«Κουβάρι» αρμοδιοτήτων μεταξύ τριών εταιρειών - Αλαλούμ με ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και Hellenic Train
Πρόκειται για ένα «κουβάρι» αρμοδιοτήτων που είναι δύσκολο να ξετυλιχθεί
Η σύγχυση που δημιουργεί στη λειτουργία του ελληνικού σιδηροδρόμου η συνύπαρξη και η κατανομή αρμοδιοτήτων μεταξύ τριών εταιρειών (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, Hellenic Train-ΤΡΑΙΝΟΣΕ) φάνηκε από το χθεσινό αλαλούμ και την επίρριψη ευθυνών για το δυστύχημα που οδήγησε στην πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη.
Πρόκειται για ένα «κουβάρι» αρμοδιοτήτων που είναι δύσκολο να ξετυλιχθεί. Βάσει του υφιστάμενου χρονοδιαγράμματος, αναμένεται να έχουμε μία καλύτερη εικόνα των αρμοδιοτήτων κάθε εταιρείας τον Ιούνιο του 2024, καθώς αυτή έχει οριστεί ως καταληκτική προθεσμία του απογαλακτισμού της ΕΡΓΟΣΕ από τη μητρική ΟΣΕ (και οι δύο είναι εταιρείες του Δημοσίου).
Ξεκινώντας επομένως από τον ΟΣΕ, αυτός είναι υπεύθυνος για τη συντήρηση, τη λειτουργία, τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου. Η θυγατρική του (ΕΡΓΟΣΕ) συστάθηκε το 1996 και (όπως φαίνεται και από το όνομά της) είναι αρμόδια για τη διαχείριση των έργων του επενδυτικού προγράμματος του ΟΣΕ και ιδιαίτερα εκείνων που συγχρηματοδοτούνται από προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Επιπλέον, με τον νόμο 3891/2010 είναι επίσης υπεύθυνη για την παροχή υπηρεσιών σχεδιασμού, ανάπτυξης, υποστήριξης, διαχείρισης, μελέτης, επίβλεψης και κατασκευής πάσης φύσεως έργων σε τρίτους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, καθώς και διενέργειας απαλλοτριώσεων υπέρ του Δημοσίου ή άλλων δημόσιων φορέων.
Εντούτοις υπάρχει αλληλοεπικάλυψη ευθυνών με τον ΟΣΕ, καθώς η ΕΡΓΟΣΕ διαχειρίζεται τα έργα εκσυγχρονισμού των σιδηροδρομικών γραμμών και εγκαταστάσεων του ΟΣΕ που συγχρηματοδοτούνται από τα επιχειρησιακά προγράμματα του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ) και τον χρηματοδοτικό μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility-CEF).
Από την άλλη πλευρά, η Hellenic Train είναι ουσιαστικά το διάδοχο σχήμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία ιδιωτικοποιήθηκε το 2017 έναντι 45.000.000 ευρώ, καθώς πουλήθηκε στην ιταλική εταιρεία Ferrovie dello Stato Italiane (FSI). Ωστόσο επρόκειτο για μία προβληματική ιδιωτικοποίηση και για αυτό τον λόγο χρειάστηκε να γίνει τροποποίηση της σύμβασης, η οποία πέρασε από τη Βουλή μόλις τον περασμένο Ιούλιο, με το κόστος να ανέρχεται στα 50.000.000 ευρώ σε ετήσια βάση για την επόμενη δεκαετία.
Ρεπορτάζ: Γεράσιμος Σεραφειμίδης
Δημοσιεύτηκε στην ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ στις 2/3
Πρόκειται για ένα «κουβάρι» αρμοδιοτήτων που είναι δύσκολο να ξετυλιχθεί. Βάσει του υφιστάμενου χρονοδιαγράμματος, αναμένεται να έχουμε μία καλύτερη εικόνα των αρμοδιοτήτων κάθε εταιρείας τον Ιούνιο του 2024, καθώς αυτή έχει οριστεί ως καταληκτική προθεσμία του απογαλακτισμού της ΕΡΓΟΣΕ από τη μητρική ΟΣΕ (και οι δύο είναι εταιρείες του Δημοσίου).
Ξεκινώντας επομένως από τον ΟΣΕ, αυτός είναι υπεύθυνος για τη συντήρηση, τη λειτουργία, τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου. Η θυγατρική του (ΕΡΓΟΣΕ) συστάθηκε το 1996 και (όπως φαίνεται και από το όνομά της) είναι αρμόδια για τη διαχείριση των έργων του επενδυτικού προγράμματος του ΟΣΕ και ιδιαίτερα εκείνων που συγχρηματοδοτούνται από προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Επιπλέον, με τον νόμο 3891/2010 είναι επίσης υπεύθυνη για την παροχή υπηρεσιών σχεδιασμού, ανάπτυξης, υποστήριξης, διαχείρισης, μελέτης, επίβλεψης και κατασκευής πάσης φύσεως έργων σε τρίτους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, καθώς και διενέργειας απαλλοτριώσεων υπέρ του Δημοσίου ή άλλων δημόσιων φορέων.
Εντούτοις υπάρχει αλληλοεπικάλυψη ευθυνών με τον ΟΣΕ, καθώς η ΕΡΓΟΣΕ διαχειρίζεται τα έργα εκσυγχρονισμού των σιδηροδρομικών γραμμών και εγκαταστάσεων του ΟΣΕ που συγχρηματοδοτούνται από τα επιχειρησιακά προγράμματα του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ) και τον χρηματοδοτικό μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility-CEF).
Από την άλλη πλευρά, η Hellenic Train είναι ουσιαστικά το διάδοχο σχήμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία ιδιωτικοποιήθηκε το 2017 έναντι 45.000.000 ευρώ, καθώς πουλήθηκε στην ιταλική εταιρεία Ferrovie dello Stato Italiane (FSI). Ωστόσο επρόκειτο για μία προβληματική ιδιωτικοποίηση και για αυτό τον λόγο χρειάστηκε να γίνει τροποποίηση της σύμβασης, η οποία πέρασε από τη Βουλή μόλις τον περασμένο Ιούλιο, με το κόστος να ανέρχεται στα 50.000.000 ευρώ σε ετήσια βάση για την επόμενη δεκαετία.
Ρεπορτάζ: Γεράσιμος Σεραφειμίδης
Δημοσιεύτηκε στην ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ στις 2/3