Το νέο για το πρόβλημα με τη στασιμότητα του στεγάστρου Καλατράβα στο ΟΑΚΑ, που ανάγκασε τους αρμόδιους φορείς να κλείσουν τόσο το κεντρικό στάδιο όσο και το ποδηλατοδρόμιο, είναι ακόμα ένας αστερίσκος στο βιογραφικό του Ισπανού αρχιτέκτονα, με τον οποίο είναι θυμωμένοι... ισοϋψώς σε όλον τον πλανήτη. 

Ο Σαντιάγο Καλατράβα, πλέον 72 ετών, συνεργάστηκε με την πολιτεία για το πολυτελές και επιβλητικό στέγαστρο ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων το 2004, ωστόσο φαίνεται ότι το πρόβλημα με το 18 ετών στέγαστρο δεν είναι το μοναδικό. Ο Καλατράβα αντιμετωπίζει αγωγές κυρίως στην Ισπανία ενώ, σε ό,τι αφορά το στέγαστρο του ΟΑΚΑ, φέρεται να χάθηκε το βιβλίο με τις οδηγίες του για συντήρηση. Η πλάκα είναι ότι ο Ισπανός αρχιτέκτονας πρόκειται να τιμηθεί με το  Leonardo da Vinci Lifetime Achievement από την Μπιενάλε Τέχνης και Ντιζάιν της Φλωρεντίας. Μάλιστα, η εξήγηση πίσω από την επικείμενη τιμή είναι πως θεωρείται «ένας από τους πλέον επιδραστικούς αρχιτέκτονες της εποχής μας». 

Στο ρεπορτάζ του, το MEGA αναφέρεται τόσο στο στέγαστρο που, όπως τονίζεται παραμελήθηκε, όσο και σε όλες τις περιπέτειες του Καλατράβα με δήμους και περιφέρειες από τη Νέα Υόρκη έως το Μπιλμπάο και από τη Βενετία έως τη Βαλένθια. Μέχρι και οινοποιείο στην πατρίδα του τον οδήγησε στα δικαστήρια. 



Σαντιάγο Καλατράβα: Τα έργα που υπερέβησαν το αρχικό κόστος


Το ρεπορτάζ του MEGA χαρακτηριστικά αναφέρει για το στέγαστρο Καλατράβα και τις περιπέτειές του, ως επί το πλείστον νομικές, ανά τον κόσμο: Το εμβληματικό στέγαστρο στο ΟΑΚΑ αποτέλεσε τεχνικό άθλο της εποχής. Κάθε μισό της στέγης που στηρίζεται μόνο σε δύο πέδιλα έχει βάρος σχεδόν 9.000 τόνους και αποτελείται από τα δύο τόξα, χαλύβδινες δοκούς, 10 χιλιόμετρα μεταλλικά καλώδια, εναέριες γέφυρες, 2.500 μόνιμους και προσωρινούς προβολείς και τουλάχιστον 500 τόνους βίδες.

Το έργo απογείωσε το ήδη λαμπρό άστρο του Σαντιάγκο Καλατράβα και εκτόξευσε τη διεθνή καριέρα του. Ο ίδιος θα ξαναβρεθεί και το 2015 στην Αθήνα, στο πλαίσιο μιας διάλεξης για την ανοικοδόμηση της ελληνορθόδοξης εκκλησίας του Αγίου Νικολάου στο «Σημείο Μηδέν» της Νέας Υόρκης, ένα έργο που το κόστος ανέβηκε από τα 50 στα 78 εκατ., σύμφωνα με τους «Times».

Έκτοτε όμως φαίνεται πως το άστρο του Καλατράβα ακολούθησε αυτό της μοίρας πολλών ολυμπιακών ακινήτων, ακόμα και του ίδιου του στεγάστρου του, από την κορυφή της δόξας στα προβλήματα και τα… πρόστιμα. Στη Βενετία, για την περιβόητη γέφυρα, έλυσαν τις διαφορές τους στα δικαστήρια.

Σαντιάγο Καλατράβα: Έπεσαν μηνύσεις για την Όπερα στη Βαλένθια

Οι υπερβάσεις στο κόστος δεν είναι κάτι νέο. Για το μετρό της Νέας Υόρκης ο Τζίμι Σταμπ θα γράψει στον «Guardian»: «Περιφρονούσα τον νέο συγκοινωνιακό κόμβο του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου πριν καν τον δω. Ξεπερνά τον προϋπολογισμό του, 2 δισεκατομμύρια δολάρια, έχει υποφέρει από κατασκευαστικά προβλήματα και συμβιβασμούς στον σχεδιασμό, έχει καθυστερήσει επτά χρόνια και είναι ακόμη ημιτελής και ο αρχιτέκτονάς του, Σαντιάγο Καλατράβα, έχει αφήσει μια σειρά από μηνύσεις και θυμωμένους πελάτες σε όλον τον κόσμο».

Δικαστήρια και στη Βαλένθια, τη γενέτειρα του Καλατράβα. Δήμος εναντίον Καλατράβα και Καλατράβα εναντίον ιστοσελίδας που έγραφε τις υπερβάσεις στο κόστος των έργων, με κυριότερο την Όπερα. Ο αρχιτέκτονας κέρδισε την αρχική μήνυση.

Την ίδια εποχή, στις αρχές του 2014, ο Δήμος ήταν αγριεμένος. Συγκεκριμένα, τον Ιανουάριο εκείνου του έτους τμήματα της μωσαϊκής οροφής της Όπερας απομακρύνθηκαν με ισχυρούς ανέμους, αναγκάζοντας τις Αρχές να ακυρώσουν τις παραστάσεις και να κλείσουν το κτίριο για το κοινό. 

Και στο Μπιλμπάο, όμως, ήταν ενοχλημένοι από τη γέφυρά τους και έκαναν αλλαγές.

Η πρώτη διαμάχη ξέσπασε όταν οι ντόπιοι ανακάλυψαν πόσο ολισθηρή ήταν η γυάλινη επιφάνεια. Το γυαλί δεν ήταν πιθανώς το πιο κατάλληλο υλικό για το κατάστρωμα της γέφυρας, ειδικά αν λάβουμε υπόψη πόσο συχνά βρέχει σε αυτή τη βασκική πόλη. Λόγω των πολλών χρηστών της γέφυρας που έπεσαν, το δημοτικό συμβούλιο ενέκρινε διάφορα συστήματα για την αποφυγή πρόσθετων ολισθήσεων, όπως η τοποθέτηση αντιολισθητικών λωρίδων και η αντικατάσταση των πλακιδίων με άλλα από ειδικό γυαλί. Τελικά αποφασίστηκε να καλυφθεί ολόκληρος ο διάδρομος με αντιολισθητικό χαλί.

Τελικά, και εδώ ο Καλατράβα κατέληξε στα δικαστήρια και το δικαστήριο τον δικαίωσε για τα πνευματικά δικαιώματά του. Μία άλλη ιστορία που δεν πήγε καλά ήταν σε ένα αποστακτήριο.

Οι ιδιοκτήτες του οινοποιείου Ysios που σχεδιάστηκε από τον Σαντιάγκο Καλατράβα στην Ισπανία έχουν κινήσει νομικά μέτρα κατά του Ισπανού αρχιτέκτονα απαιτώντας να πληρώσει μέρος του 1,7 εκατομμυρίου λιρών που απαιτούνται για να επισκευαστεί η στέγη του κτιρίου που στάζει.

Ποιος είναι ο Σαντιάγο Καλατράβα


Ο Σαντιάγο Καλατράβα γεννήθηκε στις 28 Ιουλίου 1951 στη Βαλένθια της Ισπανίας. Το επίθετό του έφερε και περίφημο τάγμα Ισπανών ιπποτών. Το 1981 ίδρυσε τη δική του εταιρεία αρχιτεκτονικής και μηχανικής στη Ζυρίχη.

Έργα του εμφανίζονται στην ιστοσελίδα του. Ξεχωρίζουν το Πανεπιστήμιο της Φλόριντα, ο κυρτός πύργος στο Μάλμο και το εκθεσιακό κέντρο του Ντουμπάι.