Η ανάλυση των στοιχείων του πίνακα ελέγχου στoν σταθμό της Λάρισας δείχνει ότι ο μοιραίος σταθμάρχης από τη στιγμή που έμεινε μόνος του δεν πραγματοποίησε καμία ηλεκτρονική χάραξη για τα τρένα που διαχειρίστηκε, μαζί με την αμαξοστοιχία του Intercity.

Σε έγγραφο αναγράφεται ότι την ώρα που αποχώρησαν οι δύο εμπειρότεροι σταθμάρχες –χωρίς να τηρήσουν το ωράριό τους– ο 59χρονος δεν έχει αγγίξει το ηλεκτρονικό σύστημα τηλεδιοίκησης.

Συγκεκριμένα, από τις 22.12.51 στις 28 Φεβρουαρίου έως τις 01.39.38 δεν έγινε ούτε μία ηλεκτρονική χάραξη και όλα γίνονταν χειροκίνητα.

Η αμαξοστοιχία 62, που συγκρούστηκε με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 57 άνθρωποι στα Τέμπη, έφθασε στον σταθμό της Λάρισας στις 23:04 και η σύγκρουση έγινε σχεδόν 20 λεπτά αργότερα.

Τις ίδιες ώρες ο σταθμάρχης διαχειρίστηκε με τον ίδιο τρόπο και άλλα τρένα, όπου και πάλι είχε κάνει λάθος σε ένα, αλλά το αντιλήφθηκε εγκαίρως ο μηχανοδηγός.

Αντιθέτως, από τις δοκιμές που έγιναν από τις 01.39.39 έως τις 02.39.45 το σύστημα λειτουργούσε κανονικά, σύμφωνα με το έγγραφο που παρουσίασε το Mega.

Eίναι προφανές ότι ο σταθμάρχης δεν είχε τις κατάλληλες γνώσεις και δεν είχε την κατάλληλη εκπαίδευση, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους πολλά νέα παιδιά. Οι περισσότεροι νεκροί είναι κάτω των 30 ετών.

Αν και το έργο της χάραξης της ηλεκτρονικής πορείας των αμαξοστοιχιών, για τον σταθμό της Λάρισας, έχει ολοκληρωθεί, η αντιπολίτευση αμφιβάλλει αν βρίσκεται σε λειτουργία και κυρίως αν χρησιμοποιείται από τους σταθμάρχες.

Σε έγγραφο του ο ΟΣΕ, στις 23/12/2022, αναφέρει: «Οι σταθμάρχες Λάρισας υποχρεωτικά θα σχηματίζουν τη διαδρομή με τη χρήση κομβίων αφετηρίας–στόχου. Τα φωτοσήματα εξόδου θα παραμένουν κλειστά και η υπέρβασή τους θα γίνεται με εντολή του σταθμάρχη, αφού πρώτα βεβαιωθεί ότι σχημάτισε την κατάλληλη διαδρομή και ότι συντρέχουν οι συνθήκες ελευθερίας του τμήματος αποκλεισμού έως τον επόμενο εν υπηρεσία σταθμό».

Πάντως, ο επόπτης της Λάρισας ισχυρίζεται πως σε συγκέντρωση προσωπικού που συγκάλεσε στις 25 Ιανουαρίου 2023 με τους 14 νέους σταθμάρχες και τους 13 παλαιούς, προκειμένου να μοιράσει αρμοδιότητες και να διευκρινίσει διαδικαστικά ζητήματα, κανείς από τους συναδέλφους του δεν είπε το παραμικρό για τον σταθμάρχη της Λάρισας, παρότι εκ των υστέρων βγήκαν αρκετοί υποστηρίζοντας ότι είχαν επισημάνει την ανεπάρκειά του. Μάλιστα, και ο ίδιος ο 59χρονος επιβεβαίωσε πως είναι έτοιμος να τοποθετηθεί σε οποιοδήποτε πόστο του ανατεθεί.

Το πόρισμα-κόλαφος για την ανεπαρκή εκπαίδευση


Άλλωστε, σύμφωνα και με το πόρισμα της ΡΑΣ, διαπιστώνεται ότι ο σταθμάρχης δεν είχε εκπαιδευτεί σωστά, αφού δεν προκύπτει πως ολοκληρώθηκε η β' φάση της θεωρητικής με την πρακτική εκπαίδευση και πως οι βεβαιώσεις των επιθεωρητών του ΟΣΕ για επιτυχή αποφοίτηση είναι τουλάχιστον ψευδείς.

Όσον αφορα τον σταθμάρχη, η ΡΑΣ αναφέρει: «Δεν τεκμηριώνεται η σωστή και ολοκληρωμένη θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση των εκπαιδευόμενων του συγκεκριμένου κύκλου μαθητείας, σύμφωνα με τις απαιτήσεις που καταγράφονται στον Οδηγό Σπουδών».

Για τις ευθύνες του ΟΣΕ, ωστόσο, η Αρχή τονίζει μεταξύ άλλων: «Δεν εξασφάλισε, ως όφειλε, πρόγραμμα κατάρτισης του προσωπικού και των συστημάτων, τα οποία διασφαλίζουν ότι διατηρείται η επάρκεια προσόντων του προσωπικού και εκτελούνται αναλόγως τα σχετικά καθήκοντα, συμπεριλαμβανομένων ρυθμίσεων σχετικά με την καλή φυσική και ψυχολογική κατάσταση».

Και: «H κατάρτιση που παρασχέθηκε από τον ΟΣΕ στο συγκεκριμένο ελεγχόμενο θεωρητικό και πρακτικό κύκλο εκπαίδευσης και αφορά σε προσωπικό του ΟΣΕ που επιτελεί κρίσιμα καθήκοντα ασφάλειας (σταθμάρχες) υπήρξε ελλιπής και ως εκ τούτου ανεπαρκής».