Μπραντεφερ με την Τουρκία - Στην τελική ευθεία τα εξοπλιστικά προγράμματα για την πολυεπίπεδη ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων
Τι ισχύει για κορβέτες, αντιαρματικά, drones και τα υπόλοιπα
Με το πρόγραμμα των κορβετών να έχει πιθανόν τελικό νικητή έως το τέλος του 2022, όπως δήλωσε πρόσφατα σε συνέντευξή του ο υπουργός Εθνικής Αμύνης, Νικόλαος Παναγιωτόπουλος, το Πολεμικό Ναυτικό έχει ήδη υλοποιήσει και υλοποιεί μια ολόκληρη σειρά σημαντικών εξοπλιστικών προγραμμάτων του -όπως παρουσίασε προ ημερών, στη γιορτή του Κλάδου, ο αρχηγός του-, μεταξύ των οποίων mini UAVs και drones. Το «τρέχον» σημαντικό πρόγραμμα είναι το «διακλαδικό», των ισραηλινών αντιαρματικών πυραύλων Spike NLOS, για τους οποίους την περασμένη Πέμπτη μετέβησαν στο Μαξίμου ο ΥΕΘΑ και οι αρχηγοί, για να ενημερώσουν τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.
Θυμίζουμε ότι το πρόγραμμα των αντιαρματικών Spike NLOS αφορά 27 συστήματα για τον Στρατό Ξηράς, από τα οποία τα 18 για χερσαία χρήση από οχήματα και τα εννέα για χρήση από τα Apache της Αεροπορίας Στρατού, ενώ και το Πολεμικό Ναυτικό έχει συμφωνήσει για οκτώ συστήματα της ναυτικής εκδόσεως του βλήματος για τις 4 κανονιοφόρους και ισάριθμα για τα Σκάφη Ανορθοδόξου Πολέμου (ΣΑΠ) του Στόλου.
Στο πρόγραμμα των κορβετών έχουμε τους Ιταλούς και τους Γάλλους να έχουν καταθέσει τις τελικές τους προτάσεις στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού, ενώ την προηγούμενη εβδομάδα η κάθε πλευρά παρουσίασε τις προτάσεις της αυτές μεμονωμένα και στον ίδιο τον ΥΕΘΑ. Σύμφωνα με τον κ. Παναγιωτόπουλο (Action24), «…αυτό που θα μετρήσει τελικά είναι η στάθμιση δύο παραμέτρων. Η πρώτη παράμετρος είναι η χρηματοδότηση αυτής της αγοράς. Οποιος δηλαδή δώσει τους πιο ευνοϊκούς όρους οπωσδήποτε βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση, γιατί θέλουμε λόγω κόστους κι αυτού του προγράμματος -γύρω στο 1,5 δισ. το έχουμε υπολογίσει- να έχουμε κάποιες ευχέρειες να αποπληρώσουμε σε βάθος χρόνου. Οπως σε όλα τα προγράμματα, το επιδιώκουμε αυτό, ώστε να το εντάξουμε και στον σχεδιασμό, στα δημοσιονομικά μας περιθώρια. Ζητάμε την καλύτερη δυνατή πρόταση σε επίπεδο χρόνου αποπληρωμής, μία δεκαετία ή παραπάνω…».
Αμφότερες οι προτάσεις προβλέπουν τη ναυπήγηση στην Ελλάδα σκαφών μετά την πρώτη κορβέτα και τη ναυπήγηση του πρώτου σκάφους στις δύο χώρες, ενώ η μεν γαλλική πρόταση προβλέπει τη ναυπήγηση των υπόλοιπων κορβετών στα Ελληνικά Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά, η δε αντίστοιχη ιταλική στα Ναυπηγεία Ελευσίνος.
Αν πρόκειται να ισχύσει η υπουργική «ευχή», τότε μένει να έχουμε τις εξελίξεις κατά την προσεχή, τακτική συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ, που πληροφορίες την τοποθετούν περί την 20ή Δεκεμβρίου!
Τα προγράμματα που είναι ήδη «ανοικτά» και βαίνουν προς υλοποίηση είναι:
Στο σημείο αυτό να προσθέσουμε ότι παρελήφθησαν φέτος τα πρώτα τηλεκατευθυνόμενα ελικόπτερα A900.
Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 10/12
Θυμίζουμε ότι το πρόγραμμα των αντιαρματικών Spike NLOS αφορά 27 συστήματα για τον Στρατό Ξηράς, από τα οποία τα 18 για χερσαία χρήση από οχήματα και τα εννέα για χρήση από τα Apache της Αεροπορίας Στρατού, ενώ και το Πολεμικό Ναυτικό έχει συμφωνήσει για οκτώ συστήματα της ναυτικής εκδόσεως του βλήματος για τις 4 κανονιοφόρους και ισάριθμα για τα Σκάφη Ανορθοδόξου Πολέμου (ΣΑΠ) του Στόλου.
Στο πρόγραμμα των κορβετών έχουμε τους Ιταλούς και τους Γάλλους να έχουν καταθέσει τις τελικές τους προτάσεις στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού, ενώ την προηγούμενη εβδομάδα η κάθε πλευρά παρουσίασε τις προτάσεις της αυτές μεμονωμένα και στον ίδιο τον ΥΕΘΑ. Σύμφωνα με τον κ. Παναγιωτόπουλο (Action24), «…αυτό που θα μετρήσει τελικά είναι η στάθμιση δύο παραμέτρων. Η πρώτη παράμετρος είναι η χρηματοδότηση αυτής της αγοράς. Οποιος δηλαδή δώσει τους πιο ευνοϊκούς όρους οπωσδήποτε βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση, γιατί θέλουμε λόγω κόστους κι αυτού του προγράμματος -γύρω στο 1,5 δισ. το έχουμε υπολογίσει- να έχουμε κάποιες ευχέρειες να αποπληρώσουμε σε βάθος χρόνου. Οπως σε όλα τα προγράμματα, το επιδιώκουμε αυτό, ώστε να το εντάξουμε και στον σχεδιασμό, στα δημοσιονομικά μας περιθώρια. Ζητάμε την καλύτερη δυνατή πρόταση σε επίπεδο χρόνου αποπληρωμής, μία δεκαετία ή παραπάνω…».
Αμφότερες οι προτάσεις προβλέπουν τη ναυπήγηση στην Ελλάδα σκαφών μετά την πρώτη κορβέτα και τη ναυπήγηση του πρώτου σκάφους στις δύο χώρες, ενώ η μεν γαλλική πρόταση προβλέπει τη ναυπήγηση των υπόλοιπων κορβετών στα Ελληνικά Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά, η δε αντίστοιχη ιταλική στα Ναυπηγεία Ελευσίνος.
Αν πρόκειται να ισχύσει η υπουργική «ευχή», τότε μένει να έχουμε τις εξελίξεις κατά την προσεχή, τακτική συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ, που πληροφορίες την τοποθετούν περί την 20ή Δεκεμβρίου!
Τα προγράμματα που είναι ήδη «ανοικτά» και βαίνουν προς υλοποίηση είναι:
- Η ναυπήγηση στη Γαλλία των τριών φρεγατών τύπου FDI-HN Belh@rra, κλάσεως «Κίμων».
- Πρόγραμμα κορβετών, όπου αναμένεται σύντομα η απόφαση της κυβερνήσεως για την τελική επιλογή.
- Εντάχθηκαν ήδη και είναι πλέον πλήρως επιχειρησιακά τα τρία Πλοία Γενικής Υποστηρίξεως (ΠΓΥ) «Ατλας», «Ηρακλής» και «Αίας», προσφορά του υποναυάρχου επί τιμή Παναγιώτη Λασκαρίδη.
- Παραλαβή των δύο τελευταίων πυραυλακάτων «Καραθανάσης» και «Βλαχάκος».
- Υπό εξέλιξη εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών ναυτικής επιτηρήσεως P-3HN Orion.
- Παραλαβή των 7 νέων, σύγχρονων ανθυποβρυχιακών ελικοπτέρων MH-60R Romeo.
- Υπογραφή προγράμματος «Εν Συνεχεία Υποστηρίξεως» (FOS) για τα ελικόπτερα S-70B Aegean Hawk.
- Απόκτηση τεσσάρων Σκαφών Ανορθοδόξου Πολέμου, με αναβάθμιση του εξοπλισμού τους σε C4I.
- Απόκτηση mini UAVs και drones για τις φρεγάτες του Στόλου.
- Απόκτηση τεσσάρων παράκτιων περιπολικών από την Ακτοφυλακή των ΗΠΑ.
- Πρόσκτηση έξι ναρκοθηρευτικών από την Ολλανδία, για τα οποία έχει αποσταλεί Letter Of Intent.
- Αναβάθμιση του συστήματος επιτηρήσεως «Αιγέας».
- Αναβάθμιση υποδομών στους Ναυστάθμους Σαλαμίνος και Κρήτης.
Στο σημείο αυτό να προσθέσουμε ότι παρελήφθησαν φέτος τα πρώτα τηλεκατευθυνόμενα ελικόπτερα A900.
Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 10/12