Τέλος τα χάρτινα εισιτήρια στα ΜΜΜ: Με πιστωτική και χρεωστική κάρτα πλέον η πρόσβαση των επιβατών - Τι δηλώνει στα «Π» ο Γιάννης Ξιφαράς
Το σύστηµα θα κάνει από µόνο του εκκαθάριση και θα επιστρέφει χρήµατα στον επιβάτη, οδηγώντας σε ακόµη µία καινοτοµία, στο ότι δεν θα χρειάζεται να προαγοράζει πακέτα
Ενα νέο σύστηµα ετοιµάζει το υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών, µε σκοπό την ευκολότερη εξυπηρέτηση των επιβατών στα µέσα µαζικής µεταφοράς και ταυτόχρονα την εκµηδένιση του ποσοστού των «τσαµπατζήδων». Ειδικότερα, εντός ολίγων ετών τα χάρτινα εισιτήρια θα αποτελούν παρελθόν, εγκαινιάζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο -και ολοκληρωµένα- την ψηφιακή εποχή στα µέσα µαζικής µεταφοράς. H πρόσβαση µέσω των χάρτινων εισιτηρίων θα αντικατασταθεί από τα κινητά τηλέφωνα και τις τραπεζικές κάρτες, σύµφωνα µε όσα προανήγγειλε ο αρµόδιος υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας.
Στους επιβάτες θα δοθεί η δυνατότητα χρήσης ενός App, µέσω του οποίου θα πληρώνουν µε την τεχνολογία NFC. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, αντί για εισιτήριο, θα τοποθετούν το κινητό τους σε ειδικό σηµείο (παρόµοιο µε το αντίστοιχο POS κατά τις αγορές) και έτσι οι µπάρες πρόσβασης στους συρµούς θα ανοίγουν.
Ο υπουργός Υποδοµών, εξειδικεύοντας το πλαίσιο της πρωτοβουλίας αυτής κατά τη διάρκεια των προγραµµατικών δηλώσεων της κυβέρνησης, επισήµανε ότι το εν λόγω έργο αφορά την εισαγωγή της χρήσης τραπεζικών καρτών και κινητών τηλεφώνων για τις µετακινήσεις, ενώ η κάρτα θα αποτελεί το µέσο κοµίστρου είτε σε φυσική µορφή (πλαστική) είτε σε άυλη (κινητό τηλέφωνο).
Ταυτόχρονα, το σύστηµα προβλέπει και «επιβραβεύσεις» για τους επιβάτες, καθώς διά των τακτικών εκκαθαρίσεων που θα είναι σε θέση να πραγµατοποιεί θα µπορεί (σύµφωνα µε το σχέδιο) να χρεώνει τους επιβάτες «το φθηνότερο οικονοµικό πακέτο που είναι διαθέσιµο βάσει της πολιτικής κοµίστρου του ΟΑΣΑ».
Μετά τη γνωστοποίηση του σχεδίου από τον αρµόδιο υπουργό, το µέλος του ∆.Σ. του Συνδικάτου Εργαζοµένων στον ΟΑΣΑ, Φώτης Νικολακόπουλος, υπογράµµισε ότι είναι ένα θετικό βήµα, καθώς στο δίκτυο λεωφορείων και τρόλεϊ λόγω των πολλών στάσεων είναι δύσκολο να γίνεται προµήθεια εισιτηρίου στους επιβάτες σε κάθε στάση. «Εποµένως είναι πολύ θετικό ένας επιβάτης πλέον να µην ψάχνει εισιτήριο, αλλά να χρησιµοποιεί την πιστωτική του κάρτα, από την οποία να αφαιρείται το αντίτιµο του εισιτηρίου, µε αποτέλεσµα να µπορεί να επιβιβαστεί στο λεωφορείο», πρόσθεσε.
Aκόµη, επισήµανε ότι για τους γηραιότερους ο παλαιός τρόπος του εισιτηρίου θα παραµείνει, καθώς «δεν πρόκειται να εξαφανιστεί διά µαγείας», υπογραµµίζοντας όµως ότι αυτό το σχέδιο θα «λύσει τα χέρια» αρκετών πολιτών. Αυτό το πλαίσιο αποτελεί µόνο ένα µέρος της ολιστικής προσέγγισης περί ποιοτικής αναβάθµισης και εξέλιξης στα ΜΜΜ, καθώς ο Χρήστος Σταϊκούρας έχει ως βασική προτεραιότητα στην ατζέντα του υπουργείου την ενίσχυση αυτών, µε τρεις στόχους: Αύξηση του µεριδίου χρήσης των µέσων, δηµιουργία φιλικών µετακινήσεων για τους πολίτες, µε ταυτόχρονη µείωση του ενεργειακού αποτυπώµατος των µεταφορών, αλλά και αύξηση του συγκοινωνιακού έργου, υπό τη σκέπη της ποιοτικής βελτίωσης των υπηρεσιών που παρέχονται.
Ταυτόχρονα, και αναφορικά µε το πότε θα υλοποιηθεί η πρωτοβουλία, αυτή τη στιγµή πραγµατοποιούνται οι διαδικασίες για την πραγµατοποίηση του έργου. Αρχικά, αναµένεται να γίνει από τον ΟΑΣΑ τροποποίηση της σύµβασης µε τον ανάδοχο της Σ∆ΙΤ και ο στόχος είναι το φθινόπωρο να ολοκληρωθεί η σύµβαση για το κόµιστρο. Η τρέχουσα σύµβαση για την αναβάθµιση του εισιτηρίου ισχύει έως το 2027 µέσω του αναδόχου και η διαδικασία ολοκλήρωσης της σύµβασης θα έχει γίνει µέχρι το φθινόπωρο. Ακόµη, για την υλοποίηση του συστήµατος θα έχει εγκατασταθεί µέχρι το τέλος του χρόνου πιλοτικά στις λεωφορειακές γραµµές προς το αεροδρόµιο το σύστηµα για εξοικείωση και πιθανές βελτιώσεις. Η ολοκλήρωσή του θα έχει γίνει µέχρι τα τέλη του 2024. Η πληρωµή θα γίνεται µέσω του συστήµατος NFC reader, το οποίο είναι αντίστοιχο µε το POS.
Οπως επισήµανε ο γ.γ., ακόµη µία σηµαντική παρέµβαση είναι ότι το νέο σύστηµα θα έχει τη δυνατότητα να παρέχει από µόνο του το καλύτερο δυνατό πακέτο για τον επιβάτη. Ετσι, αν ο επιβάτης έχει χρησιµοποιήσει τα ΜΜΜ παραπάνω από ό,τι προβλέπεται βάσει της µηνιαίας κάρτας και κατά συνέπεια έχει πληρώσει παραπάνω χρήµατα, το σύστηµα θα κάνει από µόνο του εκκαθάριση (π.χ. ανά ηµέρα, υπέρβαση πληρωµής από το ηµερήσια καθορισµένο ποσό της µηνιαίας κάρτας ή και µήνα αντίστοιχα). Ετσι, το σύστηµα θα επιστρέφει χρήµατα στον επιβάτη και αυτό οδηγεί σε ακόµη µία καινοτοµία: Στο ότι δεν χρειάζεται να προαγοράζει πακέτα (ανά διαδροµές, ηµέρα, µήνα κ.ο.κ.), καθώς το σύστηµα ευνοεί από µόνο του τον επιβάτη. Τέλος, για το φαινόµενο της λαθρεπιβίβασης τόνισε ότι από µόνο του το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα βοηθήσει µέχρι ενός σηµείου, καθώς εξετάζονται τρόποι αντιµετώπισης του ζητήµατος, µε ταυτόχρονη ενίσχυση των ελέγχων.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 5/7
Στους επιβάτες θα δοθεί η δυνατότητα χρήσης ενός App, µέσω του οποίου θα πληρώνουν µε την τεχνολογία NFC. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, αντί για εισιτήριο, θα τοποθετούν το κινητό τους σε ειδικό σηµείο (παρόµοιο µε το αντίστοιχο POS κατά τις αγορές) και έτσι οι µπάρες πρόσβασης στους συρµούς θα ανοίγουν.
Ο υπουργός Υποδοµών, εξειδικεύοντας το πλαίσιο της πρωτοβουλίας αυτής κατά τη διάρκεια των προγραµµατικών δηλώσεων της κυβέρνησης, επισήµανε ότι το εν λόγω έργο αφορά την εισαγωγή της χρήσης τραπεζικών καρτών και κινητών τηλεφώνων για τις µετακινήσεις, ενώ η κάρτα θα αποτελεί το µέσο κοµίστρου είτε σε φυσική µορφή (πλαστική) είτε σε άυλη (κινητό τηλέφωνο).
Ταυτόχρονα, το σύστηµα προβλέπει και «επιβραβεύσεις» για τους επιβάτες, καθώς διά των τακτικών εκκαθαρίσεων που θα είναι σε θέση να πραγµατοποιεί θα µπορεί (σύµφωνα µε το σχέδιο) να χρεώνει τους επιβάτες «το φθηνότερο οικονοµικό πακέτο που είναι διαθέσιµο βάσει της πολιτικής κοµίστρου του ΟΑΣΑ».
Μετά τη γνωστοποίηση του σχεδίου από τον αρµόδιο υπουργό, το µέλος του ∆.Σ. του Συνδικάτου Εργαζοµένων στον ΟΑΣΑ, Φώτης Νικολακόπουλος, υπογράµµισε ότι είναι ένα θετικό βήµα, καθώς στο δίκτυο λεωφορείων και τρόλεϊ λόγω των πολλών στάσεων είναι δύσκολο να γίνεται προµήθεια εισιτηρίου στους επιβάτες σε κάθε στάση. «Εποµένως είναι πολύ θετικό ένας επιβάτης πλέον να µην ψάχνει εισιτήριο, αλλά να χρησιµοποιεί την πιστωτική του κάρτα, από την οποία να αφαιρείται το αντίτιµο του εισιτηρίου, µε αποτέλεσµα να µπορεί να επιβιβαστεί στο λεωφορείο», πρόσθεσε.
Aκόµη, επισήµανε ότι για τους γηραιότερους ο παλαιός τρόπος του εισιτηρίου θα παραµείνει, καθώς «δεν πρόκειται να εξαφανιστεί διά µαγείας», υπογραµµίζοντας όµως ότι αυτό το σχέδιο θα «λύσει τα χέρια» αρκετών πολιτών. Αυτό το πλαίσιο αποτελεί µόνο ένα µέρος της ολιστικής προσέγγισης περί ποιοτικής αναβάθµισης και εξέλιξης στα ΜΜΜ, καθώς ο Χρήστος Σταϊκούρας έχει ως βασική προτεραιότητα στην ατζέντα του υπουργείου την ενίσχυση αυτών, µε τρεις στόχους: Αύξηση του µεριδίου χρήσης των µέσων, δηµιουργία φιλικών µετακινήσεων για τους πολίτες, µε ταυτόχρονη µείωση του ενεργειακού αποτυπώµατος των µεταφορών, αλλά και αύξηση του συγκοινωνιακού έργου, υπό τη σκέπη της ποιοτικής βελτίωσης των υπηρεσιών που παρέχονται.
Θα παραµείνει ως επιλογή
Σε επικοινωνία που είχαν τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» για το ζήτηµα, ο γ.γ. Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς, υπογράµµισε ότι το χάρτινο εισιτήριο δεν θα καταργηθεί εντελώς. Συγκεκριµένα, ανέφερε ότι θα παραµείνει ως επιλογή, αλλά λόγω της αύξησης που θα υπάρχει µε τη χρήση πιστωτικής κάρτας και κινητού αυτό αναµένεται να µειωθεί αρκετά.Ταυτόχρονα, και αναφορικά µε το πότε θα υλοποιηθεί η πρωτοβουλία, αυτή τη στιγµή πραγµατοποιούνται οι διαδικασίες για την πραγµατοποίηση του έργου. Αρχικά, αναµένεται να γίνει από τον ΟΑΣΑ τροποποίηση της σύµβασης µε τον ανάδοχο της Σ∆ΙΤ και ο στόχος είναι το φθινόπωρο να ολοκληρωθεί η σύµβαση για το κόµιστρο. Η τρέχουσα σύµβαση για την αναβάθµιση του εισιτηρίου ισχύει έως το 2027 µέσω του αναδόχου και η διαδικασία ολοκλήρωσης της σύµβασης θα έχει γίνει µέχρι το φθινόπωρο. Ακόµη, για την υλοποίηση του συστήµατος θα έχει εγκατασταθεί µέχρι το τέλος του χρόνου πιλοτικά στις λεωφορειακές γραµµές προς το αεροδρόµιο το σύστηµα για εξοικείωση και πιθανές βελτιώσεις. Η ολοκλήρωσή του θα έχει γίνει µέχρι τα τέλη του 2024. Η πληρωµή θα γίνεται µέσω του συστήµατος NFC reader, το οποίο είναι αντίστοιχο µε το POS.
Οπως επισήµανε ο γ.γ., ακόµη µία σηµαντική παρέµβαση είναι ότι το νέο σύστηµα θα έχει τη δυνατότητα να παρέχει από µόνο του το καλύτερο δυνατό πακέτο για τον επιβάτη. Ετσι, αν ο επιβάτης έχει χρησιµοποιήσει τα ΜΜΜ παραπάνω από ό,τι προβλέπεται βάσει της µηνιαίας κάρτας και κατά συνέπεια έχει πληρώσει παραπάνω χρήµατα, το σύστηµα θα κάνει από µόνο του εκκαθάριση (π.χ. ανά ηµέρα, υπέρβαση πληρωµής από το ηµερήσια καθορισµένο ποσό της µηνιαίας κάρτας ή και µήνα αντίστοιχα). Ετσι, το σύστηµα θα επιστρέφει χρήµατα στον επιβάτη και αυτό οδηγεί σε ακόµη µία καινοτοµία: Στο ότι δεν χρειάζεται να προαγοράζει πακέτα (ανά διαδροµές, ηµέρα, µήνα κ.ο.κ.), καθώς το σύστηµα ευνοεί από µόνο του τον επιβάτη. Τέλος, για το φαινόµενο της λαθρεπιβίβασης τόνισε ότι από µόνο του το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα βοηθήσει µέχρι ενός σηµείου, καθώς εξετάζονται τρόποι αντιµετώπισης του ζητήµατος, µε ταυτόχρονη ενίσχυση των ελέγχων.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 5/7