Πανελλήνιες: Τα κοινά τμήματα σε όλα τα επιστημονικά πεδία - Οι 4 «δρόμοι» που οδηγούν σε παιδαγωγικές και στρατιωτικές σχολές
Κλειδί για την επιτυχία είναι το εκπαιδευτικό προφίλ του μαθητή, προκειμένου να επιλέξει το πεδίο όπου μπορεί να αποδώσει καλύτερα
Υψηλής ζήτησης είναι οι σχολές που προσφέρονται από όλα τα επιστημονικά πεδία. Παιδαγωγικές σχολές, γυμναστικές ακαδημίες και στρατιωτικές σχολές ανήκουν στη μεγάλη κατηγορία των κοινών σχολών σε όλα τα πεδία.
Δηλαδή, ο ένας υποψήφιος εξετάζεται στα λατινικά και ο συμμαθητής του στα μαθηματικά, αλλά τελικά οι δυο τους, αν συγκεντρώσουν τα απαιτούμενα μόρια, γίνονται συμφοιτητές.
Τα «Π» με τη βοήθεια του προέδρου της ΟΕΦΕ, Γιάννη Βαφειαδάκη, και της Βασιλικής Καλκάνη, συμβούλου σπουδών και επαγγελματικού προσανατολισμού στην Ελληνογερμανική Αγωγή, αποκαλύπτουν όλους τους δρόμους που οδηγούν στο να γίνει κάποιος δάσκαλος, γυμναστής ή στρατιωτικός.
Τονίζει ότι κλειδί για επιτυχία είναι το εκπαιδευτικό προφίλ του μαθητή, προκειμένου να επιλέξει το πεδίο όπου μπορεί να αποδώσει καλύτερα, στα Μαθηματικά ή στα Αρχαία, επί παραδείγματι. «Το 2ο πεδίο συνήθως το αποφεύγουν και επιλέγουν το 1ο και το 4ο», λέει ο εκπαιδευτικός, επισημαίνοντας ότι οι κοινές σχολές δεν είναι μονόδρομος, ενώ συνήθως δεν αποτελούν και την πρώτη επιλογή.
«To 1o επιστημονικό πεδίο επιλέγεται από τους περισσότερους υποψηφίους που θέλουν να ασχοληθούν με τα Παιδαγωγικά», λέει η κ. Καλκάνη, «καθώς τους είναι πιο οικείο, μαζί με τις φιλοσοφικές σχολές, που οδηγούν στο επάγγελμα του καθηγητή, να προσθέσουν και σχολές που οδηγούν στο ίδιο επάγγελμα σε άλλη βαθμίδα της Εκπαίδευσης». Σε ό,τι αφορά τα ΤΕΦΑΑ, η σύμβουλος σπουδών λέει ότι πολλοί μαθητές που ασχολούνται με κάποιο άθλημα επιλέγουν τις συγκεκριμένες σχολές, παίρνοντας και μόρια από τον αθλητισμό.
Από όλα τα πεδία μπορούν οι υποψήφιοι να εισαχθούν και στο Τμήμα Ψηφιακής Τέχνης και Κινηματογράφου στα Ψαχνά Ευβοίας. Υπάρχει και μια άλλη, μικρότερη κατηγορία σχολών που προσφέρεται από 3 στα 4 επιστημονικά πεδία, όπως τα Τμήματα Περιβάλλοντος, στα οποία μπορούν να εισαχθούν οι υποψήφιοι του 2ου, του 3ου και του 4ου επιστημονικού πεδίου, και τα Τμήματα Αγροτικής Ανάπτυξης, που αποτελούν επιλογές για τους υποψηφίους του 2ου, του 3ου και του 4ου επιστημονικού πεδίου.
Τα τελευταία χρόνια, ο αριθμός των σχολών που προσφέρονται σε περισσότερα του ενός πεδία έχει αυξηθεί, με τα τμήματα να ξεπερνούν τα 150. «Πρωταθλητής» στα κοινά τμήματα είναι το 4ο πεδίο, το οποίο έχει περισσότερα από 100. Στις κοινές σχολές του 2ου και του 3ου πεδίου ευνοούνται οι υποψήφιοι του 3ου πεδίου, διότι στη βιολογία είναι ευκολότερες οι υψηλές βαθμολογίες έναντι των μαθηματικών. Από τις συχνότερες επιλογές των υποψηφίων είναι οι περιζήτητες στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές, καθώς εξασφαλίζουν επαγγελματική αποκατάσταση.
Μεταξύ άλλων προσφέρονται:
Δηλαδή, ο ένας υποψήφιος εξετάζεται στα λατινικά και ο συμμαθητής του στα μαθηματικά, αλλά τελικά οι δυο τους, αν συγκεντρώσουν τα απαιτούμενα μόρια, γίνονται συμφοιτητές.
Τα «Π» με τη βοήθεια του προέδρου της ΟΕΦΕ, Γιάννη Βαφειαδάκη, και της Βασιλικής Καλκάνη, συμβούλου σπουδών και επαγγελματικού προσανατολισμού στην Ελληνογερμανική Αγωγή, αποκαλύπτουν όλους τους δρόμους που οδηγούν στο να γίνει κάποιος δάσκαλος, γυμναστής ή στρατιωτικός.
«Ανισορροπία»
«Υπάρχει μια ανισορροπία κάποιες φορές», παραδέχεται ο κ. Βαφειαδάκης, καθώς «μπορεί σε μία χρονιά να μπουν εύκολα προς εξέταση θέματα στα Αρχαία για τους υποψηφίους του 1ου επιστημονικού πεδίου και δύσκολα Μαθηματικά γι' αυτούς που προέρχονται από το 2ο και το 4ο».Τονίζει ότι κλειδί για επιτυχία είναι το εκπαιδευτικό προφίλ του μαθητή, προκειμένου να επιλέξει το πεδίο όπου μπορεί να αποδώσει καλύτερα, στα Μαθηματικά ή στα Αρχαία, επί παραδείγματι. «Το 2ο πεδίο συνήθως το αποφεύγουν και επιλέγουν το 1ο και το 4ο», λέει ο εκπαιδευτικός, επισημαίνοντας ότι οι κοινές σχολές δεν είναι μονόδρομος, ενώ συνήθως δεν αποτελούν και την πρώτη επιλογή.
Το «κλειδί»
Σε κάθε περίπτωση, ο μαθητής που θέλει να γίνει δάσκαλος, νηπιαγωγός ή καθηγητής Φυσικής Αγωγής πρέπει πρώτα να σκεφτεί σε ποια μαθήματα είναι καλός. Στις κοινές σχολές του 2ου και του 4ου πεδίου, όπως εκτιμάται, ευνοούνται οι υποψήφιοι από το 4ο πεδίο, που εξετάζονται στην Πληροφορική και την Οικονομία, έναντι των υποψηφίων του 2ου πεδίου, που εξετάζονται στη Φυσική και τη Χημεία, μαθήματα που θεωρούνται από την πλειονότητα των μαθητών δυσκολότερα. Ωστόσο και σε αυτή την περίπτωση, αν κάποιος δεν είναι πολύ καλός στην αποστήθιση, μπορεί να επιλέξει το 2ο πεδίο.«To 1o επιστημονικό πεδίο επιλέγεται από τους περισσότερους υποψηφίους που θέλουν να ασχοληθούν με τα Παιδαγωγικά», λέει η κ. Καλκάνη, «καθώς τους είναι πιο οικείο, μαζί με τις φιλοσοφικές σχολές, που οδηγούν στο επάγγελμα του καθηγητή, να προσθέσουν και σχολές που οδηγούν στο ίδιο επάγγελμα σε άλλη βαθμίδα της Εκπαίδευσης». Σε ό,τι αφορά τα ΤΕΦΑΑ, η σύμβουλος σπουδών λέει ότι πολλοί μαθητές που ασχολούνται με κάποιο άθλημα επιλέγουν τις συγκεκριμένες σχολές, παίρνοντας και μόρια από τον αθλητισμό.
Τα υπόλοιπα
Στα κοινά πεδία συμπεριλαμβάνονται επίσης τα μουσικά τμήματα, η Σχολή Θεάτρου στο ΑΠΘ και το Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας Επιστημών του ΕΚΠΑ, που όμως οι απόφοιτοί του δεν διορίζονται ως φιλόλογοι στην Εκπαίδευση.Από όλα τα πεδία μπορούν οι υποψήφιοι να εισαχθούν και στο Τμήμα Ψηφιακής Τέχνης και Κινηματογράφου στα Ψαχνά Ευβοίας. Υπάρχει και μια άλλη, μικρότερη κατηγορία σχολών που προσφέρεται από 3 στα 4 επιστημονικά πεδία, όπως τα Τμήματα Περιβάλλοντος, στα οποία μπορούν να εισαχθούν οι υποψήφιοι του 2ου, του 3ου και του 4ου επιστημονικού πεδίου, και τα Τμήματα Αγροτικής Ανάπτυξης, που αποτελούν επιλογές για τους υποψηφίους του 2ου, του 3ου και του 4ου επιστημονικού πεδίου.
Τα τελευταία χρόνια, ο αριθμός των σχολών που προσφέρονται σε περισσότερα του ενός πεδία έχει αυξηθεί, με τα τμήματα να ξεπερνούν τα 150. «Πρωταθλητής» στα κοινά τμήματα είναι το 4ο πεδίο, το οποίο έχει περισσότερα από 100. Στις κοινές σχολές του 2ου και του 3ου πεδίου ευνοούνται οι υποψήφιοι του 3ου πεδίου, διότι στη βιολογία είναι ευκολότερες οι υψηλές βαθμολογίες έναντι των μαθηματικών. Από τις συχνότερες επιλογές των υποψηφίων είναι οι περιζήτητες στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές, καθώς εξασφαλίζουν επαγγελματική αποκατάσταση.
Μεταξύ άλλων προσφέρονται:
- Στο 1ο πεδίο Ανθρωπιστικών Σπουδών: Στρατολογικό - Στρατιωτικών Νομικών Συμβούλων (ΣΣΑΣ), Ψυχολόγων (ΣΣΑΣ), Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας, Αστυφυλάκων, Ανθυποπυραγών, Πυροσβεστών, Δοκίμων Σημαιοφόρων Λιμενικού Σώματος, Δοκίμων Λιμενοφυλάκων.
- Στο 2ο πεδίο Θετικών Επιστημών: Ικάρων (ΣΙ) Μηχανικοί (ΣΜΑ), Ελεγκτές Αεράμυνας, Ικάρων (ΣΙ) Ιπτάμενοι, Σώματα Ευελπίδων (ΣΣΕ) - Οπλα, Ναυτικών Δοκίμων (ΣΝΔ) Μηχανικοί και Μάχιμοι, Μονίμων Υπαξιωματικών Αεροπορίας (ΣΜΥΑ) - Κατεύθυνση Διοικητικής και Εφοδιαστικής Υποστήριξης.
- Στο 3ο πεδίο Επιστημών Υγείας: Ιατρικό (ΣΣΑΣ), Οδοντιατρικό (ΣΣΑΣ), Φαρμακευτικό (ΣΣΑΣ), Κτηνιατρικό (ΣΣΑΣ), Αξιωματικών Νοσηλευτικής (ΣΑΝ), Ανθυποπυραγών, Πυροσβεστών, Δοκίμων Σημαιοφόρων Λιμενικού Σώματος, Δοκίμων Λιμενοφυλάκων.
- Στο 4ο πεδίο Οικονομίας και Πληροφορικής: Οικονομικό (ΣΣΑΣ), Μονίμων Υπαξιωματικών Αεροπορίας (ΣΜΥΑ) - Κατεύθυνση Διοικητικής και Εφοδιαστικής Υποστήριξης, Μονίμων Υπαξιωματικών Στρατού (ΣΜΥ), Μονίμων Υπαξιωματικών Ναυτικού (ΣΜΥΝ) κ.ά.