Τραγωδία στα Τέμπη: Η δικαιοσύνη αναζητά ποινικές ευθύνες σε υπηρεσιακούς παράγοντες του ΟΣΕ - Στο μικροσκόπιο και τέσσερις συμβάσεις της ΕΡΓΟΣΕ
Ο πρωθυπουργός με επιστολή του προς τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ζήτησε την προτεραιοποίηση της υπόθεσης αλλά και τη δικαστική αναβάθμισή της
Σε διπλό μέτωπο, Αθήνας και Λάρισας, κινείται πλέον η έρευνα για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, αφού, εκτός από όσα συνέβησαν στον τόπο της τραγωδίας, θα ερευνηθούν ευρύτερα ευθύνες που απορρέουν από τη μη ολοκλήρωση έργων για την ασφάλεια του δικτύου.
Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, με επιστολή του προς τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Ισίδωρο Ντογιάκο, ζήτησε την προτεραιοποίηση της υπόθεσης αλλά και τη δικαστική αναβάθμισή της, κίνηση που εξεταζόταν από τις προηγούμενες ημέρες από τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, Σταμάτη Δασκαλόπουλο.
«Όπως όλοι αντιλαμβανόμαστε, αποτελεί εύλογο και δίκαιο αίτημα της ελληνικής κοινωνίας να υπάρξει άμεση και σε βάθος διαλεύκανση όλων των ποινικών υποθέσεων που σχετίζονται με το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Προς τούτου, σας ζητώ εκ μέρους της Ελληνικής Κυβέρνησης την προτεραιοποίηση των σχετικών υποθέσεων και την ανάθεσή τους, εφόσον το κρίνετε, στο υψηλότερο δυνατό ανακριτικό επίπεδο. Ειδικότερα σε σχέση με την ποινική αξιολόγηση συστημικών σφαλμάτων στον τομέα των σιδηροδρόμων, περιλαμβανομένης και της τυχόν καθυστέρησης στην ολοκλήρωση της απαιτούμενης τεχνολογικής αναβάθμισης των σχετικών υποδομών., παρακαλώ να προχωρήσετε ανεξάρτητα από την πρόοδο των εργασιακών της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων που έχει οριστεί για να προβεί στην αποτίμησή τους από διοικητική και τεχνική άποψη», ανέφερε ο πρωθυπουργός στην επιστολή του.
Στην προσπάθειά του, δε, να αποκρούσει τις επικρίσεις, που δέχεται από την αντιπολίτευση, ο κ. Μητσοτάκης επισημαίνει στον κ. Ντογιάκο ότι η δικαστική έρευνα δεν σχετίζεται με την πρόοδο της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, το πόρισμα της οποίας όπως αναφέρεται, προφανώς και θα τεθεί στη διάθεση της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου.
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ξεκαθάρισε ότι η «η υπερκομματική και τεχνοκρατική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων» δεν υποκαθιστά σε καμία περίπτωση την εν εξελίξει έρευνα της Δικαιοσύνης. Πάντως, από την κυβέρνηση διαμηνύουν ότι θα απαντούν νηφάλια και με συγκεκριμένα στοιχειά σε κάθε προσπάθεια «μηδενισμού, γενικών αφορισμών και ψεμάτων», που διακινούνται από την πρώτη στιγμή της τραγωδίας.
Όπως έγινε γνωστό λίγο πριν από το μεσημέρι της Δευτέρας, οι δικαστικές Αρχές εξετάζουν το αίτημα αναβάθμισης της έρευνας, με τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, κ. Δασκαλόπουλο, που είχε την εποπτεία της έρευνας στα Τέμπη έπειτα από παρέμβαση του κ. Ντογιάκου, να υποβάλει αίτημα για σύγκληση της Ολομέλειας των Εφετών προκειμένου να οριστούν δύο εφέτες ειδικοί ανακριτές (τακτικός και αναπληρωτής) για να ερευνήσουν ενδελεχώς και με ταχύτητα την υπόθεση.
«Λόγω των τεράστιων και πολυσύνθετων ευθυνών που ανακύπτουν από το μέχρι τώρα αποδεικτικό υλικό αλλά και από δημοσιεύματα στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο, επιβάλλεται να εξετασθούν ενδελεχώς και σύντομα οι ποινικές ευθύνες τριών προσώπων, αφενός στο πλαίσιο της ήδη ασκηθείσας ποινικής δίωξης, αφετέρου, στο πλαίσιο άλλων συναφών αδικημάτων», φέρεται να αναφέρει στο σχετικό έγγραφο ο κ. Δασκαλόπουλος. Οι έρευνες αναμένεται αν στραφούν στην αναζήτηση ποινικών ευθυνών σε υπηρεσιακούς παράγοντες του ΟΣΕ που τοποθέτησαν τον συγκεκριμένο σταθμάρχη στη θέση του χωρίς να διαθέτει τα προσόντα, αλλά και άλλων προσώπων που είχαν εμπλοκή στην υπόθεση.
Στο μεταξύ στο «μικροσκόπιο» του οικονομικού εισαγγελέα, Χρήστου Μπαρδάκη, μπαίνουν ξανά τέσσερις συμβάσεις εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου (μία του 2005, δύο του 2013 και μία του 2015) με αναθέτουσα αρχή την ΕΡΓΟΣΕ. Πρόκειται για συμβάσεις που αφορούν διαφορετικά τμήματα του δικτύου και περιλαμβάνουν ανακαινίσεις σιδηροδρομικής γραμμής, σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση. Αντικείμενο της έρευνας είναι πλέον οι καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των έργων ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου, το πόσα χρήματα δαπανήθηκαν, αλλά και το γιατί δεν τηρήθηκαν χρονοδιαγράμματα και ποιοι ευθύνονται για αυτό, ενώ τα ερευνώμενα αδικήματα είναι η απιστία και ηθική αυτουργία στην απιστία. Σημειώνεται πως η επίμαχη σύμβαση 717 της τηλεδιοίκησης είχε ερευνηθεί στο παρελθόν και τεθεί στο αρχείο, αφού δεν είχαν προκύψει ενδείξεις για απιστία. Ωστόσο, έπειτα από την εμφάνιση νέων στοιχείων, η δικογραφία διαβιβάστηκε στον Ευρωπαϊο εισαγγελέα.
*Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή την Τρίτη 7 Μαρτίου 2023
Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, με επιστολή του προς τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Ισίδωρο Ντογιάκο, ζήτησε την προτεραιοποίηση της υπόθεσης αλλά και τη δικαστική αναβάθμισή της, κίνηση που εξεταζόταν από τις προηγούμενες ημέρες από τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, Σταμάτη Δασκαλόπουλο.
«Όπως όλοι αντιλαμβανόμαστε, αποτελεί εύλογο και δίκαιο αίτημα της ελληνικής κοινωνίας να υπάρξει άμεση και σε βάθος διαλεύκανση όλων των ποινικών υποθέσεων που σχετίζονται με το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Προς τούτου, σας ζητώ εκ μέρους της Ελληνικής Κυβέρνησης την προτεραιοποίηση των σχετικών υποθέσεων και την ανάθεσή τους, εφόσον το κρίνετε, στο υψηλότερο δυνατό ανακριτικό επίπεδο. Ειδικότερα σε σχέση με την ποινική αξιολόγηση συστημικών σφαλμάτων στον τομέα των σιδηροδρόμων, περιλαμβανομένης και της τυχόν καθυστέρησης στην ολοκλήρωση της απαιτούμενης τεχνολογικής αναβάθμισης των σχετικών υποδομών., παρακαλώ να προχωρήσετε ανεξάρτητα από την πρόοδο των εργασιακών της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων που έχει οριστεί για να προβεί στην αποτίμησή τους από διοικητική και τεχνική άποψη», ανέφερε ο πρωθυπουργός στην επιστολή του.
Στην προσπάθειά του, δε, να αποκρούσει τις επικρίσεις, που δέχεται από την αντιπολίτευση, ο κ. Μητσοτάκης επισημαίνει στον κ. Ντογιάκο ότι η δικαστική έρευνα δεν σχετίζεται με την πρόοδο της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, το πόρισμα της οποίας όπως αναφέρεται, προφανώς και θα τεθεί στη διάθεση της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου.
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ξεκαθάρισε ότι η «η υπερκομματική και τεχνοκρατική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων» δεν υποκαθιστά σε καμία περίπτωση την εν εξελίξει έρευνα της Δικαιοσύνης. Πάντως, από την κυβέρνηση διαμηνύουν ότι θα απαντούν νηφάλια και με συγκεκριμένα στοιχειά σε κάθε προσπάθεια «μηδενισμού, γενικών αφορισμών και ψεμάτων», που διακινούνται από την πρώτη στιγμή της τραγωδίας.
Όπως έγινε γνωστό λίγο πριν από το μεσημέρι της Δευτέρας, οι δικαστικές Αρχές εξετάζουν το αίτημα αναβάθμισης της έρευνας, με τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, κ. Δασκαλόπουλο, που είχε την εποπτεία της έρευνας στα Τέμπη έπειτα από παρέμβαση του κ. Ντογιάκου, να υποβάλει αίτημα για σύγκληση της Ολομέλειας των Εφετών προκειμένου να οριστούν δύο εφέτες ειδικοί ανακριτές (τακτικός και αναπληρωτής) για να ερευνήσουν ενδελεχώς και με ταχύτητα την υπόθεση.
«Λόγω των τεράστιων και πολυσύνθετων ευθυνών που ανακύπτουν από το μέχρι τώρα αποδεικτικό υλικό αλλά και από δημοσιεύματα στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο, επιβάλλεται να εξετασθούν ενδελεχώς και σύντομα οι ποινικές ευθύνες τριών προσώπων, αφενός στο πλαίσιο της ήδη ασκηθείσας ποινικής δίωξης, αφετέρου, στο πλαίσιο άλλων συναφών αδικημάτων», φέρεται να αναφέρει στο σχετικό έγγραφο ο κ. Δασκαλόπουλος. Οι έρευνες αναμένεται αν στραφούν στην αναζήτηση ποινικών ευθυνών σε υπηρεσιακούς παράγοντες του ΟΣΕ που τοποθέτησαν τον συγκεκριμένο σταθμάρχη στη θέση του χωρίς να διαθέτει τα προσόντα, αλλά και άλλων προσώπων που είχαν εμπλοκή στην υπόθεση.
Στο μεταξύ στο «μικροσκόπιο» του οικονομικού εισαγγελέα, Χρήστου Μπαρδάκη, μπαίνουν ξανά τέσσερις συμβάσεις εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου (μία του 2005, δύο του 2013 και μία του 2015) με αναθέτουσα αρχή την ΕΡΓΟΣΕ. Πρόκειται για συμβάσεις που αφορούν διαφορετικά τμήματα του δικτύου και περιλαμβάνουν ανακαινίσεις σιδηροδρομικής γραμμής, σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση. Αντικείμενο της έρευνας είναι πλέον οι καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των έργων ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου, το πόσα χρήματα δαπανήθηκαν, αλλά και το γιατί δεν τηρήθηκαν χρονοδιαγράμματα και ποιοι ευθύνονται για αυτό, ενώ τα ερευνώμενα αδικήματα είναι η απιστία και ηθική αυτουργία στην απιστία. Σημειώνεται πως η επίμαχη σύμβαση 717 της τηλεδιοίκησης είχε ερευνηθεί στο παρελθόν και τεθεί στο αρχείο, αφού δεν είχαν προκύψει ενδείξεις για απιστία. Ωστόσο, έπειτα από την εμφάνιση νέων στοιχείων, η δικογραφία διαβιβάστηκε στον Ευρωπαϊο εισαγγελέα.
*Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή την Τρίτη 7 Μαρτίου 2023