Ντοκουμέντο: Έγγραφο της ΡΑΣ σε Hellenic Train και ΟΣΕ 4 μέρες πριν την τραγωδία στα Τέμπη
Μεγάλη συζήτηση έχει γίνει για την εκπαίδευση που λαμβάνουν οι σταθμάρχες, καθώς είναι μία ολιγόμηνη εκπαίδευση για θέση υψηλής ευθύνης
Συνεχείς είναι οι αποκαλύψεις για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες συνέβη το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, την ώρα που έγγραφο της ΡΑΣ, το οποίο έφερε στη δημοσιότητα ο τηλεοπτικός σταθμός ΣΚΑΪ, φαίνεται η Αρχή να είχε προειδοποιήσει τον ΟΣΕ και την Hellenic Train, για ελλειπή εκπαίδευση των σταθμαρχών.
Το έγγραφο αυτό που παρουσιάσε ο ΣΚΑΪ, είχε ημερομηνία τις 24 Φεβρουαρίου 2023, λίγες ημέρες πριν το πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το έγγραφό αναφέρει ότι είχαν γίνει δύο εκτροχιασμοί αμαξοστοιχιών εκείνη την περίοδο, που σημειώθηκαν στον σταθμό Λιανοκλαδίου και στον σταθμό Τιθορέας, στις 10 και τις 21 Οκτωβρίου του 2022 αντίστοιχα. Οπως διαπιστώθηκε από τις σχετικές εκθέσεις διερεύνησης των συμβάντων, και στις δύο περιπτώσεις οι εκτροχιασμοί οφείλονται σε ανθρώπινο παράγοντα (μη ορθή διευθέτηση της αλλαγής τροχιάς από σταθμάρχη και βλάβη ψευδούς ένδειξης κυκλώματος).
Στα έγγραφα αυτά η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ρωτά αν αναλυθήκαν οι παράγοντες που οδήγησαν το προσωπικό του ΟΣΕ σε αυτό και ποιοι μπορεί να είναι (η ελλιπής εκπαίδευση, η κόπωση προσωπικού, άλλος παράγοντας) ή αν πρόκειται να ληφθούν μέτρα για την αντιμετώπισή τους.
Μάλιστα, οι εξετάσεις ελέγχονται και ως προς την εγκυρότητα τους.
Μέλος της επιτροπής από την οποία εξετάστηκε ο 59χρονος προφυλακισθείς σταθμάρχης της Λάρισας, μίλησε στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΙ και περιγράφει τη διαδικασία πιστοποίησης του και επισημαίνει πως η θεωρητική εξέταση του 59χρονου έγινε σωστά ωστόσο, όπως υπογραμμίζει η πράξη διαφέρει από τη θεωρία.
Ο 59χρονος εξεταστής τόνισε: «Απάντησαν στις ερωτήσεις. Ρωτούσαμε γενικά και για τη σηματοδότηση και για την αρμοδιότητα του σταθμάρχη και την αναγγελία ακόμα και τι αίτημα του δίνουμε του μηχανοδηγού όταν πρόκειται να αλλάξει κυκλοφορία, να αλλάξει γραμμή και όλοι ξέρανε. Η εκπαίδευση έγινε σωστά δηλαδή, η θεωρητική. Η πρακτική είναι όμως, ό,τι και να ξέρεις θεωρητικά η πράξη είναι πολύ διαφορετική και χρειάζεται πολλή εξάσκηση».
«Εγώ ας πούμε όταν ανέλαβα σε τοπικό χειριστήριο έκανα ενάμιση μήνα και εγώ αποφάσισα να το παρατείνω τόσο για να το κατανοήσω ακριβώς. Η θεωρία είναι εύκολο να τη μάθουμε σαν ποίημα. Η πράξη όμως διαφέρει», επισήμανε ο εξεταστής.
«Ολοι κάνανε δύο ή τρεις μέρες σε κάθε σταθμό της περιφέρειας και περάσανε από το ΚΕΚ. Ολα τα παιδιά περάσανε από την τηλεδιοίκηση είδαν τι είναι», προσέθεσε ο 59χρονος εξεταταστής.
«Καθόμαστε έξι μήνες μαζί και εγώ πάλι σου βάζω τα θέματα; Θα σε απορρίψω; Ποιος έχει απορριφθεί καταρχήν. Ο συγκεκριμένος σταθμάρχης έπρεπε να κριθεί προακτέος ή απορριπτέος; Γιατί βρίσκεται εκεί ποιος τον έκρινε; » διερωτάται ο Γιώργος Αποστολέρης και προσθέτει: «Σαφέστατα. Δεν είναι δυνατόν αυτό το πράγμα να λέγεται εκπαίδευση. Αν είναι να πάω και εγώ στο πανεπιστήμιο να τελειώσω γιατρός. Και ας με εξετάσουν και εμένα μία τριμελής επιτροπή οι οποίοι κάθονται δύο λεπτά και με αξιολογούν αφού μου έχουν δώσει τα θέματα και λέω ότι το κόκκαλο αυτό είναι άσπρο.»
Το έγγραφο αυτό που παρουσιάσε ο ΣΚΑΪ, είχε ημερομηνία τις 24 Φεβρουαρίου 2023, λίγες ημέρες πριν το πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το έγγραφό αναφέρει ότι είχαν γίνει δύο εκτροχιασμοί αμαξοστοιχιών εκείνη την περίοδο, που σημειώθηκαν στον σταθμό Λιανοκλαδίου και στον σταθμό Τιθορέας, στις 10 και τις 21 Οκτωβρίου του 2022 αντίστοιχα. Οπως διαπιστώθηκε από τις σχετικές εκθέσεις διερεύνησης των συμβάντων, και στις δύο περιπτώσεις οι εκτροχιασμοί οφείλονται σε ανθρώπινο παράγοντα (μη ορθή διευθέτηση της αλλαγής τροχιάς από σταθμάρχη και βλάβη ψευδούς ένδειξης κυκλώματος).
Στα έγγραφα αυτά η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ρωτά αν αναλυθήκαν οι παράγοντες που οδήγησαν το προσωπικό του ΟΣΕ σε αυτό και ποιοι μπορεί να είναι (η ελλιπής εκπαίδευση, η κόπωση προσωπικού, άλλος παράγοντας) ή αν πρόκειται να ληφθούν μέτρα για την αντιμετώπισή τους.
Ελλιπής η εκπαίδευση των σταθμαρχών
Μεγάλη συζήτηση έχει γίνει για την εκπαίδευση που λαμβάνουν οι σταθμάρχες, καθώς είναι μία ολιγόμηνη εκπαίδευση για θέση υψηλής ευθύνης.Μάλιστα, οι εξετάσεις ελέγχονται και ως προς την εγκυρότητα τους.
Μέλος της επιτροπής από την οποία εξετάστηκε ο 59χρονος προφυλακισθείς σταθμάρχης της Λάρισας, μίλησε στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΙ και περιγράφει τη διαδικασία πιστοποίησης του και επισημαίνει πως η θεωρητική εξέταση του 59χρονου έγινε σωστά ωστόσο, όπως υπογραμμίζει η πράξη διαφέρει από τη θεωρία.
«Εγώ ας πούμε όταν ανέλαβα σε τοπικό χειριστήριο έκανα ενάμιση μήνα και εγώ αποφάσισα να το παρατείνω τόσο για να το κατανοήσω ακριβώς. Η θεωρία είναι εύκολο να τη μάθουμε σαν ποίημα. Η πράξη όμως διαφέρει», επισήμανε ο εξεταστής.
«Ολοι κάνανε δύο ή τρεις μέρες σε κάθε σταθμό της περιφέρειας και περάσανε από το ΚΕΚ. Ολα τα παιδιά περάσανε από την τηλεδιοίκηση είδαν τι είναι», προσέθεσε ο 59χρονος εξεταταστής.
Οι εξεταζόμενοι γνώριζαν τα θέματα από πριν, καταγγέλλει πρώην σταθμάρχης
Ο πρώην σταθμάρχης Βόλου, Γιώργος Αποστολέρης, μίλησε στον ΣΚΑΪ και κατήγγειλε επίσης πως οι υποψήφιοι σταθμάρχες γνώριζαν τα θέματα των εξετάσεων εκ των προτέρων, καθώς οι εκπαιδευτές ήταν ταυτόχρονα και εξεταστές.«Καθόμαστε έξι μήνες μαζί και εγώ πάλι σου βάζω τα θέματα; Θα σε απορρίψω; Ποιος έχει απορριφθεί καταρχήν. Ο συγκεκριμένος σταθμάρχης έπρεπε να κριθεί προακτέος ή απορριπτέος; Γιατί βρίσκεται εκεί ποιος τον έκρινε; » διερωτάται ο Γιώργος Αποστολέρης και προσθέτει: «Σαφέστατα. Δεν είναι δυνατόν αυτό το πράγμα να λέγεται εκπαίδευση. Αν είναι να πάω και εγώ στο πανεπιστήμιο να τελειώσω γιατρός. Και ας με εξετάσουν και εμένα μία τριμελής επιτροπή οι οποίοι κάθονται δύο λεπτά και με αξιολογούν αφού μου έχουν δώσει τα θέματα και λέω ότι το κόκκαλο αυτό είναι άσπρο.»