Τραγωδία στα Τέμπη: Ο λόγος που τα τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή - Τι δήλωσαν από τον ΟΣΕ και τους Σιδηροδρόμους
Το τρένο που μπήκε στη λάθος γραμμή και το ανθρώπινο λάθος
Για το μείζον «τις πταίει» για την ασύλληπτης δυστυχίας τραγωδία στη Λάρισα την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου, λίγο πριν τα μεσάνυχτα, οι ειδικοί στους σιδηροδρόμους και τα τρένα κάνουν τις εκτιμήσεις τους πριν διερευνηθούν πλήρως τα αίτια.
Μιλώντας στην ΕΡΤ, τέσσερις αξιωματούχοι του ΟΣΕ και των Σιδηροδρόμων ανέφεραν στοιχεία και μίλησαν για ολέθριο λάθος που αφορά το γεγονός ότι τα δύο τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή. Κάτωθι παρατίθενται τα πρόσωπα, οι ιδιότητές τους και οι τοποθετήσεις τους.
«Το μεγάλο ερώτημα που πρέπει να τεθεί στους μεγάλους αρμοδίους είναι γιατί τα δύο τρένα βρεθήκανε σε μια γραμμή ενώ το δίκτυο εκεί έχει δύο γραμμές. Εμένα αυτό το ερώτημα με βασανίζει από τη στιγμή που έμαθα για το ατύχημα και σαν σιδηροδρομικός που ξέρω πώς λειτουργεί ο σιδηρόδρομος», είπε ο Σωτήρης Ραυτόπουλος, Πρόεδρος Πανελλήνιου Συνδέσμου Συνταξιούχων Σιδηροδρόμων.
Ο κύριος Ραυτόπουλος τόνισε πως «μπορεί να καταργηθεί μια γραμμή, να μονοδρομήσουν τη γραμμή για λόγους συντήρησης ή επισκευής, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να γίνουν συγκρούσεις». Στη συγκεκριμένη περίπτωση είπε πως είχαμε διπλή γραμμή και το τρένο αντί να μπει στη γραμμή ανόδου, μπήκε στη γραμμή καθόδου.
Είπε επίσης πως -πιθανώς- το λάθος προέρχεται από τη Λάρισα, που έβαλε το τρένο στη λάθος γραμμή.
Σύμφωνα με τον κύριο Ραυτόπουλο, αν είχε ακούσει ότι ο σιδηρόδρομος λειτουργεί με κάποιον παρωχημένο τρόπο, είπε πως αυτό που είχε ακούσει είναι πως υπήρχε μεγάλη έλλειψη προσωπικού και έλλειψη σοβαρής εκπαίδευσης.
«Δυστυχώς έχουμε χάσει κι εμείς 10 άτομα από το προσωπικό. Στο σημείο της τραγωδίας γίνεται πόλεμος (…) Για να γίνει ένα ατύχημα χρειάζονται περισσότεροι από δύο παράγοντες. Η εικόνα ολοκληρωμένη, για να πούμε τι ακριβώς φταίει, ποιο είναι δηλαδή το κύριο αίτιο» που συγκρούστηκαν οι δύο αμαξοστοιχίες «δεν μπορούμε να το ξέρουμε, είναι πολύ νωρίς».
«Να σας πω αρχικά τι ισχύει σήμερα. Σε ένα οργανόγραμμα, στο οποίο η ίδια η πολιτεία έχει ψηφίσει και λέει ότι πρέπει να υπάρχουν 2.100 εργαζόμενοι στον Σιδηρόδρομο, σήμερα υπηρετούν 750 σε όλη την Ελλάδα». Υποστήριξε ακόμα ότι «η πρώτη εκτίμηση δείχνει ότι η τραγωδία οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος».
«Δεν είναι δυνατόν σήμερα να μιλάει ο ένας σταθμάρχης με τον άλλον, πρέπει να γίνονται όλα λίγο πιο αυτοματοποιημένα», είπε επιπλέον ο κ. Τσικαλάκης.
Όπως είπε στην ΕΡΤ ο Κώστας Γενιδούνιας, πρόεδρος Μηχανοδηγών ΟΣΕ: «Δεν λειτουργεί τίποτα, γίνονται όλα χειροκίνητα, είμαστε στο manual και σε όλο τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Ούτε τα φωτοσήματα λειτουργούν, αν λειτουργούσαν, οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν τα κόκκινα σήματα και θα σταματούσαν εγκαίρως».
Στην ερώτηση αν αυτό σημαίνει ότι οι μηχανοδηγοί κινούνται στα τυφλά, ο πρόεδρος των μηχανοδηγών απάντησε ότι «οι πληροφορίες δίνονται από σταθμάρχη σε σταθμάρχη μέσω ασυρμάτου. Μας λέει ο σταθμάρχης στην Αθήνα θα πάτε μέχρι το Μενίδι, μετά μέχρι την Οινόη, συνολικά αυτό γίνεται 15 φορές από Αθήνα για Θεσσαλονίκη».
Σύμφωνα με εκείνον, «υπήρχαν ηλεκτρονικά συστήματα, δεν λειτουργούν, ρωτήστε τους υπευθύνους».
Ερωτηθείς για τις συνθήκες του δυστυχήματος, είπε ότι «στο σημείο έχει διπλή γραμμή, ένα ανεβαίνει, ένα κατεβαίνει, δεν ξέρω γιατί τα τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή». Προκαλεί δηλαδή τρομερή εντύπωση πώς σε μία διπλή γραμμή βρέθηκαν μαζί τα δύο τρένα.
Τόνισε πως το μόνο παρήγορο είναι πως αυτό δεν συνέβη στο εσωτερικό των τούνελ, που ήταν σε κοντινή απόσταση. Όσο και να φαίνεται περίεργο, πρόκειται για κάποιο λάθος. Έγινε κάτι που θα διερευνηθεί από τους αρμοδίους, αλλά έγινε λάθος, είπε, σημειώνοντας πως ο ίδιος έχει εμπειρία 40 ετών και δεν μπορεί να πει εάν το λάθος έγινε στο έδαφος ή στο τρένο. Από τις πρώτες ώρες υπάρχουν εκεί στελέχη του ΟΣΕ και της Hellenic Train, είπε και πρόσθεσε πως το κάθε τρένο φεύγει από τον σταθμό με ευθύνη του σταθμάρχη.
Απαντώντας γιατί και ο κλειδούχος καταθέτει στις Αρχές μαζί με τον σταθμάρχη, είπε πως οι εντολές δίνονται από το γραφείο του σταθμού και οι αλλαγές που χρειάζονται γίνονται ηλεκτρικά.
Είπε πως μένει να αποδειχτεί γιατί το τρένο βρέθηκε στη γραμμή ανόδου και όχι καθόδου και πως ο μηχανοδηγός του τρένου μπορεί αυτό να το αντιληφθεί, ωστόσο δεν είναι σε θέση να ξέρει εάν έρχεται άλλο τρένο, ενώ απαντώντας σε σχετική ερώτηση διευκρίνισε πως οι όποιες συνομιλίες γίνονται με τον σταθμάρχη καταγράφονται. Ο οδηγός ακολουθεί εντολές.
Μιλώντας στην ΕΡΤ, τέσσερις αξιωματούχοι του ΟΣΕ και των Σιδηροδρόμων ανέφεραν στοιχεία και μίλησαν για ολέθριο λάθος που αφορά το γεγονός ότι τα δύο τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή. Κάτωθι παρατίθενται τα πρόσωπα, οι ιδιότητές τους και οι τοποθετήσεις τους.
Σωτήρης Ραυτόπουλος, πρόεδρος Πανελλήνιου Συνδέσμου Συνταξιούχων Σιδηροδρόμων
«Το μεγάλο ερώτημα που πρέπει να τεθεί στους μεγάλους αρμοδίους είναι γιατί τα δύο τρένα βρεθήκανε σε μια γραμμή ενώ το δίκτυο εκεί έχει δύο γραμμές. Εμένα αυτό το ερώτημα με βασανίζει από τη στιγμή που έμαθα για το ατύχημα και σαν σιδηροδρομικός που ξέρω πώς λειτουργεί ο σιδηρόδρομος», είπε ο Σωτήρης Ραυτόπουλος, Πρόεδρος Πανελλήνιου Συνδέσμου Συνταξιούχων Σιδηροδρόμων.
Ο κύριος Ραυτόπουλος τόνισε πως «μπορεί να καταργηθεί μια γραμμή, να μονοδρομήσουν τη γραμμή για λόγους συντήρησης ή επισκευής, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να γίνουν συγκρούσεις». Στη συγκεκριμένη περίπτωση είπε πως είχαμε διπλή γραμμή και το τρένο αντί να μπει στη γραμμή ανόδου, μπήκε στη γραμμή καθόδου.
Είπε επίσης πως -πιθανώς- το λάθος προέρχεται από τη Λάρισα, που έβαλε το τρένο στη λάθος γραμμή.
Σύμφωνα με τον κύριο Ραυτόπουλο, αν είχε ακούσει ότι ο σιδηρόδρομος λειτουργεί με κάποιον παρωχημένο τρόπο, είπε πως αυτό που είχε ακούσει είναι πως υπήρχε μεγάλη έλλειψη προσωπικού και έλλειψη σοβαρής εκπαίδευσης.
Νίκος Τσικαλάκης: πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΟΣΕ και κλειδούχος
«Η πρώτη εκτίμηση δείχνει ότι η τραγωδία οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος», αναφέρει στην ΕΡΤ ο κ. Νίκος Τσικαλάκης, πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΟΣΕ και κλειδούχος.«Δυστυχώς έχουμε χάσει κι εμείς 10 άτομα από το προσωπικό. Στο σημείο της τραγωδίας γίνεται πόλεμος (…) Για να γίνει ένα ατύχημα χρειάζονται περισσότεροι από δύο παράγοντες. Η εικόνα ολοκληρωμένη, για να πούμε τι ακριβώς φταίει, ποιο είναι δηλαδή το κύριο αίτιο» που συγκρούστηκαν οι δύο αμαξοστοιχίες «δεν μπορούμε να το ξέρουμε, είναι πολύ νωρίς».
«Να σας πω αρχικά τι ισχύει σήμερα. Σε ένα οργανόγραμμα, στο οποίο η ίδια η πολιτεία έχει ψηφίσει και λέει ότι πρέπει να υπάρχουν 2.100 εργαζόμενοι στον Σιδηρόδρομο, σήμερα υπηρετούν 750 σε όλη την Ελλάδα». Υποστήριξε ακόμα ότι «η πρώτη εκτίμηση δείχνει ότι η τραγωδία οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος».
«Δεν είναι δυνατόν σήμερα να μιλάει ο ένας σταθμάρχης με τον άλλον, πρέπει να γίνονται όλα λίγο πιο αυτοματοποιημένα», είπε επιπλέον ο κ. Τσικαλάκης.
Κώστας Γενιδούνιας: πρόεδρος Μηχανοδηγών ΟΣΕ
Όπως είπε στην ΕΡΤ ο Κώστας Γενιδούνιας, πρόεδρος Μηχανοδηγών ΟΣΕ: «Δεν λειτουργεί τίποτα, γίνονται όλα χειροκίνητα, είμαστε στο manual και σε όλο τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Ούτε τα φωτοσήματα λειτουργούν, αν λειτουργούσαν, οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν τα κόκκινα σήματα και θα σταματούσαν εγκαίρως».
Στην ερώτηση αν αυτό σημαίνει ότι οι μηχανοδηγοί κινούνται στα τυφλά, ο πρόεδρος των μηχανοδηγών απάντησε ότι «οι πληροφορίες δίνονται από σταθμάρχη σε σταθμάρχη μέσω ασυρμάτου. Μας λέει ο σταθμάρχης στην Αθήνα θα πάτε μέχρι το Μενίδι, μετά μέχρι την Οινόη, συνολικά αυτό γίνεται 15 φορές από Αθήνα για Θεσσαλονίκη».
Σύμφωνα με εκείνον, «υπήρχαν ηλεκτρονικά συστήματα, δεν λειτουργούν, ρωτήστε τους υπευθύνους».
Ερωτηθείς για τις συνθήκες του δυστυχήματος, είπε ότι «στο σημείο έχει διπλή γραμμή, ένα ανεβαίνει, ένα κατεβαίνει, δεν ξέρω γιατί τα τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή». Προκαλεί δηλαδή τρομερή εντύπωση πώς σε μία διπλή γραμμή βρέθηκαν μαζί τα δύο τρένα.
Γιάννης Ντίτσας: πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, Γιάννης Ντίτσας, μιλώντας στην ΕΡΤ για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη είπε πως εμπειρικά εκτιμά πως πρόκειται για λάθος και ευχήθηκε αυτό να είναι το τελευταίο τέτοιο δυστύχημα.Τόνισε πως το μόνο παρήγορο είναι πως αυτό δεν συνέβη στο εσωτερικό των τούνελ, που ήταν σε κοντινή απόσταση. Όσο και να φαίνεται περίεργο, πρόκειται για κάποιο λάθος. Έγινε κάτι που θα διερευνηθεί από τους αρμοδίους, αλλά έγινε λάθος, είπε, σημειώνοντας πως ο ίδιος έχει εμπειρία 40 ετών και δεν μπορεί να πει εάν το λάθος έγινε στο έδαφος ή στο τρένο. Από τις πρώτες ώρες υπάρχουν εκεί στελέχη του ΟΣΕ και της Hellenic Train, είπε και πρόσθεσε πως το κάθε τρένο φεύγει από τον σταθμό με ευθύνη του σταθμάρχη.
Απαντώντας γιατί και ο κλειδούχος καταθέτει στις Αρχές μαζί με τον σταθμάρχη, είπε πως οι εντολές δίνονται από το γραφείο του σταθμού και οι αλλαγές που χρειάζονται γίνονται ηλεκτρικά.
Είπε πως μένει να αποδειχτεί γιατί το τρένο βρέθηκε στη γραμμή ανόδου και όχι καθόδου και πως ο μηχανοδηγός του τρένου μπορεί αυτό να το αντιληφθεί, ωστόσο δεν είναι σε θέση να ξέρει εάν έρχεται άλλο τρένο, ενώ απαντώντας σε σχετική ερώτηση διευκρίνισε πως οι όποιες συνομιλίες γίνονται με τον σταθμάρχη καταγράφονται. Ο οδηγός ακολουθεί εντολές.