Στις έρευνες για τον 31χρονο σμηναγό και για τα αίτια της συντριβής του F-4E Phantom II, που οδήγησαν στο θάνατο τον 29χρονο υποσμηναγό, εμφανίζονται εμπόδια τα οποία ουδόλως αμελητέα είναι. 

Οι απογευματινές ώρες της Δευτέρας παρήλθαν χωρίς να έχει βρεθεί ο κυβερνήτης του μοιραίου αεροσκάφους, που συνετρίβη νοτίως του αεροδρομίου της Αραβίδας με αποτέλεσμα το θάνατο του 29χρονου υποσμηναγού Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα, από την Τρίπολη, με καταγωγή από τα Δολιανά Αρκαδίας. 



Έκδηλη είναι η αγωνία για τον 31χρονο που αγνοείται, ενώ οι Αρχές ανακοίνωσαν πως επρόκειτο να συνεχιστούν όλο το βράδυ, αλλά και τη νύχτα, οι έρευνες για τον κυβερνήτη του F-4E Phantom II

Ένα C-130, ένα Super Puma, ένα S-70 (τα Ε/Π θα εναλλάσσονται κατά τη διάρκεια της νύχτας) και πλωτά μέσα του ΛΣ επιχειρούν, αν και, βέβαια, οι συνθήκες είναι έτι περαιτέρω δυσχερείς, λόγω σκότους.

Ο πατέρας του αγνοούμενου πιλότου, του 31χρονου σμηναγού Ευσταθίου Τσιτλακίδη, προσπάθησε να κρατήσει την ψυχραιμία του μιλώντας στο MEGA: «Ήρθαν από το επιτελείο της Αεροπορίας εδώ, στο σπίτι και μας είπαν ότι ψάχνουν το γιο μου και τον άλλο πιλότο. Από τη Μονάδα του με ενημέρωσαν πάρα πολύ νωρίς για το τι συνέβη. Αλλά τώρα πριν από λίγο ήρθαν αυτοπροσώπως έξω από την πόρτα μου και μου είπαν ότι κατέπεσε το αεροπλάνο και ότι είναι σε εξέλιξη η έρευνα και για τα δύο παιδιά». 


Φαίνεται ότι το μοιραίο F-4E Phantom II πετούσε με άλλο αεροσκάφος σε ζεύγος, αλλά σε πολύ χαμηλό ύψος, όμως ενώ οι πιλότοι του πρόλαβαν να ενημερώσουν τον Πύργο Ελέγχου, η εντολή που τους δόθηκε ήταν να εγκαταλείψουν το όχημα. 


«Όλοι ήξεραν ότι ήταν ασφαλές»


Ο αεροναυπηγός Φαίδων Καραϊωσηφίδης παρουσίασε τον κοινό παρονομαστή σχετικά με το αεροσκάφος που συνετρίβη. «Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά. Δεν μπορούμε να αποκλείσουμε τίποτα, ούτε τεχνική βλάβη ούτε απρόοπτο ούτε ανθρώπινο λάθος. Ό,τι έγινε, έγινε πάρα πολύ γρήγορα…Ήταν μία χαμηλή πτήση με ένα αεροπλάνο που δεν έχει τους αυτοματισμούς που υπάρχουν σε άλλα αεροπλάνα». εξήγησε αρχικά στο MEGA, ενώ μιλώντας στην ΕΡΤ επανέλαβε ότι το κουμάντο τέτοιου αεροσκάφους είναι δύσκολη υπόθεση, αφού «με τα Rafale, που έχουμε τώρα, αν κάνεις έναν επικίνδυνο ελιγμό, με ένα κουμπί μπορείς να έρθεις οριζόντια και ευθεία». 



Παρ' όλα αυτά, ο ίδιος ουδόλως αμφιβάλλει πως εξαρχής το αεροπλάνο ήταν ασφαλές, αφού ούτε ο μηχανικός θα υπέγραφε για ένα όχημα σε βλάβη ούτε ο πιλότος: «Ό,τι πετάει είναι ασφαλές, ένας μηχανικός που υπογράφει και αποδεσμεύει το αεροπλάνο το κάνει με πλήρη συνείδηση ότι είναι ασφαλές. Ένας πιλότος που το υπογράφει και το παραλαμβάνει κάνει το ίδιο». 



Αυτό που προσέθεσε είναι ότι η εκτίναξη με το κάθισμα στο συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφος μπορεί να γίνει δίκοπο μαχαίρι, ενώ υστερεί και σε καταγραφικό, οπότε η έρευνα για τα αίτια του δυστυχήματος θα έχει εμπόδια: «Δυστυχώς τα αεροσκάφη αυτής της γενιάς δεν έχουν κάποιο καταγραφικό που να μπορεί να μας δώσει κάποια συμπεράσματα, πρέπει να ερευνηθεί εις βάθος». 

Το «προφίλ» του F-4E Phantom II

Αξίζει να υπενθυμιστεί, εδώ, ότι ο υπουργός Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, κήρυξε τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις μετά τον αδόκητο θάνατο του υποσμηναγού, δηλαδή μέχρι την Πέμπτη, 2 Φεβρουαρίου 2023. 

Σε ό,τι αφορά το F4-E Phantom II, η Πολεμική Αεροπορία το περιγράφει ως «διθέσιο, δικινητήριο μαχητικό πολλαπλού ρόλου. Είναι αμερικάνικης κατασκευής και τα πρώτα F-4 βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής το 1963.

Τα πρώτα ελληνικά Phantom αποκτήθηκαν το 1974 με το αμυντικό πρόγραμμα Peace Icarus.

Παρά το γεγονός ότι είναι αεροσκάφος δεύτερης γενιάς, 36 Ελληνικά Phantom έχουν εκσυγχρονιστεί με σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα (πρόγραμμα Peace Icarus 2000) με αποτέλεσμα να έχει παραταθεί το όριο της επιχειρησιακής τους ζωής.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά και οι επιδόσεις του Phantom

Πλήρωμα: 2
Κινητήρες: 2 General Electric J-79 turbojet engines with afterburners/Ώση: 17.900 λίβρες
Εκπέτασμα Πτερύγων: 11.7μ
Μήκος: 19.1μ
Μέγιστη ταχύτητα: 2,370 km/h ή 2.2 Mach
Μέγιστο ύψος: Πάνω από 15.240μ. ή 50.000».