσης και περαιτέρω εναρμόνισης με τα σύγχρονα και πραγματικά δεδομένα, αφού έχουν να αναπροσαρμοσθούν πλέον της εικοσαετίας…Η διαδικασία σύνταξης του ως άνω σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος προαπαιτούσε τη μελέτη όλων των υποβαλλόμενων αιτημάτων και την επεξεργασία πολλών παραγόντων, λόγω των ιδιαιτεροτήτων που διέπουν τη φύση των μετακινήσεων των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και των Σωμάτων Ασφαλείας, παράμετροι που επέφεραν -όπως είναι φυσικό- καθυστερήσεις στην έκδοση του νέου Προεδρικού Διατάγματος».
Όπως σημείωσε, «το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που συνέταξε το υπουργείο Οικονομικών, ως οριστικό, αποτέλεσε αντικείμενο μακράς αλληλογραφίας, επεξεργασίας και διορθωτικών παρεμβάσεων για την οριστικοποίησή του».
Σε άλλο σημείο αναφέρθηκε στις ενέργειες που έκανε προς την κατεύθυνση αυτή το ΥΠΕΘΑ σημειώνοντας τα εξής:
«Με έγγραφό του, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας ζήτησε από το υπουργείο Οικονομικών να επεξεργαστεί εκ νέου τις προτάσεις επί του σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος νομοτεχνικής βελτίωσης και αποκατάστασης αδικιών, σύμφωνα με τη βούληση της παρούσας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας…Επί του παρόντος, μέχρι την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος, ο τρόπος και το ύψος των οικείων δαπανών νομοτελειακά ρυθμίζονται με τα όσα ίσχυαν μέχρι την 31-12-2015, δηλαδή πριν τη θέσπιση του ν. 4336/2015».
Ο ίδιος, στο «δια ταύτα» σημείωσε τα εξής: «Συνεπώς, τυχόν αίτημα για καταβολή έκτακτου συμπληρωματικού ποσού δεν δύναται να υλοποιηθεί με βάση το υφιστάμενο πλαίσιο, επειδή είναι εκτός του εύρους της εξουσιοδοτικής διάταξης και κατά συνέπεια εκτός δημοσιονομικού προγραμματισμού. Απαιτείται ανάληψη νομοθετικής πρωτοβουλίας για την οποία υφίστανται επιφυλάξεις αφού είναι ήδη σε εξέλιξη η έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος.
«…Σε αυτό το πλαίσιο, θεσπίστηκε με το άρθρο 15 του ν. 4336/2015 (Α' 94) εξουσιοδοτική διάταξη που προβλέπει ότι με Προεδρικό Διάταγμα θα ρυθμίζονται οι δαπάνες μετακίνησης των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, παρ' ότι στόχος του υπουργείου Οικονομικών ήταν η θεσμοθέτηση ενιαίων προϋποθέσεων και αποζημιώσεων στους μετακινουμένους με εντολή του Δημοσίου» τόνισε, μεταξύ άλλων ο ΥΕΘΑ.
Επίσης ο Ν.Παναγιωτόπουλος, σε άλλο σημείο διευκρίνισε ότι «η αρμοδιότητα για την πολιτική αποζημιώσεων ανήκει στο υπουργείο Οικονομικών, το οποίο την εξειδικεύει με ειδικούς νόμους, με βάση τις εκάστοτε οικονομικές συνθήκες και την εφαρμοζόμενη δημοσιονομική πολιτική, καθώς έχει και την ευθύνη εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού».
Και πρόσθεσε: «Είναι γεγονός, ότι τα καταβαλλόμενα σήμερα ποσά εξόδων μετάθεσης χρήζουν αναμόρφωσης και περαιτέρω εναρμόνισης με τα σύγχρονα και πραγματικά δεδομένα, αφού έχουν να αναπροσαρμοσθούν πλέον της εικοσαετίας…Η διαδικασία σύνταξης του ως άνω σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος προαπαιτούσε τη μελέτη όλων των υποβαλλόμενων αιτημάτων και την επεξεργασία πολλών παραγόντων, λόγω των ιδιαιτεροτήτων που διέπουν τη φύση των μετακινήσεων των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και των Σωμάτων Ασφαλείας, παράμετροι που επέφεραν -όπως είναι φυσικό- καθυστερήσεις στην έκδοση του νέου Προεδρικού Διατάγματος».
Όπως σημείωσε, «το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που συνέταξε το υπουργείο Οικονομικών, ως οριστικό, αποτέλεσε αντικείμενο μακράς αλληλογραφίας, επεξεργασίας και διορθωτικών παρεμβάσεων για την οριστικοποίησή του».
Σε άλλο σημείο αναφέρθηκε στις ενέργειες που έκανε προς την κατεύθυνση αυτή το ΥΠΕΘΑ σημειώνοντας τα εξής:
«Με έγγραφό του, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας ζήτησε από το υπουργείο Οικονομικών να επεξεργαστεί εκ νέου τις προτάσεις επί του σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος νομοτεχνικής βελτίωσης και αποκατάστασης αδικιών, σύμφωνα με τη βούληση της παρούσας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας…Επί του παρόντος, μέχρι την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος, ο τρόπος και το ύψος των οικείων δαπανών νομοτελειακά ρυθμίζονται με τα όσα ίσχυαν μέχρι την 31-12-2015, δηλαδή πριν τη θέσπιση του ν. 4336/2015».
Ο ίδιος, στο «δια ταύτα» σημείωσε τα εξής: «Συνεπώς, τυχόν αίτημα για καταβολή έκτακτου συμπληρωματικού ποσού δεν δύναται να υλοποιηθεί με βάση το υφιστάμενο πλαίσιο, επειδή είναι εκτός του εύρους της εξουσιοδοτικής διάταξης και κατά συνέπεια εκτός δημοσιονομικού προγραμματισμού. Απαιτείται ανάληψη νομοθετικής πρωτοβουλίας για την οποία υφίστανται επιφυλάξεις αφού είναι ήδη σε εξέλιξη η έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος.