Ναυάγιο στην Πύλο: Συλλήψεις στο Πακιστάν για συμμετοχή στο κύκλωμα διακινητών - Ναυπηγεία στη Λιβύη διαμορφώνουν αλιευτικά για να χωρούν εκατοντάδες μετανάστες
Σοκαριστικές είναι οι νέες πληροφορίες που έρχονται στο φως της δημοσιότητας
Βήμα βήμα ξετυλίγεται το κουβάρι της ανείπωτης τραγωδίας στα ανοικτά της Πύλου, όπου εκτιμάται πως πάνω από 500 μετανάστες βρήκαν τραγικό θάνατο στο πολυσυζητημένο ναυάγιο.
Σήμερα αναμένεται να διαβούν το κατώφλι του ανακριτή οι οκτώ από τους εννιά (ο ένατος νοσηλεύεται φρουρούμενος) φερόμενους ως διακινητές, ενώ οι ελληνικές αρχές εξετάζουν άλλους πέντε άντρες ως υπόπτους για πιθανή εμπλοκή στο κύκλωμα διακίνησης μεταναστών.
Ένας από τους Αιγύπτιους διακινητές ομολόγησε τη συμμετοχή του στο κύκλωμα, σε αντίθεση με όλους τους υπόλοιπους, που αρνήθηκαν οποιαδήποτε εμπλοκή. Ο συγκεκριμένος άνδρας έδωσε λεπτομέρειες σχετικά με το σχεδιασμό της επιχείρησης.
Πληροφορίες θέλουν ειδικά ναυπηγεία στη Λιβύη να κάνουν μετατροπές σε αυτά τα παλιά πλοία, προκειμένου να αφαιρούν από το εσωτερικό τους περιττές εγκαταστάσεις, έτσι ώστε να αυξάνουν τη χωρητικότητά τους. Το μοιραίο αλιευτικό που ναυάγησε στην Πύλο ήταν ακριβώς το ίδιο με αυτό που ναυάγησε τον Νοέμβριο του 2022 στην Παλαιοχώρα Σφακίων και κουβαλούσε στο εσωτερικό του περίπου 490 μετανάστες. Μάλιστα, οι μετατροπές και για τα δύο συγκεκριμένα πλοία φέρεται να έχουν παραγγελθεί από το ίδιο άτομο!
Είχε την πλήρη επίβλεψη του χώρου, ενώ ήταν αυτός που επέβαλλε την τάξη σε περίπτωση που οι μετανάστες εξέφραζαν τη δυσαρέσκειά τους για όσα περνούσαν μέσα στο πλοίο. Μαρτυρίες αναφέρουν πως είχαν φτιάξει αυτοσχέδια καμουτσίκια, σαν μαστίγια, από τα σχοινιά του πλοίου, προκειμένου να φοβερίζουν ή ακόμη και να χτυπούν όποιον σήκωνε… μπαϊράκι.
Ο μηχανικός, μάλιστα, φέρεται να είχε στενές σχέσεις με τον καπετάνιο του πλοίου, ο οποίος όμως κατά πληροφορίες ήταν μονίμως κλειδωμένος στην καμπίνα του. Κανείς δεν επιτρεπόταν να πλησιάσει στο σημείο και αυτός ήταν ο μοναδικός που είχε το πρόσταγμα σχετικά με την καθοδήγηση του πλοίου. Οι μετανάστες ισχυρίζονται πως ακόμη και μετά τη βύθιση του πλοίου η καμπίνα του καπετάνιου ήταν κλειδωμένη, οδηγώντας έτσι στο συμπέρασμα πως ο καπετάνιος εντέλει πνίγηκε.
Επίσης πληροφορίες κάνουν λόγο για μαχαιρώματα και έξι νεκρούς πάνω στο πλοίο. Από τις καταθέσεις διασωθέντων στις λιμενικές αρχές, αυτό συνέβη πριν μπουν στην ελληνική ζώνη έρευνας και διάσωσης, στα διεθνή χωρικά ύδατα. Δεν διευκρινίζεται, ωστόσο, εάν το επεισόδιο σημειώθηκε μεταξύ διακινητών και μεταναστών ή ανάμεσα σε αντίπαλες ομάδες μεταναστών.
«Ξεκινήσαμε το ταξίδι με περίπου 700 άτομα, τα οποία ήταν πάρα πολλά για το μέγεθός του. Μετά από δύο ημέρες μείναμε από φαγητό και νερό. Αφού ταξιδέψαμε συνολικά πέντε ημέρες, φωνάξαμε ένα πλοίο να μας πετάξει λίγα νερά. Τη νύχτα της δεύτερης ημέρας χάλαγε συνέχεια η μηχανή του σκάφους, τη φτιάχνανε και ξαναχάλαγε» είπε.
Για το ναυάγιο ανέφερε: «Άκουσα από το δορυφορικό κανάλι να καλεί ένα μεγάλο πλοίο σημαίας Delaware το δικό μας σκάφος και να ρωτάει αν χρειαζόμαστε βοήθεια και ο καπετάνιος ο δικός μας είπε “όχι”. Το σκάφος ξαφνικά γύρισε από τη μία μεριά γιατί είχε περισσότερο κόσμο από αυτή τη μεριά, μπήκαν νερά σε αυτό και βυθιζόταν σιγά σιγά. Όσα άτομα ήμασταν στο πάνω κατάστρωμα πέσαμε στη θάλασσα. Διακόσια άτομα περίπου στο σύνολο. Οι υπόλοιποι έμειναν στο σκάφος και αυτό βυθιζόταν. Στην περιοχή βρίσκονταν δύο μεγάλα πλοία και μια θαλαμηγός μεγάλη, που μας μάζεψε και μας έφερε εδώ».
*Δημοσιεύτηκε στην On Time στις 19 Ιουνίου 2023.
Σήμερα αναμένεται να διαβούν το κατώφλι του ανακριτή οι οκτώ από τους εννιά (ο ένατος νοσηλεύεται φρουρούμενος) φερόμενους ως διακινητές, ενώ οι ελληνικές αρχές εξετάζουν άλλους πέντε άντρες ως υπόπτους για πιθανή εμπλοκή στο κύκλωμα διακίνησης μεταναστών.
Συλλήψεις
Την ίδια ώρα, οι πακιστανικές αρχές ανακοίνωσαν τη σύλληψη τουλάχιστον δέκα αντρών οι οποίοι φέρονται να έχουν συνδράμει με κάποιον τρόπο το κύκλωμα που οδήγησε τόσο κόσμο στο βυθό της Μεσογείου. Συγκεκριμένα, πριν από μερικές ώρες οι Πακιστανοί ανακοίνωσαν τις συλλήψεις των παραπάνω, ενώ ο ίδιος ο πρωθυπουργός της χώρας, Σεχμπάζ Σαρίφ, διέταξε την πάταξη «των ατόμων που εμπλέκονται στο αποτρόπαιο έγκλημα της εμπορίας ανθρώπων» και υποσχέθηκε ότι οι ένοχοι θα «τιμωρηθούν αυστηρά», σύμφωνα με δήλωση του γραφείου του.Στο Κασμίρ
Εννέα άτομα «που εμπλέκονται σε επιχειρήσεις εμπορίας ανθρώπων» συνελήφθησαν στο πακιστανικό Κασμίρ, απ’ όπου και κατάγονταν τα περισσότερα θύματα. Ένας άλλος συνελήφθη στο Γκουτζράτ της Παντζάμπ. Αντίστοιχες δηλώσεις όμως έρχονται και από την Αίγυπτο, η οποία παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις, καθώς αρκετοί Αιγύπτιοι επιχείρησαν να μεταναστεύσουν, ενώ όλοι οι εν Ελλάδι φερόμενοι διακινητές είναι αιγυπτιακής καταγωγής.Ένας από τους Αιγύπτιους διακινητές ομολόγησε τη συμμετοχή του στο κύκλωμα, σε αντίθεση με όλους τους υπόλοιπους, που αρνήθηκαν οποιαδήποτε εμπλοκή. Ο συγκεκριμένος άνδρας έδωσε λεπτομέρειες σχετικά με το σχεδιασμό της επιχείρησης.
Σοκαριστικά στοιχεία
Στο μεταξύ, σοκαριστικά είναι τα στοιχεία που έρχονται στην επιφάνεια τα τελευταία εικοσιτετράωρα, καθώς διαπιστώνεται πως γίνεται μετατροπή παλιών αλιευτικών σε σκάφη τα οποία έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν εκατοντάδες ανθρώπους.Πληροφορίες θέλουν ειδικά ναυπηγεία στη Λιβύη να κάνουν μετατροπές σε αυτά τα παλιά πλοία, προκειμένου να αφαιρούν από το εσωτερικό τους περιττές εγκαταστάσεις, έτσι ώστε να αυξάνουν τη χωρητικότητά τους. Το μοιραίο αλιευτικό που ναυάγησε στην Πύλο ήταν ακριβώς το ίδιο με αυτό που ναυάγησε τον Νοέμβριο του 2022 στην Παλαιοχώρα Σφακίων και κουβαλούσε στο εσωτερικό του περίπου 490 μετανάστες. Μάλιστα, οι μετατροπές και για τα δύο συγκεκριμένα πλοία φέρεται να έχουν παραγγελθεί από το ίδιο άτομο!
Με μαστίγια
Σοκαριστικές είναι οι πληροφορίες που καταφθάνουν σχετικά με την κατάσταση την οποία βίωναν οι εκατοντάδες μετανάστες τόσο στο κατάστρωμα όσο και στα αμπάρια του μοιραίου πλοίου. Καθοριστικό ρόλο σε όλη αυτή την ιστορία φέρεται να έχει παίξει ο μηχανικός του σκάφους, ο οποίος κατά τα φαινόμενα ήταν μέλος του κυκλώματος διακινητών.Είχε την πλήρη επίβλεψη του χώρου, ενώ ήταν αυτός που επέβαλλε την τάξη σε περίπτωση που οι μετανάστες εξέφραζαν τη δυσαρέσκειά τους για όσα περνούσαν μέσα στο πλοίο. Μαρτυρίες αναφέρουν πως είχαν φτιάξει αυτοσχέδια καμουτσίκια, σαν μαστίγια, από τα σχοινιά του πλοίου, προκειμένου να φοβερίζουν ή ακόμη και να χτυπούν όποιον σήκωνε… μπαϊράκι.
Ο μηχανικός, μάλιστα, φέρεται να είχε στενές σχέσεις με τον καπετάνιο του πλοίου, ο οποίος όμως κατά πληροφορίες ήταν μονίμως κλειδωμένος στην καμπίνα του. Κανείς δεν επιτρεπόταν να πλησιάσει στο σημείο και αυτός ήταν ο μοναδικός που είχε το πρόσταγμα σχετικά με την καθοδήγηση του πλοίου. Οι μετανάστες ισχυρίζονται πως ακόμη και μετά τη βύθιση του πλοίου η καμπίνα του καπετάνιου ήταν κλειδωμένη, οδηγώντας έτσι στο συμπέρασμα πως ο καπετάνιος εντέλει πνίγηκε.
Επίσης πληροφορίες κάνουν λόγο για μαχαιρώματα και έξι νεκρούς πάνω στο πλοίο. Από τις καταθέσεις διασωθέντων στις λιμενικές αρχές, αυτό συνέβη πριν μπουν στην ελληνική ζώνη έρευνας και διάσωσης, στα διεθνή χωρικά ύδατα. Δεν διευκρινίζεται, ωστόσο, εάν το επεισόδιο σημειώθηκε μεταξύ διακινητών και μεταναστών ή ανάμεσα σε αντίπαλες ομάδες μεταναστών.
Η οδύσσεια ενός Παλαιστίνιου
Άκρως διαφωτιστική είναι η κατάθεση ενός Παλαιστίνιου, 24 ετών, ο οποίος έδωσε ακριβέστατες πληροφορίες για την όλη επιχείρηση που στήθηκε από την Αίγυπτο και συνεχίστηκε στη Λιβύη. Ο ίδιος έδωσε 4.000 δολάρια για να τον μεταφέρουν στην Ιταλία: «Πριν από επτά μήνες έφυγα από τη Συρία και από εκεί πήγα στην Αίγυπτο. Εκεί έμεινα τρεις μήνες. Τον Φλεβάρη πήγα στο Τομπρούκ της Λιβύης. Πλήρωσα 4.000 δολάρια να πάω από Λιβύη στην Ιταλία. Στις 8 ή 9 Ιουνίου με φορτηγό και με άλλα περίπου εκατό άτομα πήγα σε μια παραλία στο Τομπρούκ. Εκεί υπήρχε ένα μικρό σκάφος και περίπου πενήντα - πενήντα πηγαίναμε σε ένα μεγαλύτερο που βρισκόταν εκεί. Εκεί υπήρχαν κάποια άτομα που φαινόταν ξεκάθαρα ότι έκαναν κουμάντο στο σκάφος. Κάποιοι από αυτούς ταξίδεψαν μαζί μας και κάποιοι άλλοι έφυγαν».«Ξεκινήσαμε το ταξίδι με περίπου 700 άτομα, τα οποία ήταν πάρα πολλά για το μέγεθός του. Μετά από δύο ημέρες μείναμε από φαγητό και νερό. Αφού ταξιδέψαμε συνολικά πέντε ημέρες, φωνάξαμε ένα πλοίο να μας πετάξει λίγα νερά. Τη νύχτα της δεύτερης ημέρας χάλαγε συνέχεια η μηχανή του σκάφους, τη φτιάχνανε και ξαναχάλαγε» είπε.
Για το ναυάγιο ανέφερε: «Άκουσα από το δορυφορικό κανάλι να καλεί ένα μεγάλο πλοίο σημαίας Delaware το δικό μας σκάφος και να ρωτάει αν χρειαζόμαστε βοήθεια και ο καπετάνιος ο δικός μας είπε “όχι”. Το σκάφος ξαφνικά γύρισε από τη μία μεριά γιατί είχε περισσότερο κόσμο από αυτή τη μεριά, μπήκαν νερά σε αυτό και βυθιζόταν σιγά σιγά. Όσα άτομα ήμασταν στο πάνω κατάστρωμα πέσαμε στη θάλασσα. Διακόσια άτομα περίπου στο σύνολο. Οι υπόλοιποι έμειναν στο σκάφος και αυτό βυθιζόταν. Στην περιοχή βρίσκονταν δύο μεγάλα πλοία και μια θαλαμηγός μεγάλη, που μας μάζεψε και μας έφερε εδώ».
*Δημοσιεύτηκε στην On Time στις 19 Ιουνίου 2023.