Δύσκολοι καιροί για «Άξιον Εστί»: Αναβάλλεται επ’ αόριστον (λόγω Τεμπών) η έλευση της εικόνας στην Αθήνα
Μετά το δυστύχημα των Τεμπών και εξαιτίας των κινητοποιήσεων επικρατούσε προβληματισμός στις τάξεις της Ιεράς Συνόδου για τον χρόνο υποδοχής στη Μητρόπολη Αθηνών της εικόνας «Άξιον Εστί»
Αναβάλλεται επ’ αόριστον η έλευση της εικόνας «Άξιον Εστί» από το Άγιον Όρος στην Αθήνα. Έπειτα από εισήγηση του Αρχιεπισκόπου, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος αποφάσισε την αναβολή «λόγω έντονου προβληματισμού μεταξύ των μελών της αρμόδιας Οργανωτικής Επιτροπής της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, των εκπροσώπων της Ιεράς Κοινότητος και των εμπλεκομένων Φορέων της Ελληνικής Πολιτείας περί του χρόνου ελεύσεως της Ιεράς Εικόνος».
Όπως ανακοινώθηκε, η παρούσα χρονική συγκυρία δεν ευνοεί την απρόσκοπτη υποδοχή και προσκύνηση της εικόνος. Έτσι αποφασίσθηκε «η αναβολή της ελεύσεως Αυτής κατά την παρούσα χρονική συγκυρία, δι’ ευθετώτερον χρόνον, περί του οποίου θα υπάρξει στο μέλλον σχετική ανακοίνωση. Τα μέλη της Δ.Ι.Σ. συγκατετέθησαν στην ως άνω απόφαση».
Μετά το δυστύχημα των Τεμπών και εξαιτίας των κινητοποιήσεων επικρατούσε προβληματισμός στις τάξεις της Ιεράς Συνόδου για τον χρόνο υποδοχής στη Μητρόπολη Αθηνών της εικόνας «Άξιον Εστί», λόγω των κινητοποιήσεων που γίνονται τις τελευταίες ημέρες στο κέντρο της Αθήνας για το δυστύχημα των Τεμπών. Η εικόνα, βάσει του προγράμματος που έχει ανακοινωθεί, θα μεταφερόταν στην Αθήνα στις 15 Μαρτίου, όπου θα παρέμεινε έως τις 27.
Η εικόνα της Υπεραγίας Θεοτόκου, η επικαλούμενη «Άξιον Εστί», αγιογραφήθηκε πιθανότατα στην Κωνσταντινούπολη, κατά το πρότυπο της Παναγίας Ελεούσας του Κύκκου της Κύπρου, η οποία είναι έργο του Ευαγγελιστή Λουκά.
Είναι αγιογραφημένη στα χρόνια της εικονομαχίας. Γενικά η όλη τεχνοτροπία της εικόνας είναι αυστηρά βυζαντινή και η όψη της επιβλητική, με γλυκιά σοβαρότητα, γνώρισμα πολλών παλαιών εικόνων. Κατά το έτος 1836 το μεγαλύτερο μέρος της εικόνας σκεπάσθηκε με λιθοστόλιστο αργυροχρυσωμένο κάλυμμα (υποκάμισο), θαυμαστής αγιορείτικης τέχνης, το οποίο φέρει στο εξωτερικό της περίβλημα τις σφραγίδες των είκοσι μονών. Είναι διαστάσεων 70,5×44 εκ., χωρίς την αργυρή θήκη που την περιβάλλει. Λόγω του χρόνου που πέρασε, η μορφή της Θεοτόκου είχε αλλοιωθεί, αλλά μετά τη συντήρηση διατηρείται σε ικανοποιητική κατάσταση και διαβάζεται η μεταγενέστερη επιγραφή, «Μήτηρ Θεού Καρυώτισσα».
Εικόνες όπως αυτή χρησιμοποιήθηκαν κατά των αιρετικών, για την εικονογραφική διακήρυξη και διατύπωση του ορθοδόξου δόγματος της Εκκλησίας μας περί της ενανθρωπήσεως του Θεού Λόγου.
*Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή» στις 9/3/2023