Τραγωδία στα Τέμπη: Πώς δικαιολογούσε την αναρρωτική άδεια ο επιθεωρητής - Ρίχνει ευθύνες σε σταθμάρχες και νεκρό μηχανοδηγό
Τραγωδία στα Τέμπη: Πώς δικαιολογούσε την αναρρωτική άδεια ο επιθεωρητής - Ρίχνει ευθύνες σε σταθμάρχες και νεκρό μηχανοδηγό
Σοβαρά ερωτήματα ανακύπτουν από τα όσα υποστήριξε ενώπιον των δικαστικών Αρχών ο αρμόδιος επιθεωρητής σχετικά με όσα έλαβαν ή δεν έλαβαν χώρα πριν από το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Ο επιθεωρητής εξετάστηκε με την ιδιότητα του μάρτυρα ενώπιον της 3ης τακτικής ανακρίτριας Λάρισας που χειρίζεται την υπόθεση στις 3 Μαρτίου.
Ο άνδρας, o οποίος μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα πήρε αναρρωτική άδεια ενός μήνα επικαλούμενος πρόβλημα στη μέση του, κλήθηκε να δώσει απαντήσεις και να φωτίσει τα όσα έλαβαν χώρα πριν τα δύο τρένα συγκρουστούν και 57 άνθρωποι χάσουν τη ζωή τους.
«Όταν στις 01:15 συνάντησα τον Β.Σ. (σ.σ.: 59χρονο σταθμάρχη), τον ρώτησα γιατί έμεινε μόνος του, ενώ υπήρχε σταθμάρχης. μου απάντησε ότι ο Π. (σ.σ.: προηγούμενος σταθμάρχης) παρέδωσε σε αυτόν και έφυγε γύρω στις 21:45 με 21:50. Τον Π. (σ.σ.: προηγούμενος σταθμάρχης ) τον ξαναρώτησα τι ώρα έφυγε κι αυτός μου απάντησε ότι αυτός παρέδωσε κανονικά δίχως να προσδιορίσει ακριβές χρονικό σημείο. Θεωρώ ότι αν ο Π. (σ.σ.: προηγούμενος σταθμάρχης ) εξασφάλιζε έστω την αμαξοστοιχία 2597, ίσως να είχε αποφευχθεί το ατύχημα…».
«Επί σειρά ετών, πάνω από έξι-επτά χρόνια, και στην άνοδο και στην κάθοδο δεν λειτουργούσαν τα φωτοσήματα, ήταν μονίμως κόκκινα. Άρα για να αναχωρήσει κάθε αμαξοστοιχία, έπρεπε να επιδοθεί από τον σταθμάρχη στον εκάστοτε μηχανοδηγό υπόδειγμα ειδοποίησης 1001. Από τα μέσα Νοεμβρίου του 2022 παραδόθηκε από τις εταιρείες ΕΡΓΟΣΕ και ΆΛΣΤΟΝ η φωτεινή σηματοδότηση αλλά κάποιες στιγμές παρουσίαζε προβλήματα».
Το μοιραίο βράδυ ο επιθεωρητής, όπως κατέθεσε, δεν ενημερώθηκε για κάποιο πρόβλημα στο φωτόσημο.
«Δεν αναφέρθηκε κάποια βλάβη, διότι μπορεί να παρουσιάστηκε εκείνη τη στιγμή, οπότε στην περίπτωση αυτή ο σταθμάρχης όφειλε να επιδώσει υπόδειγμα 1001 στον μηχανοδηγό αμαξοστοιχίας και στον προϊστάμενο βάσει του εσωτερικού κανονισμού κυκλοφορίας. Υπάρχουν περιπτώσεις που το υπόδειγμα 1001 επιδίδεται και μέσω τηλεφώνου. Ο σταθμάρχης μέσω ράδιοτηλεφώνου επικοινωνεί με τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας και τον ενημερώνει για την έξοδο της αμαξοστοιχίας με ερυθρό φωτόσημο και κυκλοφορεί επί της γραμμής ανόδου ή καθόδου μέχρι τον εκατέρωθεν σταθμό εισόδου».
«Όπως μου μετέφερε ο σταθμάρχης Σ. σε διά ζώσης επικοινωνία μετά το συμβάν, όσο η αμαξοστοιχία ήταν στον σταθμό, με αριθμό τηλεγράφηματος 47, επικοινώνησε με τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας 62 και του είπε ότι έχει γραμμή ελεύθερη μέχρι το φωτόσημο είσοδο των Νέων Πόρων, δίχως να του αναφέρει αν κινείται στη γραμμή ανόδου ή καθόδου. Ο μηχανοδηγός ήταν υποχρεωμένος και όφειλε να εκφωνήσει αυτό που του είπε ο σταθμάρχης (…) Ο μηχανοδηγός σίγουρα αντιλήφθηκε ότι ήρθε στη γραμμή καθόδου και θα έπρεπε να αναρωτηθεί γιατί δεν πήρε το υπόδειγμα 1001. Ο συγκεκριμένος οδηγός, απ’ όσο γνωρίζω, το τελευταίο χρονικό διάστημα δεν εργαζόταν στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη και επανήλθε πρόσφατα».
Ο επιθεωρητής αναφέρθηκε αναλυτικά και στο πρόγραμμα με τις τρεις βάρδιες που υπήρχε στο σταθμαρχείο Λάρισας για τον μήνα Φεβρουάριο, λέγοντας ότι μεταξύ δέκα και έντεκα κανονικά υπηρετούσαν τρεις σταθμάρχες.
Ο επιθεωρητής εξετάστηκε με την ιδιότητα του μάρτυρα ενώπιον της 3ης τακτικής ανακρίτριας Λάρισας που χειρίζεται την υπόθεση στις 3 Μαρτίου.
Ο άνδρας, o οποίος μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα πήρε αναρρωτική άδεια ενός μήνα επικαλούμενος πρόβλημα στη μέση του, κλήθηκε να δώσει απαντήσεις και να φωτίσει τα όσα έλαβαν χώρα πριν τα δύο τρένα συγκρουστούν και 57 άνθρωποι χάσουν τη ζωή τους.
«Όταν στις 01:15 συνάντησα τον Β.Σ. (σ.σ.: 59χρονο σταθμάρχη), τον ρώτησα γιατί έμεινε μόνος του, ενώ υπήρχε σταθμάρχης. μου απάντησε ότι ο Π. (σ.σ.: προηγούμενος σταθμάρχης) παρέδωσε σε αυτόν και έφυγε γύρω στις 21:45 με 21:50. Τον Π. (σ.σ.: προηγούμενος σταθμάρχης ) τον ξαναρώτησα τι ώρα έφυγε κι αυτός μου απάντησε ότι αυτός παρέδωσε κανονικά δίχως να προσδιορίσει ακριβές χρονικό σημείο. Θεωρώ ότι αν ο Π. (σ.σ.: προηγούμενος σταθμάρχης ) εξασφάλιζε έστω την αμαξοστοιχία 2597, ίσως να είχε αποφευχθεί το ατύχημα…».
«Η σηματοδότηση είχε αποκατασταθεί από τον Νοέμβριο, ωστόσο κάποιες φορές παρουσιάζονταν προβλήματα»
Ο μάρτυρας εξήγησε στην ανακρίτρια πως από τον περασμένο Νοέμβριο η σηματοδότηση στον σταθμό της Λάρισας είχε αποκατασταθεί, ωστόσο κάποιες φορές παρουσιάζονταν προβλήματα.«Επί σειρά ετών, πάνω από έξι-επτά χρόνια, και στην άνοδο και στην κάθοδο δεν λειτουργούσαν τα φωτοσήματα, ήταν μονίμως κόκκινα. Άρα για να αναχωρήσει κάθε αμαξοστοιχία, έπρεπε να επιδοθεί από τον σταθμάρχη στον εκάστοτε μηχανοδηγό υπόδειγμα ειδοποίησης 1001. Από τα μέσα Νοεμβρίου του 2022 παραδόθηκε από τις εταιρείες ΕΡΓΟΣΕ και ΆΛΣΤΟΝ η φωτεινή σηματοδότηση αλλά κάποιες στιγμές παρουσίαζε προβλήματα».
«Δεν αναφέρθηκε κάποια βλάβη, διότι μπορεί να παρουσιάστηκε εκείνη τη στιγμή, οπότε στην περίπτωση αυτή ο σταθμάρχης όφειλε να επιδώσει υπόδειγμα 1001 στον μηχανοδηγό αμαξοστοιχίας και στον προϊστάμενο βάσει του εσωτερικού κανονισμού κυκλοφορίας. Υπάρχουν περιπτώσεις που το υπόδειγμα 1001 επιδίδεται και μέσω τηλεφώνου. Ο σταθμάρχης μέσω ράδιοτηλεφώνου επικοινωνεί με τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας και τον ενημερώνει για την έξοδο της αμαξοστοιχίας με ερυθρό φωτόσημο και κυκλοφορεί επί της γραμμής ανόδου ή καθόδου μέχρι τον εκατέρωθεν σταθμό εισόδου».
Ο επιθεωρητής «ρίχνει» ευθύνες σε σταθμάρχες και νεκρό μηχανοδηγό
Ο επιθεωρητής -όπως περιέγραψε- ενημερώθηκε από τον σταθμάρχη Λάρισας για τη διαδικασία που ακολούθησε, ενώ έριξε και ευθύνη στον νεκρό μηχανοδηγό της επιβατικής αμαξοστοιχίας.«Όπως μου μετέφερε ο σταθμάρχης Σ. σε διά ζώσης επικοινωνία μετά το συμβάν, όσο η αμαξοστοιχία ήταν στον σταθμό, με αριθμό τηλεγράφηματος 47, επικοινώνησε με τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας 62 και του είπε ότι έχει γραμμή ελεύθερη μέχρι το φωτόσημο είσοδο των Νέων Πόρων, δίχως να του αναφέρει αν κινείται στη γραμμή ανόδου ή καθόδου. Ο μηχανοδηγός ήταν υποχρεωμένος και όφειλε να εκφωνήσει αυτό που του είπε ο σταθμάρχης (…) Ο μηχανοδηγός σίγουρα αντιλήφθηκε ότι ήρθε στη γραμμή καθόδου και θα έπρεπε να αναρωτηθεί γιατί δεν πήρε το υπόδειγμα 1001. Ο συγκεκριμένος οδηγός, απ’ όσο γνωρίζω, το τελευταίο χρονικό διάστημα δεν εργαζόταν στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη και επανήλθε πρόσφατα».
Ο επιθεωρητής αναφέρθηκε αναλυτικά και στο πρόγραμμα με τις τρεις βάρδιες που υπήρχε στο σταθμαρχείο Λάρισας για τον μήνα Φεβρουάριο, λέγοντας ότι μεταξύ δέκα και έντεκα κανονικά υπηρετούσαν τρεις σταθμάρχες.