Τέμπη: Η καρδιά του ηλεκτρονικού συστήματος παρακολούθησης των τρένων είχε «νεκρωθεί»
«Ο ρυθμιστής της βάρδιας άρχισε να ψάχνει μανιωδώς, μετά από επικοινωνία με τον σταθμάρχη, να του εξηγήσει ο 59χρονος τι έχει γίνει», είπε ο κ. Τερζάκης
Στο δωμάτιο που συντονίζεται η κυκλοφορία των τρένων βρέθηκε το MEGA, στον απόηχο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη.
Ο κεντρικός ρυθμιστής της κυκλοφορίας έχει μία εικόνα όλων των συρμών, συντονίζει και καταγράφει τις τηλεφωνικές επικοινωνίες των σταθμαρχών.
Την ημέρα που έγινε το μοιραίο δυστύχημα, βρισκόταν ο κ. Παντελής στη βάρδια και εξήγησε, μιλώντας στο MEGA, τι προσπαθούσε να κάνει και πώς έφτασε η πληροφορία στην αντίληψή του ότι βρίσκεται ένα τρένο στο λάθος ρεύμα, στο ρεύμα καθόδου.
Ο ρυθμιστής είχε καταλάβει ότι το τρένο πήγαινε πάλι στο ρεύμα καθόδου, ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, στο Κέντρο Ρύθμισης της Κυκλοφορίας στην Αθήνα ο ρυθμιστής δεν έχει εικόνα για το τι γίνεται και βασίζεται σε αυτά που του λέει ο σταθμάρχης στην κάθε περιοχή.
Επιπλέον, μπορεί να δει σε μια μεγάλη οθόνη πού βρίσκεται ένας συρμός, με ένα σύστημα GPS που έχει εγκαταστήσει η Hellenic Train. Μπορεί να δει πού βρίσκεται το τρένο, αλλά δεν μπορεί να γνωρίζει εάν βρίσκεται στο ρεύμα ανόδου ή καθόδου και εάν είναι δύο τρένα στην ίδια γραμμή.
Μάλιστα, στο γραφείο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, ο σταθμάρχης, εφόσον γνωρίζει τις ενδείξεις από το ταμπλό που βρίσκεται μπροστά του, μπορεί να δει σε εμβέλεια 5-5,5 χλμ. μετά τον σταθμό και 3,5 χλμ πριν από τον σταθμό πού βρίσκεται το τρένο.
Το συγκεκριμένο δυστύχημα στα Τέμπη έγινε λίγα μέτρα μετά το πέρας της εν λόγω εμβέλειας.
Η δημοσιογράφος του MEGA Νέτη Φίλια, που βρέθηκε στα κεντρικά του ΟΣΕ, εκεί όπου είναι ο πίνακας που παρακολουθούν τα τρένα, μίλησε με τον υπεύθυνο, Παναγιώτη Τερεζάκη, λίγες ώρες πριν αναλάβει προέδρος και Διευθύνων Συμβούλος του ΟΣΕ.
Στην ερώτηση από πού παίρνει τις πληροφορίες ο ρυθμιστής των τρένων, απάντησε: «Μέσω του ραδιοτηλεφώνου και του GSMR που βρίσκονται, επικοινωνεί με τους κατά τόπους σταθμάρχες και του δίνουν την ώρα άφιξης και αναχώρησης των τρένων κάθε ημερομηνίας. Αυτά τα συμπληρώνεις σε έναν πίνακα και έτσι έχουμε μία απεικόνιση των τρένων που κινούνται. Αυτό είναι από πληροφορία από τους σταθμάρχες που βρίσκονται στους τοπικούς σταθμούς. Σε περίπτωση που υπάρχει ένα έκτακτο περιστατικό, για παράδειγμα έχει πέσει ένας βράχος ή έχει γίνει μία καταστροφή σε ένα σημείο της σιδηροδρομικής γραμμής και θέλει να ενημερώσει όλο το δίκτυο ώστε να ακινητοποιηθούν οι συρμοί, έχει τη δυνατότητα να πατήσει ένα κόκκινο κουμπί», είπε αρχικά ο κ. Τερεζάκης.
«Από εκεί και πέρα, όλες οι αμαξοστοιχίες, όλοι οι συρμοί ακούν αυτό το μήνυμα και υπάρχει πλήρης ενημέρωση για το τι να κάνουν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης», συμπλήρωσε.
Για την οθόνη που δείχνει ένα σύστημα GPS, το οποίο απεικονίζει το σιδηροδρομικό δίκτυο, είπε: «Είναι ένα σύστημα που είναι μόνο πληροφοριακό και δεν μπορεί να στηριχθεί ο ρυθμιστής κυκλοφορίας ή οι σταθμάρχες που εκτελούν την κυκλοφορία με σιγουριά για το εάν το τρένο βρίσκεται στη γραμμή ανόδου ή καθόδου», σημείωσε.
Σύμφωνα με τον κ. Τερεζάκη, αυτό που εξασφαλίζει την ασφάλεια των συρμών «είναι μόνο η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση».
Όπως είπε ο ρυθμιστής, μπορούσε να δει την απεικόνιση των δύο αμαξοστοιχιών, αλλά δεν μπορούσε με τίποτα να καταλάβει ή να εγγυηθεί ότι κινούνται τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή.
Ο κ. Τερεζάκης δήλωσε πως «μπορούσε να δει την απεικόνιση των δύο αμαξοστοιχιών, αλλά δεν μπορούσε με τίποτα να καταλάβει ή να εγγυηθεί ότι κινούνται τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή. Ο Παντελής επέμενε και είναι καθήκον του κάθε ρυθμιστή να βεβαιωθεί ότι το τρένο έφυγε στη σωστή γραμμή».
«Ο ρυθμιστής της βάρδιας άρχισε να ψάχνει μανιωδώς, μετά από επικοινωνία με τον σταθμάρχη, να του εξηγήσει ο 59χρονος τι έχει γίνει», αποκάλυψε χαρακτηριστικά.
«Υπάρχει ένα σχέδιο, το πώς ελέγχεται η κυκλοφορία στην Ελλάδα, στο πώς ελέγχεται ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο βάσει του σχεδίου. Οι κινήσεις των τρένων ελέγχονται από 5 κέντρα τηλεδιοίκησης. Αυτό που δείχνει την πραγματική κατάσταση και κίνηση των τρένων και εξασφαλίζει την ασφάλεια των συρμών είναι μόνο η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση, κανένα άλλο σύστημα σε παγκόσμιο επίπεδο», παρατήρησε κλείνοντας ο κ. Τερεζάκης.
Ο κεντρικός ρυθμιστής της κυκλοφορίας έχει μία εικόνα όλων των συρμών, συντονίζει και καταγράφει τις τηλεφωνικές επικοινωνίες των σταθμαρχών.
Την ημέρα που έγινε το μοιραίο δυστύχημα, βρισκόταν ο κ. Παντελής στη βάρδια και εξήγησε, μιλώντας στο MEGA, τι προσπαθούσε να κάνει και πώς έφτασε η πληροφορία στην αντίληψή του ότι βρίσκεται ένα τρένο στο λάθος ρεύμα, στο ρεύμα καθόδου.
Ο ρυθμιστής βασίζεται σε αυτά που του λέει ο σταθμάρχης
Ο ρυθμιστής είχε καταλάβει ότι το τρένο πήγαινε πάλι στο ρεύμα καθόδου, ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, στο Κέντρο Ρύθμισης της Κυκλοφορίας στην Αθήνα ο ρυθμιστής δεν έχει εικόνα για το τι γίνεται και βασίζεται σε αυτά που του λέει ο σταθμάρχης στην κάθε περιοχή.Επιπλέον, μπορεί να δει σε μια μεγάλη οθόνη πού βρίσκεται ένας συρμός, με ένα σύστημα GPS που έχει εγκαταστήσει η Hellenic Train. Μπορεί να δει πού βρίσκεται το τρένο, αλλά δεν μπορεί να γνωρίζει εάν βρίσκεται στο ρεύμα ανόδου ή καθόδου και εάν είναι δύο τρένα στην ίδια γραμμή.
Μάλιστα, στο γραφείο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, ο σταθμάρχης, εφόσον γνωρίζει τις ενδείξεις από το ταμπλό που βρίσκεται μπροστά του, μπορεί να δει σε εμβέλεια 5-5,5 χλμ. μετά τον σταθμό και 3,5 χλμ πριν από τον σταθμό πού βρίσκεται το τρένο.
Το συγκεκριμένο δυστύχημα στα Τέμπη έγινε λίγα μέτρα μετά το πέρας της εν λόγω εμβέλειας.
Αποκαλυπτικά όσα είπε ο Παναγιώτης Τερεζάκης
Η δημοσιογράφος του MEGA Νέτη Φίλια, που βρέθηκε στα κεντρικά του ΟΣΕ, εκεί όπου είναι ο πίνακας που παρακολουθούν τα τρένα, μίλησε με τον υπεύθυνο, Παναγιώτη Τερεζάκη, λίγες ώρες πριν αναλάβει προέδρος και Διευθύνων Συμβούλος του ΟΣΕ.Στην ερώτηση από πού παίρνει τις πληροφορίες ο ρυθμιστής των τρένων, απάντησε: «Μέσω του ραδιοτηλεφώνου και του GSMR που βρίσκονται, επικοινωνεί με τους κατά τόπους σταθμάρχες και του δίνουν την ώρα άφιξης και αναχώρησης των τρένων κάθε ημερομηνίας. Αυτά τα συμπληρώνεις σε έναν πίνακα και έτσι έχουμε μία απεικόνιση των τρένων που κινούνται. Αυτό είναι από πληροφορία από τους σταθμάρχες που βρίσκονται στους τοπικούς σταθμούς. Σε περίπτωση που υπάρχει ένα έκτακτο περιστατικό, για παράδειγμα έχει πέσει ένας βράχος ή έχει γίνει μία καταστροφή σε ένα σημείο της σιδηροδρομικής γραμμής και θέλει να ενημερώσει όλο το δίκτυο ώστε να ακινητοποιηθούν οι συρμοί, έχει τη δυνατότητα να πατήσει ένα κόκκινο κουμπί», είπε αρχικά ο κ. Τερεζάκης.
«Από εκεί και πέρα, όλες οι αμαξοστοιχίες, όλοι οι συρμοί ακούν αυτό το μήνυμα και υπάρχει πλήρης ενημέρωση για το τι να κάνουν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης», συμπλήρωσε.
Για την οθόνη που δείχνει ένα σύστημα GPS, το οποίο απεικονίζει το σιδηροδρομικό δίκτυο, είπε: «Είναι ένα σύστημα που είναι μόνο πληροφοριακό και δεν μπορεί να στηριχθεί ο ρυθμιστής κυκλοφορίας ή οι σταθμάρχες που εκτελούν την κυκλοφορία με σιγουριά για το εάν το τρένο βρίσκεται στη γραμμή ανόδου ή καθόδου», σημείωσε.
«Αυτό που εξασφαλίζει την ασφάλεια των συρμών είναι μόνο η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση»
Σύμφωνα με τον κ. Τερεζάκη, αυτό που εξασφαλίζει την ασφάλεια των συρμών «είναι μόνο η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση». Όπως είπε ο ρυθμιστής, μπορούσε να δει την απεικόνιση των δύο αμαξοστοιχιών, αλλά δεν μπορούσε με τίποτα να καταλάβει ή να εγγυηθεί ότι κινούνται τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή.
Ο κ. Τερεζάκης δήλωσε πως «μπορούσε να δει την απεικόνιση των δύο αμαξοστοιχιών, αλλά δεν μπορούσε με τίποτα να καταλάβει ή να εγγυηθεί ότι κινούνται τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή. Ο Παντελής επέμενε και είναι καθήκον του κάθε ρυθμιστή να βεβαιωθεί ότι το τρένο έφυγε στη σωστή γραμμή».
«Ο ρυθμιστής της βάρδιας άρχισε να ψάχνει μανιωδώς, μετά από επικοινωνία με τον σταθμάρχη, να του εξηγήσει ο 59χρονος τι έχει γίνει», αποκάλυψε χαρακτηριστικά.
«Υπάρχει ένα σχέδιο, το πώς ελέγχεται η κυκλοφορία στην Ελλάδα, στο πώς ελέγχεται ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο βάσει του σχεδίου. Οι κινήσεις των τρένων ελέγχονται από 5 κέντρα τηλεδιοίκησης. Αυτό που δείχνει την πραγματική κατάσταση και κίνηση των τρένων και εξασφαλίζει την ασφάλεια των συρμών είναι μόνο η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση, κανένα άλλο σύστημα σε παγκόσμιο επίπεδο», παρατήρησε κλείνοντας ο κ. Τερεζάκης.