Έγγραφο – ντοκουμέντο της επιθεώρησης κυκλοφορίας των συρμών ΟΣΕ στον σταθμό της Λάρισας αποδεικνύει ότι ο Β.Σ., ο σταθμάρχης το μοιραίο βράδυ στα Τέμπη, είχε γνώση της διαδικασίας της αυτόματης χάραξης.

Ωστόσο, για κάποιον ακατανόητο λόγο, το μοιραίο βράδυ πήρε την απόφαση να κατευθύνει τα δύο τρένα χειροκίνητα, προκαλώντας το δυστύχημα.

Όπως αποκαλύπτει το Πρώτο Θέμα, τη νύχτα της 24ης Φεβρουαρίου 2023, δηλαδή τέσσερα 24ωρα πριν από την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη, ο σταθμάρχης της βραδινής βάρδιας στον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας εκτέλεσε 8 ενέργειες με κωδικό μεταβλητής «1». Την επόμενη νύχτα, εκτέλεσε 16 ενέργειες με τον ίδιο κωδικό.

Στις 26 Φεβρουαρίου, στο διάστημα μεταξύ 21:56:59 και 5:16:46 οι ενέργειές του ήταν πολύ περισσότερες. Αυξήθηκαν στις 21. Στις 27 Φεβρουαρίου, μεταξύ 22:07:59 και 05:17, ο προφυλακισμένος σταθμάρχης, έδωσε 22 εντολές στο σύστημα ελέγχου των τρένων, οι οποίες έφεραν όλες τον κωδικό «1». Και στις 28 Φεβρουαρίου, ο ίδιος σταθμάρχης της νυχτερινής βάρδιας στον σταθμό της Λάρισας εκτέλεσε 17 εντολές, πάντα με τον κωδικό «1».

6429906cb1228
642990764eba6

 
Συνολικά 84 φορές
κατά τη διάρκεια 5 οκτάωρων υπηρεσιών του ως σταθμάρχη, προχώρησε σε χειρισμούς τους οποίους υποτίθεται πως απέφευγε, μάλλον επειδή δεν γνώριζε πώς να τους εκτελέσει.

Ο κωδικός «1» αναφέρεται στη διαδικασία της αυτόματης χάραξης, δηλαδή της όδευσης των αμαξοστοιχιών στις κατάλληλες γραμμές μέσω ηλεκτρονικών χειρισμών από τον σταθμάρχη. Πολύ σχηματικά, η αυτόματη χάραξη ενός σιδηροδρομικού δρομολογίου είναι μια «συνταγή» αυτοματοποιημένων ενεργειών, η οποία εξασφαλίζει ότι βρίσκονται στη σωστή θέση όλα τα κρίσιμα «κλειδιά» - δηλαδή οι συνδέσεις των σιδηροτροχιών προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση.

Συνεπώς, περίπου όπως ισχύει με τον αυτόματο πιλότο των αεροσκαφών, ο προγραμματισμός της αυτόματης χάραξης ελαχιστοποιεί - ιδανικά εκμηδενίζει - το ανθρώπινο λάθος. Οι κινήσεις του σταθμάρχη στη διάρκεια των προηγούμενων βαρδιών του αλλά και τη νύχτα του δυστυχήματος είναι καταγεγραμμένες σε έγγραφο της επιθεώρησης κυκλοφορίας των συρμών ΟΣΕ στον σταθμό της Λάρισας

Δεν υπήρχε κανένα τεχνικό κώλυμα

Ασχέτως της τεταμένης δημόσιας συζήτησης που αναπτύχθηκε γύρω από τη συγκεκριμένη πτυχή της άνευ προηγουμένου τραγωδίας στα Τέμπη, τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου η αυτόματη χάραξη για την όδευση των συρμών από το σταθμαρχείο της Λάρισας ήταν απολύτως εφικτή. Δεν υπήρχε κανένα τεχνικό κώλυμα για να ενεργοποιηθεί και ο σταθμάρχης δεν είχε κανέναν -προφανή τουλάχιστον- λόγο να αποφύγει την αυτόματη χάραξη.

Είχε εκπαιδευτεί και είχε εξασκηθεί αρκετά ώστε να την εκτελεί, θεωρητικά χωρίς κανένα πρόβλημα, για δεκάδες αμαξοστοιχίες, όπως αποδεικνύει το προαναφερθέν ντοκουμέντο της επιθεώρησης κυκλοφορίας από τη διεύθυνση του ΟΣΕ Λάρισας.

Συνοψίζοντας, αποδεικνύεται ότι το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης στον σταθμό της Λάρισας υπήρχε και βρισκόταν σε πλήρως λειτουργική κατάσταση, αλλά δεν χρησιμοποιήθηκε για την ανακατεύθυνση του συρμού Intercity 62, με ad hoc απόφαση του σταθμάρχη.