Κιουτσούκης στα Παραπολιτικά 90,1: Η απαξίωση του σιδηροδρόμου διαχρονικά από όλες τις κυβερνήσεις φάνηκε σήμερα με αυτό το τραγικό δυστύχημα
«Μπορεί η γραμμή ειδικά σε αυτό το σημείο που έγινε το δυστύχημα να είναι διπλή, αλλά τα συστήματα δεν λειτουργούν», επισήμανε ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ και υπάλληλος της Hellenic train
Ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ και υπάλληλος της Hellenic train, Νίκος Κιουτσούκης, μίλησε στα «Παραπολιτικά» 90,1 και στην εκπομπή «Γιατί με ξύπνησες πρωί», με τον Σωτήρη Ξενάκη και τον Βασίλη Σκουρή, για το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
«Δυστυχώς, η απαξίωση του σιδηροδρόμου διαχρονικά από όλες τις κυβερνήσεις φάνηκε σήμερα με αυτό το τραγικό δυστύχημα. Φάνηκε, γιατί κανένα από αυτά τα συστήματα, τα οποία θα έπρεπε να λειτουργούν, δεν λειτουργεί και δεν είναι ευθύνη της σημερινής κυβέρνησης ή της χθεσινής, είναι διαχρονικό το ζήτημα», επισήμανε σχετικά με τα αίτια της τραγωδίας.
«Από το 1995 παλεύει η Ελλάδα με 10 και πλέον δισ. χρέος, που τα χρεώθηκε ο ΟΣΕ, να φτιάξει έναν άξονα Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη και ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί. Δεν έχει ολοκληρωθεί ο άξονας στις γραμμές. Φανταστείτε αυτά τα συστήματα που θα έπρεπε να είναι σε λειτουργία όλα αυτά τα χρόνια που δεν λειτουργούν. Δεν λειτουργεί η σηματοδότηση, δεν λειτουργούν τα GPS», πρόσθεσε.
«Μπορεί η γραμμή ειδικά σε αυτό το σημείο που έγινε το δυστύχημα να είναι διπλή, αλλά τα συστήματα δεν λειτουργούν. Αν είχαν μια στοιχειώδη επικοινωνία οι μηχανοδηγοί μεταξύ τους, δεν θα είχαμε τη σύγκρουση. Αν ο χειριστής της γραμμής είχε πιο σωστό σύστημα ελέγχου της κυκλοφορίας, δηλαδή να βλέπει ανά πάσα ώρα και στιγμή πού κατευθύνεται το τρένο, σίγουρα το δυστύχημα θα είχε αποφευχθεί.
«Οι εταιρείες οι οποίες είχαν την ευθύνη να ολοκληρώσουν αυτά τα συστήματα ακόμη δεν τα έχουν ολοκληρώσει, είναι ημιτελή. Όταν έχεις ένα σύστημα ημιτελές και σηματοδότηση η οποία δεν λειτουργεί, τα κόκκινα φανάρια ή τα πράσινα φανάρια επί γραμμής δεν λειτουργούν, αντιλαμβάνεστε πόσο δύσκολα είναι τα πράγματα», συμπλήρωσε.
Σε ερώτηση δημοσιογράφου αν περνούν στην τύχη τα τρένα, απάντησε: «Δεν περνάνε στην τύχη, συνεννοούνται οι μηχανοδηγοί με τον σταθμό με κινητά τηλέφωνα».
«Οι μηχανοδηγοί ήταν έμπειροι, παλιοί συνάδελφοι. Αν δεν είχαμε τόσα χρόνια δυστυχήματα στη χώρα μας στο σιδηροδρομικό δίκτυο, αυτό οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στην τεχνική κατάρτιση αλλά και στην πείρα που έχουν οι μηχανοδηγοί μας», σημείωσε ο κ. Κιουτσούκης.
«Από το 2010, ως πρόεδρος τότε της Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, είχαμε καταθέσει μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου για τις κακοτεχνίες και τη μη ολοκλήρωση των έργων, μια μηνυτήρια αναφορά στην οποία καταθέσαμε όλοι εμείς οι συνδικαλιστές στον εισαγγελέα, και αυτή η μηνυτήρια αναφορά μπήκε στο αρχείο.
Δυστυχώς, στην Ελλάδα δεν έχουμε σιδηρόδρομο ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Παλεύουμε από το 1995 να φτιάξουμε ένα δίκτυο 200 χιλιομέτρων, όταν στις άλλες χώρες φτιάχνουν δίκτυα για 500 και 600 χιλιόμετρα την ώρα, και όλα είναι με κακοτεχνίες των εργολαβιών», κατέληξε.
«Δυστυχώς, η απαξίωση του σιδηροδρόμου διαχρονικά από όλες τις κυβερνήσεις φάνηκε σήμερα με αυτό το τραγικό δυστύχημα. Φάνηκε, γιατί κανένα από αυτά τα συστήματα, τα οποία θα έπρεπε να λειτουργούν, δεν λειτουργεί και δεν είναι ευθύνη της σημερινής κυβέρνησης ή της χθεσινής, είναι διαχρονικό το ζήτημα», επισήμανε σχετικά με τα αίτια της τραγωδίας.
«Από το 1995 παλεύει η Ελλάδα με 10 και πλέον δισ. χρέος, που τα χρεώθηκε ο ΟΣΕ, να φτιάξει έναν άξονα Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη και ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί. Δεν έχει ολοκληρωθεί ο άξονας στις γραμμές. Φανταστείτε αυτά τα συστήματα που θα έπρεπε να είναι σε λειτουργία όλα αυτά τα χρόνια που δεν λειτουργούν. Δεν λειτουργεί η σηματοδότηση, δεν λειτουργούν τα GPS», πρόσθεσε.
«Μπορεί η γραμμή ειδικά σε αυτό το σημείο που έγινε το δυστύχημα να είναι διπλή, αλλά τα συστήματα δεν λειτουργούν. Αν είχαν μια στοιχειώδη επικοινωνία οι μηχανοδηγοί μεταξύ τους, δεν θα είχαμε τη σύγκρουση. Αν ο χειριστής της γραμμής είχε πιο σωστό σύστημα ελέγχου της κυκλοφορίας, δηλαδή να βλέπει ανά πάσα ώρα και στιγμή πού κατευθύνεται το τρένο, σίγουρα το δυστύχημα θα είχε αποφευχθεί.
«Οι εταιρείες οι οποίες είχαν την ευθύνη να ολοκληρώσουν αυτά τα συστήματα ακόμη δεν τα έχουν ολοκληρώσει, είναι ημιτελή. Όταν έχεις ένα σύστημα ημιτελές και σηματοδότηση η οποία δεν λειτουργεί, τα κόκκινα φανάρια ή τα πράσινα φανάρια επί γραμμής δεν λειτουργούν, αντιλαμβάνεστε πόσο δύσκολα είναι τα πράγματα», συμπλήρωσε.
Σε ερώτηση δημοσιογράφου αν περνούν στην τύχη τα τρένα, απάντησε: «Δεν περνάνε στην τύχη, συνεννοούνται οι μηχανοδηγοί με τον σταθμό με κινητά τηλέφωνα».
«Οι μηχανοδηγοί ήταν έμπειροι, παλιοί συνάδελφοι. Αν δεν είχαμε τόσα χρόνια δυστυχήματα στη χώρα μας στο σιδηροδρομικό δίκτυο, αυτό οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στην τεχνική κατάρτιση αλλά και στην πείρα που έχουν οι μηχανοδηγοί μας», σημείωσε ο κ. Κιουτσούκης.
«Από το 2010, ως πρόεδρος τότε της Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, είχαμε καταθέσει μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου για τις κακοτεχνίες και τη μη ολοκλήρωση των έργων, μια μηνυτήρια αναφορά στην οποία καταθέσαμε όλοι εμείς οι συνδικαλιστές στον εισαγγελέα, και αυτή η μηνυτήρια αναφορά μπήκε στο αρχείο.
Δυστυχώς, στην Ελλάδα δεν έχουμε σιδηρόδρομο ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Παλεύουμε από το 1995 να φτιάξουμε ένα δίκτυο 200 χιλιομέτρων, όταν στις άλλες χώρες φτιάχνουν δίκτυα για 500 και 600 χιλιόμετρα την ώρα, και όλα είναι με κακοτεχνίες των εργολαβιών», κατέληξε.