Επιχειρησιακή αξιοποίηση των μεταφορικών αεροσκαφών C-27J από τη Διοίκηση Ειδικού Πολέμου – Μία καθυστερημένη «πρωτιά» για την 354 Μοίρα!
Αυτό το εξοπλιστικό πρόγραμμα αρχικώς αφορούσε την απόκτηση 12 C-27J, από τα οποία τα 4 τελευταία του προγράμματος θα ήταν της διαμορφώσεως για χρήση ως εναέριων – τάνκερ
Μία πολύ ευχάριστη έκπληξη περίμενε σήμερα τους παρευρισκόμενους στην «Ημέρα Επισήμων Προσκεκλημένων Επισκεπτών» (“VIP Day”) της πολυεθνικής, διακλαδικής, ασκήσεως “Balkan Shield 2022”, με τη συμμετοχή επτά κρατών της περιοχής, ή τουλάχιστον όποιους εξ αυτών ήξεραν αυτήν τη… «λεπτομέρεια», από τη συμμετοχή σε σενάριο αυτής για πρώτη φορά ενός μεταφορικού αεροσκάφους C-27J Spartan της ιστορικής 354 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών (354 ΜΤΜ) σε αποστολή ρίψεως αλεξιπτωτιστών ελευθέρας πτώσεως!
Όταν ο υπογράφων, μετά το πέρας της ασκήσεως, επισήμανε αυτήν τη «λεπτομέρεια» στον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Κ.Φλώρο, ο οποίος είχε προσεγγίσει το τραπέζι των δημοσιογράφων, αυτός το επιβεβαίωσε, λέγοντας: «Σωστά το επισημαίνεις. Αυτή ήταν η πρώτη ΔΗΜΟΣΙΑ ρίψη αλεξιπτωτιστών ελευθέρας, καθώς έχουν γίνει και μερικές ακόμα δοκιμαστικές. Τώρα «δουλεύουμε» το ζήτημα της ρίψης αλεξιπτωτιστών στατικού ιμάντα και φορτίων, γιατί η ρίψη αλεξιπτωτιστών ελευθέρας είναι τεχνικά πιο εύκολη. Σε αυτό που κάνουμε τώρα και δεν θα αργήσουμε, καθώς σημαντική είναι η συμβολή των Ρουμάνων φίλων εταίρων και συμμάχων μας, οι οποίοι επιχειρούν το συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους εδώ και χρόνια».
Αξίζει να σημειωθεί ότι το πολύπαθο αυτό εξοπλιστικό πρόγραμμα της Πολεμικής Αεροπορίας αρχικώς αφορούσε την απόκτηση 12 C-27J, από τα οποία τα 4 τελευταία του προγράμματος θα ήταν της διαμορφώσεως για χρήση ως εναέριων – τάνκερ! Το σκέλος αυτό του προγράμματος ακυρώθηκε και τελικώς παρελήφθησαν τη διετία 2005-2006 οκτώ συνολικώς C-27J της «καθαρής», μεταφορικής, εκδόσεώς του και εντάχθηκαν στη δύναμη της ιστορικής 354 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών (354 ΜΤΜ), η οποία επανασυγκροτήθηκε ειδικώς για το σκοπό αυτό στην 112 Πτέρυγα Μάχης στην Αεροπορική Βάση της Ελευσίνος, από όπου εξακολουθεί να επιχειρεί η Μοίρα.
Δυστυχώς, όταν υπογράφτηκε η σχετική σύμβαση προσκτήσεως των νέων αεροσκαφών (επί κυβερνήσεως Κ.Σημίτη), ουδείς είχε φροντίσει (ή προβλέψει, ως όφειλε) για την «Εν Συνεχεία Υποστήριξη» (Follow-On-Support/FOS) του προγράμματος, με αποτέλεσμα όταν άρχισαν να συμπληρώνονται οι χρόνοι εγγυήσεως του κάθε αεροσκάφους, αυτό να καθηλώνεται από έλλειψη ανταλλακτικών.
Κλασική «λύση» σε ένα τέτοιο πρόβλημα είναι ο «κανιβαλισμός» ενός αεροσκάφους για να πετούν τα υπόλοιπο κ.ο.κ. Αυτό έγινε και στην περίπτωση του C-27J, με τραγικό αποτέλεσμα κάποτε να υπάρχουν στην πίστα της 354 ΜΤΜ στην Ελευσίνα, τα ΚΟΥΦΑΡΙΑ – κυριολεκτικώς – μέχρι και 7 αεροσκαφών, με ό,τι βεβαίως αυτό σημαίνει για την επιχειρησιακή ετοιμότητα και διαθεσιμότητα της Μοίρας!
Μετά προέκυψε η δεκαετία της μεγάλης οικονομικής κρίσεως, των Μνημονίων και των οικονομικών περικοπών στους προϋπολογισμούς ένεκα αυτών, με αποτέλεσμα όλα αυτά τα προγράμματα FOS για πολλούς τύπους αεροσκαφών, ουσιαστικώς να εγκαταλειφτούν.
Ευτυχώς, την τελευταία τριετία, εκτός της αποκτήσεως νέων αεροσκαφών και γενικότερα οπλικών συστημάτων, έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση για τις FOS, μεταξύ των οποίων και των C-27J και σιγά-σιγά αρχίζει με σταθερά βήματα να βελτιώνεται η κατάσταση και να αυξάνονται οι διαθεσιμότητες.
Ο Στρατηγός Φλώρος μίλησε για αριθμούς διαθεσιμοτήτων που θα υπάρχουν στο τέλος του 2022 και στις αρχές του 2023, που δεν αναφέρουμε για προφανείς λόγους, οι οποίες, αν ισχύσουν βεβαίως, θα είναι πολύ ικανοποιητικές, σε σχέση με την ως πρόσφατα τραγική κατάσταση!