Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας: Η μεταρρύθμιση του υπουργείου Εργασίας που βελτιώνει σημαντικά την καθημερινότητα των ατόμων με αναπηρία
Το 1555 απαντά σε όλες σας τις ερωτήσεις
Τι είναι η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας; Πώς μπορώ να την αποκτήσω; Πώς και πού τη χρησιμοποιώ; Αν έχετε αυτές και άλλες παρόμοιες απορίες, το 1555, ο Ενιαίος Αριθμός Εξυπηρέτησης Πολιτών του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, είναι εδώ για να σας δώσει όλες τις απαντήσεις.
Πρόσφατα το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, παρουσίασε και έθεσε σε λειτουργία την Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας, η οποία είναι εύχρηστη και αποθηκεύεται ακόμα και στο κινητό τηλέφωνο. Πρόκειται για μια μεταρρύθμιση που βελτιώνει σημαντικά την καθημερινότητα των ατόμων με αναπηρία. Διευκολύνει τις καθημερινές συναλλαγές με υπηρεσίες, χωρίς τα άτομα με αναπηρία να αναζητούν συνεχώς καινούργια πιστοποιητικά αναπηρίας και γλυτώνοντας από την αναμονή σε ουρές και την ταλαιπωρία.
Το έργο υλοποιείται με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Τι ακριβώς είναι η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας;
Η κάρτα αυτή αποτελεί το αποδεικτικό στοιχείο για όλες ανεξαιρέτως τις δημόσιες υπηρεσίες, το οποίο θα επιδεικνύουν από εδώ και πέρα τα άτομα με αναπηρία, χωρίς να προσκομίζουν συνεχώς καινούργια πιστοποιητικά αναπηρίας για κάθε επαφή τους με το Δημόσιο. Σταδιακά θα ενσωματώνει όλες τις επιμέρους υπηρεσίες και ωφελήματα που παρέχει κάθε δημόσιος φορέας στο ΑμεΑ, με βάση τον βαθμό και το είδος της αναπηρίας του.
Η κάρτα θα είναι διαθέσιμη σε τρεις μορφές:
α) Εκτυπώσιμο έγγραφο (όπως τα πιστοποιητικά εμβολιασμού).
β) Σε ψηφιακή μορφή, στην εφαρμογή gov.gr Wallet (ώστε o δικαιούχος να έχει την κάρτα στο κινητό του).
γ) Στόχος είναι να δρομολογηθεί και η πλαστική μορφή της κάρτας.
Πώς λειτουργεί;
Η Κάρτα Αναπηρίας αποδεικνύει την ταυτότητα του κατόχου της, την ιδιότητά του ως ατόμου με αναπηρία και το κλιμάκιο ποσοστού αναπηρίας που του έχει αναγνωριστεί. Οι κάτοχοι της κάρτας μπορούν με την επίδειξή της:
• Να εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα σε υπηρεσίες εξυπηρέτησης κοινού και να απολαμβάνουν κάθε απαιτούμενη διευκόλυνση.
• Να τη χρησιμοποιούν ως δικαιολογητικό αντί της πιστοποίησης αναπηρίας για τα αναγραφόμενα σε αυτήν δεδομένα. Σταδιακά θα ενσωματώνονται στην κάρτα οι εξειδικευμένες παροχές που αντιστοιχούν στο «προφίλ» του κάθε δικαιούχου.
Πώς θα ξέρω αν δικαιούμαι να βγάλω Κάρτα Αναπηρίας;
Κάρτα Αναπηρίας μπορούν να εκδώσουν όλα τα άτομα με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 50%, που είναι καταγεγραμμένα στο Ψηφιακό Μητρώο Ατόμων με Αναπηρία και έχουν πιστοποίηση αναπηρίας σε ισχύ κατά τον χρόνο έκδοσης της κάρτας.
Και πώς μπορώ να την αποκτήσω;
Η διαδικασία είναι πολύ εύκολη και γρήγορη. Ο δικαιούχος μπορεί να κάνει αίτηση είτε στο karta.epan.gov.gr (με κωδικούς TaxisNet), ώστε να παραχθεί σχετικό έγγραφο που μπορεί να εκτυπωθεί, είτε μέσω της εφαρμογής gov.gr Wallet, ώστε να «κατεβάσει» την κάρτα στο κινητό του τηλέφωνο. Προϋπόθεση είναι η εγκατάσταση της εφαρμογής σε κινητό (https://wallet.gov.gr/).
Σημειώνεται πως η καταχώρηση στο Ψηφιακό Μητρώο Ατόμων με Αναπηρία γίνεται αυτόματα, εφόσον τα στοιχεία πιστοποίησης αναπηρίας είναι ψηφιακά διαθέσιμα και δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα πληρότητας ή ορθότητας των στοιχείων (ιδίως του ΑΦΜ και του ΑΜΚΑ), όπως είναι αποτυπωμένα στην πιστοποίηση. Η Κάρτα Αναπηρίας αντλεί τα στοιχεία από το Μητρώο.
Πώς προστατεύονται τα προσωπικά μου δεδομένα;
Στην Κάρτα Αναπηρίας δεν αναγράφονται τα ευαίσθητα ιατρικά προσωπικά δεδομένα του ατόμου με αναπηρία, δεν αναγράφονται δηλαδή πληροφορίες για την αναπηρία, ούτε το συνολικό ποσοστό, πέραν των ειδικών σημάνσεων που προβλέπονται.
Οι κάρτες σημαίνονται ως εξής:
Όχι, δεν χρειάζεται να βγάλει κάρτα ο συνοδός. Εάν το άτομο με αναπηρία χρήζει συνοδού, τότε αναγράφεται το σύμβολο «Σ» στην Κάρτα Αναπηρίας. Εφόσον υπάρχει το «Σ» στην κάρτα, σημαίνει ότι, αν πρόκειται για παροχή που αφορά και στον συνοδό του αναπήρου (π.χ., εξυπηρέτηση κατά προτεραιότητα), τότε τη δικαιούται και αυτός.
Αυτές είναι μερικές πληροφορίες που μπορεί να σας φανούν χρήσιμες εάν είστε άτομο με αναπηρία και θέλετε να εκδώσετε την κάρτα σας ή εάν έχετε κάποιο άτομο στο φιλικό ή οικογενειακό σας περιβάλλον που χρειάζεται βοήθεια για την έκδοση της Ψηφιακής Κάρτας Αναπηρίας.
Εάν οι παραπάνω ερωταπαντήσεις δεν σας κάλυψαν, μπορείτε πάντοτε να απευθύνεστε στο 1555, είτε τηλεφωνικά, καλώντας στον τετραψήφιο αριθμό, είτε διαδικτυακά, στο 1555.gov.gr.
Πρόσφατα το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, παρουσίασε και έθεσε σε λειτουργία την Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας, η οποία είναι εύχρηστη και αποθηκεύεται ακόμα και στο κινητό τηλέφωνο. Πρόκειται για μια μεταρρύθμιση που βελτιώνει σημαντικά την καθημερινότητα των ατόμων με αναπηρία. Διευκολύνει τις καθημερινές συναλλαγές με υπηρεσίες, χωρίς τα άτομα με αναπηρία να αναζητούν συνεχώς καινούργια πιστοποιητικά αναπηρίας και γλυτώνοντας από την αναμονή σε ουρές και την ταλαιπωρία.
Το έργο υλοποιείται με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Τι ακριβώς είναι η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας;
Η κάρτα αυτή αποτελεί το αποδεικτικό στοιχείο για όλες ανεξαιρέτως τις δημόσιες υπηρεσίες, το οποίο θα επιδεικνύουν από εδώ και πέρα τα άτομα με αναπηρία, χωρίς να προσκομίζουν συνεχώς καινούργια πιστοποιητικά αναπηρίας για κάθε επαφή τους με το Δημόσιο. Σταδιακά θα ενσωματώνει όλες τις επιμέρους υπηρεσίες και ωφελήματα που παρέχει κάθε δημόσιος φορέας στο ΑμεΑ, με βάση τον βαθμό και το είδος της αναπηρίας του.
Η κάρτα θα είναι διαθέσιμη σε τρεις μορφές:
α) Εκτυπώσιμο έγγραφο (όπως τα πιστοποιητικά εμβολιασμού).
β) Σε ψηφιακή μορφή, στην εφαρμογή gov.gr Wallet (ώστε o δικαιούχος να έχει την κάρτα στο κινητό του).
γ) Στόχος είναι να δρομολογηθεί και η πλαστική μορφή της κάρτας.
Πώς λειτουργεί;
Η Κάρτα Αναπηρίας αποδεικνύει την ταυτότητα του κατόχου της, την ιδιότητά του ως ατόμου με αναπηρία και το κλιμάκιο ποσοστού αναπηρίας που του έχει αναγνωριστεί. Οι κάτοχοι της κάρτας μπορούν με την επίδειξή της:
• Να εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα σε υπηρεσίες εξυπηρέτησης κοινού και να απολαμβάνουν κάθε απαιτούμενη διευκόλυνση.
• Να τη χρησιμοποιούν ως δικαιολογητικό αντί της πιστοποίησης αναπηρίας για τα αναγραφόμενα σε αυτήν δεδομένα. Σταδιακά θα ενσωματώνονται στην κάρτα οι εξειδικευμένες παροχές που αντιστοιχούν στο «προφίλ» του κάθε δικαιούχου.
Πώς θα ξέρω αν δικαιούμαι να βγάλω Κάρτα Αναπηρίας;
Κάρτα Αναπηρίας μπορούν να εκδώσουν όλα τα άτομα με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 50%, που είναι καταγεγραμμένα στο Ψηφιακό Μητρώο Ατόμων με Αναπηρία και έχουν πιστοποίηση αναπηρίας σε ισχύ κατά τον χρόνο έκδοσης της κάρτας.
Διευκολύνει τις καθημερινές συναλλαγές με υπηρεσίες, γλυτώνοντας από την αναμονή σε ουρές και την ταλαιπωρία
Και πώς μπορώ να την αποκτήσω;
Η διαδικασία είναι πολύ εύκολη και γρήγορη. Ο δικαιούχος μπορεί να κάνει αίτηση είτε στο karta.epan.gov.gr (με κωδικούς TaxisNet), ώστε να παραχθεί σχετικό έγγραφο που μπορεί να εκτυπωθεί, είτε μέσω της εφαρμογής gov.gr Wallet, ώστε να «κατεβάσει» την κάρτα στο κινητό του τηλέφωνο. Προϋπόθεση είναι η εγκατάσταση της εφαρμογής σε κινητό (https://wallet.gov.gr/).
Σημειώνεται πως η καταχώρηση στο Ψηφιακό Μητρώο Ατόμων με Αναπηρία γίνεται αυτόματα, εφόσον τα στοιχεία πιστοποίησης αναπηρίας είναι ψηφιακά διαθέσιμα και δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα πληρότητας ή ορθότητας των στοιχείων (ιδίως του ΑΦΜ και του ΑΜΚΑ), όπως είναι αποτυπωμένα στην πιστοποίηση. Η Κάρτα Αναπηρίας αντλεί τα στοιχεία από το Μητρώο.
Πώς προστατεύονται τα προσωπικά μου δεδομένα;
Στην Κάρτα Αναπηρίας δεν αναγράφονται τα ευαίσθητα ιατρικά προσωπικά δεδομένα του ατόμου με αναπηρία, δεν αναγράφονται δηλαδή πληροφορίες για την αναπηρία, ούτε το συνολικό ποσοστό, πέραν των ειδικών σημάνσεων που προβλέπονται.
Οι κάρτες σημαίνονται ως εξής:
- Σήμανση «I» για όσους έχουν συνολικό ποσοστό αναπηρίας από 50% έως και 66%.
- Σήμανση «II» για όσους έχουν συνολικό ποσοστό αναπηρίας από 67% έως και 79%.
- Σήμανση «III» για όσους έχουν συνολικό ποσοστό αναπηρίας από 80% και άνω. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η κάρτα γίνεται δεκτή ως δικαιολογητικό για το αναγραφόμενο κάθε φορά κλιμάκιο αναπηρίας. Αν, για παράδειγμα, μια παροχή απονέμεται σε όσους έχουν συνολικό ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, ο αρμόδιος φορέας (π.χ., ΟΠΕΚΑ) θα πρέπει να δέχεται όλους όσοι έχουν κάρτα με σήμανση κλιμακίου Αναπηρίας ΙΙ ή ΙΙΙ.
Όχι, δεν χρειάζεται να βγάλει κάρτα ο συνοδός. Εάν το άτομο με αναπηρία χρήζει συνοδού, τότε αναγράφεται το σύμβολο «Σ» στην Κάρτα Αναπηρίας. Εφόσον υπάρχει το «Σ» στην κάρτα, σημαίνει ότι, αν πρόκειται για παροχή που αφορά και στον συνοδό του αναπήρου (π.χ., εξυπηρέτηση κατά προτεραιότητα), τότε τη δικαιούται και αυτός.
Αυτές είναι μερικές πληροφορίες που μπορεί να σας φανούν χρήσιμες εάν είστε άτομο με αναπηρία και θέλετε να εκδώσετε την κάρτα σας ή εάν έχετε κάποιο άτομο στο φιλικό ή οικογενειακό σας περιβάλλον που χρειάζεται βοήθεια για την έκδοση της Ψηφιακής Κάρτας Αναπηρίας.
Εάν οι παραπάνω ερωταπαντήσεις δεν σας κάλυψαν, μπορείτε πάντοτε να απευθύνεστε στο 1555, είτε τηλεφωνικά, καλώντας στον τετραψήφιο αριθμό, είτε διαδικτυακά, στο 1555.gov.gr.