Αξιολόγηση δημόσιων υπηρεσιών μέσω SMS: Η ηλεκτρονική υπηρεσία που σχεδιάζει το Υπουργείο Εσωτερικών
Μέσω της ηλεκτρονικής υπηρεσίας, οι πολίτες θα βαθμολογούν το Δημόσιο προκειμένου να υπάρχει εικόνα για το πότε λειτουργεί σωστά και πότε όχι
Μπαίνεις σε ένα ΚΕΠ, συµπληρώνεις την αίτηση που θέλεις, συνοµιλείς µε τον υπάλληλο, εξυπηρετείσαι και έπειτα φεύγεις. Υστερα από λίγες ώρες, ένα SMS έρχεται στο κινητό σου µε αποστολέα το ελληνικό ∆ηµόσιο: «Είσαι ικανοποιηµένος από την εξυπηρέτησή σου στη δηµόσια υπηρεσία που επισκέφθηκες; Πώς αξιολογείς την εµπειρία σου στο συγκεκριµένο ΚΕΠ; Εγινε γρήγορα η δουλειά που ήθελες; Πώς βαθµολογείς την εµπειρία σου;».
Τα αποτελέσµατα καταχωρίζονται σε µια βάση δεδοµένων και έτσι η ∆ηµόσια ∆ιοίκηση έχει µια καλή εικόνα ποια κοµµάτια της λειτουργούν καλά για τους πολίτες -µε βάση όσα λένε οι ίδιοι- και ποια όχι.
Με αυτόν τον τρόπο λειτουργούν σήµερα πολλές µεγάλες, αλλά και µικρότερες ιδιωτικές εταιρείες. Πολύ σύντοµα αυτό θα είναι το µοντέλο που θα εφαρµοστεί σε όλο το ∆ηµόσιο: Μια αξιολόγηση από «κάτω προς τα πάνω», µε ένα εύκολο και γρήγορο ηλεκτρονικό ερωτηµατολόγιο, που θα καλείται να συµπληρώνει κάθε πολίτης, εφόσον φυσικά έχει δώσει τη συγκατάθεσή του για τη χρήση του κινητού του τηλεφώνου και την αποστολή SMS.
Στόχος της κυβέρνησης και του υπουργείου Εσωτερικών είναι η ανάπτυξη ενός ολιστικού συστήµατος αξιολόγησης, κάτι που στο Μέγαρο Μαξίµου προσδοκούν ότι θα επιφέρει τον εκσυγχρονισµό των φορέων και τη βελτίωση των παρεχόµενων υπηρεσιών. Σκοπός είναι επίσης η δηµιουργία ενός ολοκληρωµένου πλαισίου για την αξιολόγηση της ποιότητας των υπηρεσιών µε βάση τη συνεργασία και τη συνδιαλλαγή των πολιτών µε υπηρεσίες του ∆ηµοσίου, που θα βοηθά στη συνεχή βελτίωσή τους.
«Είναι µια νέα µέθοδος αποτίµησης των υπηρεσιών του ∆ηµοσίου, που µπορεί να αποδειχθεί πολύ χρήσιµη», εξηγεί στα «Π» κυβερνητικό στέλεχος µε γνώση των συζητήσεων που έχουν γίνει για τον σχεδιασµό της µεταρρύθµισης αυτής. «Από τη µία πλευρά, ο πολίτης γίνεται πιο ενεργός και του δίνεται το δικαίωµα να εκφέρει άποψη για τις υπηρεσίες που λαµβάνει από το ∆ηµόσιο. Από την άλλη, το αποτέλεσµα της διαδικασίας αυτής ωθεί σε µια βελτίωση των υπηρεσιών από το ∆ηµόσιο».
«Στο επίκεντρό µας πάντα είναι ο πολίτης και η παροχή όσο το δυνατόν καλύτερων και πιο ποιοτικών υπηρεσιών από το κράτος σε όλες του τις εκφάνσεις», είναι το «σύνθηµα» που είχε δώσει εξάλλου ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε πρόσφατη επίσκεψή του στο υπουργείο Εσωτερικών.
Παράλληλα µε τις µεταρρυθµίσεις -ήδη είναι σε δηµόσια διαβούλευση το νοµοσχέδιο µε τις αλλαγές στους Οργανισµούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης-, στο υπουργείο Εσωτερικών προετοιµάζονται πυρετωδώς για την τελική εισήγηση για τις προσλήψεις στο ∆ηµόσιο το 2024. Η τελική πρόταση θα κατατεθεί στο Υπουργικό Συµβούλιο που είναι προγραµµατισµένο να συνεδριάσει την ερχόµενη Τετάρτη, 27 Σεπτεµβρίου. Στη συνεδρίαση αυτή αναµένεται να δοθεί το «πράσινο φως» για τη νέα ενίσχυση του ∆ηµοσίου µε περίπου 16.000 προσλήψεις µόνιµων υπαλλήλων για την επόµενη χρονιά. Περίπου 6.500 εξ αυτών αναµένεται να αφορούν τον τοµέα της Υγείας (γιατροί, νοσηλευτές, διασώστες κ.ά.), ώστε να προχωρήσει γρήγορα η προεκλογική εξαγγελία του Κυριάκου Μητσοτάκη για συνολικά 10.000 νέες προσλήψεις στην Υγεία µέχρι το 2027.
Θυµίζουµε πως αυτή τη στιγµή (στοιχεία Ιουνίου) το σύνολο των µόνιµων υπαλλήλων (τακτικό προσωπικό) στο ∆ηµόσιο είναι 597.570, ενώ ισχύει σταθερά και τηρείται ο κανόνας 1:1, δηλαδή µία πρόσληψη µόνιµου υπαλλήλου για κάθε έναν µόνιµο υπάλληλο που αποχωρεί.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 23/9
Τα αποτελέσµατα καταχωρίζονται σε µια βάση δεδοµένων και έτσι η ∆ηµόσια ∆ιοίκηση έχει µια καλή εικόνα ποια κοµµάτια της λειτουργούν καλά για τους πολίτες -µε βάση όσα λένε οι ίδιοι- και ποια όχι.
Με αυτόν τον τρόπο λειτουργούν σήµερα πολλές µεγάλες, αλλά και µικρότερες ιδιωτικές εταιρείες. Πολύ σύντοµα αυτό θα είναι το µοντέλο που θα εφαρµοστεί σε όλο το ∆ηµόσιο: Μια αξιολόγηση από «κάτω προς τα πάνω», µε ένα εύκολο και γρήγορο ηλεκτρονικό ερωτηµατολόγιο, που θα καλείται να συµπληρώνει κάθε πολίτης, εφόσον φυσικά έχει δώσει τη συγκατάθεσή του για τη χρήση του κινητού του τηλεφώνου και την αποστολή SMS.
Σε δημόσια διαβούλευση
Πρόκειται για µια µεταρρύθµιση που σιγά-σιγά ωριµάζει και σύντοµα θα τεθεί σε δηµόσια διαβούλευση από την αρµόδια υπουργό Εσωτερικών, Νίκη Κεραµέως, η οποία θέλει να καθιερώσει σταδιακά την αξιολόγηση των παρεχόµενων υπηρεσιών του ∆ηµοσίου από τον χρήστη τους, δηλαδή από τον πολίτη. Λαµβάνοντας υπόψη τον νέο νόµο για τη στοχοθεσία και την αξιολόγηση των προϊσταµένων (Ν. 4940/2022), καθώς και την προγραµµατισµένη αλλαγή στο σύστηµα επιλογής προϊσταµένων και τον νέο ∆ηµοσιοϋπαλληλικό Κώδικα, η µεταρρυθµιστική δράση αφορά στη διαµόρφωση του συνολικού πλαισίου, περιλαµβανοµένων των απαραίτητων τεχνολογικών εργαλείων, για την αξιολόγηση της ποιότητας εξυπηρέτησης που παρέχει ο υπάλληλος ή/και η οργανική µονάδα στον πολίτη από τον ίδιο τον πολίτη.Σύντοµα θα τεθεί σε δηµόσια διαβούλευση από την αρµόδια υπουργό Εσωτερικών, Νίκη Κεραµέως
Στόχος της κυβέρνησης και του υπουργείου Εσωτερικών είναι η ανάπτυξη ενός ολιστικού συστήµατος αξιολόγησης, κάτι που στο Μέγαρο Μαξίµου προσδοκούν ότι θα επιφέρει τον εκσυγχρονισµό των φορέων και τη βελτίωση των παρεχόµενων υπηρεσιών. Σκοπός είναι επίσης η δηµιουργία ενός ολοκληρωµένου πλαισίου για την αξιολόγηση της ποιότητας των υπηρεσιών µε βάση τη συνεργασία και τη συνδιαλλαγή των πολιτών µε υπηρεσίες του ∆ηµοσίου, που θα βοηθά στη συνεχή βελτίωσή τους.
«Είναι µια νέα µέθοδος αποτίµησης των υπηρεσιών του ∆ηµοσίου, που µπορεί να αποδειχθεί πολύ χρήσιµη», εξηγεί στα «Π» κυβερνητικό στέλεχος µε γνώση των συζητήσεων που έχουν γίνει για τον σχεδιασµό της µεταρρύθµισης αυτής. «Από τη µία πλευρά, ο πολίτης γίνεται πιο ενεργός και του δίνεται το δικαίωµα να εκφέρει άποψη για τις υπηρεσίες που λαµβάνει από το ∆ηµόσιο. Από την άλλη, το αποτέλεσµα της διαδικασίας αυτής ωθεί σε µια βελτίωση των υπηρεσιών από το ∆ηµόσιο».
Υπό σκέψη το πώς θα προσµετράται το αποτέλεσµά της
Στο υπουργείο Εσωτερικών έχουν µελετήσει προσεκτικά κάθε βήµα αυτής της καινοτόµου αξιολόγησης, αν και είναι υπό σκέψη ακόµη πώς ακριβώς θα προσµετράται το αποτέλεσµά της. Εκτιµούν ότι στην αρχή θα υπάρχουν πολλοί οι οποίοι, για παράδειγµα, µπορεί να το αντιµετωπίσουν εν είδει αστείου και να µην απαντάνε «κανονικά», αλλά πιστεύουν παράλληλα ότι σε βάθος χρόνου τα φαινόµενα αυτά θα ελαχιστοποιηθούν και θα καθιερωθεί µια µέθοδος αξιολόγησης που θα µπορεί να οδηγεί σε χρήσιµα συµπεράσµατα και στη συνέχεια στις απαραίτητες πρωτοβουλίες. «Η εµπειρία δείχνει ότι η ουσιαστική ανατροφοδότηση γίνεται στην πορεία σηµαντικό εργαλείο», επισηµαίνει το ίδιο στέλεχος.«Στο επίκεντρό µας πάντα είναι ο πολίτης και η παροχή όσο το δυνατόν καλύτερων και πιο ποιοτικών υπηρεσιών από το κράτος σε όλες του τις εκφάνσεις», είναι το «σύνθηµα» που είχε δώσει εξάλλου ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε πρόσφατη επίσκεψή του στο υπουργείο Εσωτερικών.
Θα καθιερωθεί µια µέθοδος που θα µπορεί να οδηγεί σε χρήσιµα συµπεράσµατα και στη συνέχεια σε συγκροτηµένη αξιολόγηση
Παράλληλα µε τις µεταρρυθµίσεις -ήδη είναι σε δηµόσια διαβούλευση το νοµοσχέδιο µε τις αλλαγές στους Οργανισµούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης-, στο υπουργείο Εσωτερικών προετοιµάζονται πυρετωδώς για την τελική εισήγηση για τις προσλήψεις στο ∆ηµόσιο το 2024. Η τελική πρόταση θα κατατεθεί στο Υπουργικό Συµβούλιο που είναι προγραµµατισµένο να συνεδριάσει την ερχόµενη Τετάρτη, 27 Σεπτεµβρίου. Στη συνεδρίαση αυτή αναµένεται να δοθεί το «πράσινο φως» για τη νέα ενίσχυση του ∆ηµοσίου µε περίπου 16.000 προσλήψεις µόνιµων υπαλλήλων για την επόµενη χρονιά. Περίπου 6.500 εξ αυτών αναµένεται να αφορούν τον τοµέα της Υγείας (γιατροί, νοσηλευτές, διασώστες κ.ά.), ώστε να προχωρήσει γρήγορα η προεκλογική εξαγγελία του Κυριάκου Μητσοτάκη για συνολικά 10.000 νέες προσλήψεις στην Υγεία µέχρι το 2027.
Θυµίζουµε πως αυτή τη στιγµή (στοιχεία Ιουνίου) το σύνολο των µόνιµων υπαλλήλων (τακτικό προσωπικό) στο ∆ηµόσιο είναι 597.570, ενώ ισχύει σταθερά και τηρείται ο κανόνας 1:1, δηλαδή µία πρόσληψη µόνιµου υπαλλήλου για κάθε έναν µόνιµο υπάλληλο που αποχωρεί.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 23/9