Τέμπη: Πόρισμα πραγματογνωμόνων του ΑΠΘ, μετά το δυστύχημα στο Άδενδρο το 2017, αποδείχτηκε προφητικό
Tο ΑΠΘ έκανε προτάσεις για ασφαλείς μετακινήσεις με τρένο, ωστόσο δεν εισακούστηκαν
Η τεχνική έκθεση που διενήργησε το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης το 2017, το οποίο στοίχισε τη ζωή 3 ανθρώπων, έρχεται σήμερα στο φως της δημοσιότητας, μετά την τραγωδία στα Τέμπη.
Ειδικότερα, η εφημερίδα «Καθημερινή» αποκαλύπτει ότι, μεταξύ άλλων, το ΑΠΘ πρότεινε για ασφαλείς μετακινήσεις με τρένο ραδιοεπικοινωνία των σταθμαρχών με τους μηχανοδηγούς με πιο «δομημένο τρόπο, ανάλογο με αυτόν που γίνεται στις αεροπορικές μεταφορές και σε άλλα σιδηροδρομικά δίκτυα», εγκατάσταση και λειτουργία του ETCS, του συστήματος προστασίας που έχει εφαρμογή στην Ε.Ε., ανάταξη της ηλεκτρικής πλευρικής σηματοδότησης σε όλα τα τμήματα των σιδηροδρομικών αξόνων.
Μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, η τεχνική έκθεση μπορεί να χαρακτηριστεί «προφητική».
Έξι χρόνια μετά, το σύστημα ETCS δεν λειτουργεί και η επικοινωνία των σταθμαρχών με τους μηχανοδηγούς, όπως αποκαλύπτουν τα ηχητικά ντοκουμέντα που έγιναν γνωστά, δεν γίνεται με δομημένο τρόπο.
Παράλληλα αυτοψίες σε επικίνδυνα σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας έκανε η ΕΡΤ. Μεταξύ άλλων, βρέθηκε στον Άγιο Στέφανο και παρουσίασε τα κακώς κείμενα σε μη υπογειοποιημένες διαβάσεις πλησίον του αστικού ιστού, οι οποίες φυλάσσονται από εταιρείες security.
Eν έτει 2023 οι μπάρες ανεβοκατεβαίνουν χειροκίνητα, με μανιβέλα, ενώ την ευθύνη σε πολλές διαβάσεις δεν την έχουν έμπειροι σιδηροδρομικοί αλλά υπάλληλοι εταιρειών ασφαλείας.
Σε φυλασσόμενη διάβαση στον Άγιο Στέφανο οι μπάρες ανεβοκατεβαίνουν με χειροκίνητο σύστημα ασφαλείας κάθε φορά που περνάει κάποιο τρένο ή συρμός του προαστιακού.
Στον Αυλώνα υπάρχει ένα απαρχαιωμένο σύστημα που ειδοποιεί τον υπάλληλο της εταιρείας ότι πλησιάζει τρένο στη σιδηροδρομική διάβαση, με τον άναμμα ενός λαμπτήρα πυράκτωσης.
Όπως αποκαλύπτεται, οι ελλείψεις στα μέτρα ασφαλείας είναι τεράστιες και ο κίνδυνος για ένα ατύχημα με όχημα ή διερχόμενο πεζό είναι πάρα πολύ πιθανός.
Ειδικότερα, η εφημερίδα «Καθημερινή» αποκαλύπτει ότι, μεταξύ άλλων, το ΑΠΘ πρότεινε για ασφαλείς μετακινήσεις με τρένο ραδιοεπικοινωνία των σταθμαρχών με τους μηχανοδηγούς με πιο «δομημένο τρόπο, ανάλογο με αυτόν που γίνεται στις αεροπορικές μεταφορές και σε άλλα σιδηροδρομικά δίκτυα», εγκατάσταση και λειτουργία του ETCS, του συστήματος προστασίας που έχει εφαρμογή στην Ε.Ε., ανάταξη της ηλεκτρικής πλευρικής σηματοδότησης σε όλα τα τμήματα των σιδηροδρομικών αξόνων.
Μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, η τεχνική έκθεση μπορεί να χαρακτηριστεί «προφητική».
Έξι χρόνια μετά, το σύστημα ETCS δεν λειτουργεί και η επικοινωνία των σταθμαρχών με τους μηχανοδηγούς, όπως αποκαλύπτουν τα ηχητικά ντοκουμέντα που έγιναν γνωστά, δεν γίνεται με δομημένο τρόπο.
«Ασφάλεια» με μπάρες που ανεβοκατεβαίνουν χειροκίνητα
Παράλληλα αυτοψίες σε επικίνδυνα σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας έκανε η ΕΡΤ. Μεταξύ άλλων, βρέθηκε στον Άγιο Στέφανο και παρουσίασε τα κακώς κείμενα σε μη υπογειοποιημένες διαβάσεις πλησίον του αστικού ιστού, οι οποίες φυλάσσονται από εταιρείες security.Eν έτει 2023 οι μπάρες ανεβοκατεβαίνουν χειροκίνητα, με μανιβέλα, ενώ την ευθύνη σε πολλές διαβάσεις δεν την έχουν έμπειροι σιδηροδρομικοί αλλά υπάλληλοι εταιρειών ασφαλείας.
Σε φυλασσόμενη διάβαση στον Άγιο Στέφανο οι μπάρες ανεβοκατεβαίνουν με χειροκίνητο σύστημα ασφαλείας κάθε φορά που περνάει κάποιο τρένο ή συρμός του προαστιακού.
Στον Αυλώνα υπάρχει ένα απαρχαιωμένο σύστημα που ειδοποιεί τον υπάλληλο της εταιρείας ότι πλησιάζει τρένο στη σιδηροδρομική διάβαση, με τον άναμμα ενός λαμπτήρα πυράκτωσης.
Όπως αποκαλύπτεται, οι ελλείψεις στα μέτρα ασφαλείας είναι τεράστιες και ο κίνδυνος για ένα ατύχημα με όχημα ή διερχόμενο πεζό είναι πάρα πολύ πιθανός.