Τέμπη: «Μου είπε "έχω σύγκρουση"», λέει ο σταθμάρχης του Παλαιοφάρσαλου
Ήταν ο πρώτος που έμαθε για το τραγικό δυστύχημα – «Δεν το κατάλαβε τι είχε κάνει. Δεν μπορούσε να το φανταστεί», λέει ο σταθμάρχης από το Παλαιοφάρσαλο
Ο σταθμάρχης του Παλαιοφάρσαλου Γιώργος Ζήνδρος είναι ο άνθρωπος που έμαθε πρώτος απ' όλους το κακό που συνέβη στα Τέμπη. Μόλις είχε σχολάσει και πέρασε να πει μια καλησπέρα στον συνάδελφό του που έκανε το μοιραίο λάθος.
Είναι ο ίδιος άνθρωπος που κλήθηκε σήμερα να καταθέσει στον ανακριτή και περιέγραψε αποκλειστικά στο LIVE NEWS καρέ καρέ όσα έγιναν εκείνες τις πρώτες δραματικές στιγμές.
«Εγώ κατεβαίνω να πάω στο γραφείο του, να του πω ένα γεια και να φύγω για το σπίτι. Είχα σχολάσει από το Παλαιοφάρσαλο. Κι εκείνη την ώρα που μπαίνω στο γραφείο, μιλούσε (σ.σ.: ο σταθμάρχης της Λάρισας) με την Πυροσβεστική. Και λέω τι έγινε; Με ποιον μιλάς; και μου λέει "με την Πυροσβεστική. Έχω". "Τι, σύγκρουση;", του λέω. Και μου λέει "σύγκρουση του 62 με το εμπορικό".
"Μάλλον", λέει, «"το εμπορικό εκτροχιάστηκε και έπεσε το τρένο… πάνω". Εννοούσε όχι μετωπική. Εννοούσε ότι το τρένο το έβαλε κανονικά, προς την άνοδο, το επιβατικό. Και το εμπορικό, όπως κατέβαινε, εκτροχιάστηκε και συγκρούστηκαν. Αυτό εννοούσε αυτός. Αλλά δεν έγινε αυτό. Έγινε αλλιώς. Το έβαλε στην κάθοδο το τρένο. Από λάθος, ναι, και δεν το κατάλαβε τι είχε κάνει. Δεν μπορούσε να το φανταστεί τι έκανε».
Η περιγραφή του σταθμάρχη του Παλαιοφάρσαλου, που τυχαία βρέθηκε εκείνες τις ώρες στον σταθμό της Λάρισας, είναι ανατριχιαστική. Οι πρώτες αντιδράσεις του σταθμάρχη της Λάρισας, τα όσα του είπε, τα όσα εκτυλίχθηκαν μπροστά στα μάτια του.
«Ήρθε η Αστυνομία. Του πήρε κατάθεση εκεί μέσα, πήραν τα χαρτιά που ήταν να πάρει η Αστυνομία, εγώ βγήκα έξω, με έβγαλαν έξω και μόλις έφυγαν αυτοί, κάθισα εγώ μετά. Δεν μπορούσα να εγκαταλείψω τον σταθμό. Έκατσα όλη νύχτα εδώ να εξυπηρετήσω την κατάσταση».
Όπως αποκαλύπτει στο LIVE NEWS, έχοντας ήδη κάνει μια βάρδια από τις 14:00 το μεσημέρι έως τις 22:00 το βράδυ, ο σταθμάρχης κλήθηκε να παραμείνει στο σταθμαρχείο έως τις 06:00 το πρωί, καθώς, όπως φαίνεται, οι προϊστάμενοί του θεώρησαν ότι δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα για έναν εργαζόμενο να δουλεύει 16 ώρες σερί σε ένα τόσο κρίσιμο πόστο.
«Δεν μπορώ να το χωνέψω. Δεν μπορώ να… δηλαδή, αδιανόητο αυτό που έγινε. Μετωπική σύγκρουση με τέτοιες ταχύτητες, με τέτοιο βάρος, με τέτοιο… 160… και με 100 να πήγαινε… είναι, είναι πολύ μεγάλες οι ταχύτητες και πολύ βάρος. Δεν… Κι αν γινόταν και στο τούνελ, θα ήταν ακόμη χειρότερο».
O 60χρονος σταθμάρχης θα περάσει τους επόμενους μήνες στις φυλακές της Λάρισας, μετά την απόφαση εισαγγελέα και ανακριτή να προφυλακιστεί για την ασύλληπτη τραγωδία των Τεμπών.
«Τα είπε όλα, συγκλονισμένος, ξέρετε τι είναι να κουβαλάει την κατάρα τόσων ανθρώπων;», είπε ο δικηγόρος του.
Για τον σταθμάρχη του Παλαιοφάρσαλου, τα όσα συνέβησαν είναι προφανή. Ο σταθμάρχης της Λάρισας δεν επανέφερε ποτέ το κλειδί, το οποίο ήταν γυρισμένο για άλλο τρένο.
– Υπήρχε και τρίτο τρένο; Υπήρχε τρένο με το οποίο ασχολήθηκε ο άνθρωπος αυτός;
– Εντάξει, αυτό το είχε παρκάρει πολύ νωρίτερα. Κι έπρεπε να επαναφέρει τα κλειδιά στην ευθεία. Δεν τα άλλαξε καθόλου. Του είπα «γιατί το έκανες αυτό;»… δεν κατάλαβε, δεν… δεν… τα είχε χάσει τελείως. Δεν μιλούσε καθόλου. Αυτός τα είχε χαμένα τώρα, δεν ήξερε τι του γινόταν».
«Τι να παραδεχτεί και τι να… Μετά που συνειδητοποίησε τι έκανε… Δεν υπήρχε κάποιο σύστημα να το βλέπει. Αυτό μπορεί να το πάθει ο καθένας. Ήταν η κακιά η ώρα; Δεν ξέρω… τι να πω… δεν ξέρω. Δεν μπορώ να το εξηγήσω, πώς το έκανε. Εγώ μόλις κατάλαβα ότι έκανε σύγκρουση μετωπική, μου κόπηκαν τα πόδια, για να καταλάβεις».
Δεν γίνεται καμία αναφορά για γλέντι στον σταθμό την ώρα του δυστυχήματος, κάτι το οποίο αρνείται κατηγορηματικά και ο κατηγορούμενος.
Ο σταθμάρχης του Παλαιοφάρσαλου προσπαθεί να βρει μια εξήγηση. Τι συνέβη και ο σταθμάρχης δεν έκανε αυτό που έπρεπε. Γιατί ο μηχανοδηγός δεν προβληματίστηκε όταν μπήκε στο ρεύμα ανόδου, αλλά δεν τα καταφέρνει.
«Ο μηχανοδηγός ήταν ένας πολύ έμπειρος μηχανοδηγός. Εγώ απορώ πώς την πάτησε αυτός ο μηχανοδηγός και έφυγε ανάποδα. Εγώ εκεί τρελαίνομαι, γιατί ήταν μηχανοδηγός "ψείρας" που λέμε, τα έψαχνε, δεν ήταν μηχανοδηγός ζαμανφού. Δηλαδή το τρένο πριν φύγει από τον σταθμό θα μιλήσει με τον σταθμάρχη».
«Στη Λάρισα μπήκε κανονικά. Δεξιά. Στη Λάρισα. Μέσα στον σταθμό. Και του λέει "πού πάμε;". "Πάρε το ελεύθερο", λέει, "Νέοι Πόροι". Λέει αυτός (ο σταθμάρχης) στο τηλεγράφημά του. Στον επόμενο εν ενεργεία σταθμό. Και έφυγαν αντίθετα».
Ο σταθμάρχης της Λάρισας, κατά τη διάρκεια της απολογίας του, η οποία διήρκεσε 7,5 ώρες, αρνήθηκε ότι μεσολάβησε πολιτικό μέσο για τη μετάταξή του στον ΟΣΕ, περιέγραψε με κάθε λεπτομέρεια τη μοιραία εκείνη βραδιά και απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις του ανακριτή.
Είναι ο ίδιος άνθρωπος που κλήθηκε σήμερα να καταθέσει στον ανακριτή και περιέγραψε αποκλειστικά στο LIVE NEWS καρέ καρέ όσα έγιναν εκείνες τις πρώτες δραματικές στιγμές.
«Εγώ κατεβαίνω να πάω στο γραφείο του, να του πω ένα γεια και να φύγω για το σπίτι. Είχα σχολάσει από το Παλαιοφάρσαλο. Κι εκείνη την ώρα που μπαίνω στο γραφείο, μιλούσε (σ.σ.: ο σταθμάρχης της Λάρισας) με την Πυροσβεστική. Και λέω τι έγινε; Με ποιον μιλάς; και μου λέει "με την Πυροσβεστική. Έχω". "Τι, σύγκρουση;", του λέω. Και μου λέει "σύγκρουση του 62 με το εμπορικό".
"Μάλλον", λέει, «"το εμπορικό εκτροχιάστηκε και έπεσε το τρένο… πάνω". Εννοούσε όχι μετωπική. Εννοούσε ότι το τρένο το έβαλε κανονικά, προς την άνοδο, το επιβατικό. Και το εμπορικό, όπως κατέβαινε, εκτροχιάστηκε και συγκρούστηκαν. Αυτό εννοούσε αυτός. Αλλά δεν έγινε αυτό. Έγινε αλλιώς. Το έβαλε στην κάθοδο το τρένο. Από λάθος, ναι, και δεν το κατάλαβε τι είχε κάνει. Δεν μπορούσε να το φανταστεί τι έκανε».
Η περιγραφή του σταθμάρχη του Παλαιοφάρσαλου, που τυχαία βρέθηκε εκείνες τις ώρες στον σταθμό της Λάρισας, είναι ανατριχιαστική. Οι πρώτες αντιδράσεις του σταθμάρχη της Λάρισας, τα όσα του είπε, τα όσα εκτυλίχθηκαν μπροστά στα μάτια του.
«Ήρθε η Αστυνομία. Του πήρε κατάθεση εκεί μέσα, πήραν τα χαρτιά που ήταν να πάρει η Αστυνομία, εγώ βγήκα έξω, με έβγαλαν έξω και μόλις έφυγαν αυτοί, κάθισα εγώ μετά. Δεν μπορούσα να εγκαταλείψω τον σταθμό. Έκατσα όλη νύχτα εδώ να εξυπηρετήσω την κατάσταση».
Όπως αποκαλύπτει στο LIVE NEWS, έχοντας ήδη κάνει μια βάρδια από τις 14:00 το μεσημέρι έως τις 22:00 το βράδυ, ο σταθμάρχης κλήθηκε να παραμείνει στο σταθμαρχείο έως τις 06:00 το πρωί, καθώς, όπως φαίνεται, οι προϊστάμενοί του θεώρησαν ότι δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα για έναν εργαζόμενο να δουλεύει 16 ώρες σερί σε ένα τόσο κρίσιμο πόστο.
«Δεν μπορώ να το χωνέψω. Δεν μπορώ να… δηλαδή, αδιανόητο αυτό που έγινε. Μετωπική σύγκρουση με τέτοιες ταχύτητες, με τέτοιο βάρος, με τέτοιο… 160… και με 100 να πήγαινε… είναι, είναι πολύ μεγάλες οι ταχύτητες και πολύ βάρος. Δεν… Κι αν γινόταν και στο τούνελ, θα ήταν ακόμη χειρότερο».
O 60χρονος σταθμάρχης θα περάσει τους επόμενους μήνες στις φυλακές της Λάρισας, μετά την απόφαση εισαγγελέα και ανακριτή να προφυλακιστεί για την ασύλληπτη τραγωδία των Τεμπών.
«Τα είπε όλα, συγκλονισμένος, ξέρετε τι είναι να κουβαλάει την κατάρα τόσων ανθρώπων;», είπε ο δικηγόρος του.
Για τον σταθμάρχη του Παλαιοφάρσαλου, τα όσα συνέβησαν είναι προφανή. Ο σταθμάρχης της Λάρισας δεν επανέφερε ποτέ το κλειδί, το οποίο ήταν γυρισμένο για άλλο τρένο.
– Υπήρχε και τρίτο τρένο; Υπήρχε τρένο με το οποίο ασχολήθηκε ο άνθρωπος αυτός;
– Εντάξει, αυτό το είχε παρκάρει πολύ νωρίτερα. Κι έπρεπε να επαναφέρει τα κλειδιά στην ευθεία. Δεν τα άλλαξε καθόλου. Του είπα «γιατί το έκανες αυτό;»… δεν κατάλαβε, δεν… δεν… τα είχε χάσει τελείως. Δεν μιλούσε καθόλου. Αυτός τα είχε χαμένα τώρα, δεν ήξερε τι του γινόταν».
«Τι να παραδεχτεί και τι να… Μετά που συνειδητοποίησε τι έκανε… Δεν υπήρχε κάποιο σύστημα να το βλέπει. Αυτό μπορεί να το πάθει ο καθένας. Ήταν η κακιά η ώρα; Δεν ξέρω… τι να πω… δεν ξέρω. Δεν μπορώ να το εξηγήσω, πώς το έκανε. Εγώ μόλις κατάλαβα ότι έκανε σύγκρουση μετωπική, μου κόπηκαν τα πόδια, για να καταλάβεις».
Δεν γίνεται καμία αναφορά για γλέντι στον σταθμό την ώρα του δυστυχήματος, κάτι το οποίο αρνείται κατηγορηματικά και ο κατηγορούμενος.
Ο σταθμάρχης του Παλαιοφάρσαλου προσπαθεί να βρει μια εξήγηση. Τι συνέβη και ο σταθμάρχης δεν έκανε αυτό που έπρεπε. Γιατί ο μηχανοδηγός δεν προβληματίστηκε όταν μπήκε στο ρεύμα ανόδου, αλλά δεν τα καταφέρνει.
«Ο μηχανοδηγός ήταν ένας πολύ έμπειρος μηχανοδηγός. Εγώ απορώ πώς την πάτησε αυτός ο μηχανοδηγός και έφυγε ανάποδα. Εγώ εκεί τρελαίνομαι, γιατί ήταν μηχανοδηγός "ψείρας" που λέμε, τα έψαχνε, δεν ήταν μηχανοδηγός ζαμανφού. Δηλαδή το τρένο πριν φύγει από τον σταθμό θα μιλήσει με τον σταθμάρχη».
«Στη Λάρισα μπήκε κανονικά. Δεξιά. Στη Λάρισα. Μέσα στον σταθμό. Και του λέει "πού πάμε;". "Πάρε το ελεύθερο", λέει, "Νέοι Πόροι". Λέει αυτός (ο σταθμάρχης) στο τηλεγράφημά του. Στον επόμενο εν ενεργεία σταθμό. Και έφυγαν αντίθετα».
Ο σταθμάρχης της Λάρισας, κατά τη διάρκεια της απολογίας του, η οποία διήρκεσε 7,5 ώρες, αρνήθηκε ότι μεσολάβησε πολιτικό μέσο για τη μετάταξή του στον ΟΣΕ, περιέγραψε με κάθε λεπτομέρεια τη μοιραία εκείνη βραδιά και απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις του ανακριτή.