ΑΑΔΕ: Στο στόχαστρο οι influencers – Πώς τους «τσακώνουν» για φοροδιαφυγή
Πώς πιάνει η ΑΑΔΕ στην «τσιμπίδα» τους influencers
Στο επίκεντρο των ερευνών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων βρίσκεται η επιχειρηματική δραστηριότητα των influencers που δραστηριοποιούνται σε Facebook, Instagram και ΤikTok, αφού, όπως φαίνεται, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις εκτεταμένης φοροδιαφυγής.
Η ΑΑΔΕ σφίγγει τον ελεγκτικό κλοιό γύρω από όλους όσοι δραστηριοποιούνται μέσω του διαδικτύου, με στόχο την ανίχνευση ύποπτων συναλλαγών, παράνομου εμπορίου και πλουτισμού.
Η πρόσφατη υπόθεση του μοντέλου-influencer που πιάστηκε να φοροδιαφεύγει και βρίσκεται αντιμέτωπο με πρόστιμο 270.000 ευρώ, είναι μία από τις πολλές που ερευνά η ειδική ομάδα που έχει συσταθεί στην ΑΑΔΕ, για να ερευνά περιπτώσεις φοροδιαφυγής μέσω του facebook ή άλλων μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Το ειδικό Τμήμα έχει εντοπίσει επιχειρήσεις φαντάσματα, οι οποίες πωλούν διάφορα προϊόντα μέσω διαδικτύου, χωρίς να έχουν κάνει έναρξη εργασιών, χωρίς να δηλώνουν και να αποδίδουν ΦΠΑ, να δηλώνουν τζίρο και να πληρώνουν φόρο εισοδήματος.
ΑΑΔΕ: Πώς πιάνει στην «τσιμπίδα» τους influencers
Πολύτιμος σύμμαχος στους ελέγχους που πραγματοποιούνται είναι η ανάλυση των στοιχείων που λαμβάνονται μέσω του ειδικού αλγορίθμου της ΑΑΔΕ ο οποίος μέσω διασταυρώσεων οδηγεί στον εντοπισμό των αποκλίσεων μεταξύ των ποσών, των παραγγελιών και των επισήμως δηλωθέντων στην εφορία.
Παράλληλα, οι ελεγκτές θα αξιοποιήσουν τα social media για τη συλλογή στοιχείων ελεγχόμενων, προκειμένου να εντοπίσουν πληροφορίες που δείχνουν ότι διάγουν πολυτελή διαβίωση που δεν συνάδει από το εισόδημα που δηλώνουν στις φορολογικές δηλώσεις τους.
Ο ειδικός αλγόριθμος χρησιμοποιήθηκε από τους ελεγκτές και στην περίπτωση της influencer, καθώς βρέθηκαν τα εισοδήματα που δήλωσε στην εφορία τα τελευταία δύο έτη, ο τζίρος του e-shop στο οποίο είναι μέτοχος και από τη διασταύρωση των στοιχείων προέκυψε ότι στις φορολογικές της δηλώσεις εμφανίζει χαμηλά εισοδήματα.
Στη συνέχεια, αξιοποιώντας πληροφορίες και από εταιρείες μεταφορών, διαπιστώθηκε η μεγάλη έκταση της φοροδιαφυγής.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη σε πολλές περιπτώσεις το ύψος της φοροδιαφυγής μπορεί να ανέρχεται σε δεκάδες χιλιάδες ευρώ, με δεδομένο πως τόσο ως φυσικά πρόσωπα όσο και ως «εικονικές» εταιρείες πωλούν προϊόντα στα social media τα οποία έχουν εισαχθεί στη χώρα μας παράνομα, αφού δεν έχει γίνει -όπως ορίζει η ισχύουσα νομοθεσία - εκτελωνισμός και δεν έχει καταβληθεί σε καμία φάση της προμήθειας και της πωλήσεως ο ΦΠΑ που προβλέπεται.