Προχωρεί η ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού – Όλο το σχέδιο του Υπουργείου Άμυνας για τις κορβέτες και τις φρεγάτες
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, επισπεύδει την ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού με τέσσερα νέα πολεμικά, ακόμα μία Belh@rra και τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ-200HN
Στο φουλ οι μηχανές για τα μείζονα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού, που μπαίνουν πλέον στην τελική τους φάση την τελευταία εβδομάδα, καθώς η κυβέρνηση, διά των ενεργειών του καθ’ ύλην αρμοδίου υπουργού Εθνικής Αμύνης, Νικόλαου Παναγιωτόπουλου, με σκληρές διαπραγματεύσεις με ομολόγους του, φαίνεται να επιχειρεί να συνδυάσει περισσότερα του ενός προγράμματα, προς επίτευξη του δυνατόν καλύτερου αποτελέσματος στο μικρότερο δυνατό κόστος!
Πρόκειται για τα προγράμματα της προσκτήσεως τεσσάρων (3+1) κορβετών, της ενεργοποιήσεως του «δικαιώματος προαιρέσεως» («option») για την τέταρτη φρεγάτα FDI-HN Belh@rra, κλάσεως «Κίμων», αλλά και τον εκσυγχρονισμό των υπαρχουσών τεσσάρων φρεγατών του Στόλου, τύπου ΜΕΚΟ-200HN, κλάσεως «Ύδρα». Εν τάχει θυμίζουμε τα γεγονότα της εβδομάδας, που εκτυλίχθηκαν με αστραπιαία ταχύτητα.
Τη Δευτέρα 7 Νοεμβρίου ο ΥΕΘΑ μετέβη αυθημερόν για την τελετή καθελκύσεως της πρώτης γαλλικής φρεγάτας FDI-FR Belh@rra στο Λοριάν της Γαλλίας, έπειτα από σχετική πρόσκληση του Γάλλου ομολόγου του, Σεμπαστιάν Λακορνί, με τον οποίο μετά το πέρας της τελετής είχε κατ’ ιδίαν συνάντηση με τις αντίστοιχες αντιπροσωπείες και συζήτησαν το θέμα του προγράμματος των κορβετών, όπου οι Γάλλοι κατέρχονται με την κορβέτα «Gowind», επίσης της Group Navale, αλλά και την τυχόν ενεργοποίηση της «option» για την τέταρτη φρεγάτα FDI-HN.
ΤΟ ΤΡΙΤΟ ΒΗΜΑ
Την Τρίτη 8 Νοεμβρίου ο ΥΕΘΑ είχε τηλεφωνική επικοινωνία, που, συμφώνως με τις πληροφορίες, διήρκεσε περισσότερο από 30 λεπτά, με τον νέο Ιταλό ομόλογό του, Γκουίντο Κροσέτο, με βασικό θέμα της συζητήσεώς τους το πρόγραμμα των κορβετών, όπου οι Ιταλοί συμμετέχουν με την κορβέτα «Doha» της Fincantieri. Την Τετάρτη 9 Νοεμβρίου συνήλθε, υπό την προεδρία του αρχηγού ΓΕΝ, αντιναυάρχου Στυλιανού Πετράκη Π.Ν., το ανώτατο συλλογικό όργανο διοικήσεως του Πολεμικού Ναυτικού, το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο (ΑΝΣ), που αποφάσισε να προχωρήσει το πρόγραμμα προσκτήσεως των τεσσάρων (3+1) νέων κορβετών, για την κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών του Κλάδου. Πρόκειται για το τρίτο βήμα για την ανανέωση του Στόλου, μετά τις αποφάσεις για την προμήθεια των τεσσάρων «ψηφιακών», υπερσύγχρονων φρεγατών FDI-HN Belh@rra και τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ-200ΗΝ. Με την απόφαση του ΑΝΣ, που ελήφθη σε μια χρονική περίοδο όπου διαφαίνεται να ολοκληρώνεται το σχέδιο εξυγιάνσεως των Ναυπηγείων Ελευσίνος, με την εξαγορά τους από την ΟΝΕΧ, η οποία πρόσφατα -θυμίζουμε- υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με τον ιταλικό όμιλο Fincantieri, εγκρίθηκε το πρόγραμμα για την προμήθεια τεσσάρων κορβετών, προϋπολογισμού περίπου 2 δισ. ευρώ. Μετά την απόφαση του ΑΝΣ, το θέμα θα προχωρήσει σε επίπεδο Συμβουλίου Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ), όπου δεν αναμένεται να υπάρχει θέμα, και ακολούθως στη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης για την έναρξη των σχετικών επίσημων διαπραγματεύσεων με τους τρεις υποψήφιους ομίλους (γαλλική Group Navale/«Gowind», ιταλική Fincantieri/«Doha», ολλανδική Damen/10514), με τη γαλλική και την ιταλική πρόταση να αποτελούν τις ισχυρότερες υποψηφιότητες, κατά γενική (γεωπολιτική) ομολογία.
ΤΟ ΒΕΛΤΙΣΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ
Ο ΥΕΘΑ, Ν. Παναγιωτόπουλος, μιλώντας με στρατιωτικούς συντάκτες μετά τον επίσημο εορτασμό για τον προστάτη της Πολεμικής Αεροπορίας στη Σχολή Ικάρων, τόνισε μεταξύ άλλων ότι «βρισκόμαστε κοντά σε αποφάσεις», τις οποίες χρονολογικώς προσδιόρισε για τις αρχές του 2023, ενώ χαρακτήρισε ως «ανοικτό» το πρόγραμμα ενεργοποιήσεως της «option» για την τέταρτη φρεγάτα FDI-HN! Η φιλοσοφία πλεύσεως του υπουργού και κατ’ επέκταση της κυβερνήσεως είναι προς όλους τους υποψηφίους «κάνε μου μια πρόταση που να μην μπορώ να σ’ την αρνηθώ», ώστε η χώρα, το Πολεμικό Ναυτικό επιχειρησιακά και η κυβέρνηση πολιτικά να πετύχουν το βέλτιστο δυνατό αποτέλεσμα στρατιωτικά και οικονομικά. Αν η κυβέρνηση αποφασίσει την ενεργοποίηση της «option» για την τέταρτη φρεγάτα μέχρι τις αρχές-μέσα του 2023, το κόστος της θα είναι το ίδιο ακριβώς με τις τρεις πρώτες, ήτοι περίπου 900 εκατ. ευρώ, με οπλισμό και όλα τα συστήματά της. Οι Γάλλοι έχουν καταθέσει την τελευταία -γνωστή- πρότασή τους για ενεργοποίηση της «option» και δύο κορβέτες Gowind, ναυπηγημένες στη Γαλλία, έναντι 1,5-1,7 δισ. ευρώ. Οι Ιταλοί της Fincantieri έχουν καταθέσει και αυτοί δελεαστική πρόταση, που, συμφώνως με τις πληροφορίες, προβλέπει τη μεταφορά τεχνογνωσίας, αλλά και την κατασκευή των δύο εκ των τριών αρχικών κορβετών του προγράμματος (3+1) στα Ναυπηγεία Ελευσίνος.
Πιο συγκεκριμένα, οι Ιταλοί έχουν προτείνει όπως η πρώτη κορβέτα κατασκευαστεί στα ναυπηγεία της εταιρείας και οι υπόλοιπες δύο στα Ναυπηγεία Ελευσίνος, με παράλληλη μεταφορά τεχνογνωσίας και τεχνικής υποστηρίξεως. Ομως, για να συμβεί κάτι τέτοιο, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία εξυγιάνσεως των Ναυπηγείων Ελευσίνος. Το Π.Ν. έχει «δεσμεύσει» για το πρόγραμμα των κορβετών και της αναβαθμίσεως των φρεγατών MEKO-200HN περίπου 2 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 500 περίπου εκατ. είναι για την αναβάθμιση. Πάνω σε αυτά τα πολύ στενά οικονομικά δεδομένα και δεδομένων τόσο της οικονομικής κρίσης εξαιτίας της καταστάσεως στην Ουκρανία αλλά και του ότι το 2023 είναι προεκλογική χρονιά, γίνονται τώρα οι διαπραγματεύσεις σε πολιτικό επίπεδο για την επίτευξη του καλύτερου δυνατού αποτελέσματος, ώστε στη συνέχεια να αρχίσει η ΓΔΑΕΕ τις επιμέρους διαπραγματεύσεις.