Τέμπη: Έτσι συνέβη η τραγωδία - Όλη η απολογία του επιθεωρητή Νικολάου - Οι βάρδιες, η εκπαίδευση και οι συνομιλίες
Τι συνέβη το μοιραίο βράδυ της σύγκρουσης
Στα δικά του συμπεράσματα για το πώς συνέβη η τραγωδία, αλλά και το τι συνέβη την μοιραία νύχτα που οδήγησε στο πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη αναφέρθηκε κατά την απολογία του ο επιθεωρητής Δημήτρης Νικολάου.
Η απολογία του ήταν πολύωρη, στην οποία έδωσε τις δικές του απαντήσεις στις ανακριτικές αρχές γύρω από τα κρίσιμα ερωτήματα για το σιδηροδρομικό δυστύχημα που σόκαρε και βύθισε στη θλίψη τη χώρα.
Σημειώνεται ότι ο Νικολάου προφυλακίστηκε χθες το βράδυ μετά τη μαραθώνια απολογία του. Πρόκειται για το δεύτερο άτομο που οδηγείται στη φυλακή μετά τον σταθμάρχη Βασίλη Σαμαρά.
Η πορεία του επιθεωρητή στον ΟΣΕ
Ο Νικολάου, σύμφωνα με το iefimerida.gr ξεκίνησε την απολογία του παρουσιάζοντας ένα μίνι ιστορικό για το πώς μπήκε και εξελίχθηκε επαγγελματικά στον ΟΣΕ, τη συνδικαλιστική του δράση, ενώ ανέφερε ότι από το 2020, όταν και ανέλαβε τη συγκεκριμένη θέση του προϊσταμένου, εξαρχής επισήμανε την έλλειψη προσωπικού σε ό,τι αφορά σταθμάρχες και κλειδούχους, αλλά και τη μη παράδοση του έργου από την περίφημη σύμβαση 717, αλλά και τη μη λειτουργία του Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας.
Όπως υποστηρίζει, επί της θητείας του και με πρωτοβουλία του άλλαξαν τα ωράρια στις βάρδιες των σταθμαρχών:
Από 6:00-14:30 σε 6:00-15:00.
Από 14:00-22:30 σε 14:00-23:00.
Από 22:00-06:30 σε 22:00-07:00.
Όπως εξήγησε, η επιπλέον μισή ώρα μπήκε στο πρόγραμμα για να γίνεται καλύτερη ενημέρωση του προσωπικού κατά την παράδοση-παραλαβή της ανάληψης εργασίας, ενώ σε κάθε ωράριο βρίσκονταν πλέον του ενός εργαζόμενου. Επίσης, αναφέρει πως είχε κάνει γνωστό ότι για τυχόν αλλαγές στις βάρδιες θα πρέπει να ενημερώνεται και να γίνονται κατόπιν συνεννόησής του.
Στη συνέχεια απαρίθμησε τις επιστολές που έστειλε σχετικά με το προσωπικό, τις εργασίες στις γραμμές, επικείμενες συνταξιοδοτήσεις και άλλα.
Αναφέρθηκε, ακόμη, σε μια πρόσφατη συνάντησή του στα γραφεία επιθεώρησης της Λάρισας στην οποία παρευρέθηκαν τοπικά στελέχη του ΟΣΕ (κεντρικοί σταθμάρχες), όπου -όπως είπε- τους επισήμανε την τήρηση του γενικού κανονισμού κυκλοφορίας, την απαρέγκλιτη τήρηση των ωραρίων, των τηλεγραφημάτων, την ακριβή και ορθή επικοινωνία με τους μηχανοδηγούς των αμαξοστοιχιών, αλλά και να ενημερώνουν περί του ρόλου των παλαιών σταθμαρχών (αρχαιότητα) σε περίπτωση ταυτόχρονης παρουσίας στον εκάστοτε σταθμό και της συνακόλουθης ανάληψης καθηκόντων.
Και πρόσθεσε για τη συνάντηση αυτή: «Επίσης τονίστηκε, τόσο από εμένα όσο και από τους κεντρικούς σταθμάρχες, ότι αν νιώσουν οποιαδήποτε αδυναμία ως προς τα καθήκοντά τους, να το αναφέρουν. Επισημαίνεται ότι ουδείς από τους κεντρικούς σταθμάρχες μού ανέφερε οποιαδήποτε παρατήρηση για τους νεοπροσληφθέντες, καθώς ούτε και οι νέοι, ρωτώντας τους έναν-έναν, μου ανέφεραν κάποιο κώλυμα. Επιπλέον, όταν ανέφερα ότι το ίδιο βράδυ (25/01/2023) αναλαμβάνει ο κ. Σαμαράς νυχτερινή υπηρεσία, ουδείς σχολίασε».
Τι λέει για την καταλληλότητα του Βασίλη Σαμαρά
Σε ό,τι αφορά τον σταθμάρχη Βασίλη Σαμαρά και τη βάρδια τη συγκεκριμένη ημέρα, αλλά και για το αν ήταν κατάλληλος ή όχι, ο επιθεωρητής αναφέρει στο απολογητικό του σημείωμα:
«Όταν και εξεδόθη το πρόγραμμα περί τα τέλη του μηνός Ιανουαρίου, ο κ. Σαμαράς θα λάμβανε επτά (7) ημερήσιες αναπαύσεις, θα επέστρεφε στη Λάρισα για μαθητεία-ενημέρωση νύχτα την 22α και 23η Φεβρουαρίου και θα συνέχιζε νύχτα μόνος του.
Όμως, λόγω έκτακτων αναγκών (μονοδρόμηση πορείας) στον σταθμό των Ν. Πόρων που διαθέτει διπλή γραμμή, πήγε να εργαστεί 20-22 Φεβρουαρίου εκεί, την πρώτη μέρα μαζί με τη Ζ. (νεοπροσληφθείσα) για να ενημερωθεί και ώρες 13.30 - 21.30 και μετά 21 και 22 Φεβρουαρίου, ώρες 07.30 - 15.30. Στο σημείο αυτό να αναφερθεί ότι πέρα από την πιο απαιτητική κατάσταση αυτή της μονοδρόμησης, διαχειρίστηκε μόνος του 22 αφίξεις/αναχωρήσεις τρένων.
Μάλιστα, την 21η Φεβρουαρίου μετέβην στον σταθμό των Ν. Πόρων για επιθεώρηση.
Ο κ. Σαμαράς ήταν ο μόνος από τους νεοπροσληφθέντες με την πιο πρόσφατη νυχτερινή βάρδια στη Λάρισα τον μήνα Ιανουάριο.
Εδώ να τονιστεί ότι κ. Σαμαράς με την πρόσληψή του παρουσιάστηκε τον μήνα Ιούλιο στον Σ. Λάρισας και από 07/07/2022 έως και 31/07/2022 ευρισκόταν καθημερινά κατά τις πρωινές ώρες στο γραφείο κίνησης (σχετ. 31)».
Σημειώνει, ακόμη, ότι μαζί με έναν ακόμη νεοπροσληφθέντα ο Σαμαράς είχε κάνει τις περισσότερες ώρες μαθητείας κατά τη νυχτερινή βάρδια στη Λάρισα.
Η μαθητεία του Σαμαρά
Για τη μαθητεία του Σαμαρά ο επιθεωρητής Νικολάου ανέφερε:
«Ο κ. Σαμαράς Βασίλειος τον μήνα Ιανουάριο πραγματοποίησε τη μαθητεία του ως εξής:
Την 02α/01/2023 έως 08η/01/2023 στον Σταθμό της Καλαμπάκας με ωράριο 10:30 έως 19:30. Την πρώτη ημέρα ευρισκόταν μαζί μου, τις υπόλοιπες τρεις ημέρες με τον κ. Τσιπνή και έκτοτε με τον κ. Τσιότρα.
Την 09η/01/2023 έως και 21η/01/2023 στον Σταθμό του Λιτόχωρου.
Την 23η/01/2023 και 24η/01/2023 πραγματοποιήθηκαν οι απαιτούμενες εξετάσεις.
Την 25η/01/2023 έλαβε χώρα συγκέντρωση κατά την οποία ενημερώθηκαν περί της τήρησης των ωραρίων.
Την 26η/01/2023 συνεχίζει τα καθήκοντά του στον Σταθμό της Λάρισας στη νυχτερινή βάρδια».
Και προσθέτει παρακάτω:
«Τον μήνα Ιανουάριο ο κ. Σαμαράς, όντας δόκιμος υπό το καθεστώς της μαθητείας, μετακινήθηκε στην Καλαμπάκα και στο Λιτόχωρο, ως αναφέρθηκε. Μετά τις εξετάσεις του μετακινήθηκε στη Λάρισα, όπου εργάστηκε κατά τη νυχτερινή βάρδια, μαζί με δύο παλαιότερους - αρχαιότερους σταθμάρχες. Ενώ τον μήνα Φεβρουάριο μέχρι και την 14η/02/2023 εργάστηκε στον Σταθμό της Καλαμπάκας αποκλειστικά μόνος του, σε δρομολόγιο μονής γραμμής. Εν συνεχεία έλαβε διαδοχικά πέντε (5) ημέρες ανάπαυσης (ρεπό) (Σχετ. 23) και μετέβη πλέον στον Σταθμό των Νέων Πόρων από την 20ή/02/2023 έως και την 22α/02/2023, σε διπλή γραμμή μαζί με την κ. Ζ.Ε., η οποία ως ανέφερα ανωτέρω άνηκε ομοίως στους νεοπροσληφθέντες εργαζομένους, προκειμένου να διαχειριστούν αποκοπή γραμμής καθόδου σε διπλή γραμμή - κατάσταση πιο απαιτητική. Την 23η/02/2023 μετακινείται στον Σταθμό της Λάρισας νύχτα για ενημέρωση-μαθητεία μαζί με την κ. Τ.Ε. (αρχαιότερη). Από την 24η/02/2023 έως και την 28η/02/2023 εργάζεται αποκλειστικά μόνος του. Να σημειωθεί εδώ ότι σύμφωνα με το αρχικό πρόγραμμα του μήνα Φεβρουάριου του έτους 2023 οι ημέρες ανάπαυσης - ρεπό του κ. Σαμαρά ήταν επτά (7)».
Και παρακάτω συνεχίζει:
«Ο κ. Σαμαράς ήταν ο μοναδικός που είχε πραγματοποιήσει πρόσφατη μαθητεία στη νυχτερινή βάρδια τον μήνα Ιανουάριο στη Λάρισα, ως αναφέρθηκε ανωτέρω, εκπληρώνοντας επαρκώς τα καθήκοντά του. Ουδέποτε, ΟΥΔΕΙΣ εκ των συναδέλφων του -παλαιότερων σταθμαρχών- μου ανέφερε το οιοδήποτε πρόβλημα ή την οιαδήποτε έλλειψη γνώσεων. Άλλωστε, να διευκρινιστεί ότι και τους προγενέστερους μήνες και πιο συγκεκριμένα τον μήνα Δεκέμβρη του έτους 2022 και τον μήνα Νοέμβριο του έτους 2022, ο κ. Σαμαράς Βασίλειος εργάστηκε αφενός στη Λάρισα, αφετέρου στη νυχτερινή βάρδια».
Η μοιραία νύχτα στα Τέμπη
Σε ό,τι αφορά τη μοιραία νύχτα στα Τέμπη, ο επιθεωρητής αναφέρει ότι μέχρι τις 23:40 δεν είχε ενημερωθεί για την ύπαρξη οποιουδήποτε προβλήματος, σημειώνοντας ότι ο σταθμάρχης έχει υποχρέωση να αναφέρει το οποιοδήποτε πρόβλημα.
Και ακολούθως εξιστορεί τι συνέβη:
«Μεταξύ 23.40 και 23.55 ενημερώνομαι τόσο από την κ. Ζ. όσο και από τον ρυθμιστή κυκλοφορίας Αθηνών κ. Κ.Π. ότι κατόπιν σχετικών αναζητήσεων της επιβατικής αμαξοστοιχίας που εκτελεί το δρομολόγιο Αθήνα - Θεσσαλονίκη (62) και της εμπορικής αμαξοστοιχίας που εκτελεί το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη - Αθήνα (63503), αμφότεροι οι μηχανοδηγοί δεν απαντούν στις τηλεφωνικές κλήσεις.
Άμεσα και περί την ώρα 23:44 τηλεφωνώ, το πρώτον, στον κ. Σαμαρά Βασίλειο προκειμένου να ενημερωθώ. Τότε ήταν που έλαβα την απάντηση "Προϊστάμενε, δεν μπορώ να προσδιορίσω από ποια γραμμή έχω διώξει την αμαξοστοιχία". Δεν μπορώ να αμφισβητήσω ότι ευρισκόταν σαφέστατα υπό το καθεστώς ταραχής και σύγχυσης. Σε σχετικές επόμενες ερωτήσεις που του έθεσα με ενημέρωσε ότι η επιβατική αμαξοστοιχία (62) αφίχθη στον Σταθμό περί την ώρα 23:02 και αναχώρησε περί την ώρα 23:04, ενώ η εμπορική αμαξοστοιχία (63503) ύστερα από πληροφόρησή του από τη σταθμάρχη Νέων Πόρων κ. Ζ.Ε., αναχώρησε από τον εν λόγω σταθμό με κατεύθυνση την Αθήνα περί την ώρα 23:05.
Περί την ώρα 23.46 τηλεφωνώ και στον κλειδούχο της νυχτερινής βάρδιας στη Λάρισα κ. Τ.Α., προκειμένου να με ενημερώσει. Εν τούτοις, μου αναφέρει ότι δεν γνωρίζει τίποτα, καθώς βρίσκεται αρκετά μακριά, ήτοι εκτός του σταθμού Λάρισας και συγκεκριμένα στην αιχμή 101 (προς σταθμό Μεζούρλο). Έπειτα, περί την ώρα 23.50, τηλεφωνώ στον απογευματινό σταθμάρχη κ. Π. και τον ρωτάω τι ακριβώς παρέδωσε αλλά και πώς παρέδωσε στον κ. Σαμαρά, με αυτόν να με ενημερώνει ότι παρέδωσε κανονικά.
Συνδυάζοντας όλες τις ανωτέρω πληροφορίες, αμέσως αντιλήφθηκα ότι κάποιο άσχημο συμβάν έχει λάβει χώρα. Ως εκ τούτου, δίχως δεύτερη σκέψη αναχώρησα από τον Βόλο, όπου ευρισκόμουν τη δεδομένη χρονική στιγμή, μαζί με τον γραμματέα κ. Π.Δ. για τη Λάρισα. Κατά τη διάρκεια της διαδρομής και περί την ώρα 23:55 ενημερώνομαι από τον κ. Κ. ότι οι δύο αμαξοστοιχίες συγκρούστηκαν στη γεωγραφική περιοχή "Ευαγγελισμός" Λάρισας. Περί την ώρα 23.58 επικοινωνώ εκ νέου με τον κ. Π. και του δίνω εντολή αμέσως να μεταβεί στον σταθμό Λάρισας γιατί έχουμε συμβάν. Περί την ώρα 01:05 κατέφθασα πλέον στο σημείο όπου παρέμεινα για δέκα (10) λεπτά, προκειμένου να ενημερώσω τον διευθυντή Κυκλοφορίας κ. Χρυσάγη Κωνσταντίνο. Ύστερα, μετέβην στον Σταθμό της Λάρισας για να συναντήσω τον κ. Σαμαρά Βασίλειο.
Οφείλω και πάλι να υπομνήσω ότι ευρισκόταν σε άσχημη ψυχολογική κατάσταση. Να σημειωθεί ότι μέχρι εκείνη τη στιγμή ουδείς γνώριζε τον ακριβή αριθμό των θυμάτων, αλλά και το μέγεθος της καταστροφής. Ο κ. Σαμαράς μού ανέφερε ότι "η αμαξοστοιχία έφυγε 23.04, έδωσα αναχώρηση μέσω ραδιοτηλεφώνου ότι υπάρχει ελεύθερη γραμμή έως τον Σταθμό των Νέων Πόρων. Δεν αντιλήφθηκα ότι η αμαξοστοιχία (62) εισήλθε στη γραμμή καθόδου, ενώ έπρεπε να βαίνει στη γραμμή ανόδου, γιατί δεν έκανα χρήση της αιχμής 118". Ενώ, κατόπιν τεθείσης από μέρους μου ερώτησης περί αποστολής δελτίου 1001 ειδοποίησης, "δεν εξέδωσα 1001 όπως θα έπρεπε, ανέφερα στους μηχανοδηγούς της επιβατικής αμαξοστοιχίας ότι έχουν ελεύθερη γραμμή μέχρι τους Νέους Πόρους, χωρίς να πω σε ποια γραμμή κινείται".
Εν συνεχεία, ο κ. Σαμαράς με πληροφόρησε ότι ο κ. Π. είχε αποχωρήσει νωρίτερα από την εργασία του, ήτοι περί την ώρα 21:45-21:50. Ρώτησα εκ νέου τον κ. Π. αλλά επέμενε στην αρχική του τοποθέτηση.
Μετέπειτα ενημερώθηκα ότι ο κεντρικός σταθμάρχης Λάρισας κ. Ζ. Γ., ο οποίος είχε απογευματινή 1424, έδωσε εντολή στον σταθμάρχη κ. Π. να παραμείνει μέχρι την ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας, εξασφαλίζοντας την άφιξη της αμαξοστοιχίας (62) στη Λάρισα, η οποία είχε καθυστέρηση.
Στην ανακριτική του κατάθεση ο κ. Ζ. επεσήμανε ότι «αφού μίλησα με τον κ. Σαμαρά, μετά από λίγο κάλεσα τον Π. στο κινητό του περί ώρα 22:45 και τον ρώτησα πού βρίσκεται και μου απάντησε ότι έχει φύγει. Και τον ρώτησα γιατί έφυγε και μου απάντησε "Πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω;"».
Η γραμμή και πώς έγινε η διαχείριση εκείνο το βράδυ
«Η γραμμή μεταξύ Λάρισας - Θεσσαλονίκης είναι διπλή γραμμή, καθώς διαθέτει γραμμή ανόδου και γραμμή καθόδου. Όταν δεν υπάρχει η οιαδήποτε βλάβη στην εκάστοτε αμαξοστοιχία, τότε η γραμμή ανόδου - καθόδου ευρίσκεται σε πλήρη λειτουργία. Όταν όμως λαμβάνουν χώρα εργασίες, τότε λειτουργεί μόνο μία γραμμή και ως εκ τούτου οι αμαξοστοιχίες κινούνται σε μονή γραμμή.
Ως ήδη ειπώθηκε, την 28η/02/2023 και περί την ώρα 19:47 μού τηλεφώνησε ο σταθμάρχης Λάρισας κ. Π. που εκτελούσε το απογευματινό ωράριο και με ενημέρωσε περί της ύπαρξης βλάβης αμαξοστοιχίας στην περιοχή της Ζαχάρεως και ως εκ τούτου χρειαζόταν τη συνδρομή κλειδούχου στο σημείο προκειμένου να πραγματοποιηθεί ομαλά η κυκλοφορία της αμαξοστοιχίας. Το ζήτημα αυτό άμεσα επιλύθηκε. Στην περίπτωση αυτή, ο σταθμάρχης οφείλει να εκδώσει το υπόδειγμα 1001 και να το επιδώσει στον μηχανοδηγό και στον προϊστάμενο της αμαξοστοιχίας. Το εν λόγω υπόδειγμα συντάσσεται σε τρία (3) αντίγραφα - αντίτυπα εκ των οποίων το ένα παραδίδεται στο μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας, το άλλο στον προϊστάμενο και το άλλο παραμένει φυσικά στο βιβλίο που διατηρεί ο σταθμάρχης. Υπάρχουν περιπτώσεις, όπως μεταξύ άλλων τα έκτακτα καιρικά φαινόμενα, όπου το υπόδειγμα 1001 επιδίδεται και τηλεφωνικώς μέσω ραδιοτηλεφώνου.
Επί παραδείγματι, σε περίπτωση μη ορθής λειτουργίας του φωτοσήμου που ευρίσκεται στη γραμμή ανόδου προς Θεσσαλονίκη, και το οποίο επί σειρά ετών δεν ευρισκόταν σε λειτουργία αν και από τον μήνα Νοέμβριο του έτους 2022 είχε παραδοθεί από τις προαναφερθείσες εταιρείες (ήτοι ΕΡΓΟΣΕ και ΑΛΣΤΟΜ), τότε ο σταθμάρχης όφειλε είτε να εκδώσει και να επιδώσει το υπόδειγμα 1001 στον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας, είτε μέσω ραδιοτηλεφώνου να επικοινωνήσει και να ενημερώσει τον μηχανοδηγό ότι μπορεί να πραγματοποιήσει την έξοδο από τον σταθμό ακόμη και με ερυθρό φωτόσημο. Με τη σειρά του, ο μηχανοδηγός όφειλε να ενημερώσει ότι έλαβε γνώση και αντιστοίχως να εκφωνήσει ότι εξέρχεται με ερυθρό φωτόσημο και πραγματοποιεί την πορεία του επί της γραμμής (ανόδου ή καθόδου).
Τα ανωτέρω, ΣΑΦΩΣ, καταγράφονται και μαγνητοφωνούνται από τα Κεντρικά Γραφεία του ΟΣΕ που εδρεύουν στην Αθήνα, επί της οδού Καρόλου αριθ. 1. Ακολούθως, διατηρούνται αρχεία.
Οι εταιρείας ΕΡΓΟΣΕ και ΑΛΣΤΟΜ με την παράδοση της σηματοδότησης, παρέδωσαν και τον ηλεκτρικό πίνακα κυκλοφορίας, ο οποίος ευρίσκεται στο γραφείο κίνησης που εργάζεται ο σταθμάρχης. Εν τοις πράγμασι, πρόκειται για έναν πίνακα μέσω του οποίου ο σταθμάρχης ελέγχει την κίνηση των αιχμών, είτε χειροκίνητα μέσω κλειδιού, είτε αυτόματα και προβαίνει σε "χάραξη" μέσω διακοπτών σφαιρικού σχήματος (μπουτόν). Όταν η αιχμή γυρίσει, ανάβει και η αντίστοιχη λυχνία. Η ένδειξη της λυχνίας υποδεικνύει και την αντίστοιχη εντολή του σταθμάρχη. Η ερυθρή ένδειξη αυτομάτως σηματοδοτεί την ύπαρξη προβλήματος.
Οι οδηγίες που έχουν δοθεί, άλλωστε, είναι σαφείς και προκύπτουν από το υπ’ αριθμ. Πρωτ. 034554/02.08.2022 έγγραφο του ΟΣΕ με θέμα τον χειρισμό σηματοδοτικών συστημάτων - σχηματισμό διαδρομών, όπου επισημαίνεται ότι η χάραξη οφείλει να γίνεται με χάραξη σηματοτεχνικής διαδρομής και όχι χειρισμό καθεμιάς αλλαγής τροχιάς (Σχετ. 25).
Στην προκειμένη περίπτωση, η αιχμή 118 ήταν, μεταξύ άλλων, σε παρακαμπτήριο, ήτοι διαγώνιο, λόγω της άφιξης της αμαξοστοιχίας (2597) από τη Θεσσαλονίκη την 22.50 ώρα. Επομένως, υπήρχε το χρονικό περιθώριο των δεκατριών (13) λεπτών μέχρι την αναχώρηση της επιβατικής αμαξοστοιχίας (62) την 23.04 ώρα, για να γυρίσουν όλες οι αιχμές στην κυρία θέση και να βεβαιωθεί ο σταθμάρχης ότι οι αλλαγές τροχιάς από τις οποίες θα διέλθει η αμαξοστοιχία έχουν διευθετηθεί, ούτως ώστε η αμαξοστοιχία να ακολουθήσει την ορισθείσα από αυτόν διαδρομή (άρθρο 117 παρ. 1170 (γ) / ΦΕΚ 698/ 01-03-2019).
Η επιβατική αμαξοστοιχία (62), η άφιξη της οποίας θα ήταν περί ώρα 22.09 στη Λάρισα χωρίς καθυστέρηση, αφικνούνταν από τον σταθμό Παλαιοφάρσαλο στη Λάρισα σε μονή γραμμή καθόδου. Ο σταθμάρχης κ. Σαμαράς ορθώς ανέφερε στον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας ότι "με νούμερο τάδε περνάς την κόκκινη ένδειξη εισόδου μέσω διαγώνιου, έρχεσαι στη γραμμή ανόδου". Αφ’ ης στιγμής η αμαξοστοιχία εισήλθε στη γραμμή ανόδου και ετοιμαζόταν προς αναχώρηση, όφειλε να πατήσει από τον πίνακα κυκλοφορίας το κουμπί 11 μέχρι το τελευταίο κουμπί του πίνακα (προς τα αριστερά), προκειμένου να χαράξει την έξοδο της γραμμής ανόδου».
Συμπερασματικά ο επιθεωρητής Νικολάου αναφέρει:
«Αν τα χειριζόταν αυτός τα κλειδιά (χειροκίνητα) και είχε την αιχμή 118 στην παρακαμπτήριο, ο πίνακας δεν θα έπαιρνε τη χάραξη και ο σταθμάρχης θα το είχε αντιληφθεί, διότι ο πίνακας δεν θα παρουσίαζε ενδείξεις. Άρα, θα γυρνούσε την αιχμή στην κυρία θέση και θα ξαναέκανε χάραξη.
Αν τα είχε στο αυτόματο, και χάραζε την έξοδο της ανόδου, το κλειδί 118 θα γύριζε μόνο του στην κυρία.
Είτε πραγματοποιούσε το ανωτέρω χειροκίνητα μέσω των αναφερόμενων ως άνω τρόπων, είτε ήταν στο αυτόματο, για να χαράξει την πορεία, η ένδειξη εξόδου της γραμμής ανόδου θα ήταν κόκκινη, λόγω κόκκινου κυκλώματος στην περιοχή της Ζαχάρεως - δεν έχει αποκατασταθεί από το 2019 ένεκα πυρκαγιάς στον χώρο των συσσωρευτών του κτιρίου της σηματοδότησης.
Με τα αντικειμενικά δεδομένα, γίνεται αντιληπτό ότι ουδέποτε προέβη σε χάραξη πορείας για να ασφαλίσει την αμαξοστοιχία σε ευθεία γραμμή. Δεδομένου ότι έκανε λάθος χειρισμό και το κλειδί 118 ήταν παρακαμπτήριο (διαγώνιος), η ύπαρξη ερυθράς ένδειξης στον πίνακα συνεπάγεται τη μη είσοδο της αμαξοστοιχίας σε ευθεία γραμμή, κάτι το οποίο γίνεται αμέσως αντιληπτό.
Προκύπτει, δε, από τα τελευταία δεδομένα ότι κατά τις προηγούμενες βάρδιες που εκτελούσε κανονικά το ωράριό του είχε κάνει χρήση του πίνακα, αφού οι χειρισμοί του καταγράφονται.
Έπειτα, περί την ώρα 23:04 αναχώρησε η επιβατική αμαξοστοιχία (62) από τον σταθμό της Λάρισας και την ίδια ώρα αναχώρησε και η εμπορική αμαξοστοιχία (63503) από τον σταθμό των Νέων Πόρων, ήτοι εδόθησαν ταυτόχρονες αγγελίες αναχώρησης. Αφενός η σταθμάρχης του σταθμού των Νέων Πόρων κ. Ζ. έδωσε αγγελία για αναχώρηση της εμπορικής σε γραμμή καθόδου, αφετέρου ο σταθμάρχης του σταθμού της Λάρισας κ. Σαμαράς έδωσε αγγελία αναχώρησης της επιβατικής σε γραμμή ανόδου, προβαίνοντας σε λανθασμένο χειρισμό, με αποτέλεσμα η αμαξοστοιχία να εισέλθει σε γραμμή καθόδου! Επί τη βάσει αυτών των δεδομένων, το δυστύχημα προσδιορίζεται περί την ώρα 23:20.
Συνάμα, εάν οι απογευματινοί σταθμάρχες, κ. Π. και κ. Χ. και είχαν τηρήσει το ωράριό τους πιστά, όπως προβλέπεται με τα άρθρα 37 παρ. 1 (ΚΕΦΑΛΑΙΟ Θ΄) (σχετ. 27) και 49 παρ. 1 (ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΑ΄) ΦΕΚ2623/30-05-2022 (σχετ. 27α), θα ευρίσκονταν στον Σταθμό κατά την ώρα αγγελίας της αναχώρησης του προαστιακού της Θεσσαλονίκης (αμαξοστοιχία 2597) από τους Ν. Πόρους και ώρα 22.14 ως εμφαίνεται στον σχετικό εποπτικό πίνακα, επομένως όφειλαν να την υποδεχτούν στον σταθμό (άρθρο 105 παρ. 1047 ΦΕΚ Β’698/01-03-2019). Ακολούθως, μετά τη διέλευση της αμαξοστοιχίας από την αιχμή 118 και με την άφιξή της ώρα 22.50, θα έπρεπε όλες οι αλλαγές τροχιάς να επαναφερθούν στην κανονική τους θέση (άρθρο 5 παρ. 54(ζ)/ ΦΕΚ698/ 01-03-2019) (σχετ. Ι). Ως εκ τούτου, ο κ. Π. ως αρχαιότερος θα ρύθμιζε τη χάραξη πορείας. Με βάση τα παραπάνω τονίζεται ότι η αναγγελία αναχώρησης της αμαξοστοιχίας 62 από τον σταθμό του Παλαιοφαρσάλου ήταν 22.38.
Ουδέποτε, επισημαίνω, ενημερώθηκα από αμφοτέρους τους σταθμάρχες ότι αναχώρησαν για τον οιονδήποτε λόγο από την εργασία τους. Σαφέστατα και ο κ. Σαμαράς όφειλε με τη σειρά του να με ενημερώσει ότι οι έτεροι δύο σταθμάρχες δεν τήρησαν το ωράριό τους.
Ύστερα, τα δρομολόγια και οι αμαξοστοιχίες που επρόκειτο να αφιχθούν από τον σταθμό της Λάρισας ήταν πολύ συγκεκριμένα».
Σημειώνει σε κάποιο σημείο της κατάθεσής του ότι ο πίνακας της τοπικής τηλεδιοίκησης της Λάρισας καλύπτει απόσταση 7 χλμ. και λίγο παρακάτω υποστηρίζει:
«Από μέτρηση μέσω της εφαρμογής "Fields Area Measure" προκύπτει ότι το κλειδί 118 βρίσκεται περίπου 1,4 χλμ. από τον σταθμό της Λάρισας, άρα στο 346,8 χιλιόμετρο. Επομένως για περίπου 6,5 χιλιόμετρα το τρένο ήταν στην κάθοδο και ορατό από τον πίνακα. Για να υπολογιστούν ωστόσο ΟΡΘΩΣ τα λεπτά που ήταν ορατό θα πρέπει να υπολογιστεί η ταχύτητά του (επί παραδείγματι, εάν κινούνταν με μέσο όρο 70 χλμ. την ώρα, θα διήνυε την απόσταση των 6,5 χλμ. σε περίπου 5μισι λεπτά)».
Σε ό,τι αφορά τα δικά του συμπεράσματα για το δυστύχημα των Τεμπών, ανέφερε:
«Προσπαθώντας -ουχί ακροθιγώς- να αποτυπώσω τα αντικειμενικά δεδομένα και να προσδιορίσω κατόπιν τα αίτιά του υπό κρίση δυστυχήματος, οδηγούμαι στο συμπέρασμα ότι συνονθύλευμα λανθασμένων χειρισμών και παραλείψεων έλαβαν χώρα. Ο χειρισμός του σταθμάρχη κ. Σαμαρά ως εισφέρθηκε ανωτέρω, η μη τήρηση του ωραρίου από τους έτερους δύο σταθμάρχες και η παράλειψη του πρώτου μηχανοδηγού, του δεύτερου μηχανοδηγού που ευρισκόταν εκεί αλλά και του προϊστάμενου του τρένου να επικοινωνήσουν με τον σταθμάρχη της Λάρισας άμα τη είσοδό τους στη γραμμή καθόδου, ως όφειλαν, σκιαγραφούν το σκηνικό της σύγκρουσης των δύο αμαξοστοιχιών».