Τραγωδία στη Λιβύη - Στρατιωτικός αναλυτής: «Και το λεωφορείο είχε δεξαμενές αερίου - Μπορούσε να αποφευχθεί το δυστύχημα»
«Η κατάσταση στη Λιβύη ήταν τέτοια που έπρεπε επιπροσθέτως να ληφθεί μια ανάλυση κινδύνου και ρίσκων ιδιαίτερη», τονίζει ο Παναγιώτης Θεοδωρακίδης
Σε εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες, μετά και από την εισαγγελική εντολή, για τα αίτια του τραγικού τροχαίου δυστύχηματος της ελληνικής ανθρωπιστικής αποστολής στη Λιβύη. Ο στρατιωτικός αναλυτής και πρώην εκπρόσωπος Τύπου του ΝΑΤΟ, Παναγιώτης Θεοδωρακίδης αναφέρει ότι και το μοιραίο λεωφορείο ήταν έμφορτο με δεξαμενές αερίου.
Ειδικότερα οι Αρχές διερευνούν τις ακριβείς συνθήκες υπό τις οποίες σημειώθηκε το τραγικό δυστύχημα στη Λιβύη, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους πέντε Έλληνες και τραυματίστηκαν ακόμα 14, μέλη της ανθρωπιστικής αποστολής.
Μιλώντας στην ΕΡΤ και στην εκπομπή «Συνδέσεις», ο κ. Θεοδωρακίδης προσπαθεί να εξηγεί γιατί υπήρξε έκρηξη και μεγάλη φωτιά στο λεωφορείο στο οποίο επέβαινε η ελληνική ανθρωπιστική αποστολή στη Λιβύη.
«Οι πληροφορίες μου είναι ότι (σ.σ το λεωφορείο) είχε και αυτό δεξαμενές αερίου, εξού και η ανάφλεξη», δήλωσε ο στρατιωτικός αναλυτής. Επιπρόσθετα, ο πρώην εκπρόσωπος τύπου του ΝΑΤΟ τόνισε ότι τα μέτρα ασφαλείας τόσο από το ΓΕΕΘΑ όσο και από τις ελληνικές διπλωματικές αρχές στη Λιβύη δεν ήταν πρέποντα σε μια χώρα που βρίσκεται εδώ και χρόνια σε εμφύλιο πόλεμο.
Ακόμη ο ίδιος αναφέρθηκε και στην «λανθασμένη», όπως την χαρακτήρισε, επιβίβαση των μελών της 19μελούς αποστολής -16 εκ των οποίων στρατιωτικοί- σε ένα τουριστικό λεωφορείο, η κατασκευή του οποίου εξετάζεται από τους πραγματογνώμονες.
Αναφερόμενος στα μέτρα ασφαλείας που έπρεπε να λειτουργήσουν ακόμα και σε ένα κομβόι ειρηνευτικής δύναμης, σημείωσε εμφατικά ότι «έπρεπε να είναι διαφορετικές οι συνθήκες αυτοπροστασίας, επικοινωνίας και ο σχεδιασμός».
«Όταν εμπλέκεται το υπουργείο Εξωτερικών σε μια ξένη χώρα, όλα περνάνε δια του Υπουργείου Εξωτερικών. Το Υπουργείο Άμυνας και ιδιαίτερα το ΓΕΕΘΑ εκτελεί. Στον τρόπο λοιπόν εφαρμογής έπρεπε να υπάρχει καλύτερος συντονισμός και να αναλυθεί περισσότερο ο κίνδυνος, αλλά η πληροφόρηση που είχαμε για το τι συμβαίνει στη Λιβύη», υπογράμμισε ο κ. Θεοδωρακίδης.
Μιλώντας για το εναλλακτικό οδικό δίκτυο που επελέγη, τόνισε ότι θα έπρεπε να είχε αναλυθεί περαιτέρω η πορεία στην διαδρομή των 280 χλμ. από τη Βεγγάζη προς την κατεστραμμένη από τις πλημμύρες Ντέρνα
Σχολιάζοντας την περιγραφή του Γιώργου Σαγιάνου, προέδρου του Ελληνικού Σχολείου στη Βεγγάζη ότι το λεωφορείο με τους 19 Έλληνες είχε συνοδεία από δύο τζιπ με Λίβυους στρατιώτες πρόσθεσε ότι «αυτή είναι η φράση κλειδί».
Σύμφωνα με τον στρατιωτικό αναλυτή στην Λιβύη εκτός από από τα δύο αντιμαχόμενα καθεστώτα υπάρχουν φύλαρχοι και ειδικές αυτόνομες δυνάμεις.
«Επρεπε να γνωρίζουμε πού πηγαίνουμε. Η Λιβύη είναι ένα χάος. Αν δεν συνέβαινε εκεί το τροχαίο, κάτι άλλο θα έβρισκε την ελληνική αποστολή, η οποία ίσως θα έπρεπε να έχει και συνεισφορές από νατοϊκές δυνάμεις που δρουν στη Λιβύη», συμπλήρωσε.
Ο ίδιος υπενθύμισε ότι πριν από χρόνια ένας Έλληνας υπαξιωματικός είχε σκοτωθεί σε ενέδρα στη Σομαλία. Γι αυτό και όπως εξήγησε οι χώρες αυτές θέλουν ιδιαίτερη προσοχή.
Καταλήγοντας ο στρατιωτικός αναλυτής τόνισε ότι «ο κίνδυνος στην τουρκοκρατούμενη Λιβύη ήταν υψηλός αλλά δεν είναι αυτός ο οποίος στοχοποίησε την αποστολή. Υπήρξε ένα ατύχημα. Από ότι φαίνεται ήταν ένα ατύχημα που θα μπορούσε να αποφευχθεί εάν υπήρχε περισσότερη συγκέντρωση και διαφορετική διανομή ¦σ.σ. των μελών της αποστολής) στο κομβόι».
Ειδικότερα οι Αρχές διερευνούν τις ακριβείς συνθήκες υπό τις οποίες σημειώθηκε το τραγικό δυστύχημα στη Λιβύη, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους πέντε Έλληνες και τραυματίστηκαν ακόμα 14, μέλη της ανθρωπιστικής αποστολής.
Μιλώντας στην ΕΡΤ και στην εκπομπή «Συνδέσεις», ο κ. Θεοδωρακίδης προσπαθεί να εξηγεί γιατί υπήρξε έκρηξη και μεγάλη φωτιά στο λεωφορείο στο οποίο επέβαινε η ελληνική ανθρωπιστική αποστολή στη Λιβύη.
«Οι πληροφορίες μου είναι ότι (σ.σ το λεωφορείο) είχε και αυτό δεξαμενές αερίου, εξού και η ανάφλεξη», δήλωσε ο στρατιωτικός αναλυτής. Επιπρόσθετα, ο πρώην εκπρόσωπος τύπου του ΝΑΤΟ τόνισε ότι τα μέτρα ασφαλείας τόσο από το ΓΕΕΘΑ όσο και από τις ελληνικές διπλωματικές αρχές στη Λιβύη δεν ήταν πρέποντα σε μια χώρα που βρίσκεται εδώ και χρόνια σε εμφύλιο πόλεμο.
«Χρειαζόταν ανάλυση κινδύνου πριν από την αποστολή»
«Ήταν μία άτυχη στιγμή σε μία χώρα η οποία βρίσκεται σε χάος» είπε ο στρατιωτικός αναλυτής προσθέτοντας ότι «η κατάσταση στη Λιβύη ήταν τέτοια που έπρεπε επιπροσθέτως να ληφθεί μια ανάλυση κινδύνου και ρίσκων ιδιαίτερη».Ακόμη ο ίδιος αναφέρθηκε και στην «λανθασμένη», όπως την χαρακτήρισε, επιβίβαση των μελών της 19μελούς αποστολής -16 εκ των οποίων στρατιωτικοί- σε ένα τουριστικό λεωφορείο, η κατασκευή του οποίου εξετάζεται από τους πραγματογνώμονες.
Αναφερόμενος στα μέτρα ασφαλείας που έπρεπε να λειτουργήσουν ακόμα και σε ένα κομβόι ειρηνευτικής δύναμης, σημείωσε εμφατικά ότι «έπρεπε να είναι διαφορετικές οι συνθήκες αυτοπροστασίας, επικοινωνίας και ο σχεδιασμός».
«Όταν εμπλέκεται το υπουργείο Εξωτερικών σε μια ξένη χώρα, όλα περνάνε δια του Υπουργείου Εξωτερικών. Το Υπουργείο Άμυνας και ιδιαίτερα το ΓΕΕΘΑ εκτελεί. Στον τρόπο λοιπόν εφαρμογής έπρεπε να υπάρχει καλύτερος συντονισμός και να αναλυθεί περισσότερο ο κίνδυνος, αλλά η πληροφόρηση που είχαμε για το τι συμβαίνει στη Λιβύη», υπογράμμισε ο κ. Θεοδωρακίδης.
Μιλώντας για το εναλλακτικό οδικό δίκτυο που επελέγη, τόνισε ότι θα έπρεπε να είχε αναλυθεί περαιτέρω η πορεία στην διαδρομή των 280 χλμ. από τη Βεγγάζη προς την κατεστραμμένη από τις πλημμύρες Ντέρνα
Σχολιάζοντας την περιγραφή του Γιώργου Σαγιάνου, προέδρου του Ελληνικού Σχολείου στη Βεγγάζη ότι το λεωφορείο με τους 19 Έλληνες είχε συνοδεία από δύο τζιπ με Λίβυους στρατιώτες πρόσθεσε ότι «αυτή είναι η φράση κλειδί».
Σύμφωνα με τον στρατιωτικό αναλυτή στην Λιβύη εκτός από από τα δύο αντιμαχόμενα καθεστώτα υπάρχουν φύλαρχοι και ειδικές αυτόνομες δυνάμεις.
«Χώρες όπως η Λιβύη θέλουν ιδιαίτερη προσοχή»
«Σαν κρατική υπόσταση η Λιβύη δεν μπορεί να παρουσιαστεί πουθενά. Άρα ο σχεδιασμός έπρεπε να είναι πολύ διαφορετικός. Η δύναμη αυτασφάλισης της αποστολής μαζί με τους υγειονομικούς, οι οποίοι επιχειρησιακά δεν γνωρίζουν τι να κάνουν, δεν σωρεύονται στο ίδιο λεωφορείο κατά την ταπεινή μου άποψη», επισήμανε ο κ. Θεοδωρακίδης.«Επρεπε να γνωρίζουμε πού πηγαίνουμε. Η Λιβύη είναι ένα χάος. Αν δεν συνέβαινε εκεί το τροχαίο, κάτι άλλο θα έβρισκε την ελληνική αποστολή, η οποία ίσως θα έπρεπε να έχει και συνεισφορές από νατοϊκές δυνάμεις που δρουν στη Λιβύη», συμπλήρωσε.
Ο ίδιος υπενθύμισε ότι πριν από χρόνια ένας Έλληνας υπαξιωματικός είχε σκοτωθεί σε ενέδρα στη Σομαλία. Γι αυτό και όπως εξήγησε οι χώρες αυτές θέλουν ιδιαίτερη προσοχή.
«Ήταν ένα ατύχημα που θα μπορούσε να αποφευχθεί»
«Είχαμε επιτυχημένη αποστολή εκκένωσης με το πραξικόπημα στο Σουδάν, αλλά σε συνεργασία με υπόλοιπες ΝΑΤΟϊκές χώρες, οι οποίες έχουν καλύτερη πληροφόρηση διότι έχοντας πρεσβείες έχουν ακόλουθους άμυνας και έχουν διαδικασίες άλλες. Εμείς δυστυχώς δεν είχαμε την εκπροσώπηση που θα έπρεπε, αν και επιτυχημένα στη Λιβύη είχαμε κάνει το 2014 εκκένωση», εκτίμησε ο κ. Θεοδωρακίδης.Καταλήγοντας ο στρατιωτικός αναλυτής τόνισε ότι «ο κίνδυνος στην τουρκοκρατούμενη Λιβύη ήταν υψηλός αλλά δεν είναι αυτός ο οποίος στοχοποίησε την αποστολή. Υπήρξε ένα ατύχημα. Από ότι φαίνεται ήταν ένα ατύχημα που θα μπορούσε να αποφευχθεί εάν υπήρχε περισσότερη συγκέντρωση και διαφορετική διανομή ¦σ.σ. των μελών της αποστολής) στο κομβόι».