Λύτρας στα Παραπολιτικά 90,1 για τραγωδία στα Τέμπη: Όταν τα συστήματα ασφαλείας δεν λειτουργούν και αποδέχεσαι ότι μπορεί να γίνει κάποιο ατύχημα, εκεί έχουμε ενδεχόμενο δόλο
«Δεν γίνεται σε ένα ευρωπαϊκό κράτος να έχουμε συνέχεια τόσους νεκρούς από ολιγωρία του κρατικού μηχανισμού, της εκάστοτε κυβέρνησης, των προηγούμενων», επισήμανε ο γνωστός ποινικολόγος
Ο γνωστός ποινικολόγος Απόστολος Λύτρας μίλησε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Μπρα ντε φερ», με τους δημοσιογράφους Δημήτρη Τάκη και Χριστίνα Κοραή, για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
«Μου θυμίζει και την υπόθεση στο Μάτι με την ολιγωρία και στη Μάνδρα. Δεν γίνεται σε ένα ευρωπαϊκό κράτος να έχουμε συνέχεια τόσους νεκρούς από ολιγωρία του κρατικού μηχανισμού, της εκάστοτε κυβέρνησης, των προηγούμενων. Δεν πολιτικοποιώ ή κομματικοποιώ το θέμα, είναι διαχρονικό, είναι μόνιμο. Ως πότε;», είπε αρχικά ο κ. Λύτρας.
Ερωτηθείς ποιες είναι οι ποινικές ευθύνες που έχει ο σταθμάρχης και για την όλη λειτουργία του συστήματος, απάντησε: «Ο σταθμάρχης θα αντιμετωπίσει το αδίκημα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή. Το κατά συρροή σημαίνει ότι για κάθε νεκρό μια ποινή. Όπως επίσης τη διατάραξη της κοινωνικής ασφάλειας που προβλέπεται ποινή καθείρξεως σε περίπτωση που έχουμε νεκρούς».
«Σε περίπτωση που υπάρχει δόλος ή πρόθεση τιμωρείται με κάθειρξη και μάλιστα η ποινή στην περίπτωση αυτή μπορεί να πάει ισόβια. Στην περίπτωση που έχουμε αμέλεια, αυτό θα τιμωρηθεί σαν πλημμέλημα. Στην πράξη, όταν θα έρθει η ώρα του δικαστηρίου, θεωρώ ότι θα έχει αναστολή ο συγκεκριμένος», πρόσθεσε.
«Ο συγκεκριμένος έχει μια αντικειμενική ευθύνη και είναι κατανοητή, από εκεί και μετά θα πρέπει να αποδοθούν ευθύνες και σε πάρα πολλούς άλλους. Δεν είναι μόνο ο σταθμάρχης που έχει αυτή την ευθύνη, υπάρχουν υπεύθυνοι από την εταιρεία, υπάρχουν υπεύθυνοι από το Δημόσιο και υπάρχει και πολιτική ευθύνη. Μου θυμίζει ακριβώς τη διαδικασία που προσπαθούσαμε να γίνει κακούργημα το έγκλημα στο Μάτι και τελικά έγινε πλημμέλημα, πολύ φοβάμαι ότι κάτι αντίστοιχο θα συμβεί και εδώ», συμπλήρωσε.
«Όταν τα συστήματα ασφαλείας δεν λειτουργούν και αποδέχεσαι ότι μπορεί να γίνει κάποιο ατύχημα και το συνεχίζεις, εκεί έχουμε ενδεχόμενο δόλο. Ο ενδεχόμενος δόλος τιμωρείται ακριβώς με την ίδια περίπτωση του δόλου, γι' αυτό και θα τεθεί το θέμα αν μιλάμε για κακούργημα ή πλημμέλημα. Όταν αυτοί (οι εταιρείες) συνεχίζουν, γνωρίζοντας ότι αυτά τα συστήματα δεν λειτουργούν και αποφασίζουν να συνεχίσουν τη λειτουργία βγάζοντας χρήματα, είναι ενδεχόμενος δόλος. Αν πάει με τον ενδεχόμενο δόλο, θα πάει για κακούργημα. Η γνώμη μου είναι ότι υπάρχει ενδεχόμενος δόλος. Αυτοί οι άνθρωποι γνώριζαν ότι τα συστήματα δεν λειτουργούν, γνώριζαν ότι με ένα λάθος του κλειδιού μπορεί να έχουμε αυτό το τραγικό αποτέλεσμα και δεν έκαναν τίποτα», σημείωσε ο γνωστός δικηγόρος.
Σχετικά με τα μέτρα ασφαλείας, είπε πως «δεν είναι κάτι περίπλοκο, δεν υπάρχει άνθρωπος ο οποίος έχει μια επιχείρηση και δεν γνωρίζει τα μέτρα ασφαλείας. Άρα υπάρχει ενδεχόμενος δόλος, γνώριζαν ότι τα μέτρα ασφαλείας δεν υπάρχουν και δεν μπορεί από το χέρι ενός ανθρώπου να κρίνονται τόσες ζωές».
Ερωτηθείς αν μπορεί να ισχύσει το ενδεχόμενο επιχείρημα από την πλευρά της εταιρείας ότι το σύστημα ασφαλείας μπλοκαριζόταν από τις αλλεπάλληλες ενστάσεις, εξήγησε: «Όχι, δεν είναι επιχείρημα αυτό, διότι όταν έχεις μια εταιρεία, η οποία έχει πάρει τα τρένα και υπάρχει αντίτιμο, δηλαδή υπάρχει το εισιτήριο, είσαι υποχρεωμένος να παρέχεις στον κόσμο και ασφάλεια».
Όσον αφορά στις αποζημιώσεις, επισήμανε πως «θα κερδίσουν σίγουρα, αλλά όταν χάνεις το παιδί σου, τι να κάνεις την αποζημίωση και ύστερα από πάρα, πάρα πολλά χρόνια».
«Και στις υποθέσεις στο Μάτι και στη Μάνδρα παρότι έχουν βγει κάποιες πρώτες αποφάσεις, το Δημόσιο θα κάνει έφεση, θα καθυστερήσει παραπάνω, το ίδιο ακριβώς θα γίνει και εδώ. Αυτά μετά ξεχνιούνται, αυτό είναι το κακό στην Ελλάδα.
Είχαμε τη Μάνδρα, ύστερα από λίγα χρόνια το Μάτι, μετά τα Τέμπη, αυτό το πράγμα θα έχει σταματημό κάποια στιγμή ή θα ψάχνουμε να βρούμε τις ευθύνες και τις αιτίες αφού γίνει το κακό;», κατέληξε.
«Μου θυμίζει και την υπόθεση στο Μάτι με την ολιγωρία και στη Μάνδρα. Δεν γίνεται σε ένα ευρωπαϊκό κράτος να έχουμε συνέχεια τόσους νεκρούς από ολιγωρία του κρατικού μηχανισμού, της εκάστοτε κυβέρνησης, των προηγούμενων. Δεν πολιτικοποιώ ή κομματικοποιώ το θέμα, είναι διαχρονικό, είναι μόνιμο. Ως πότε;», είπε αρχικά ο κ. Λύτρας.
Ερωτηθείς ποιες είναι οι ποινικές ευθύνες που έχει ο σταθμάρχης και για την όλη λειτουργία του συστήματος, απάντησε: «Ο σταθμάρχης θα αντιμετωπίσει το αδίκημα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή. Το κατά συρροή σημαίνει ότι για κάθε νεκρό μια ποινή. Όπως επίσης τη διατάραξη της κοινωνικής ασφάλειας που προβλέπεται ποινή καθείρξεως σε περίπτωση που έχουμε νεκρούς».
«Σε περίπτωση που υπάρχει δόλος ή πρόθεση τιμωρείται με κάθειρξη και μάλιστα η ποινή στην περίπτωση αυτή μπορεί να πάει ισόβια. Στην περίπτωση που έχουμε αμέλεια, αυτό θα τιμωρηθεί σαν πλημμέλημα. Στην πράξη, όταν θα έρθει η ώρα του δικαστηρίου, θεωρώ ότι θα έχει αναστολή ο συγκεκριμένος», πρόσθεσε.
«Ο συγκεκριμένος έχει μια αντικειμενική ευθύνη και είναι κατανοητή, από εκεί και μετά θα πρέπει να αποδοθούν ευθύνες και σε πάρα πολλούς άλλους. Δεν είναι μόνο ο σταθμάρχης που έχει αυτή την ευθύνη, υπάρχουν υπεύθυνοι από την εταιρεία, υπάρχουν υπεύθυνοι από το Δημόσιο και υπάρχει και πολιτική ευθύνη. Μου θυμίζει ακριβώς τη διαδικασία που προσπαθούσαμε να γίνει κακούργημα το έγκλημα στο Μάτι και τελικά έγινε πλημμέλημα, πολύ φοβάμαι ότι κάτι αντίστοιχο θα συμβεί και εδώ», συμπλήρωσε.
«Όταν τα συστήματα ασφαλείας δεν λειτουργούν και αποδέχεσαι ότι μπορεί να γίνει κάποιο ατύχημα και το συνεχίζεις, εκεί έχουμε ενδεχόμενο δόλο. Ο ενδεχόμενος δόλος τιμωρείται ακριβώς με την ίδια περίπτωση του δόλου, γι' αυτό και θα τεθεί το θέμα αν μιλάμε για κακούργημα ή πλημμέλημα. Όταν αυτοί (οι εταιρείες) συνεχίζουν, γνωρίζοντας ότι αυτά τα συστήματα δεν λειτουργούν και αποφασίζουν να συνεχίσουν τη λειτουργία βγάζοντας χρήματα, είναι ενδεχόμενος δόλος. Αν πάει με τον ενδεχόμενο δόλο, θα πάει για κακούργημα. Η γνώμη μου είναι ότι υπάρχει ενδεχόμενος δόλος. Αυτοί οι άνθρωποι γνώριζαν ότι τα συστήματα δεν λειτουργούν, γνώριζαν ότι με ένα λάθος του κλειδιού μπορεί να έχουμε αυτό το τραγικό αποτέλεσμα και δεν έκαναν τίποτα», σημείωσε ο γνωστός δικηγόρος.
Σχετικά με τα μέτρα ασφαλείας, είπε πως «δεν είναι κάτι περίπλοκο, δεν υπάρχει άνθρωπος ο οποίος έχει μια επιχείρηση και δεν γνωρίζει τα μέτρα ασφαλείας. Άρα υπάρχει ενδεχόμενος δόλος, γνώριζαν ότι τα μέτρα ασφαλείας δεν υπάρχουν και δεν μπορεί από το χέρι ενός ανθρώπου να κρίνονται τόσες ζωές».
Ερωτηθείς αν μπορεί να ισχύσει το ενδεχόμενο επιχείρημα από την πλευρά της εταιρείας ότι το σύστημα ασφαλείας μπλοκαριζόταν από τις αλλεπάλληλες ενστάσεις, εξήγησε: «Όχι, δεν είναι επιχείρημα αυτό, διότι όταν έχεις μια εταιρεία, η οποία έχει πάρει τα τρένα και υπάρχει αντίτιμο, δηλαδή υπάρχει το εισιτήριο, είσαι υποχρεωμένος να παρέχεις στον κόσμο και ασφάλεια».
Όσον αφορά στις αποζημιώσεις, επισήμανε πως «θα κερδίσουν σίγουρα, αλλά όταν χάνεις το παιδί σου, τι να κάνεις την αποζημίωση και ύστερα από πάρα, πάρα πολλά χρόνια».
«Και στις υποθέσεις στο Μάτι και στη Μάνδρα παρότι έχουν βγει κάποιες πρώτες αποφάσεις, το Δημόσιο θα κάνει έφεση, θα καθυστερήσει παραπάνω, το ίδιο ακριβώς θα γίνει και εδώ. Αυτά μετά ξεχνιούνται, αυτό είναι το κακό στην Ελλάδα.
Είχαμε τη Μάνδρα, ύστερα από λίγα χρόνια το Μάτι, μετά τα Τέμπη, αυτό το πράγμα θα έχει σταματημό κάποια στιγμή ή θα ψάχνουμε να βρούμε τις ευθύνες και τις αιτίες αφού γίνει το κακό;», κατέληξε.