Οι αριθµοί είναι αµείλικτοι. Μία στις τρεις περίπου θέσεις εργασίας στον τουριστικό κλάδο, στα ξενοδοχεία, τα καταλύµατα, τα εστιατόρια, τα κέντρα αναψυχής, τα τουριστικά γραφεία, τις αεροπορικές εταιρείες και τις θαλάσσιες δραστηριότητες, δεν προβλέπεται να καλυφθεί το καλοκαίρι.

Η σεζόν ξεκινά και όσοι δουλέψουν έστω και µε παραπάνω χρήµατα ή φιλοδωρήµατα, που πολλές φορές ξεπερνούν ηµερησίως τα δύο και τρία µεροκάµατα αθροιστικά, θα αναγκαστούν να βρίσκονται στο πόδι 10-12 ώρες την ηµέρα επί 5 µήνες, χωρίς ρεπό.  

Τα δεδομένα

Σύµφωνα µε τα τελευταία στοιχεία του Συνδέσµου Τουριστικών Επιχειρήσεων, φέτος θα λείψουν 100.000 εργαζόµενοι από τα ξενοδοχεία, όταν το 2022 οι αντίστοιχες ελλείψεις ανήλθαν σε 60.225, από τις 262.981 θέσεις που προβλέπονταν συνολικά. Μάλιστα, φέτος δηµιουργήθηκαν 150 περισσότερες µονάδες, µεγάλες ως επί το πλείστον, ξέχωρα από τα 1.500 νέα συγκροτήµατα που λειτουργούν ως ξενοδοχεία µε καταλύµατα βραχυχρόνιας µίσθωσης (boutique hotels, suites κ.λπ.), αλλά και τα χιλιάδες επιπλέον καταστήµατα εστίασης και αναψυχής.

Οι µεγαλύτερες ελλείψεις σε προσωπικό παρατηρούνται σε καµαριέρες, σερβιτόρους, βοηθούς σερβιτόρων, λατζέρηδες, µπαρίστες-µπάρµεν, τεχνική υποστήριξη, σοµελιέ, αλλά και στελέχη µάρκετινγκ. Τα περισσότερα κενά παρατηρούνται στα ξενοδοχεία 4 αστέρων (16.381 ή 27% των συνολικών ελλείψεων) και στα ξενοδοχεία 3 αστέρων (15.361 ή 26%). Τα ξενοδοχεία 5 αστέρων είναι αυτά που είχαν τις λιγότερες ελλείψεις (15%) σε σχέση µε τις ανάγκες τους.

Ελλείψεις

Τα ξενοδοχεία 2 και 3 αστέρων είναι αυτά που είχαν τις περισσότερες (31% και 28%, αντίστοιχα) σε σχέση µε τις ανάγκες τους. Την ίδια στιγµή, παρότι έχουν αρθεί τα γραφειοκρατικά εµπόδια για µετακλήσεις εργαζοµένων από τρίτες χώρες (π.χ. Ινδία, Πακιστάν, Μπανγκλαντές), εντούτοις οι απαντήσεις που δίδονται προς τους 9.000-11.000 ενδιαφεροµένους από τους περισσότερους επιχειρηµατίες κρίνονται µη επαρκείς, κυρίως ως προς τη διαµονή και γενικότερα τη διαβίωση αυτών των ανθρώπων στη διάρκεια της περιόδου εργασίας τους.

Οι εξηγήσεις

Μιλώντας στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ», ο Γιώργος Στεφανάκης, πρόεδρος του Σωµατείου Επισιτισµού - Τουρισµού - Ξενοδοχείων Αττικής, εξηγεί σχετικά: «∆ιαµορφώνεται µια κατάσταση στον κλάδο η οποία θα είναι ασφυκτική για τους εργαζόµενους και λόγω του µεγάλου ανταγωνισµού που προκύπτει από τις επενδύσεις που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια µε νέες ξενοδοχειακές µονάδες και ανήκουν σε πολυεθνικές εταιρείες, αλλά και άλλες επιχειρήσεις εστίασης, όπως µεγάλα catering. Εχουµε θέσει σειρά αιτηµάτων που αφορούν την άµεση πρόσληψη προσωπικού, τη διασφάλιση του πενθήµερου οκταώρου, την υπογραφή τοπικών κλαδικών συµβάσεων, µε ουσιαστικές αυξήσεις, και τη διασφάλιση των µέτρων προστασίας της υγείας και της ασφάλειας, γιατί όσο θα εντατικοποιείται η δουλειά τόσο θα αυξάνονται οι προϋποθέσεις για ατυχήµατα».

«Ολοι πρέπει να έχουν µέρισµα επιτυχίας από την ανάπτυξη του τουριστικού µας προϊόντος», αναφέρει συνεχώς ο πρωθυπουργός, Κυρ. Μητσοτάκης, ζητώντας από τους εργοδότες να στηρίξουν ενεργά τους εργαζοµένους, ενώ παράλληλα τις επόµενες ηµέρες πρόκειται να εξαγγείλει µέτρα άµεσης ισχύος, για να δηµιουργηθούν «νέες, σταθερές και καλά αµειβόµενες θέσεις δουλειάς στα τουριστικά επαγγέλµατα». 

Οι εκτιμήσεις

Οι εκτιµήσεις του γενικού γραµµατέα του ΕΟΤ, ∆ηµ. Φραγκάκη, για τα έσοδα από τον τουρισµό φέτος είναι ότι θα καταγράψουν αύξηση 15% σε σχέση µε πέρυσι.   Κατά τον ίδιο, το µεγάλο στοίχηµα της επόµενης περιόδου είναι η διάχυση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος χρονικά, αλλά και γεωγραφικά, γι’ αυτό και στέκεται ιδιαίτερα στη βιωσιµότητα και τη σύνδεση µε τις τοπικές κοινωνίες.

Επίσης, πολύ σηµαντική είναι η αναβάθµιση των ψηφιακών δεξιοτήτων των εργαζοµένων, προκειµένου να ενταχθούν στην τουριστική βιοµηχανία. Ηδη, σύµφωνα µε διεθνείς οίκους µελετών, όπως η Deloitte, από την Αθήνα έως την Κρήτη, τη Ρόδο, την Κέρκυρα, τη Θεσσαλονίκη και τη Χαλκιδική «τρέχουν» αυτή τη στιγµή πολυάριθµα projects για τη δηµιουργία ή και την ανακατασκευή µονάδων, κυρίως στις ανώτερες κατηγορίες (4 και 5 αστέρων), σε εδραιωµένους ή και λιγότερο εδραιωµένους ανερχόµενους τουριστικούς προορισµούς.

Επενδυτές

Διεθνή επενδυτικά ονόµατα, όπως τα Hotel Investment Partners (ΗΙP), Ηines, Henderson Park, HIG, Zetland Capital κ.ά., τοποθετούνται κυρίως στα ελληνικά νησιά, ενώ µεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες, όπως οι Marriott, Accor, Hilton, Hyatt, Radisson, Melia, One & Only, ή µικρότερες, όπως οι ισραηλινές Fattal και Brown, βάζουν τη σφραγίδα των brands τους.  

*Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 6 Μαΐου 2023.