Στο στόχαστρο Ντογιάκου σιδηροδρομικό δυστύχημα του 2017 με τέσσερις νεκρούς - Στον ανακριτή σταθμάρχες και εργαζόμενοι στον ΟΣΕ για τα Τέμπη
Σε πλήρη εξέλιξη οι δικαστικές έρευνες στη Λάρισα - Εξετάζονται ως μάρτυρες σταθμάρχες που υπηρετούν στην περιοχή
Το ενδεχόμενο ανάσυρσης από το αρχείο μιας ακόμη υπόθεσης σιδηροδρομικού δυστυχήματος εξετάζει ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος. Στο «μικροσκόπιο» του ανώτατου εισαγγελικού λειτουργού μπαίνει η δικογραφία σιδηροδρομικού δυστυχήματος το 2017 στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης, όταν τρένο εκτροχιάστηκε κι έχασαν τη ζωή τους τέσσερις άνθρωποι.
Ο κ. Ντογιάκος με έγγραφο του προς την Εισαγγελία της Θεσσαλονίκης ζητά να του σταλεί η δικογραφία που είχε σχηματιστεί προκειμένου να την επανεξετάσει ως προς το σκέλος που αφορά καταγγελίες για μη εκσυγχρονισμό του δικτύου, αφού η υπόθεση έχει φτάσει στη δικαιοσύνη σε ότι αφορά τον υπαίτιο του δυστυχήματος. Υπενθυμίζεται, ότι το 2017 το τρένο είχε εκτροχιαστεί, υπήρξαν τρεις νεκροί ανάμεσα τους και ο ένας μηχανοδηγός του τρένου, ενώ ο δεύτερος μηχανοδηγός οδηγήθηκε σε δίκη αλλά αθωώθηκε.
Στην περίπτωση που αποφασιστεί η διενέργεια νέας έρευνας, θα εξεταστεί η τέλεση κακουργηματικού χαρακτήρα πράξεων, αφού πιθανά πλημμελήματα έχουν παραγραφεί. Πάντως, ήδη ο κ. Ντογιάκος ζήτησε να ερευνηθεί και το πώς διέρρευσε το πλήρες κείμενο της απολογίας του σταθμάρχη σε μέσο ενημέρωσης.
«Καλοδεχούμενη η έρευνα Ντογιάκου για το Άδενδρο» αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ στη γεμάτη αιχμές ανακοίνωσή του: «Ελπίζουμε να επιδείξει την ίδια επιμέλεια και να διατάξει έρευνες και για τα 11 σιδηροδρομικά ατυχήματα την περίοδο 2020-2023. Ταυτόχρονα, διερωτόμαστε γιατί μέχρις στιγμής δεν έχει μεριμνήσει για επιτόπιες έρευνες στα κεντρικά γραφεία ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και Hellenic Train προκειμένου να κατασχεθεί κάθε κρίσιμο στοιχείο για την αποκάλυψη της αλήθειας».
Στο μεταξύ, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι δικαστικές έρευνες στη Λάρισα, με την ανακρίτρια της υπόθεσης να εξετάζει ως μάρτυρες σταθμάρχες που υπηρετούν στην περιοχή και άλλους εργαζόμενους του ΟΣΕ. Η δικαστική λειτουργός, από τα χέρια της οποίας αναμένεται να «φύγει» η υπόθεση, αναμένει και πραγματογνωμοσύνες για τα αίτια του πολύνεκρου δυστυχήματος. Πάντως, τις επόμενες ημέρες αναμένεται να συνεδριάσει η Ολομέλεια Εφετών για να εξεταστεί η ανάθεση της υπόθεσης σε δύο εφέτες ειδικούς ανακριτές.
Η τελευταία στο παρελθόν είχε χειριστεί τις έρευνες για τη σύμβαση 717/2014, σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου και αρχειοθέτησε την υπόθεση των καταγγελιών που αφορούσαν σε ζημιά του δημοσίου ύψους 3 εκατομμυρίων ευρώ από τις καθυστερήσεις των έργων. Ομως από τις έρευνες που έκανε και η Αρχή Διαφάνειας, το πόρισμα της οποίας διαβιβάστηκε στην Οικονομική Εισαγγελία, δεν προέκυψε ότι το δημόσιο υπέστη ζημιά και έτσι η υπόθεση μπήκε στο αρχείο το 2021. Όμως, το 2022 έπειτα από την ανάδειξη νέων στοιχείων, η υπόθεση ανασύρθηκε και βρίσκεται στα χέρια του Ευρωπαίου Εισαγγελέα που εξετάζει τη διαχείριση κοινοτικών κονδυλίων.
Οι συμβάσεις που ερευνά η Οικονομική Εισαγγελία είναι μια σύμβαση του 2005 για εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου στο κομμάτι Αθήνα, Αχαρνές, Λιόσια, Κόρινθος, δυο του 2013 για το κομμάτι Αχαρνές -Τιθορέα και το τμήμα Τιθορέα- Δομοκός, αλλά και μια του 2015 για το κομμάτι Πειραιάς- Αθήνα.
*Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή την Τετάρτη 8 Μαρτίου 2023
Ο κ. Ντογιάκος με έγγραφο του προς την Εισαγγελία της Θεσσαλονίκης ζητά να του σταλεί η δικογραφία που είχε σχηματιστεί προκειμένου να την επανεξετάσει ως προς το σκέλος που αφορά καταγγελίες για μη εκσυγχρονισμό του δικτύου, αφού η υπόθεση έχει φτάσει στη δικαιοσύνη σε ότι αφορά τον υπαίτιο του δυστυχήματος. Υπενθυμίζεται, ότι το 2017 το τρένο είχε εκτροχιαστεί, υπήρξαν τρεις νεκροί ανάμεσα τους και ο ένας μηχανοδηγός του τρένου, ενώ ο δεύτερος μηχανοδηγός οδηγήθηκε σε δίκη αλλά αθωώθηκε.
Στην περίπτωση που αποφασιστεί η διενέργεια νέας έρευνας, θα εξεταστεί η τέλεση κακουργηματικού χαρακτήρα πράξεων, αφού πιθανά πλημμελήματα έχουν παραγραφεί. Πάντως, ήδη ο κ. Ντογιάκος ζήτησε να ερευνηθεί και το πώς διέρρευσε το πλήρες κείμενο της απολογίας του σταθμάρχη σε μέσο ενημέρωσης.
«Καλοδεχούμενη η έρευνα Ντογιάκου για το Άδενδρο» αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ στη γεμάτη αιχμές ανακοίνωσή του: «Ελπίζουμε να επιδείξει την ίδια επιμέλεια και να διατάξει έρευνες και για τα 11 σιδηροδρομικά ατυχήματα την περίοδο 2020-2023. Ταυτόχρονα, διερωτόμαστε γιατί μέχρις στιγμής δεν έχει μεριμνήσει για επιτόπιες έρευνες στα κεντρικά γραφεία ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και Hellenic Train προκειμένου να κατασχεθεί κάθε κρίσιμο στοιχείο για την αποκάλυψη της αλήθειας».
Στο μεταξύ, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι δικαστικές έρευνες στη Λάρισα, με την ανακρίτρια της υπόθεσης να εξετάζει ως μάρτυρες σταθμάρχες που υπηρετούν στην περιοχή και άλλους εργαζόμενους του ΟΣΕ. Η δικαστική λειτουργός, από τα χέρια της οποίας αναμένεται να «φύγει» η υπόθεση, αναμένει και πραγματογνωμοσύνες για τα αίτια του πολύνεκρου δυστυχήματος. Πάντως, τις επόμενες ημέρες αναμένεται να συνεδριάσει η Ολομέλεια Εφετών για να εξεταστεί η ανάθεση της υπόθεσης σε δύο εφέτες ειδικούς ανακριτές.
Οι 4 συμβάσεις
Υπό διερεύνηση από την οικονομική Εισαγγελίας βρίσκονται και τέσσερις συμβάσεις έργων που δεν υλοποιήθηκαν, με τον οικονομικό εισαγγελέα Χρήστο Μπαρδάκη να έχει αναθέσει την έρευνα στον εισαγγελέα εφετών Μιχάλη Μιχαλόπουλο που θα είναι και ο επικεφαλής του εισαγγελικού κλιμακίου και τους εισαγγελείς Δημήτρη Αποστολά και Αθανασία Βλάχου.Η τελευταία στο παρελθόν είχε χειριστεί τις έρευνες για τη σύμβαση 717/2014, σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου και αρχειοθέτησε την υπόθεση των καταγγελιών που αφορούσαν σε ζημιά του δημοσίου ύψους 3 εκατομμυρίων ευρώ από τις καθυστερήσεις των έργων. Ομως από τις έρευνες που έκανε και η Αρχή Διαφάνειας, το πόρισμα της οποίας διαβιβάστηκε στην Οικονομική Εισαγγελία, δεν προέκυψε ότι το δημόσιο υπέστη ζημιά και έτσι η υπόθεση μπήκε στο αρχείο το 2021. Όμως, το 2022 έπειτα από την ανάδειξη νέων στοιχείων, η υπόθεση ανασύρθηκε και βρίσκεται στα χέρια του Ευρωπαίου Εισαγγελέα που εξετάζει τη διαχείριση κοινοτικών κονδυλίων.
Οι συμβάσεις που ερευνά η Οικονομική Εισαγγελία είναι μια σύμβαση του 2005 για εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου στο κομμάτι Αθήνα, Αχαρνές, Λιόσια, Κόρινθος, δυο του 2013 για το κομμάτι Αχαρνές -Τιθορέα και το τμήμα Τιθορέα- Δομοκός, αλλά και μια του 2015 για το κομμάτι Πειραιάς- Αθήνα.
*Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή την Τετάρτη 8 Μαρτίου 2023