Mπρα-ντε-φερ για τις κορβέτες: Το παρασκήνιο και οι προσπάθειες Ιταλών και Γάλλων να πείσουν με τις προτάσεις τους τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού
Στόχος της κυβέρνησης είναι να εµπλακούν στην κατασκευή τους ελληνικές εταιρείες και οπωσδήποτε να συµµετάσχουν τα ναυπηγεία, γεγονός που απαιτεί ιδιαίτερη διαπραγµάτευση
Το ζήτηµα της απόκτησης κορβετών για το Πολεµικό µας Ναυτικό θεωρείται φλέγον, µε έντονο παρασκήνιο, και οι «αντίπαλοι», τόσο οι Ιταλοί όσο και οι Γάλλοι, καταβάλλουν κάθε προσπάθεια να πείσουν µε τις προτάσεις τους. Σύµφωνα µε πληροφορίες, βρισκόµαστε στην τελική ευθεία για την οριστική απόφαση. Πρέπει να σηµειώσουµε ότι οι προτάσεις και των δύο χωρών ικανοποιούν απόλυτα τις επιχειρησιακές απαιτήσεις του Πολεµικού Ναυτικού.
Η πρόταση των Γάλλων αφορά τις κορυφαίες κορβέτες Gowind της Naval Group (εταιρεία που κατασκευάζει τις φρεγάτες Belh@rra) και αυτή των Ιταλών τις κορβέτες FCX-30, γνωστές ως κλάσης Doha, της εταιρείας Fincantieri. Η κορβέτα Gowind είναι ένα πλοίο υπερσύγχρονο, µε πανίσχυρο οπλισµό και κορυφαίες δυνατότητες στον ανθυποβρυχιακό πόλεµο. Επίσης, µε δεδοµένη τη σηµαντικότητα της οµοιοτυπίας για τις µονάδες επιφανείας ενός στόλου και την οικονοµία κλίµακας που θα επιτευχθεί µέσω της εφοδιαστικής αλυσίδας, της κατασκευαστικής υποδοµής και της οµοιοτυπίας των παραγωγικών µονάδων µε τις φρεγάτες Belh@rra, η Naval Group παρουσιάζει στο πεδίο αυτό πλεονέκτηµα.
Μάλιστα, η βελτιωµένη πρόταση των Γάλλων αφορά 4 κορβέτες Gowind, µε τον οπλισµό, την εκπαίδευση προσωπικού και τη µετέπειτα υποστήριξη, στα 1,7 έως 1,8 δισ. ευρώ. Ειδικότερα, και οι Γάλλοι και οι Ιταλοί φέρονται να έχουν δώσει προσφορές µε τίµηµα λίγο πάνω από τα 1,7 δισ. ευρώ. Παράλληλα, προσφέρουν συµπαραγωγή των δύο από τις τρεις κορβέτες στα ελληνικά ναυπηγεία (στον Σκαραµαγκά οι Γάλλοι, στην Ελευσίνα οι Ιταλοί). Με αυτόν τον τρόπο, σηµαντικά οικονοµικά οφέλη από τη συνεργασία τους µε ελληνικές εταιρείες θα οδηγήσουν στη µεταφορά τεχνογνωσίας και σε µακροπρόθεσµο επενδυτικό έργο. Επίσης, οι όροι πληρωµής του ∆ηµοσίου είναι αρκετά ευνοϊκοί, µε την εξόφληση να µετατίθεται µακριά στο µέλλον.
Στόχος της κυβέρνησης είναι να εµπλακούν στην κατασκευή τους ελληνικές εταιρείες και οπωσδήποτε να συµµετέχουν τα ναυπηγεία, γεγονός που απαιτεί ιδιαίτερη διαπραγµάτευση
H κορβέτα Gowind 2500 έχει µήκος 102 µέτρα, πλάτος 16 µέτρα, ζυγίζει 2.600 τόνους, αναπτύσσει µέγιστη ταχύτητα 25 κόµβων, ενώ ως µέγιστη ακτίνα δράσης έχει τα 3.700 ναυτικά µίλια (πλέοντας µε 15 κόµβους). Περιλαµβάνει σύστηµα διαχείρισης µάχης TACTICOS, σόναρ VDS Captas-2, ραντάρ αέρος/επιφανείας SMART-S Mk.2 σε ιστό PSIM και σύστηµα εγγύς αυτοπροστασίας πλοίου Sylena MK2. Ο οπλισµός αποτελείται από ένα κύριο πυροβόλο των 76 χιλιοστών Oto Melara, δύο τηλεχειριζόµενα πολυβόλα Nexter Narwal των 20 χιλιοστών, 8 βλήµατα κατά πλοίων MM40 Block ΙΙΙ Exocet, 16 αντιαεροπορικά βλήµατα VL MICA και 2 τριπλούς εκτοξευτές τορπιλών.
Εξαιρετικές δυνατόττητες
Η ιταλική κορβέτα κλάσης Doha είναι και αυτή ένα πλοίο µε εξαιρετικές δυνατότητες. Είναι µεγαλύτερη από τις γαλλικές κορβέτες Gowind, µε εκτόπισµα 3.250 τόνους, χρειάζεται πλήρωµα 112 ατόµων για να την υποστηρίξει και διαθέτει πανίσχυρο οπλισµό. Ειδικά για την αεράµυνα, φέρει αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30 και Mica, ενώ για πλήγµατα κατά πλοίων φέρει Exocet Block III. Το σκάφος αναπτύσσει µέγιστη ταχύτητα 28 κόµβων και έχει αυτονοµία 21 ηµερών. Οι Ιταλοί είναι πρόθυµοι, σύµφωνα µε τελευταίες πληροφορίες, να τοποθετήσουν στις Doha και σόναρ τρόπιδας, ένα εξαιρετικά σηµαντικό εργαλείο στον ανθυποβρυχιακό πόλεµο. Η Fincantieri, σύµφωνα µε τις µέχρι τώρα πληροφορίες, έχει χαµηλώσει την τιµή περίπου στα επίπεδα της γαλλικής προσφοράς, δηλαδή 4 κορβέτες Doha στα 2 δισ. ευρώ µε τον οπλισµό, την εκπαίδευση του προσωπικού και την υποστήριξη. ∆εδοµένου ότι τα σκάφη είναι εξίσου καλά και η τιµή κυµαίνεται στα ίδια επίπεδα, στελέχη του Πολεµικού Ναυτικού µε µεγάλη εµπειρία δηλώνουν πως τα πάντα θα κριθούν στις λεπτοµέρειες.
Το κλειδί, ωστόσο, για την κυβέρνηση φαίνεται πως είναι και η προστιθέµενη αξία των κορβετών. Στόχος της είναι να εµπλακούν στην κατασκευή τους ελληνικές εταιρείες και οπωσδήποτε να συµµετέχουν τα ναυπηγεία, κάτι που απαιτεί ιδιαίτερη διαπραγµάτευση. Πάντως, είναι γεγονός ότι και οι Γάλλοι και οι Ιταλοί προσπαθούν να ισχυροποιηθούν οι µεν έναντι των δε για την προστιθέµενη αξία, επισκεπτόµενοι συνεχώς τη χώρα µας, προκειµένου να βρουν Ελληνες εταίρους για την υλοποίηση του προγράµµατος που σχεδιάζουν.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» 1/4/23