Γενηδούνιας για Τέμπη: Το πόρισμα δείχνει τη δομική κατάρρευση που λέγαμε κι εμείς
Τι ανέφερε το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων
Ο πρόεδρος των μηχανοδηγών (Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης – ΠΕΠΕ), Κώστας Γενηδούνιας, μίλησε για το πόρισμα της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη που παρέδωσε η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων στο Υπουργείο Μεταφορών.
Ο πρόεδρος των μηχανοδηγών είπε χαρακτηριστικά: «Το πόρισμα δείχνει τη δομική κατάρρευση που λέγαμε κι εμείς. Υπάρχουν σαφείς αναφορές για το ότι δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, υπάρχει ακριβής καταγραφή τού τι έβλεπε ο πίνακας χειρισμού, που δεν ήταν 15 χιλιόμετρα, αλλά 1.700 μ. Υπάρχει καταγραφή πως δεν λειτουργούσε ούτε ο πίνακας χειρισμού, υπήρχε η χειροκίνητη τροχιά. Μπορούσε να γίνει αυτόματη χάραξη προς Θεσσαλονίκη.
Η εμπειρία μας εμάς είναι πως μετά τα 5 χιλιόμετρα δεν ακούει η Λάρισα τα τρένα, χάνεται η επικοινωνία. Στο 62ο με 69ο χιλιόμετρο δεν υπάρχουν επικοινωνίες. Κάναμε εμείς δραστικές παρεμβάσεις τον τελευταίο μήνα με αποτέλεσμα, αλλά χρειαζόμαστε έναν αναμεταδότη και ψάχνουμε ανταλλακτικά εδώ και έναν μήνα. Έχει μπει ένας εργαζόμενος συνάδελφος που εάν χρειαστεί κατεβαίνει και πηγαίνει 3 χιλιόμετρα με τα πόδια για να ειδοποιήσει αν υπάρχει βλάβη».
Στην αυτόματη χάραξη δρομολογίου όλες οι αλλαγές γραμμής διευθετούνται αυτομάτως από το σύστημα, που παρέχει στον σταθμάρχη οπτική χρωματική εικόνα επί του πίνακα κυκλοφορίας της διαδρομής – δρομολογίου που χάραξε.
Άρα αν ο σταθμάρχης Λάρισας είχε χαράξει το δρομολόγιο με βάση τον αυτόματο χειρισμό θεωρώντας ότι το IC 62 θα κινηθεί στη γραμμή ανόδου, ως όφειλε με βάση τη γραπτή εντολή της 23-12-2022, οι αλλαγές θα είχαν διευθετηθεί αυτόματα και ο φωτεινός πίνακας θα έδειχνε την πορεία κίνησης του IC 62 κατά μήκος της γραμμής ανόδου χωρίς αλλαγή πορείας. Επισημαίνεται ακόμη ότι αν ο σταθμάρχης κάνει αυτόματη χάραξη δρομολογίου, τότε το σύστημα (πίνακας τηλεχειρισμού) δεν του επιτρέπει να παρέμβει χειροκίνητα και να αλλάξει κάποια από τις αλλαγές γραμμής που αφορούν το συγκεκριμένο αυτόματα χαραχθέν δρομολόγιο.
Τεκμαίρεται λοιπόν, με βάση το πόρισμα, ότι ο σταθμάρχης Λάρισας δεν προέβη σε αυτόματη χάραξη, αλλά σε χειροκίνητη διευθέτηση των αλλαγών για την κίνηση του IC 62 μεταξύ Λάρισας – Ν. Πόρων. Η άποψη αυτή είναι συμβατή με το ότι η τελευταία καταγεγραμμένη αυτόματη χάραξη δρομολογίου έγινε στις 22:12, ενώ το IC 62 εισήλθε στον σταθμό Λάρισας στις 23:02. Επίσης δεν προκύπτει και από πουθενά με βάση το πόρισμα ότι ο σταθμάρχης έδωσε εντολή στον κλειδούχο να αναλάβει ο κλειδούχος τη διευθέτηση της αλλαγής 118.
Ο πρόεδρος των μηχανοδηγών είπε χαρακτηριστικά: «Το πόρισμα δείχνει τη δομική κατάρρευση που λέγαμε κι εμείς. Υπάρχουν σαφείς αναφορές για το ότι δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, υπάρχει ακριβής καταγραφή τού τι έβλεπε ο πίνακας χειρισμού, που δεν ήταν 15 χιλιόμετρα, αλλά 1.700 μ. Υπάρχει καταγραφή πως δεν λειτουργούσε ούτε ο πίνακας χειρισμού, υπήρχε η χειροκίνητη τροχιά. Μπορούσε να γίνει αυτόματη χάραξη προς Θεσσαλονίκη.
Η εμπειρία μας εμάς είναι πως μετά τα 5 χιλιόμετρα δεν ακούει η Λάρισα τα τρένα, χάνεται η επικοινωνία. Στο 62ο με 69ο χιλιόμετρο δεν υπάρχουν επικοινωνίες. Κάναμε εμείς δραστικές παρεμβάσεις τον τελευταίο μήνα με αποτέλεσμα, αλλά χρειαζόμαστε έναν αναμεταδότη και ψάχνουμε ανταλλακτικά εδώ και έναν μήνα. Έχει μπει ένας εργαζόμενος συνάδελφος που εάν χρειαστεί κατεβαίνει και πηγαίνει 3 χιλιόμετρα με τα πόδια για να ειδοποιήσει αν υπάρχει βλάβη».
Τι ανέφερε το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων
Το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για τα Τέμπη παραδόθηκε την περασμένη Τρίτη στον υπουργό Επικρατείας, αρμόδιο για τα θέματα Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργο Γεραπετρίτη, και θα κοινοποιηθεί αρμοδίως στον εισαγγελέα Εφετών Λάρισας που διεξάγει την ανάκριση με αίτημα για άμεση δημοσιοποίησή του από το υπουργείο.Οι χειρισμοί του σταθμάρχη
Με βάση το πόρισμα προκύπτουν σωρεία αστοχιών στους χειρισμούς από την πλευρά του σταθμάρχη, με κυριότερη αστοχία το γεγονός ότι αν και όφειλε με βάση την από 23.12.2022 έγγραφη εντολή της Διεύθυνση Κυκλοφορίας του ΟΣΕ («Οι σταθμάρχες Λάρισας υποχρεωτικά θα σχηματίζουν τη διαδρομή με τη χρήση κομβίων αφετηρίας-στόχου») να χαράξει τη διαδρομή του IC 62 από τη Λάρισα προς Ν. Πόρους (όπως και για όλους τους συρμούς) υποχρεωτικά αυτόματα. Αυτό όφειλε να το κάνει πριν αναγγείλει την αναχώρηση του IC 62. Αυτόματη χάραξη σημαίνει στην πράξη ότι ο σταθμάρχης πατά με τα δυο του χέρια ταυτόχρονα τα κομβία των σημείων αφετηρίας (αρχής) και στόχου (πέρατος) του δρομολογίου που χαράζει επί του τοπικού πίνακα τηλεχειρισμού του σταθμού και που ορίζουν το κύκλωμα γραμμής που καλύπτει την έξοδο του σταθμού από Λάρισα προς Ν. Πόρους από τη γραμμή ανόδου.Στην αυτόματη χάραξη δρομολογίου όλες οι αλλαγές γραμμής διευθετούνται αυτομάτως από το σύστημα, που παρέχει στον σταθμάρχη οπτική χρωματική εικόνα επί του πίνακα κυκλοφορίας της διαδρομής – δρομολογίου που χάραξε.
«Η ενέργεια αυτή ήταν δυνατή»
Η ενέργεια αυτή, με βάση την επιτόπια αυτοψία που έκανε η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων στις 20-3-2023, ήταν δυνατή.Άρα αν ο σταθμάρχης Λάρισας είχε χαράξει το δρομολόγιο με βάση τον αυτόματο χειρισμό θεωρώντας ότι το IC 62 θα κινηθεί στη γραμμή ανόδου, ως όφειλε με βάση τη γραπτή εντολή της 23-12-2022, οι αλλαγές θα είχαν διευθετηθεί αυτόματα και ο φωτεινός πίνακας θα έδειχνε την πορεία κίνησης του IC 62 κατά μήκος της γραμμής ανόδου χωρίς αλλαγή πορείας. Επισημαίνεται ακόμη ότι αν ο σταθμάρχης κάνει αυτόματη χάραξη δρομολογίου, τότε το σύστημα (πίνακας τηλεχειρισμού) δεν του επιτρέπει να παρέμβει χειροκίνητα και να αλλάξει κάποια από τις αλλαγές γραμμής που αφορούν το συγκεκριμένο αυτόματα χαραχθέν δρομολόγιο.
Τεκμαίρεται λοιπόν, με βάση το πόρισμα, ότι ο σταθμάρχης Λάρισας δεν προέβη σε αυτόματη χάραξη, αλλά σε χειροκίνητη διευθέτηση των αλλαγών για την κίνηση του IC 62 μεταξύ Λάρισας – Ν. Πόρων. Η άποψη αυτή είναι συμβατή με το ότι η τελευταία καταγεγραμμένη αυτόματη χάραξη δρομολογίου έγινε στις 22:12, ενώ το IC 62 εισήλθε στον σταθμό Λάρισας στις 23:02. Επίσης δεν προκύπτει και από πουθενά με βάση το πόρισμα ότι ο σταθμάρχης έδωσε εντολή στον κλειδούχο να αναλάβει ο κλειδούχος τη διευθέτηση της αλλαγής 118.